Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584505 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#599102 Är helt lagligt att slippa besök av sotaren.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#599106 Brandskyddskontrollen slipper man inte ifrån även om man sotar själv! :wink:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#599108
isteskog skrev:Brandskyddskontrollen slipper man inte ifrån även om man sotar själv! :wink:

Så är det. Kan vara bra för det finns folk som fuskar med egen sotning och eldar så skorsten tar stryk. Klart det finns perfekta människor som aldrig gör fel men jag är en vanlig man med fel och brister i bland i min gärning.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#599113
Palakangas skrev:Klart det finns perfekta människor som aldrig gör fel men jag är en vanlig man med fel och brister i bland i min gärning.

Aj aj, låter som att Uffe har mycket att lära oss fel bara stackare :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599122 Jag skulle aldrig fuska med att sota.... Det brukar bara bli problem...

Brandskyddskontrollen är jättebra att den görs, så man vet konditionen på sin anläggning.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599124
ulf 1 skrev:jag har inte behövt sota skorsten på 15 år, så nåt rätt gör jag nog .. och nää ozon är inte bra för skogen https://www.svd.se/solen-bidrar-till-luftfororeningar men vad kul att vara tillbaka och upplysa er träbockar om hur det ser ut i där ute verkligheten .. vinterojarn borde ha sin bästa tid nu, men ändå har han svårt att förstå/tänka .. du får väl åka över till finlands experter på värmeverken och tala om för dom vilka lögnare dom är .. https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/ ... rar-pengar .. har man fått all sin upplysning via svenska, fega journalister, skogsforskare och svensk skogsindustri, så står man jävligt dåligt rustad när någon uppköparlakej med provision från skogsbolaget står på gårdsplan och berättar hur du ska sköta din skog .. nää tänk själv förfan .. och läs gärna först vad jag tycker, så kommer det i allfall att ordna sig för er nästa generation .. varför lämna över en döende granplantering .. det är ju som att skänka bort en soptipp ... marken har ju ett värde men det är skiten på den som är problemet ..


Visst har jag min bästa tid nu, istället för att kalla dig för idiot eller annat som du ändå inte har annat än vaccum att förstå med så, åkte jag och röjde två tankar i en underväxtröjning. Kom hem nyss och var ute en stund med min äldsta dotter, hämtade ved och tände i min nya kamin till kojan... Men att elda med annat än ved som har så lågt fuktvärde som möjligt är bara slöseri med energi...

Elda gärna ved med fukt halt på ca 25-30% så blir det bra.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#599132 att det inte är något för oss småfolk att elda med färskt virke är ju bara en av alla dessa "sanningar" som det styrande packet alltid talar om för oss .. det finns inget vi får göra om vi inte samtidigt ska öppna vår plånbok ...om vi kan göra något som skulle få oss att stänga plånboken så blir maktpacket förtvivlade .. när det gäller vår energikonsumtion eller kontrollen av hur vi löser den, så nog fan ska plånboken upp .. och nog fan ska vi blåsas på något sätt .. det spelar inte längre någon roll hur du värmer ditt hus packet har fått total kontroll över vad du ska betala .. el, olja, fjärrvärme, bergvärme eller pellets/flis kostar ungefär detsamma, det är bara löjliga nyanser i vad du får plocka upp ur plånet .. jag har en granne som borrade tre hål i backen för 400tusen och sen fick säkra elen med 50 ampersproppar .. hur fan funkar det ... ni som orkade läsa om de finska värmeverken noterade kanske att deras expertwer sa att det inte funkar att elda färsk ved i en vanlig panna ... ja men herregud varför skulle någon säga till sina (blivande) kunder att det går lika bra att inte köpa värmen från dom .. och konstrar du så blir du tvångsansluten till fjärrvärmen .. du tror väl inte du kommer undan att öppna plånboken ... varför inte börja tänka själv, hur jävla svårt kan det vara att dra en stålborste i ett rör, men om man är så usel på att elda att skorsten blir full av sot så kanske man behöver hjälp, kanske mamma kan hjälpa ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599133 Eller så var de helt enkelt vänliga nog att tala om att det inte fungerar så att folk slipper få dumma idéer eller otrevliga överraskningar.....

Ibland är du bara för konspiratorisk ulf...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599251
Niking skrev:Ulf1! Vatten kan inte brinna! Det är därför man brukar använda vatten för att släcka eld...
/Niklas


Ulf1! Dock kan ju även vatten värmas upp i en s.k. ackumulatortank, för vidare transport ut i huset till vattenburna element och ledningar. Med då är fortfarande torr ved bäst för denna vattenuppvärmning. :grin:
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 09 dec 2019, 00:13, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599272 Vet inte, men antar att hålla på med både blöt och torr ved samtidigt och förvara kan nog vara tre eller fyra gånger så mycket jobb...mögel är en sak som garanterat sprider sig i den blöta veden...
För den ska ju inte torka för då enligt mr messias så mister den sin magiska effekt...

Fasiken jag blir trött av att bara tänka på arbetet med blöt ved....mer än att kapa och klyva....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#599276
vinterrojarn skrev:Vet inte, men antar att hålla på med både blöt och torr ved samtidigt och förvara kan nog vara tre eller fyra gånger så mycket jobb...mögel är en sak som garanterat sprider sig i den blöta veden...
För den ska ju inte torka för då enligt mr messias så mister den sin magiska effekt...

Fasiken jag blir trött av att bara tänka på arbetet med blöt ved....mer än att kapa och klyva....

Möglig ved existerar bara hos de som likt zombies inte kan tänka. Har jag hört från en säker källa🤭🎓

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#599277
vinterrojarn skrev:
Fasiken jag blir trött av att bara tänka på arbetet med blöt ved....mer än att kapa och klyva....

Å sen vattna den så den inte torkar... :mrgreen:
Senast redigerad av tallen100 sön 08 dec 2019, 22:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#599278
tallen100 skrev:
vinterrojarn skrev:
Fasiken jag blir trött av att bara tänka på arbetet med blöt ved....mer än att kapa och klyva....

Å sen vattna den så den inte blir för torr... :mrgreen:

Sprinkler i vedboden🤔hmmm

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#599279
Palakangas skrev:
tallen100 skrev:
vinterrojarn skrev:
Fasiken jag blir trött av att bara tänka på arbetet med blöt ved....mer än att kapa och klyva....

Å sen vattna den så den inte blir för torr... :mrgreen:

Sprinkler i vedboden🤔hmmm

Det låter väldigt brandfarligt :wink:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#599280 Sprinkler? Ja visst 17. Vatten brinner ju😫😨

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).