Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584465 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#587955 Sveaskog ställde fröträd för drygt 15 år sen, plockade ner dom för ca 10 år sen, lövröjt i år.

En vidunderlig utsikt, uppskattad av turister. Bra föryngring av både tall, gran och löv.

En helt vanlig bild av svenskt skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#587956 :-bd :-bd :d jag som aldrig fattar vad jag pratar om.... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Brozzlaren  
#587957 Är det så dålig bonitet överallt där uppe i norr?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#587958 Den varierar, som överallt.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#587959 Här är en till bild av det vanliga Svenska skogsbruket:
En helt vanlig bild hur det ser ut på privatmark och även lite Sveaskogsmark. Inga monokulturer med rena granbestånd här inte .....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#587975 i världens sämsta skogsbruksland har man haft 44 år på sig att få det här hygget att bli en skog igen .. men det lyckas inte, de få träd som lämnades har givetvis klarat sig och ser friska ut, om min morsa hade levat hade hon undrat vad det var för fel på dessa vuxna människor som inte kan få tummen ur och göra nåt åt saken .. skjuta mer älg, inte kalhugga så magra marker och kanske sluta klia sig i huvet för att störa så lite som möjligt om man ska komma fram till vad man gör för fel .. vad kostar det att en halv generation träd inte fått växa, är det konstigt att vi har bland den minsta stående volym/hektar i hela europa,

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#587976 lars det gäller att turisterna passar på innan träden vuxit en meter till ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#587977 Ja turister vill ha parkliknande skogar. Pelarsalar utan skräp på marken, de kan ju snubbla.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#587978
ulf 1 skrev:i världens sämsta skogsbruksland har man haft 44 år på sig att få det här hygget att bli en skog igen .. men det lyckas inte, de få träd som lämnades har givetvis klarat sig och ser friska ut, om min morsa hade levat hade hon undrat vad det var för fel på dessa vuxna människor som inte kan få tummen ur och göra nåt åt saken .. skjuta mer älg, inte kalhugga så magra marker och kanske sluta klia sig i huvet för att störa så lite som möjligt om man ska komma fram till vad man gör för fel .. vad kostar det att en halv generation träd inte fått växa, är det konstigt att vi har bland den minsta stående volym/hektar i hela europa,

Tala också om från vilket sammanhang staplarna kommer. Eller vill du inte vi ska veta det?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

trollbacken  
#587987 Jag förstår inte tabellen.
När jag avverkade sist på två hektar så blev det 897 kubikmeter med virke :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#587988 Jag gissar att Ulf försöker visa att det finns stor spridning i genomsnittligt virkesförråd. Den säger egentligen ingenting av intresse.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#587990 varje gång ni försöker få svenskt skogsbruk att verka bra så har jag bevisat att så är inte fallet ..vi lever i en stor lögn, som jag tyvärr tror att ni "ärligt" inte förstår, se på mellberg och hans skryt, jag tror det är dags att stoppa ner det i halsen på honom .. vi går nu rakt över östersjön och tittar på deras skogar, och säg nu inte att de är annorlunda på något vis, slu och skogfors tjatar nämligen jämt och ständigt om hur liknande förhållande det är och hur bra det skulle funka med den svenska modellen i dessa skogar .. och vi har ju redan köpt upp mer än 10% av deras skogar .. sopat ner dom och planterat barr åt borrarna, här kan vi snacka om "sven hedinare" som ska "hjälpa" stackars efterblivna hottentotter ... man blir bara trött ... läs nu mellberg och lär dig hur det ser ut i friska länders skogar, och titta på volymökningen i skogarna och jämför med den piss i atlanten som sverige lyckats öka sin volym .. och kolla lövandelen över 50%, men det försöker galningarna från sverige ändra på nu ... kan vi bara inse hur dåliga vi är och försöka göra något åt det ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

erikl  
#587993 Ulf1 När blir skogsdagen hos dug?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#587994 Större delen av Sverige ligger inte på samma breddgrad som Litauen, vad trött jag blir. Men du tror ju Hällefors är på samma breddgrad. Från vilken nivå har skogarna utvecklats, vet du det.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#587995 Lite läsning om skog i Litauen.

https://www.forummag.fi/nar-skogen-skyms-av-alla-trad/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).