Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585170 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599054 Och vi lär oss en massa nya sanningar :-bd
ulf 1 skrev:... i kväll ska jag ta alla sanningar om vedeldning .. / ... allt brinner vid 800 grader och faktiskt utan några förluster på värmevärdet .. med tillräcklig hetta så blir tex vattnet väte, och det brinner utav helvete ...

För att sönderdela vatten till väte och syre krävs mer än 2000 grader och helst mer än 3000 grader för att få lite fart på processen. Vilken vedpanna ger dessa temperaturer :shock: :?:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#599055 Antagligen Ulfs ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

rokon  
#599061 Minns när jag tillsammans med polarna på båtbyggarskolan var och lyssnade och såg på Ebba Grön när de var på lokal i Hultsfred

800 Grader karaoke

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599063 http://www.overlevnad.se/artiklar/elda_rabjork.html

Att man försöker elda med fryst björkved är inget nytt och inget problem bara man har en rejäl hetta i pannan.

Men det måste vara rejält kallt ute...
Annars går nästan all energi åt till att koka vatten i pannan....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#599064 Och den veden måste du förvara kallt! Tar du in den för förvaring inne så funkar det inte ...... 😉

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599066 Japp den ska helst vara klyven och förvaras så att virket är konstant fruset.

En väldig massa energi och tid går åt till detta...

Vet inte vad ulf vill ha sagt med detta påstående... Det är ingen optimal eldningsform.

Ska man köra detta system så är det något som säger ifrån ....

Vidare så betvivlar jag lite på att man kommer upp i de grader som krävs för att tjäran ska förbrännas optimalt, och då blir eldningen "smutsig" i miljöns ögon. Betydligt mer än vid modern eldning av torr ved.

Runt 800-1000 grader behöver tjäran för att förbrännas..... Men skulle tro att vid sådan eldning så kanske man kommer upp i 500-700 grader...... Optimalt är det inte....
Fungerar om man är utan ved att elda med.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#599078 det är möjligt att min eldning av färskt virke är lite önsketänkande, och som några påpekat funkar det mycket bättre i stora anläggningar men trots allt har jag inte längre så dåligt samvete när klabbarna är tunga .. i sverige är det inget värmeverk som eldar färskt virke och vi kommer som vanligt sladdande några decennier efter andra länder, så det är bara en tidsfråga innan våra skogs"forskare" kommer ned den "nyheten" ... när det gäller trädens funktioner så är vi fortfarande analfabeter, trots att vi bedriver ett fullskaligt idiotskogsbruk, vet vi inte ett skit vad vi håller på med .. de terpener som ett träd innehåller och dess funktioner är ett helt vitt fält i vetenskapen, och de flesta frågetecken vi har om vår natur, kokar ner till hur kolväten och terpener EGENTLIGEN fungerar .. det där ska jag gå djupare in på, då det visar sig att vi fått allt om bakfoten och att svenskt skogsbruk är den största marodören av alla som skapar koldioxidutsläpp i sverige .. som tur är ligger man 20 år före oss i kunskaper om trädens liv i de flesta andra moderna länder, och det är bara skogsindustrin och deras köpta forskare som håller oss ovetande, som tur är går det att läsa om den forskningen på nätet så jag blir lite klokare för var dag som går .. visste ni att det bara tar några sekunder för en tall att via hartskanalerna forsla skyddande terpener till en skada på trädet .. vem vet, kan jag ha rätt när jag säger att planterade träd är för stressade att skydda sig mot svamp och borrar.. i en tall så är nästan en procent av torrvikten terpener, men hur är det med tallar i en plantering, terpener äter skadligt ozon och gör därmed luften i en tallskog till rena hälsokuren .. en obalans i terpenproduktionen och .... borrar, svampar får ett smörgåsbord ... sen 1970 har 65% av våran skogsmark kalhuggits och blivit naturförstörande trädodlingar .. det är väl här nånstans som jag började förstå att nu får det förfan bli stopp på idiotin att tro vår natur överlever människans skövling .. det gör den inte, den försvarar sig med att försöka döda planteringarna som vi skapar, men vi är så korkade att vi inte förstår det, utan vi står som de hycklare vi är och pekar på andra bovar ... global uppvärmning idag ... tyska kolkraftverk igår .. vad skurken heter i morgon får vi se... men att vi inte tittar oss själv i spegeln är obegripligt .. min skog är frisk trots enorma skador på bolagsskogarna runt mig, så enkelt är det, bara att bedriva skogsbruk på naturens villkor ... när det är 30 grader i skuggan i den planterade nygallrade 20 åriga bolagsskogen, så är det 20 grader i skuggan av en 80 årig asp i min skog, fuktigt i marken, och förbannat frisk luft utan ozon, tack vare terpenerna, de 30 kilo luft som jag behöver i mina lungor varje dygn innehåller i en stad tusentals gånger fler skadliga partiklar än den i min skog .. därför är jag så frisk att jag orkar bråka med kvartalsekonomerna i skogsmaffian ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599082 Ulf det är inte meningen att du ska dra in röken från din färsk eldade ved... :mrgreen:

Jag tror du börjar bli lite yr i bollen...
Ta och tänk över detta några gånger till...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#599083
vinterrojarn skrev:Ulf det är inte meningen att du ska dra in röken från din färsk eldade ved... :mrgreen:

Jag tror du börjar bli lite yr i bollen...
Ta och tänk över detta några gånger till...

Låt honom fortsätta med att ljuga och fantisera. Det är ju roligt🤣

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599084 Skogsbestånd utan ozon....

Låter som något onaturligt....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Fredrik Reuter  
#599085 Ang vedeldning så upprepar jag det jag skrivit i några andra trådar på Skogsforum baserat på min erfarenhet.

Precis som Vedproducent skriver så eldar stora värmeverk med relativt hög fukthalt på veden/flisen/barken då hela processen är gjord för det och troligtvis erhålls mycket höga temperaturer på förbränningen.

Om man har en modern vedpanna med keramik och fläkt så kan i vissa fall sanningen finnas någonstans mittemellan. Min Calmar V33 mår allra bäst av lite halvfuktig ved, men man måste starta upp med torrare ved och elda upp den till den temp den ska ha vid optimal förbränning.

Efter 13 år med denna panna så är min slutsats att man eldar allra bäst med halvfuktig ved, då fyller man också mest i ackumulatortankarna. När den går som bäst så finns ett lågfrekvent ljud runt pannan och man kan tro att den vibrerar. Keramiken är då orange till färgen och lågan ner i den samma är blå.

Idel lovord från sotaren har det varit (förutom de gånger jag glömt bort tiden och de står utanför med pannan i full gång).

Torr ved däremot så puffar den och lever rövaren, ojämn förbränning och fyller inte lika mycket värme i tankarna.

Har man en "vanlig" panna utan keramik och fläkt så är det nog devisen ju torrare desto bättre som gäller.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#599086 jag har inte behövt sota skorsten på 15 år, så nåt rätt gör jag nog .. och nää ozon är inte bra för skogen https://www.svd.se/solen-bidrar-till-luftfororeningar men vad kul att vara tillbaka och upplysa er träbockar om hur det ser ut i där ute verkligheten .. vinterojarn borde ha sin bästa tid nu, men ändå har han svårt att förstå/tänka .. du får väl åka över till finlands experter på värmeverken och tala om för dom vilka lögnare dom är .. https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/ ... rar-pengar .. har man fått all sin upplysning via svenska, fega journalister, skogsforskare och svensk skogsindustri, så står man jävligt dåligt rustad när någon uppköparlakej med provision från skogsbolaget står på gårdsplan och berättar hur du ska sköta din skog .. nää tänk själv förfan .. och läs gärna först vad jag tycker, så kommer det i allfall att ordna sig för er nästa generation .. varför lämna över en döende granplantering .. det är ju som att skänka bort en soptipp ... marken har ju ett värde men det är skiten på den som är problemet ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#599089 Härligt ulf1. Du är tillbaka och förstår fortfarande inte vad du läser och skriver. Imponerande. Hatten av .

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#599091 en sak till om vedeldning, skorsten, det är egentligen där en stor del av hemligheten finns .. en låååång och välisolerad skorsten som skapar ett jävla drag men samtidigt håller gaserna varma hela vägen, så inget klet sätter sig i röret .. när man sen fyller på så kör man en lagom mix av vått och torrt, jag gillar inte för torrt numera, för då måste jag strypa luften för mycket, och det är nog inte så bra, att snåla med luft rensar inte rören precis.. det är som att gå omkring och vara bitter mot världen, och rosta inombords, eller att unna sig att bli riktigt jävla förbannad ett par gånger om dagen och rensa rören .. som jag sa, jag har inte behövt sota på 15 år ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#599092 Fortsätter också att "upptäcka" en del saker som annat folk vetat länge. Lägger till eget tänkande så vi får något att flina åt. Kul.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).