Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585280 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#599748 Skogsstyrelsen betalar ut 80% i bidrag när man planterar ädellöv.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#599750
Björn T skrev:Skogsstyrelsen betalar ut 80% i bidrag när man planterar ädellöv.


Och varför gör man det Ulf 1? :d Annars är allt sig likt i dina inlägg, inte många rätt som vanligt :-o

Kom ihåg Ulf 1, att det är den brukade skogen som tar upp koldioxid och den skyddade som avger koldioxid =))

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599797
ulf 1 skrev:är granarna runt 40-45 i brösthöjd så gratulerar jag till fina inkomster .. för om du själv tar dit en skördare och skotare utan att blanda in dammsugarförsäljarna på "det stora skogsbolaget" så ska du ge dom ett ovanligt uppdrag ... "gör bottenstockarna 7-8 meter" dom kommer att titta på dig som du var en idiot, men sen låter du kilsåga de långa stockarna, som golv borde de plankorna ge dig runt 10 tusen kubiken, räcker och blir över till en fin lövskog .. MED stängsel .. för hundra år sen var 90% av sveriges golv gjorda av gran, men när det blev populärt med lackade golv på 20 talet så blev grangolven tyvärr gallgula, medan tallgolven inte ändrade färgen .. efter det tror ärthjärnorna i sverige att kvistiga furugolv är det naturliga i ett hus ... se bara till att behandla grangolvet med linsåpa, alltså LIN såpa, ingen skitsåpa gjord på restprodukten tallolja med såp parfym och karamellfärg i, (den som skogsindustrin tillverkar) ... linsåpa är en underbar produkt, och jag använder den till det mesta .. alternativet med din skog är att låta skogsbolaget ta han om den och du får en avräkning på 200 spänn kubiken .. lycka till med lövskogen ..


Vart hittar jag den industri som vill ha stockar på 7-8 meters längder?
Eller menar du som vanligt att man ska förädla själv? Lycka till, visa gärna en kalkyl på det.... Blir inga roliga siffror att gå till banken med....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#599837 Självklart hatar du vanlig såpa då den är gjord på råtallolja som kommer från skogsindustrier. Så lite lögner om den passar in i ditt skrivande.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#599877 nää det är just det, vår skogsindustri klarar inte att ta hand om fullvuxna träd, vi har inte ens något större sågverk som tar emot ett lövträd .. världens sämsta skogsbruk förnekar sig inte .. det största sågverket i sverige (och ett av världens största) gjorde en vinst på 7 kr per kubikmeter förra året .. 55% var bakar och eldades upp ... det hade givetvis varit mer lönsamt att koka pinnarna från de planterade skitskogarna.. 90% av alla träd som tas ner i sverige eldas eller kokas och släpper ut sitt kol i luften, så hur illa mellbergs mantra skorrar förstår vi alla tänkande människor .. "Kom ihåg Ulf 1, att det är den brukade skogen som tar upp koldioxid och den skyddade som avger koldioxid" ... ja björn, skogsstyrelsen betalar faktiskt hela beloppet i bidrag om man köper trästängsel .. men ingen har köpt några än, jag marknadsför dom inte nu, för jag har så mycket annat, men det går att beställa. tror det går bra att få bidrag till tallplanteringar också, men är inte riktigt säker på det .. att sätta upp den typ av stängsel som finns efter vägarna tycker jag är brutalt, grävmaskiner har inget i skogsbruket att göra, sen ska staketen tas bort också, trästaketen sparkar du omkull efter 10-12 år och dom blir godis i kretsloppet, dom är trevliga att stöta på för folk är dom också, då de kan sättas upp i mjukare cirklar som inte är så brutala att stöta på för skogsvandrare, en liten skylt på staketet som berättar varför dom står där, och du blir en uppskattad skogsägare .. i tyskland har trästaket använts i 30 år nu .. jag gör ingen reklam hoppas jag, utan de här staketen kan vem som helst göra, och ju fler som gör dom ju mer riktig skog får vi, det är allt jag önskar ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599881 Fattar fortfarande inte vad du gör i Sverige... Eftersom allt är så värdelöst dåligt här och så underbart i Tyskland....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#599884 Inget bidrag till viltstängsel av trä.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599894 Tog och testade Ulfs briljanta idé om att elda med färsk ved...

Jaja jag tog och fällde en björk på morgonen, klöv med yxa och hade tänt i spisen... La på några vedträn med färskt...

Frun frågade vad det var som fräste efter en stund, håller du på och kokar te?

Nä sa jag jag kokar veden innan eldning i spisen. :mrgreen:

Nu efter ca 1 1/2 timme så är graderna i spisen ca 150 grader på ungsluckan och det fräser fortfarande.....

Bli inget mer av detta....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#599896 nu gjorde du fel igen rojarn .. du ska givetvis, och absolut inte tända med färk ved .. du får läsa vad jag skriver lite noggrannare .. jag tänder givetvis med torr ved och jag pratar om en panna på runt 50 kilowatt inte spisen .. phu, vad jobbigt det måste vara att tänka .. sen blandar jag i lite färskt när det brinner utav fan ... det här var bara för att ni inte skulle ha dåligt samvete när ni eldade blött, som vi vedeldare ofta får göra i den allt stressigare världen .. där allt inte hinns med som det borde .. att färsk ved ger 30% mer värme i en panncentral var ju också något nytt och trevligt som jag förmedlade för trögskallarna i sverige .. numera torkar vedproducenterna ofta veden innan den säljs ..vilken idioti att anvämnda vår knappa energi till .. "Vedkompaniet har moderna torkanläggningar där veden kan torkas året om, vilket gör att de kan sälja torr brasved i stora volymer under hela eldningssäsongen. Och det mesta av produktionen, 90 procent, exporterar de till Norge där efterfrågan är stor. " gissa vad den veden kostar .. nä ut och hugg lite färsk ved nu ... och palakangas, det finns bidrag till trästängsel, du orkar bara inte ta reda på det ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599900 Näpp läs själv igen.
Jag skrev hade redan tänt i spisen...
Sedan la jag på färsk ved......

Så där är du ute och cyklar igen ulf.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599902 Har en spispanna på 16 kw.
Inga problem med riktig ved.

Du kan inte elda med färsk ved med fukthalt mer än 30% för då går den mesta energin åt till att värma vatten...

En frusen björk innehåller ca 45-55% fukt vid låga kall grader...
Nu när temperaturen går upp och ner så skulle jag tro att en del björkar innehåller ca 55-65% fukt.

Ingen höjdare att elda med.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#599904 Jag brukar dona iordning 50 till hundra kubik ved när det är dom där sköna tidiga majdagarna. Har du något råd hur jag skall hålla dom färska tills när jag skall elda med dem?
Det värsta är ju att dom torkar ju så förbannat snabbt då på vårkanten.
Hälsningar från en rådlös.
Ps. Har en stor hink med vatten inne som jag ställer veden i innan eldning men jag tycker att det är lite omständigt.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599905 Hmm man kanske ska låta stammen vara, bör ju torka långsammare då....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#599908 Bidraget är nytt för i år. Du är redan frånkõrd läste jag😀😀😎

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#599943 Jag vill ha ett viltstängsel som är vildsvinssäkert.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).