Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584320 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#586753 " ulf 1, den ...".
Senast redigerad av Fredrik Reuter lör 14 sep 2019, 12:06, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Raderat olämpligheter

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Samlarn  
#586754
ulf 1 skrev:jag känner skogsägare som lovat 20 tusen för varje frögurka som skjuts, men jagtlagen är ju inte så dumma att dom skjuter bort dessa, vem fan tror du att du lurar, samlarn ... men ni lögnaktiga jägare har era mantran som ni rabblar tills ni tror på dom själva, ni är bara patetiska och oftast jävligt falska .. visst är det jubbigt med människor som vet något men som inte är med i er lilla klubb .. jag är nog en av få som fått uppleva att vistas i vildmarken och leva på vad den ger, det var 1984. och bara 6 veckor ... men faktum är att du måste känna att du verkligen "sitter fast" i vildmark för att kunna förstå hur det påverkar dig ... när man är 30 så tror man sig vara odödlig, och jag hade nog tvekat att göra samma sak idag ..min fru och jag hittade en aluminiumkanot i ett dike utanför fairbanks i juni 84, den var av på mitten och vi äkte hem till en nyvunnen kompis med stor skrotgård, bla ett gammalt enmotorigt flygplan, som han klippte ut två aluplåtar ur vingen på .. med 150 nitar och lite silikon så var kanoten som ny .. en liten test i en sjö att det inte läckte, sen en titt på kartan över yukon/fairbanks området, ett guldvaskarläger blev utgångspunkt för den färd som skulle visa sig bli över 100 mil lång och ta 5 veckor, jag räknade lite fel på maten och tiden, så efter två veckor var allt utom mjöl och bakgrejer och ett par kilo ris slut ... det var här nånstans jag lärde mig vad vildmarksliv betyder ... vi hade paddlat ganska raskt med flera mil varje dag så vi var vid "point of no return" ca 30 mil till närmsta väg och gott om grizzly och svartbjörn bakom varje buske, svartbjörn satt ofta och tittade på oss när vi gled förbi, de åt lingon som växte på buskar som var nån meter höga, vet inte riktigt vad de kallas i sverige .. men dom var ganska söta när dom repade av bären mellan klorna och åt ur "handflatan" .. en natt rev för första gången en svartbjörn tältet för oss och vi hade ganska svårt att få iväg honom, jag hade hyrt ett hagelgevär och blev tvungen att skjuta skrämskott med alla tre patronerna för att han skulle ge sig av, den var laddad med i tur och ordning fågelhagel, buck och slugger .. jag fick en lite "björnutbildning" i affären där jag hyrde geväret. och den kom väl till pass såna här gånger, som faktiskt fortsatte att hända, (då min fru alltid skulle baka bröd .. och gissa om det luktade gott om oss) .. jag ska berätta när jag märkte att jag var ett med naturen .. men nu är det för fint ute, jag återkommer ..

Jag svarar inte på dina idiotiska inlägg, rök du vidare med Lasse så pratar jag med människor som kan bete sig.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

sveakatten  
#586756 75, 92, 143. Tjur , kor, kalvar.
88500Ha ca
Siffrorna på avskjutningen i ditt område Ulf1 för i år.
Inget vi vanliga jägare kan göra något åt.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586757 det mest konstiga med svenska jägare är deras totala avsaknad att kunna ta kritik, jag brukar anklagas för att ha hybris, men vad fan har då inte sveriges jägare .. det finns nog någon bokstavskombination som kan beskriva er som kollektiv .. i alaska är tillväxten på älg lika stor som i sverige, men på en fem gånger större yta, (400 älgolyckor mot sveriges 10 000), älgen är givetvis dubbelt så stor som svenska älgar, och det har inte med nåt annat att göra än det naturliga urval som gjorts av naturen i tusentals år, det skjuts 7000 älgar av jägare i alaska de andra 93 000 av tillväxten tar rovdjuren ... ni vägrar att bli granskade och det har gjort att ni lever i en stor lögn, med privilegier som är helt åt helvete, jag försöker bara rätta till balansen mellan särintresset och allmännintresset så här skriver nathali kindbladh i ett mycket bra biologiarbete på uppsala univeritet
"Om en predator ansvarar för 80 % av mortaliteten hos ett vanligt förekommande och viktigt bytesdjur skulle man kunna förvänta sig att jaktbeteendet hos den predatorn studerats noga. Förvånansvärt nog är så inte fallet vad gäller människans predation på älg. Hur kan det komma sig? Blundar vi för sanningen för att slippa ta ansvar för konsekvenserna?" ... amen ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Samlarn  
#586759 Det finns även till trådskaparen, allt mellan a och ö utom I och Q.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Arvid0  
#586782 "det mest konstiga med svenska jägare är deras totala avsaknad att kunna ta kritik,"

javisst är det otroligt[emoji23][emoji23] jägarna borde vara mer ödmjuka och mottagliga för kritik, mer som du ulf1[emoji23][emoji23]

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

gurka  
#586805
ulf 1 skrev:så här skriver nathali kindbladh i ett mycket bra biologiarbete på uppsala univeritet
"Om en predator ansvarar för 80 % av mortaliteten hos ett vanligt förekommande och viktigt bytesdjur skulle man kunna förvänta sig att jaktbeteendet hos den predatorn studerats noga. Förvånansvärt nog är så inte fallet vad gäller människans predation på älg. Hur kan det komma sig? Blundar vi för sanningen för att slippa ta ansvar för konsekvenserna?" ... amen ..


Ulf menar tydligen att lösningen efter hans noggranna studier är "skjut kossorna"!!!

"Det finns inget värre än aktiv dumhet"
Johan Wolfgang von Goethe

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586813 ja du gurka, det var exakt vad jägarkåren gjorde 1970 fast tvärtom .. man slutade skjuta kossorna och på 13 år gick man från sommarstammar på 100 till 500 tusen .. svårare är det inte att leka gud, men det är ju tråkigt för befolkningen som på dessa 50 år i en halvmiljon älgolyckor skadats, dödats, och lidet helt i onödan .. för hade man haft någon medkänsla för andra människor hade man givetvis inte tagit upp stammen så in i helvete .. det är väl inte så du tror ni är oskyldiga till detta .. 75% av olyckorna hade aldrig inträffat givetvis om man stillat sig vid 1970 års stam, då man sköt 30 tusen älgar .. vem tror du att du lurar .. och ni jägare har problem med 300 vargar, vilken sorglig samling ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#586819 Statistik för avskjutning av älg efterlyses!
Kan herr trådskaparen ta fram giltig statistik för åren 1965-dags dato?
Men kanske det är oväsentligt i herrens ögon. Fakta och sanning vill säga.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586825 människan är egentligen helt anpassad till ett liv i naturen, vi har inte ens bott i städer i 300 av två miljoner år ... så när vi får varva ner några veckor i vildmarken vill vi egentligen inte tillbaka till hetsen i samhället ... men de flesta människor får aldrig känna denna sensation, känna hur pulsen slår i samklang med naturen, är något som man aldrig glömmer om man fått uppleva det ... att bo en vecka i en stuga i skogen eller gå ut och plocka bär en helg skapar inte den känslan tyvärr .. efter två veckor i alaskas vildmark så kom denna känsla över mig, det var ett lugn som är svårt att beskriva, jag kommer ihåg att jag satt med en renhornskniv där jag påbörjat ett mönster som jag nu slipade bort ett ganska grovt korgfläts mönster och påbörjade ett nytt, där jag skalade ner det till 2 millimeters flätor, det tog mig två dagar att få det färdigt. inte en enda gång tänkte jag på att det tog så lång tid .. det var som jag inte kände till vad tid var .. jag blev plötsligt sugen på att jaga, vilket jag varken förr eller senare gillat .. jag tog geväret och smög i väg till en sjö där jag lyckades skjuta ett par änder, och det störde mig inte ett dugg, utan kändes helt naturligt .. efter att ha ätit harr morgon middag och kväll några dar så var det ett skönt avbrott i fiskdieten .. vi hittade också en liten timmerstuga där vi stannade några dar, den var fullt utrustad med allt man behöver i vildmarken, på karta stod swedboy camp .. och den närmsta sjön hette olaf lake.. så helt klart var detta en trapper från sverige som på 50 talet bot här, massor av jakttidningar från 50 talet vittnade om detta .. sen jag lagat den obligatoriska sönderslagna dörren, vilket är björnarnas hobby här ute, och städat bort konservburkar som alla var avbitna på mitten, så la vi oss i en av de häftigaste sängar jag någonsin sett, täcket var sytt av vargskinn 3x3 meter .. gissa om man sov sött efter 20 dar i tält med björnar grymtande i buskarna, jag sov i 24 timmar ... och jag tror det var här som jag förstod varför alla verkliga vildmarksmänniskor bygger ett timmerhus, det första dom gör .. det ger dig skydd på ett helt annat vis .. men vi hade fortfarande tre veckor kvar ner till yukon en av jordens 20 längsta floder (300 mil lång) för att paddla vidare ner i denna enorma flod till yukon bridge, som är den enda vägen i norra alaska, den byggdes för att man skulle kunna bygga pipeline från prudhoe bay till valdez ... och hade vi vetat hur den resan skulle bli så hade vi nog inte sovit så sött som vi gjorde ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#586827 Bevisa dina påståenden om avskjutning av älgkor. ulf 1, hallå, svara.......

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Arvid0  
#586832
ulf 1 skrev:människan är egentligen helt anpassad till ett liv i naturen, vi har inte ens bott i städer i 300 av två miljoner år ... så när vi får varva ner några veckor i vildmarken vill vi egentligen inte tillbaka till hetsen i samhället ... men de flesta människor får aldrig känna denna sensation, känna hur pulsen slår i samklang med naturen, är något som man aldrig glömmer om man fått uppleva det ... att bo en vecka i en stuga i skogen eller gå ut och plocka bär en helg skapar inte den känslan tyvärr .. efter två veckor i alaskas vildmark så kom denna känsla över mig, det var ett lugn som är svårt att beskriva, jag kommer ihåg att jag satt med en renhornskniv där jag påbörjat ett mönster som jag nu slipade bort ett ganska grovt korgfläts mönster och påbörjade ett nytt, där jag skalade ner det till 2 millimeters flätor, det tog mig två dagar att få det färdigt. inte en enda gång tänkte jag på att det tog så lång tid .. det var som jag inte kände till vad tid var .. jag blev plötsligt sugen på att jaga, vilket jag varken förr eller senare gillat .. jag tog geväret och smög i väg till en sjö där jag lyckades skjuta ett par änder, och det störde mig inte ett dugg, utan kändes helt naturligt .. efter att ha ätit harr morgon middag och kväll några dar så var det ett skönt avbrott i fiskdieten .. vi hittade också en liten timmerstuga där vi stannade några dar, den var fullt utrustad med allt man behöver i vildmarken, på karta stod swedboy camp .. och den närmsta sjön hette olaf lake.. så helt klart var detta en trapper från sverige som på 50 talet bot här, massor av jakttidningar från 50 talet vittnade om detta .. sen jag lagat den obligatoriska sönderslagna dörren, vilket är björnarnas hobby här ute, och städat bort konservburkar som alla var avbitna på mitten, så la vi oss i en av de häftigaste sängar jag någonsin sett, täcket var sytt av vargskinn 3x3 meter .. gissa om man sov sött efter 20 dar i tält med björnar grymtande i buskarna, jag sov i 24 timmar ... och jag tror det var här som jag förstod varför alla verkliga vildmarksmänniskor bygger ett timmerhus, det första dom gör .. det ger dig skydd på ett helt annat vis .. men vi hade fortfarande tre veckor kvar ner till yukon en av jordens 20 längsta floder (300 mil lång) för att paddla vidare ner i denna enorma flod till yukon bridge, som är den enda vägen i norra alaska, den byggdes för att man skulle kunna bygga pipeline från prudhoe bay till valdez ... och hade vi vetat hur den resan skulle bli så hade vi nog inte sovit så sött som vi gjorde ...
du har inte funderat på att flytta till Alaska?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#586837 Då svälter han ihjäl.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#586838 Låt han inte få förstöra ett så fint land som Alaska. Sverige är redan Förstört det har våra underbara politiker sett till.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#586839 Den sjätte maj 1964 vaknade jag av att två tjädertuppar slogs bakom ladugården. Trött på segt och äckligt fågelkött bestämde jag mig för att smita iväg ner till Pompomyren och skjuta en älg. Rafsade fram mynningsladdaren och begav mig. Efter 18 timmar var jag framme. Drack lite vatten i bäcken och slog ihjäl några tvåkilos öringar med bösskolven. Just när jag kom upp på en höjd med 600-åriga tallar slog blixten ner i en och klöv ved till en gubbe som satt i en stol och läste krig och fred. Jag grillade öringarna och tog tunnelbanan till Slussen där jag hjälpte Carl Gerhard med den Trojanska hästen. När den var slaktad kom en vit Cadillac sladdandes och stannade 0,1 mm från mig.
- Ska du med till Knohult och och tjuvfiska? ropade Hep Stars unisont. Jag la granatgeväret i skuffen och vips var vi Knohultarn's smedja och lekte med lego. Vi blev avbrutna av President Eisenhover som ville bygga en motorväg till Vetlanda och Arlanda flög vi ifrån på vår väg mot okänt land och en spion kallades hem från fronten 1944.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).