Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584891 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#619822 Jag som läst ulfs inlägg trots att de ej varit redigerade.... Finner det sista väldigt konspiratoriskt emot just Lars...

Att Lars och (Slu maffian),( tydligen)...

Skulle ha haft en agenda om att kasta ut personer med andra åsikter....
Nja Mats verkar snarare inte velat ha tagit åt sig av den faktan som låg framför honom, och därför avstått att fortsätta med den forskningen.... Sedan att han blev pensionär verkar vissa totalt ha missat...
Vad han gör som pensionär är inte SLU s sak att utreda eller forska i....

En hjärnkirurgs möjligen... Men det är en annan sak....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#619823
Fredrik Reuter skrev:Vinklat?
Förstår dig inte här vinterröjarn, det var en uppmaning för att hålla en så bra diskussion som möjligt och många inkl mig själv har haft det jobbigt att läsa de kompakta textblocken, vissa så till den grad att de klagat i tråden. Det hela handlar om textlayouten alltså och det påverkat debatten i tråden.



Förstod precis, så där skrev jag "om jag inte visste bättre"...

Alltså visste jag bättre, men det finns personer som kan läsa" av med dem som" lite stötande....menar inte att du tar Ulfs parti eller liknande utan att ord valen blev lite fundersamma......

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#619828 jäkla vad lättläst det blev fredrik, tack .. borde lägga om stil.. men kanske vill jag framstå som lite koko ..jag har lockat många sanningar ur folk på det viset, men det är väl snart dags att lägga om stil .. ska fundera på saken, nu när dom flesta inte verkar tycka jag är ett troll, utan mer en she guevara, (med tanke på orwells citatet där det är en revolutionär handling att tala sanning) .. han säger också om verklig frihet, (som jag värnar hårt,) att det är att få säga sånt vi inte själva vill höra .. en liten passning till de ofria i svensk skogsforskning ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

axwell  
#619871
Fredrik Reuter skrev:Ulf: Jag delade upp ditt kompakta stycke ovan för att kunna läsa det bättre. Det blir mycket mer lättläst om du delar upp i stycken likt ovan och ska du hålla igång en bra debatt så är min rekommendation att du "slår enter" några gånger efter varje stycke. Då är du av med dem som stör sig och skriver att det inte går att läsa. Personligen har jag svårt att läsa kompakta stycken.


Vet inte vad som flög i mig men just det där inlägget läste jag från början det slut innan det var redigerat.
Jag blev själv förvånad när jag väl hade insett det, kan det bero på inte lade märke till några ärthjärnor eller andra eller andra kränkningar.

Skriv gärna fler inlägg i samma anda !

Jag gillar ju Hagners idéer vilket kan ha bidragit. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#619879 Tack "ulf1" för att du nu kanske börjat förstå HUR du kan förbättra din kommunikation och skapa den dialog som till viss del saknats i tråden. En bra början är ju även att du skapat en plattform att utgå ifrån för oss övriga, att förstå lite bättre hur du har kommit fram till det för dig gångbara sätt att skapa ett för dig fungerande skogsbruk. Eloge !

Nu har ju det på olika sätt beskrivits att det inte går att bedriva kontinuerligt "hyggesfritt" skogsbruk med så många arter av de svenska trädslag vi har. Och då vårt avlånga lands läge inte heller medger odling av vissa arter i hela Sverige, blir vi lite begränsade i vad man kan göra o inte. Så för att återgå till de lövträdarter vi ändå har, så är ju Björken den mest spridda arten av dessa. Jag har nu varit ute idag o röjt bort lite självgallrade småtallar i ett par områden som jag tänker starta Björkskärmar i, med förhoppningen om att få underväxt av Gran. Och då tänker jag lite som "vinterrojarn" och som jag skrivit i annan tråd, när det gäller självföryngring o kontinuerlig växling mellan Björk o Gran istället för enbart gran. Du vurmar ju för lövträd men gillar inte Gran i samma utsträckning har jag förstått. Men som jag ser Gran hur den växer under Björkskärm, har inte du funderat på växelbruk mellan dessa 2 arter? För som jag har tänkt mig, så kommer ju Björkskärmen en dag att tas ner o under kommer då en Granskog. Nu stamkvistar ju jag även dessa o får på så vis ner ljuset till marken mer än bara i de luckor som blir efter Björkarna. Det jag hoppas på att få i en "3-dje" generation skog på samma plats, är då stubbskott av Björk, som när Granarna avvecklas, på nytt bildar en skärm som sedan Gran kan komma i på nytt, o.s.v. När du nu själv förädlar den skog du brukar, har inte du då också Gran du nyttjar o som du helst vill se självföryngrad ? Hur tänker du om att växla mellan Björk / Gran i så fall ?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#619883 Är det mig du menar eller Ulf?

Jag hängde inte med.....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#619890
vinterrojarn skrev:Är det mig du menar eller Ulf?

Jag hängde inte med.....


Frågan är ställd till "ulf1", men jag gjorde en syftning till ditt inlägg på föregående sida, kl. 12.19 ang. självföryngring av Björk, mittersta stycket. Men föryngring kan ju ske på olika sätt, så därför min vidareutveckling i detta inlägg.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#619892 "Man får ju automatiskt gran i botten... Så man kan ju på detta vis skapa två generationer av skog samtidigt och eftersom man avvecklar björkarna lite tidigare än granarna, så blir det aldrig hygge... Bra för de som vill ha hyggesfritt.
Sedan kan man ju i de öppna ytor som finns spara björk eller annat löv, så kommer det tillslut att växa upp ytterligare en generation av gran..."

Det var detta du menade...tja vi kan väl köra på det en stund få se om någon nappar....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#619895 Det var detta du menade...tja vi kan väl köra på det en stund få se om någon nappar....[/quote]

Kopplar du mitt inlägg här med bilderna jag lagt in i tråden "Sveriges övriga trädslag" / Föryngring, med stubbskotten av Björk o deras tillväxt, så borde bilden bli rätt förstålig. Frågan är om detta brukningssätt Björk-Gran / Björk-Gran går att förnya o vilka åtgärder man behöver göra för att upprätthålla det. Om det går att bruka i en kontinuerlig cykel, växelvis ?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#619900
Älgfoderodlare skrev:Frågan är om detta brukningssätt Björk-Gran / Björk-Gran går att förnya o vilka åtgärder man behöver göra för att upprätthålla det. Om det går att bruka i en kontinuerlig cykel, växelvis ?

Det beror väl på hur gammal du har tänkt att bli? ;)

Om det kom upp björk efter den senaste slutavverkningen så är det väl fullt möjligt att det gör det även efter nästa, och om det kommer in gran under nu så är nog sannolikheten stor att det gör det då också. Men varje omdrev blir ju ganska långt om du räknar från kalt-hygge-där-det-kommer-björk, en björkgeneration+en grangeneration som startade under och sen en ny slutavverkning. Så frågan är inte "om det går" utan vad den som sköter skogen om 80-90 år tycker är bäst just då.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#619903
Lars Lundqvist SLU skrev:
Älgfoderodlare skrev:Frågan är om detta brukningssätt Björk-Gran / Björk-Gran går att förnya o vilka åtgärder man behöver göra för att upprätthålla det. Om det går att bruka i en kontinuerlig cykel, växelvis ?

Det beror väl på hur gammal du har tänkt att bli? ;)

Om det kom upp björk efter den senaste slutavverkningen så är det väl fullt möjligt att det gör det även efter nästa, och om det kommer in gran under nu så är nog sannolikheten stor att det gör det då också. Men varje omdrev blir ju ganska långt om du räknar från kalt-hygge-där-det-kommer-björk, en björkgeneration+en grangeneration som startade under och sen en ny slutavverkning. Så frågan är inte "om det går" utan vad den som sköter skogen om 80-90 år tycker är bäst just då.


-Jo, förvisso ! Men om man nu kan skapa ett kostnadseffektivt brukande med låga kostnader o kontinuerlig avkastning. Så blir det ju inte enbart marken o vad som växer där som går i arv. Utan även kunskapen om hur man kan bruka den.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#619915 Blir det någonting av björkskotten som kommer i en granskog då? Ska granskogen vara så pass gles så att björkarna börjar växa? Eller ska de vara vilande tills det är dags att avverka granarna?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Älgfoderodlare  
#619919
isteskog skrev:Blir det någonting av björkskotten som kommer i en granskog då? Ska granskogen vara så pass gles så att björkarna börjar växa? Eller ska de vara vilande tills det är dags att avverka granarna?


Nu vet jag inte om du ställer frågan rent generellt eller om den är riktad. Men som jag skriver i mitt inlägg så stamkvistar jag ju även Granarna. Och via detta ökade ljusinsläpp så är det ju förhoppningen att det ska gynna en återväxt av Stubbskotten. Och man kommer ju att ha Björkarna på "samma" plats hela tiden vilket gör att man inte bara kan planera körvägar, utan även forma Granunderväxten därefter.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#619922 När det gäller skogsbruk, finns fortfarande inga vetenskapliga sanningar.
I sverige har vi tappat 60-70 år av vetenskapliga framsteg och kunskaper.
Som nog de flesta förstått så har jag redan beskrivit min favoritskog, och det är ju den mosaikskog som bondskogarna stod för, tyvärr så har vi inget facit på hur de producerar idag jämfört med kalhygget.
Där man lät djuren sköta naturen och urvalet av vad marken skulle användas till. En skog där alla kände sig välkomna, både djur och växter, jag tror också människan trivdes bäst i dessa skogar.
Svaret på frågan älgfoderodlaren är, att javisst låter gran under björk helt ok, på en del av marken, bara den är relativt fuktig så kan det bli bra.
Tyvärr är det ju samma marker som lämpar sig så bra för så mycket annat som ger en mångfald i naturen, men det är ju här skogsägaren ska vara så utbildad och upplyst att han kan ta ett bra beslut. Men vad händer om vi frågar dagens skogsforskare som bara ser till produktion.
När beslutet om ett nytt skogsbruk började få fäste på 1920-30 talet, så var det med utgångspunkt att skogen inte räckte till allt man ville göra med den, och att industrin ville ha det som bönderna haft kontroll över.
Vinnare blev givetvis industrin som hade politiken i ryggen.
Man började i maktens boningar baktala blädning och dimensionshuggning, och folk med fina titlar är svåra att gå emot, när man tillhör allmogen.
Skogsodling var något nytt och vetenskapen som knappt lärt sig evolutionsteori skulle nu börja mutera trädens gener.
Om man läst Darwins "det naturliga urvalet" vet jag inte, men ändå så "lekte" man evolutionsbiologi innan ens namnet fanns.
Man kom fram till "vetenskapliga sanningar" varje år, i en värld där en omloppstiden är hundratals år.
Stephen Gould beskrev en "vetenskaplig sanning" som "ett påstående så klart bevisat, att det är perverst att förneka det" och det är väl inget som vi kan säga ens om dagens vetenskapliga "sanningar".
Fortfarande på 60 talet blädades mer skog än som kalhöggs.
Att vi idag har detta skogsbruk kvar, som på så lösa grunder togs fram, är besynnerligt.
När jag ändå pratar om evolutionen , så ska man veta att ensartade skogar är livsfarliga, evolution är mångfaldens urval, utan den dör allt ut.
I en del byar får folk tätt mellan ögonen och fnittrig röst. I plantskolorna får tallplantorna fyra toppar.
Allt på grund av brist på mångfald.
Är ni nöjda med uppdelningen i detta inlägg då?.

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#619923 Räknar du med att stubbskottsbjörken ska börja växa sen du stamkvistat överbeståndet av gran? Nu har jag ju aldrig provat att göra som du beskriver, men min erfarenhet är att det behövs skapliga luckor innan björken skjuter fart!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).