Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584471 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

fendt311  
#619380 Ni som är inne i denna debatt med ulf1. Jag har en fråga till er. Finns det någonting, än om det bara är något litet, som ulf1 har rätt i??????????

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#619386 Uffe har nog sina poänger ibland men det blir nog oftast lite fel och extremt många gånger,
Men jag orkar oftast inte läsa hans långa osammanhängande inlägg, så jag ska egentligen varken dömma eller berömma.

Men många roliga diskussioner är det och en underhållande tråd :-bd

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

fendt311  
#619387
tallen100 skrev:Uffe har nog sina poänger ibland men det blir nog oftast lite fel och extremt många gånger,
Men jag orkar oftast inte läsa hans långa osammanhängande inlägg, så jag ska egentligen varken dömma eller berömma.

Men många roliga diskussioner är det och en underhållande tråd :-bd

Blir intressant att höra vad andra tycker. Tack för ditt svar tallen 100.
Kommer med en slutpoäng när fler kommer att svara på min frågeställning.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#619388
fendt311 skrev:Ni som är inne i denna debatt med ulf1. Jag har en fråga till er. Finns det någonting, än om det bara är något litet, som ulf1 har rätt i??????????

Har han rätt så är det sällsynt och sådant som de allra flesta har vetat länge, länge.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

fendt311  
#619389
Palakangas skrev:
fendt311 skrev:Ni som är inne i denna debatt med ulf1. Jag har en fråga till er. Finns det någonting, än om det bara är något litet, som ulf1 har rätt i??????????

Har han rätt så är det sällsynt och sådant som de allra flesta har vetat länge, länge.

Tack för ditt svar Palakangas.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#619399 Kunde han hålla sig till ämnet och svara på frågor så skulle tråden vara intressant. Som det är nu så är det lite av löjets skimmer alltför ofta. Lars L styr upp och förklarar på ett bra sätt när det pelar ur för mycket ....... 😉

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#619411 efter 5655 inlägg på den här tråden så är det lite löjligt av alla som skapat inläggen att klaga på tråden .. snacka om att pissa i motvind .. joonsered gör en sak som är värd att uppmärksamma .. han gör en sammanfattning av många självklara saker, sånt som ni häcklar mig för .. men det är just det som vi måste förstå, att vi måste påminna oss om självklara saker .. om och om igen .. vi vet så otroligt lite, och vetenskapen är som en vindflöjel ... politik, forskarpengar och karriär, påverkar mer än fakta .. vad än lars och hans polare i skogsforskningen säger om sitt oberoende .. vad människor säger och vad de gör har inget med varann att göra, det är bara vad de gör, som till slut visar vad de går för .. kunskap är makt, säger en ordförande i lrf och visar sedan upp en hjärntvättning som är på gränsen till åtalbart ,.. 90% av skogsägarna ska inte bedriva ett skogsbruk för att leverera fiber till industrin, ändå är det detta dom gör .. det kommer nya arvingar varje dag, som hamnar i bolagens orderblock... ändå vet vi inte ett skit om vad vi håller på med i det skogsbruk som bedrivs på 90% av sveriges skogsyta .. lars kanske tycker det är bra med kalhygge, men så sent som på början av 50 talet tog man beslutet som skapade detta skogsbruk, var skogsägare helt dumma i huvet före det, vi gjorde mycket idiotiskt på 50 talet, asbest kreosot, hormoslyr mm men bara en idioti har överlevt, kalhygge .. tänk efter nu förfan ... det enda som har hänt är att de maskiner som går i skogarna har byggts för att ta ner stora ytor snabbt och det enda som lönar sig är just skövling .. och då rättar man in rekommendationerna till skövling och förpackar det i en snygg förpackning .. att lars garanterar att det funkar, betyder lika lite för mig som att nån statsminister säger att han ska göra alla lyckliga .. det är bara snömos, som rättfärdigar dessa människors position .. men nej det betyder tyvärr inte att dom är trovärdiga .. och nej fendt311 på din fråga om det finns något jag har rätt i när jag skriver, så kan jag lugnt säga .. det vet jag inte .. och då har jag ändå i 90% av mina inlägg citerat vetenskapare som lars och hans kollegor .. så svårt är skogsbruket, och kretsloppet mysterier .. mina skogar har många olika träd, i olika åldrar och jag trivs att vistas där, så långt har jag kommit i mitt utforskande själv om hur jag vill sköta en skog, jag vill också ha gamla träd, för att jag tror dom har en viktig funktion för de andra yngre träden .. men nej jag vet inte om det är rätt .. till finska snickaren så vill jag upplysa att björk är finlands nationalträd och att det finns dubbelt så mycket stora björkar och rena björkskogar i finland jämfört med sverige ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619412
fendt311 skrev:Ni som är inne i denna debatt med ulf1. Jag har en fråga till er. Finns det någonting, än om det bara är något litet, som ulf1 har rätt i??????????

Inte många rätt i så fall. Å de få rätt som eventuellt kan finnas, döljer sig snabbt under en massa svammel, som knappast någon orkar läsa igenom.

Å saken blir ju inte precis bättre av en ständigt undermålig språkvård, bristande meningsuppbyggnad och bristfällig styckeindelning från Ulf1's sida. Bara det konstant bristfälliga skriftspråket i sig gör det otrevligt lätt att idiotförklara Ulf1.

Nä, bättre vore om Ulf1 fokuserade på att beskriva sitt eget "unika" skogsbruk, givetvis kryddad med en massa bilder och/eller filmer från fastigheten.

Det bästa vore dock om Ulf1 bjöd in Torbjörn och/eller Fredrik för ett mer seriöst reportage. Då skulle de ju också kunna belysa eventuella guldkorn som Ulf1 kan visa upp i sitt skogsbruk - utan en massa vidhängande svammel!
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 17 jan 2020, 11:24, redigerad totalt 4 gånger.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#619413 Vad menar du med: Det finns dubbelt så mycket stora björkar???

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

fendt311  
#619419
ulf 1 skrev:efter 5655 inlägg på den här tråden så är det lite löjligt av alla som skapat inläggen att klaga på tråden .. snacka om att pissa i motvind .. joonsered gör en sak som är värd att uppmärksamma .. han gör en sammanfattning av många självklara saker, sånt som ni häcklar mig för .. men det är just det som vi måste förstå, att vi måste påminna oss om självklara saker .. om och om igen .. vi vet så otroligt lite, och vetenskapen är som en vindflöjel ... politik, forskarpengar och karriär, påverkar mer än fakta .. vad än lars och hans polare i skogsforskningen säger om sitt oberoende .. vad människor säger och vad de gör har inget med varann att göra, det är bara vad de gör, som till slut visar vad de går för .. kunskap är makt, säger en ordförande i lrf och visar sedan upp en hjärntvättning som är på gränsen till åtalbart ,.. 90% av skogsägarna ska inte bedriva ett skogsbruk för att leverera fiber till industrin, ändå är det detta dom gör .. det kommer nya arvingar varje dag, som hamnar i bolagens orderblock... ändå vet vi inte ett skit om vad vi håller på med i det skogsbruk som bedrivs på 90% av sveriges skogsyta .. lars kanske tycker det är bra med kalhygge, men så sent som på början av 50 talet tog man beslutet som skapade detta skogsbruk, var skogsägare helt dumma i huvet före det, vi gjorde mycket idiotiskt på 50 talet, asbest kreosot, hormoslyr mm men bara en idioti har överlevt, kalhygge .. tänk efter nu förfan ... det enda som har hänt är att de maskiner som går i skogarna har byggts för att ta ner stora ytor snabbt och det enda som lönar sig är just skövling .. och då rättar man in rekommendationerna till skövling och förpackar det i en snygg förpackning .. att lars garanterar att det funkar, betyder lika lite för mig som att nån statsminister säger att han ska göra alla lyckliga .. det är bara snömos, som rättfärdigar dessa människors position .. men nej det betyder tyvärr inte att dom är trovärdiga .. och nej fendt311 på din fråga om det finns något jag har rätt i när jag skriver, så kan jag lugnt säga .. det vet jag inte .. och då har jag ändå i 90% av mina inlägg citerat vetenskapare som lars och hans kollegor .. så svårt är skogsbruket, och kretsloppet mysterier .. mina skogar har många olika träd, i olika åldrar och jag trivs att vistas där, så långt har jag kommit i mitt utforskande själv om hur jag vill sköta en skog, jag vill också ha gamla träd, för att jag tror dom har en viktig funktion för de andra yngre träden .. men nej jag vet inte om det är rätt .. till finska snickaren så vill jag upplysa att björk är finlands nationalträd och att det finns dubbelt så mycket stora björkar och rena björkskogar i finland jämfört med sverige ..

Min fråga var till dom som diskuterar med dig. Jag skrev.
Ni som är inne i denna debatt med ulf1. Jag har en fråga till er. Finns det någonting, än om det bara är något litet, som ulf1 har rätt i??????????
Var intresserad av om dom tycker du har rätt i vissa delar av skogs skötsel. Eller andra historiska händelser inom skogsbruk.
Personligen tycker jag att mycket av det du skriver stämmer. Men samtidigt tycker jag att mycket är ( ursäkta språket) rappakalja. Det jag inte förstår är hur man kan dag efter dag. käfta emot om vad man tycker. Du vet vad dom tycker. Dom vet var du står när det gäller skogen och dess skötsel. Undrar bara om det inte finns någonting som båda parter tycker är rätt. Varför man inte diskuterar det i stället.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#619423 Har vi fått något att diskutera från Ulf som stämmer? Nja det är ju lite dåligt av den varan.

Om man inte svarar på frågor, hur ska en diskussion kunna fortsätta utan att man argumenterar kring frågor?

Ulf är en person som säkert är trevlig att umgås med eller ej, inte en aning.
Men här är han inte så trevlig.
Och byter ämnen när diskussionen går inte hans väg...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hugin  
#619431
fendt311 skrev:Ni som är inne i denna debatt med ulf1. Jag har en fråga till er. Finns det någonting, än om det bara är något litet, som ulf1 har rätt i??????????

Jodå, mycket klokt och nytt ...

Bara det att:
- det som är klokt är inte nytt, och
- det som nytt är inte klokt!

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Blivande snickare  
#619434
ulf 1 skrev:.. till finska snickaren så vill jag upplysa att björk är finlands nationalträd och att det finns dubbelt så mycket stora björkar och rena björkskogar i finland jämfört med sverige ..

Jo, det vet jag. Sångsvanen är också vår nationalfågel men det betyder inte att varannan fågel är just en sångsvan.

Jag sa inte emot att det finns mer rena björkskogar här än hos er men sifforna (bl.a. bara 29% gran) ifrågasätter jag dina källor på.
Du vet själv att det inte är första gången jag gör det så kan du nu, för en gångs skull ange din källa.
Tack.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#619435 Som jag kan se det så verkar ni i Finland ha ca 49% gran och 17% björk...

Ca 80% av landets yta är täckt av skog...
Ca 9% är avtaget från skogsbruk...alltså lämnas...

Just ja fakta källa...

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/42 ... nland.html

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Blivande snickare  
#619437
vinterrojarn skrev:Som jag kan se det så verkar ni i Finland ha ca 49% gran och 17% björk...

Ca 80% av landets yta är täckt av skog...
Ca 9% är avtaget från skogsbruk...alltså lämnas...

Just ja fakta källa...

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/42 ... nland.html

49% tall och 30% gran enligt den länken. Står lite rörigt skrivet..

Uffes källa då, tack :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).