Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584380 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#606374 alla vill att jag talar om skogen och lövträden, men iskogen bland lövträden så finns det ett hem för tiotusentals växter och djur som behöver skogen för sin överlevnad, vi skogsägare är nog de som behöver den minst, i alla fall vi 98% som äger mindre än 50 hektar, vi får givetvis försörja oss på nåt annat ... jag behöver göra utflykter till de övriga innevånarna i bland för att vi ska få hela bilden, ni får ursäkta mig för det ... så ett inlägg till om jakt måste jag göra ... jag tror nog att problemet med förståelse ligger i problemet med grupptillhörigheten, som oftast är viktigare än sanningen och verkligheten, och som gör att man inte vill förstå .. och det blir lätt att framstå som ett barn, när man inte vill förstå .. mitt favoritord i svenskan är lagom ... fantastiskt fint ord som antagligen har sina rötter från de människor som lyckades leva i 50 tusen generationer i samspel med naturen, vi "moderna" människor håller på att göra slut på klotet redan efter 5 generationer .. min farfar, född 1898 jagade älg i 63 år, han missade inte en älgjakt på dessa år .. hur många älgar sköt han tror ni ... hade han varit älgjägare i dag så hade han skjutit 43 älgar, men han sköt 9, och på det var han värst i jaktlaget på den tiden .. 6 av älgarna sköt han på 70 talet ... han hade 100 jaktdagar om året, och älskade att gå i skogen med sina hundar, och geväret på axeln .. tror nog han älskade skogen mer än själva jakten, han byggde en lådbil med ratt åt mig, och sa på julafton 1962 att han fått gå ut i sdkogen säkert hundragånger innan han hittade den onaturligt växta björk som blev ratten .. svår att tänka sig såna skogsvandrande jägare i dag, när det mesta är tävling och prylar .. "rovdjurskampanjen" och "räv SM" är två såna här over the topp idiotier, men ingen verkar förstå det av jägarna .. de är för kaxiga och arroganta för att förstå hur provocerande deras framtoning är.. och det går tröägt med rekryteringen av en ny generation ... att "träna" på ekorrar verkar nog mer avskräckande än inbjudande ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Blivande snickare  
#606375 Läste du alls svaren du fått? Ett enda?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

hfab  
#606377 Fina bilder av utomordentliga viltvårds insatser 👍

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#606378
Blivande snickare skrev:Läste du alls svaren du fått? Ett enda?

ulf 1 bryr sig inte om sådant då han anser sig alltid ha rätt. Vidare anser han att folk som kommer i håg vad de sagt, de är lögnare.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#606386 blivande snickare, har du hört ordspråket "kasta pärlor för svinen" det är det jag ägnar mig åt, ta det eller skit i det, att det blir en monolog är väl ganska naturligt .. men jag tackar om ni lär mig nåt som jag inte vet, det har hänt ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Blivande snickare  
#606389
ulf 1 skrev:blivande snickare, har du hört ordspråket "kasta pärlor för svinen" det är det jag ägnar mig åt, ta det eller skit i det, att det blir en monolog är väl ganska naturligt .. men jag tackar om ni lär mig nåt som jag inte vet, det har hänt ..

Skillnaden med att prata med grisarna och nån som håller en monolog är att man iaf får grymtningar som svar av grisen.

Vill du ha din tråd kvar får du helt enkelt börja svara åt folk, en ensam gormande "förståsigpåare" tillför inget till forumet.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

jannee  
#606390 Jag körde lastbil i över 50 år och ansåg mig redan i början (som ung) att jag visste allt och kunde allt, precis som Ulf 1.
Allt eftersom åren gick och min kunskap (skickligt) ökade insåg jag emellertid hur lite och hur dålig kunskap jag hade haft men FORTFARANDE har.
Allt eftersom åren gick förvärvade jag mig dock en hel del kunskap (erfarenhet) ändå fanns det hela tiden mer att lära.
Samma när det gäller skogsskötsel, nog f*n vad det ALLTID rätt det jag gjorde, men ack vad jag bedrog mig.
Har lärt mig att man ALDRIG blir fullärd och att det alltid finns andra sätt att göra det man gör men också att det jag gör kanske ändå inte är helt rätt.
Erfarenheten men även information från andra (kanske bättre vetande) har bevisat att man många gånger skulle gjort annorlunda.
Det positiva är ändå att skogen är förlåtande har en förmåga att självläka och dölja de misstag en ann gjort :oops:
Ändå betvivlar jag väldigt mycket av vad Ulf 1 förmedlar, är kanske som Ulf uttrycker det - ett Svin :lol:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#606392
ulf 1 skrev:blivande snickare, har du hört ordspråket "kasta pärlor för svinen" det är det jag ägnar mig åt, ta det eller skit i det, att det blir en monolog är väl ganska naturligt .. men jag tackar om ni lär mig nåt som jag inte vet, det har hänt ..

Mer självupptagen än du ulf 1, det finns knappast. Men varför har du inte stormöten där du kan förkunna dina visdomar för allmänheten?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#606399 Efter 373 sidor så bör dom flesta vid det här laget lärt sej att Uffe inte svarar på frågor så ofta :mrgreen: , men det är givande ändå.
Annars får man se tråden som underhållning, eller sluta att läsa 8)

Men nu är det bäst du svarar Uffe, annars kanske snickarn tar bort din tråd😂
Senast redigerad av tallen100 mån 13 jan 2020, 18:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#606403 kloka ord av flera stycken .. ja tänk vad lite vi vet, och när det gäller skogsbruk är vi alla rookiesar, tänk vad mycket mer man vet idag mot 1950 ... och ändå fortsätter vi att chansa att det man bestämde för 70 år sen ska gälla ALL skogsmark i sverige ... man förundras över riskerna att lägga alla ägg i samma korg, förlåter nästa generation kalhyggesskog den första .. eller blir det en fullskalig katastrof, med osäljbar skit och träd som inte överlever till vuxen ålder ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#606406 Ja vilket lyft det blev för tillväxten när vi började med trakthyggesbruket. Hemligheten är bla att plantera 2 träd för varje avverkat. Enkelt eller hur Ulf 1 :d

Ja tänk om din farfar fått uppleva vår fina älgstam, även älgen trivs med trakthyggesbruket. Viltkött är dessutom klimatneutralt 8)

Kom ihåg Ulf 1 att det är den brukade skogen som tar upp kol, den skyddade som avger kol :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#606407 Om man utgår från biologisk kunskap, det vi faktiskt VET om den boreala skogen, så är den absoluta majoriteten av organismer som är knuten till skogslandskapet anpassad till stora och drastiska störningar i form av brand. Alla våra ekosystem är unga eftersom det för ganska kort tid sen, sett ur ett biologiskt, evolutionärt perspektiv, var inlandsis här. ALLA de arter som finns här idag, även de som betraktas som störningskänsliga, har kommit efter det att isen drog sig tillbaka.

Dessutom VET vi att nästan all skogsmark har brunnit efter det att isen försvann och skogen koloniserade marken, och att nästan all skogsmark utsatts för avverkningar som är så ingripande att de idag skulle klassificeras som kalhuggning. Nästan all skog är alltså minst andra generationen efter extremt kraftiga avverkningar och ofta tredje eller fjärde.

Baserat på det så kan man dra den motsatta slutsatsen mot Ulf1, nämligen att dagens kalhuggningar, med lämnande av hänsyn, är en typ av störning som den absoluta majoriteten av arter är anpassade till.

Man må tycka vad man vill om kalhyggen rent estetiskt, men rent biologiskt är dom inte ett hot mot den absoluta majoriteten av arter i våra skogar.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Värmlänning  
#618857
ulf 1 skrev:alla vill att jag talar om skogen och lövträden, men iskogen bland lövträden så finns det ett hem för tiotusentals växter och djur som behöver skogen för sin överlevnad, vi skogsägare är nog de som behöver den minst, i alla fall vi 98% som äger mindre än 50 hektar, vi får givetvis försörja oss på nåt annat ... jag behöver göra utflykter till de övriga innevånarna i bland för att vi ska få hela bilden, ni får ursäkta mig för det ... så ett inlägg till om jakt måste jag göra ... jag tror nog att problemet med förståelse ligger i problemet med grupptillhörigheten, som oftast är viktigare än sanningen och verkligheten, och som gör att man inte vill förstå .. och det blir lätt att framstå som ett barn, när man inte vill förstå .. mitt favoritord i svenskan är lagom ... fantastiskt fint ord som antagligen har sina rötter från de människor som lyckades leva i 50 tusen generationer i samspel med naturen, vi "moderna" människor håller på att göra slut på klotet redan efter 5 generationer .. min farfar, född 1898 jagade älg i 63 år, han missade inte en älgjakt på dessa år .. hur många älgar sköt han tror ni ... hade han varit älgjägare i dag så hade han skjutit 43 älgar, men han sköt 9, och på det var han värst i jaktlaget på den tiden .. 6 av älgarna sköt han på 70 talet ... han hade 100 jaktdagar om året, och älskade att gå i skogen med sina hundar, och geväret på axeln .. tror nog han älskade skogen mer än själva jakten, han byggde en lådbil med ratt åt mig, och sa på julafton 1962 att han fått gå ut i sdkogen säkert hundragånger innan han hittade den onaturligt växta björk som blev ratten .. svår att tänka sig såna skogsvandrande jägare i dag, när det mesta är tävling och prylar .. "rovdjurskampanjen" och "räv SM" är två såna här over the topp idiotier, men ingen verkar förstå det av jägarna .. de är för kaxiga och arroganta för att förstå hur provocerande deras framtoning är.. och det går tröägt med rekryteringen av en ny generation ... att "träna" på ekorrar verkar nog mer avskräckande än inbjudande ..


Nyzell, har personen på bilden godkänt att du delar den på detta vis?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618858 Ulf1! Vad tror du att din farfar skulle ha sagt om att du slänger ut dina jägare och eldar upp deras fina jakttorn, samtidigt som du gnäller på höga viltstammar?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

T Landström  
#618860 Har nog inte lyckats eller klarat av att läsa något av ulf1 inlägg helt...men denna bilden tycker jag passar bra i denna tråden...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).