Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584144 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#620560 Har ingen av er testat att använda klassisk flåhacka för att ta bort grässvålen innan ni planterar?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

JensSkoog  
#620568
Lars Lundqvist SLU skrev:Har ingen av er testat att använda klassisk flåhacka för att ta bort grässvålen innan ni planterar?

:(( :((
Jo, men inte de senaste femtio åren :mrgreen:

Men jag kan skriva under på att det funkar på
gammal, överodlat och nertrampat mark:-bd

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620584
JensSkoog skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Har ingen av er testat att använda klassisk flåhacka för att ta bort grässvålen innan ni planterar?

:(( :((
Jo, men inte de senaste femtio åren :mrgreen:

Men jag kan skriva under på att det funkar på
gammal, överodlat och nertrampat mark:-bd

Flåhackan är ju alltid vacker i andras händer! :grin:
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 23 jan 2020, 09:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#620585
Lars Lundqvist SLU skrev:Har ingen av er testat att använda klassisk flåhacka för att ta bort grässvålen innan ni planterar?


Jag använder inget annat än hacka (SFI) o spade.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#620595 Skogsindustrin blir allt mer patetisk i sin iver att dölja ett felaktigt skogsbruk, när ska dom bli utskrattade av världen.
De som sitter på pengarna och därmed makten, börjar allt mer ifrågasätta vad svensk skogsindustri ägnar sig åt, framförallt har man fått nog av lögnerna.
När storfinansen lämnar skogsindustrin, så lär skogsägarna märka det .
Läs detta.
"Ett annat problem med Sveaskogs gröna obligation är att den, oavsett vad man anser om nivån på Sveaskogs miljöarbete, inte används för att göra verksamheten mera miljövänlig. De införskaffade medlen har inte någon riktning utan en del i den allmänna finansieringen av verksamheten. Läser man bolagets återrapportering av vad medlen använts till så får det nästan ett löjets skimmer. Huvuddelen, runt 86 procent, sägs ha gått till skogsvård, som markberedning, plantering och röjning och föryngringsavverkning. Drygt 10 procent har gått till markförvärv av skog som FSC-certifierats och sedan brukas som den egna skogen. Knappt 1 procent har gått till naturvård och några procent har gått till att stödja olika forskningsprogram." och lite mer här . https://www.realtid.se/kronika/sveaskog ... arldsklass

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#620604 När svenska staten nu tappat all bestämmanderätt över sina marker i renbetesområden, när det gäller jakt och fiske, så är väl nästa steg att de även blir av med rätten att avverka träden, som ju bär en hel del av maten åt renarna.
Det var för mig väntat att det skulle gå så här, trycket på makthavarna från andra länder och deras ursprungsbefolkningar är ju hårt i dessa tider, så politiker ger sig ganska lätt, då det är viktigare för dom att behålla makten än att gå in i prestigekamper.
Nästa förlust de kommer att få, är ju skövlingen av sveriges skogar som blir allt mer uppmärksammat ute i stora världen, det är inte längre en intern fråga för sverige.
Vi börjar allt mer se på vårt klot som en enhet, som måste skyddas, och de företag och politiker som inte förstår det, har ingen framtid.
Att så klantigt som svensk skogsindustri bullshitta omvärlden, slutar bara med att vi hamnar i "sibiren" med vår industri, redan idag så bojkottar hundratals europeiska träföretag Sverige.
Vi dumpar priserna allt mer, men vi har också för dålig kvalitet numera för att vara attraktiva på den marknad där förädling ger de stora pengarna.
Vi är och blir allt mer en "formvirkesleverantör", det är en tidsfråga innan våra stora varuhus köper golv, konstruktion och listvirke från andra länder.
Koka skiten lär vi hålla på med 10 år till, sen är även det borta.
Så ni som tror ni planterat ett kapital åt era ungar, glöm det.
Ni har faktiskt gjort tvärt om, ni har tom förstört värdet på fastigheten, ingen vill ha dessa planteringar i en framtid.

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#620638 FSC är väl stendött de har bara en ytterst liten del av skogsmark som är Certifierad. I Tyskland var bara 10,8 % av skogsmarken som var certifierat enligt FSC. För PEFC var däremot ca 60% av skogsmarken certifierad.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#620678 Det mesta i Svensk skogsnäring är sjukt och unket, att man godkänns i certifieringen beror mest på att ingen i den Svenska certifieringen törs bråka med idioterna.
Något läskigare gäng företagsledare får man leta efter, när sveaskogs VD trakasserat sina medarbetare i 7 år, blev det till slut ohållbart och han tvingades pensionera sig vid 63 års ålder. https://www.landskogsbruk.se/skog/sveas ... kasserier/ ..
De övriga har storbolagen är befolkade av hormonstinna alfahanar, att man i sveaskog nu satt in Hannele Arvonen, är ju en ren ursäkt mot de stackars kvinnor som farit illa under Wedins skräckvälde.
Hannele är en liten tuff kvinna, men att hon ska förändra någon unken kultur i sveaskog är inte möjligt tror jag, de penninggalna politiker som trivdes bra i Wedins sällskap och mutade honom med 60 miljoner på 7 år, kommer givetvis att se till att de får fortsätta mjölka sveaskog som de gjort de senaste 7 åren.
Jag satt och talade med henne för ett år sen, då hon fortfarande var VD på Setra, och frågade henne om hon tog upp kalhyggen hemma på sin familjegård i Finland, nej nej blev hennes svar.
Vad brukar man säga om, "att leva som man lär", men jag klandrar henne inte, vem vill inte ha en fin skog runt sitt boende.
Det hänsynslösa skogsbruket runt andras livsrum, klarar man genom att sluta tänka och gapa "äganderätt" några gånger, det lindrar det dåliga samvetet..
Läs gärna den länk ni fick i morse .. ett litet smakprov.
"Faktum är att Sveaskogs externa finansiering mest är en del i ett för staten mycket kostsamt finansiellt trixande. Sveaskog hade vi sitt senaste bokslutstillfälle finansiella skulder på 8,3 miljarder kronor (nettoskuld på 7,3 miljarder kronor) varav de gröna obligationerna var 2 miljarder kronor. Hela denna externa skuld har uppkommit genom att ägaren plockat ut pengar genom löpande utdelning och framför allt vid behov, extra utdelningar. De senare kan kopplas till tillfällen när staten behövt levt upp till sina egenpåtagna budgetrestriktioner."
Det är verkligen synd att dessa människor har fått nästan total kontroll över vår natur.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#620707
Lars Lundqvist SLU skrev:Har ingen av er testat att använda klassisk flåhacka för att ta bort grässvålen innan ni planterar?


Ursäkta Lars att jag tar denna fråga i repris. Men . . , när jag satt inatt på jobbet o bara helt spontant skrev det inlägg jag gjorde då, så tänkte jag ju inte så mycket på just själva frågan. Förrän efteråt ! När jag nu i efterhand tänker på den banala frågan o på något sätt känner som att; - Är det ett sätt att försöka häckla o fördumma genom frågan, som du verkligen ställer den ? När jag i min dialog med "Tralsmo" skriver att "planteringsrutor inte verkar ha varit tillräckligt", så undrar man ju om du då inte redan vet vad det innebär. Så frågan blir då att förlöjliga ! Att det på samma sätt som "Tralsmo" beskriver hur hans far, som skött övrig skog oklanderligt, heller inte skulle ha försökt att optimera plantornas möjlighet att ta sig, via just noggrann plantering, får lite samma tendens ! Skulle du ha ställt en likartad frågan till en snickare, om ett antal 3" spik böjts sig på en plats i en regel för låt oss säga 3:dje eller 4:de gången; -- Har du provat hammaren ?
Att jag väljer fortfarande idag, efter över 50 år med plantering, att plantera all min skog med enbart hacka o spade, är just för ATT jag söker skapa de bästa förutsättningar för vad jag hoppas träd skall kunna bli via HUR jag gör det. Att det till slut skulle behöva kännas förlöjligat just via din fråga, säger nog mer om dig än mig, när det gäller vår respektive syn på vad träd o skog har för värde.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#620715 Med en gammeldags flåhacka kan man både flå av grässvålen och luckra upp jorden. Om man tror att problemen beror på markpackning så är det väl rimligt att man försöker luckra upp ordentligt. Men gräset är ofta ett större bekymmer än man kanske tror, så det gäller att hålla undan det de första åren.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#620729
Lars Lundqvist SLU skrev:Med en gammeldags flåhacka kan man både flå av grässvålen och luckra upp jorden. Om man tror att problemen beror på markpackning så är det väl rimligt att man försöker luckra upp ordentligt. Men gräset är ofta ett större bekymmer än man kanske tror, så det gäller att hålla undan det de första åren.


Nu vet ju jag inte hur aktiv du varit i att läsa andra Kat. o trådar. Men som du nu också svarar, får det ju mig tyvärr ytterligare att fundera på din inställning till oss "övriga". För det är ju inget "nytt" problem du just nu belyser. Ex. är väl tråden; "Trampa gräs. Hur . . . " från Juli -17, ett bra ex. på just att vi REDAN vet om vad som kan försvåra tillväxt o kan kräva åtg. Vad gäller plantering, finner du nog snart om du läser andra trådar, att det heller inte är något "nytt" område för oss ! Respekten från mig dalar nu ganska snabbt Lars i hur jag uppfattar din syn på vem jag är o mitt sätt att bruka skog. Jag kan inte svara för andra på detta forum, men som i princip "född i skogen o med skogsbruk", sen jag började röja ungskogar o bränna hyggen inför planteringar på 60-talet, har jag utvecklat en respektfull inställning till träd o skogar som nog aldrig kommer att förändras. Därför ser jag det som en självklarhet att om jag satt en planta, så har jag också på ett sätt en skyldighet att söka ge den det mesta jag kan på sin väg till ett vuxet träd. Annars är ju handlingen i sig bortkastad !
"Den man som har planterat ett träd, har inte levt förgäves" ( Siddhartha Gautama)

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

rokon  
#620730 I den här tråden får man nog ha skyddsskor på sig, det underlättar.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#620736
rokon skrev:I den här tråden får man nog ha skyddsskor på sig, det underlättar.


Om du menar att meningen är; "Trampa inte på de tår, vars ben bär den röv du kan behöva slicka imorgon" (Robin), så ska man nog kanske inte delta i denna tråd. Men har man som sagt "bra på fötterna" är det nog inga problem !

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#620737 Tycker då att tråden börjar bli lite intressantare när inte Ulf får så mycket svar på sina utsvävningar. Älgfoderodlarn tillför då mer som går att diskutera! 🙂

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620740 Men det är Lars Lundqvists svar som är den stora behållningen av denna tråd. :-bd
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).