Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584957 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

jannee  
#619719 Vissa människor sägs ha en bokstavskombination typ ADHD. Många av dessa kommer med fantastiska lösningar och idéer. En del är visserligen ogenomförbara men de flesta har dock fört utvecklingen framåt och det med stormsteg.
Ulf 1 har säkert någon typ av bokstavskombination, tänker på ett annorlunda sätt än vi vanliga träskallar.
M.a.o. ibland är hans idéer verkligt geniala men ibland (tror jag) ändå inte verklighetsförankrade.
Han drar lite väl snabba beslut och inser inte att hans idéer har hamnat i en lite ond cirkel.
Ändå kan det vara smart att utgå från hans tänkande och tyckande för att sedan ventilera hans påståenden, tyvärr är inte Ulf 1 mottaglig för någon diskussion eller att någon ifrågasätter hans uppfattning.
Klimatet är under förändring och då givetvis måste vi skogsägare anpassa oss efter den förändring.
Tyvärr är de flesta av oss ändå ganska enkelspåriga, vi kör i samma trall som vi gjort de senaste 50 eller kanske t.o.m 100 åren.
Vi avverkar och planterar samma trädsort som vi avverkade och hoppas (förutsätter) att det blir bra.
Vi lyssnar på virkesinköparna och följer de råd skogsstyrelsen basunerar ut.
Sedan är det för många av oss ändå plånboken som styr, vi tar fram den råvara som ger mest klirr i börsen.
Idag är det massabruken och sågverken som i princip bestämmer vad vi ska "odla"
Plantera exotiska trädsorter som visserligen växer bra men inte finns någon marknad för är chansartat.
Där har vi siktan, hybridlärken men även contortan
Jag kan jämföra med att odla sockerbetor, ger bra skörd på Öland men transportera ned bettorna till Skåne gör att det ändå blir en förlustaffär, för övrigt kan du numera inte få något odlingskontrakt ( mig veterligt)
Ulf 1 tänker "odla" bok, lycka till men han, om det lyckas - tillåt mig betvivla, ändå aldrig får någon glädje av experimentet.
Älgfoderodlare experimenterar med olika trädsorter, troligtvis gör han det för sitt höga nöjes skull, och inget fel i det men krasst ekonomiskt riskera det ändå bli Ebberöds bank.
Björken är nog annars det trädslag som troligtvis mer och mer kommer att komplettera våra granskogar.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#619723 Björk blir nog vanligare och vanligare...
Snart kanske vi inte ens behöver plantera gran eller tall, för industrin behöver ju björk...

Men varför stanna där? Är ju ganska fina pengar i att såga bastupanel av asp...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

fendt311  
#619727
jannee skrev:Vissa människor sägs ha en bokstavskombination typ ADHD. Många av dessa kommer med fantastiska lösningar och idéer. En del är visserligen ogenomförbara men de flesta har dock fört utvecklingen framåt och det med stormsteg.
Ulf 1 har säkert någon typ av bokstavskombination, tänker på ett annorlunda sätt än vi vanliga träskallar.
M.a.o. ibland är hans idéer verkligt geniala men ibland (tror jag) ändå inte verklighetsförankrade.
Han drar lite väl snabba beslut och inser inte att hans idéer har hamnat i en lite ond cirkel.
Ändå kan det vara smart att utgå från hans tänkande och tyckande för att sedan ventilera hans påståenden, tyvärr är inte Ulf 1 mottaglig för någon diskussion eller att någon ifrågasätter hans uppfattning.
Klimatet är under förändring och då givetvis måste vi skogsägare anpassa oss efter den förändring.
Tyvärr är de flesta av oss ändå ganska enkelspåriga, vi kör i samma trall som vi gjort de senaste 50 eller kanske t.o.m 100 åren.
Vi avverkar och planterar samma trädsort som vi avverkade och hoppas (förutsätter) att det blir bra.
Vi lyssnar på virkesinköparna och följer de råd skogsstyrelsen basunerar ut.
Sedan är det för många av oss ändå plånboken som styr, vi tar fram den råvara som ger mest klirr i börsen.
Idag är det massabruken och sågverken som i princip bestämmer vad vi ska "odla"
Plantera exotiska trädsorter som visserligen växer bra men inte finns någon marknad för är chansartat.
Där har vi siktan, hybridlärken men även contortan
Jag kan jämföra med att odla sockerbetor, ger bra skörd på Öland men transportera ned bettorna till Skåne gör att det ändå blir en förlustaffär, för övrigt kan du numera inte få något odlingskontrakt ( mig veterligt)
Ulf 1 tänker "odla" bok, lycka till men han, om det lyckas - tillåt mig betvivla, ändå aldrig får någon glädje av experimentet.
Älgfoderodlare experimenterar med olika trädsorter, troligtvis gör han det för sitt höga nöjes skull, och inget fel i det men krasst ekonomiskt riskera det ändå bli Ebberöds bank.
Björken är nog annars det trädslag som troligtvis mer och mer kommer att komplettera våra granskogar.

Här har vi ett suveränt och mycket bra skrivet inlägg. Denna kille står med fötterna på jorden. Han har dessutom ett sunt förnuft som inte kallar folk för mupp.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#619733 Lugna dig det kommer :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

fendt311  
#619734
vinterrojarn skrev:Björk blir nog vanligare och vanligare...
Snart kanske vi inte ens behöver plantera gran eller tall, för industrin behöver ju björk...

Men varför stanna där? Är ju ganska fina pengar i att såga bastupanel av asp...

Mycket bättre att såga asp till panel. Än att elda upp det i pannan, kamin. Man kanske skulle hugga lite asp och bygga en bastu. Är det någon som byggt en liten bastu med bara asp? Tänkte mig en vedeldad utebastu på ca 3.5 till 4kvm.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#619753
fendt311 skrev:
vinterrojarn skrev:Björk blir nog vanligare och vanligare...
Snart kanske vi inte ens behöver plantera gran eller tall, för industrin behöver ju björk...

Men varför stanna där? Är ju ganska fina pengar i att såga bastupanel av asp...

Mycket bättre att såga asp till panel. Än att elda upp det i pannan, kamin. Man kanske skulle hugga lite asp och bygga en bastu. Är det någon som byggt en liten bastu med bara asp? Tänkte mig en vedeldad utebastu på ca 3.5 till 4kvm.


Nu behöver du inte vara en mupp för evigt, och jag frågade om du var en mupp. Du svarade svävande att du inte tyckte om kalhyggen, då blir det muppläge med automatik 😡

Trakthyggesbruket är generellt sett helt fantastiskt, begripligt för de flesta och skapar möjligheter för vårt land. Det är helt otroligt hur mycket kol vi lagrat in i den Svenska skogen, de sista 50 åren, samtidigt som vi avverkat 80 % av tillväxten. :d

Trakthyggesbruket är den enda skogsbruksmodellen som är bra för klimatet 8)

Mupparna står med ändan bar och fattar ingenting =))

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#619757
fendt311 skrev:
vinterrojarn skrev:Björk blir nog vanligare och vanligare...
Snart kanske vi inte ens behöver plantera gran eller tall, för industrin behöver ju björk...

Men varför stanna där? Är ju ganska fina pengar i att såga bastupanel av asp...

Mycket bättre att såga asp till panel. Än att elda upp det i pannan, kamin. Man kanske skulle hugga lite asp och bygga en bastu. Är det någon som byggt en liten bastu med bara asp? Tänkte mig en vedeldad utebastu på ca 3.5 till 4kvm.


Skulle gärna vilja ha en liten bastu....men jag har en fru....(bakåtsträvare)....
Så inga roliga saker förens barnen har fått sitt....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#619791 Jag läser och roas av er som vill ha lite snällare ton på tråden. Håller med om att det blir trevligare att läsa den då, vi får se om vi kan hålla oss i skinnet.

Jag är inte så mycket för att lova sånt jag inte kan hålla, det skapar ofta en otrevlig stämning, det också, men jag ska försöka, utan att lova något.

Nu ska jag berätta min version av varför vi har snöat in på kalhygget.
Jag har pratat med nästan alla forskare i sverige, det fina med ett telefonsamtal eller öga mot öga är att man då kan vara lite mer ärlig, än när man ska tala inför en publik i skrift eller sammankomst. Så många sanningar har jag fått höra trots allt; en höjdare på skogsstyrelsen blev bedrövad när man stängde av mig på Hermans blogg, han sa "fan uffe, du är ju droppen som urholkar stenen".
Det tycker jag var ett litet erkännande .. jag har haft många samtal med lars hatobjekt, mats hagner, en 85 årig professor som "svek" gruppen av skogsforskare och förklarade krig mot kalhygget.

https://www.expressen.se/ledare/tommy-h ... -forskare/

Det är mycket jag lärt mig av honom och han gav mig en inblick i den unkna mikromiljö som dagens skogsforskare skapat runt sig. Hans felaktiga jägmästarutbildning (enligt honom själv) gjorde att han som nyutbildad i många år propagerade för kalhygge, till han en dag i sin forskning upptäckte att inte mycket stämde med vad han fått lära sig, och som dagens skogsforskare och skogs- och jägmästare får lära sig.

Eftersom jägmästare är den högsta akademiska nivå du kan utbilda dig till, blir det ju fatalt när sen politiker och industri ska hämta råd i sin verksamhet och skapa lagar. Att jägmästare sen blir språngbräda i karriären till landshövding, sakkunnig, skogsbolags vd, mm, gör ju saken än mer problematisk.

Mats är en mycket fokuserad människa och har haft svårt att prata med en svammelgubbe som mig. När jag svävar ut med frågor som leder till nya frågor, så rättar han hela tiden mig: "ulf du ringde och frågade om det här, nu svarar jag utförligt på den frågan, kan vi hålla oss till den idag".

Jag har aldrig blivit minsta förnärmad av hans tillrättavisningar, utan tycker det är skönt att han fokuserar på det viset. Jag skulle ju berätta min analys om varför vi fortfarande kalhugger, och i viss mån även mats hagners analys.

Hagner är ju född 1935, då var (som jag berättat tidigare i veckan) det vanligaste sättet att ha sin boskap på sommaren, att låta dom beta på skogen. Bolagen gnällde och det blev allt mer bråk mellan bolag och bönder om var kreaturen skulle beta. Den som tror det var nån romantisk fäbodkultur misstar sig totalt, alla hade sina djur på skogen sommartid, om man tittar i boupptäckningar så hade tom stadsbor en ko, som släpptes ut i skogen på sommaren, hade du inte en ko så var du riktigt jävla fattig.

Nåväl, detta bruk av skogen började ifrågasättas av de som bara var ute efter fiber till de nu uppväxande pappersbruken och sågverken och på deras sida stod politikerna, som nu alltmer ville ha in folk till städerna för att sätta dom i annan produktion än bondelivet.

Det är här som besluten kommer slag i slag, "olönsamma" torp och gårdar ska slås ihop eller läggas ner, små åkrar och hagmark planteras med gran osv. Det som Hagner upptäckte i sin forskning på slutet av 60 talet, och som nu hade glömts bort, var att träd visst växte fullskiktat, det var bara att lämna ljus och mark så kom nya träd.

Det han fått lära sig i jägmästarutbildningen, var att inga träd kom upp under andra träd, men provytorna som skogsforskarna bevisade detta med, hade en liten detalj som inte beaktades de var betade, alla små träd åts upp av kossor och getter.

Forskningen hade nu redan bestämt sig att kalhygge var bäst, med eller utan kor ... och inget kunde ändras, maskiner och hela logistiken byggdes för kalhygge. När sen lars började bråka med mats, var allt för sent, gruppen var för stor, den måste hållas samman, (tillhörighet gick före sanning) industri, politiker, maskintillverkare, entreprenörer alla var beroende av att skogsforskarna garanterade kalhyggets fortlevnad.

Och där kära läsare, står idag lars med sina fullskiktade granskogar .. amen ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#619803 Asp panel alltså...

Vad funderar du på för sågverk?
Ska du ha kvistar eller inte i virket? Jag tycker det är fint med lövskogskvistar i virket.

Hur är det med al? Fungerar det lika bra? Eller sälg?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#619805 Egentligen om man föryngrar med självsådd björk mm. Och lät detta komma upp...ca 5år sedan röjning..

Man får ju automatiskt gran i botten... Så man kan ju på detta vis skapa två generationer av skog samtidigt och eftersom man avvecklar björkarna lite tidigare än granarna, så blir det aldrig hygge... Bra för de som vill ha hyggesfritt.
Sedan kan man ju i de öppna ytor som finns spara björk eller annat löv, så kommer det tillslut att växa upp ytterligare en generation av gran...

Eller så låter man bli att vara i skogen konstant och påta och istället satsar på kvalitet från början och kubik...sedan avverkar man...

Trakthyggesbruket är fantastiskt ändå...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Fredrik Reuter  
#619813 Ulf: Jag delade upp ditt kompakta stycke ovan för att kunna läsa det bättre. Det blir mycket mer lättläst om du delar upp i stycken likt ovan och ska du hålla igång en bra debatt så är min rekommendation att du "slår enter" några gånger efter varje stycke. Då är du av med dem som stör sig och skriver att det inte går att läsa. Personligen har jag svårt att läsa kompakta stycken.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#619817
Fredrik Reuter skrev:Ulf: Jag delade upp ditt kompakta stycke ovan för att kunna läsa det bättre. Det blir mycket mer lättläst om du delar upp i stycken likt ovan och ska du hålla igång en bra debatt så är min rekommendation att du "slår enter" några gånger efter varje stycke. Då är du av med dem som stör sig och skriver att det inte går att läsa. Personligen har jag svårt att läsa kompakta stycken.



"Då är du av med dem som stör sig och skriver att det inte går att läsa."

Av med dem som stör sig på att det inte går att läsa....hmm om jag inte visste bättre så skulle jag trott att detta var en vinklad skrivning...

Att de som finner det jobbigt att läsa dina inlägg, kan nu efter att ha redigerat lite njuta av ditt inlägg låter lite bättre....

Om nu någon ändå skulle vilja läsa hans inlägg....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#619819 ulf 1s agerande och sätt att berätta har numera fått sin förklaring.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Fredrik Reuter  
#619820 Vinklat?
Förstår dig inte här vinterröjarn, det var en uppmaning för att hålla en så bra diskussion som möjligt och många inkl mig själv har haft det jobbigt att läsa de kompakta textblocken, vissa så till den grad att de klagat i tråden. Det hela handlar om textlayouten alltså och det påverkat debatten i tråden.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#619821 jag är medveten om detta fredik, men det är svårt att hejda sig när man börjar skriva, det är därför jag skippat stora bokstäver, utropstecken frågetecken mm .. nu en liten kortis då .. varför vi bör väga in äldre tiders användande av skog .. på 1910 talet tog vi ut ca 50-60 miljoner kubik varje år, då hade vi 1.8 miljarder kubik skogsvolym, idag ligger vi på ett uttag av 80-90 och har 3,3 miljarder i skogsvolym .. vilket är likvärdigt skördande av den befintliga skogen .. problemet med att jämföra då och nu är att den gamla skogen även försörjde vår bondebefolkning med nästan allt den behövde och även gav oss vår köttproduktion .. där måste ju ett fokus ligga på jämförelser om det ska bli trovärdigt att bedöma om vi utvecklat skogsbruket .. vilket jag inte tycker .. här har ni en beskrivning av älvdalens socken från 1915, då var 90% av soknens skogar och övriga marker, beten för tusentals djur, att kalla dessa skogar för trasskogar är tamefan oförskämt av slus historiker .. och detta var inte bara en fäbodkultur, utan gällde hela sveriges skogar ...

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).