Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584241 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599632 Kanske för att skapa mer träd som duger till 500 kronors huggkubbar, som tydligen går åt som smör i solsken? :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#599639 krokiga träd är något vi inte förstår oss på här i sverige... det är "red alert" i svenskt skogsbruk, fellärda jägmästare lär ut att det bara är skräp .. men det är ärthjärnornas slutsats . inte riktiga skogsmän .. ett träd kan växa lite krokigt i 40-50 år barrträd brukar oxå vrida sig ett halvvarv, men vem fan tar ner 50 åriga träd, andra än ärthjärnor .. de följande 50 åren rättar dom till sig och blir raka och fina, och vrider sig tillbaka ... givetvis om inte krokigheten beror på skador .. "Captain Handsight." palakangas .. tack .. mannen som står för klokheten i "south park" och klokhet stavas "hindsight" ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599640 mannen som står för klokheten i en tecknad serie? är det något att jämföra sig med och samtidigt vara stolt över?

Vad ska vi ha vridet virke till Ulf?
Hur ska vi bygga hus av detta?
Panel, reglar mm?

vem vill ha sådant virke?
vem vill ha virke som innehåller tjurved? förutom fönstertillverkare...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#599641 vi människor är bara smulor på jordens yta, och golvet vi ligger på kallas natur ... under det golvet är bara ett stort universum, som vi inte överlever i mer än några sekunder ... så hur fan vi kan inbilla oss att det viktigaste med denna natur är ekonomin övergår mitt förstånd .. det ska givetvis vara kretsloppet som är det viktigaste .. det förstår vilken naturmupp som helst, men inte de som tror dom äger vårt "golv" .. ta och kamma er nu och sätt in er i rätt sammanhang i kretsloppet..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599642 Kamma?

Prata svenska så man förstår.
Jag har kort hår och inte har kamma håret något med detta att göra...

Vidare så är det välkänt att just naturmuppar inte kan räkna och klara av ekonomiska kunskaper...

Med tanke på hur och om vad du pratar om så undrar jag om det inte är mera åt kloak hållet som gömmer sig inunder ditt "golv"......

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#599646 vinterrojarn, jag tycker du representerar svenska skogsägare bra .. lite juvenila är de flesta skogsägare och även bolagen, dom förstår antagligen det inte själva för då hade dom för länge sedan lagt om kurs ... det är ganska fantastiskt att svensk skogsindustri finns kvar, det som räddat dom från undergång är givetvis den enorma värdestegring på mark som skapats de senaste 70 åren .. utan den så hade dessa ärthjärnor för länge sedan tappat kontrollen över det dom tjatar som små barn om .... äganderätten .. jag ser en sandlåda med 3 åringar framför mig varje gång jag hör det ordet .. kamma dig betyder skärp dig, eller ibland lägg av .. trodde det var vanligt att säga så, men jag börjar ju bli gammal, jag har ju varit hippie i alla år, så mitt hår får aldrig besök av en kam ... csny sjunger .. "Almost cut my hair It happened just the other day It was gettin' kinda long
I could-a said, it was in my way But I didn't and I wonder why I feel like letting my freak flag fly And I feel like I owe it to someone" ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#599648 Captain Hindsight är ju en stackare som tror han är en superhjälte när han är EFTERKLOK och berättar för folk hur de skulle gjort för att förhindra katastrofer. Lätt när du står med facit i hand. Jisses, du googlade fram vem jag menade men förvrängde sanningen än en gång. Skulle jag tycka att du står för klokhet? Som du skriver här🤣🤭😁

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599649 Jag är tillräckligt lärd och gammal för att veta att vissa slangord kan man häva ur sig men att de inte är vedertagna generellt.

Trevligt att höra att sveriges skogsägare är som jag: allmänt orädda för att sköta sina skogar och att stå upp för äganderätten.
Att inte godta att myndigheter eller miljöorganisationer försöker lägga sin döda hand på något som de inte har med att göra.

I övrigt så är vi alla skogsägare olika, en del har skogen som hobby en del som totala inkomst.

Och där representerar jag inte Sveriges skogsägare, för de gör de så bra själva...
Senast redigerad av Avslutat-02 ons 11 dec 2019, 15:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#599650 Eric Cartman hatar hippies. Eller?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599664 Var tvungen att googla på dessa figurer för att se vad saken handlade om....
Jösses vilket skräp.... Men lite roliga kommentarer från dessa karaktärer....

Pk är de definitivt inte.......

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599665
Palakangas skrev:Captain Hindsight är ju en stackare som tror han är en superhjälte när han är EFTERKLOK och berättar för folk hur de skulle gjort för att förhindra katastrofer. Lätt när du står med facit i hand. Jisses, du googlade fram vem jag menade men förvrängde sanningen än en gång. Skulle jag tycka att du står för klokhet? Som du skriver här🤣🤭😁


Det är inte lätt om man inte kan läsa mellan raderna men å andra sidan brukar Ulf missa mer än bara det som är mellan raderna.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#599666 Den som ämnar framföra fakta i skrift bör hålla sig till just fakta och inte hoppas någon läser mellan raderna. Hur svårt kan det vara?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599668 Det är ju bara att läsa ulfs inlägg så ser man svårigheten.... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#599679 Hej. Har läst hela tråden från början och det finns bara en sak som jag funderar på. Om man tittar på hur en bonde gör med sina åkrar, han växlar mellan olika grödor. Tex havre i tre år och sedan vall i tre år. Har funderat på om man skulle göra samma i skogen. Ska avverka 1 hektar med stora granar och sedan blir det stängsel och ek och lönnplantor blandat med björk. Tror att det är bra för marken med lite omväxling.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#599735 är granarna runt 40-45 i brösthöjd så gratulerar jag till fina inkomster .. för om du själv tar dit en skördare och skotare utan att blanda in dammsugarförsäljarna på "det stora skogsbolaget" så ska du ge dom ett ovanligt uppdrag ... "gör bottenstockarna 7-8 meter" dom kommer att titta på dig som du var en idiot, men sen låter du kilsåga de långa stockarna, som golv borde de plankorna ge dig runt 10 tusen kubiken, räcker och blir över till en fin lövskog .. MED stängsel .. för hundra år sen var 90% av sveriges golv gjorda av gran, men när det blev populärt med lackade golv på 20 talet så blev grangolven tyvärr gallgula, medan tallgolven inte ändrade färgen .. efter det tror ärthjärnorna i sverige att kvistiga furugolv är det naturliga i ett hus ... se bara till att behandla grangolvet med linsåpa, alltså LIN såpa, ingen skitsåpa gjord på restprodukten tallolja med såp parfym och karamellfärg i, (den som skogsindustrin tillverkar) ... linsåpa är en underbar produkt, och jag använder den till det mesta .. alternativet med din skog är att låta skogsbolaget ta han om den och du får en avräkning på 200 spänn kubiken .. lycka till med lövskogen ..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).