Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577252 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586622 jodå det är enkelt, det är bara viljan som saknas .. att skjuta de rätta älgarna (frögurkorna) vem fan tror ni att ni lurar .. och vem har sagt vi ska sluta jaga, vad är det för fel på svenskar som inte klarar att hålla två olika tankar i skallen samtidigt, tror ni att det ska bli en kärnklyvning, en ärta kan inte explodera ..
här lite underhållning till fredagsmyset ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#586623
ulf 1 skrev:jodå det är enkelt, det är bara viljan som saknas .. att skjuta de rätta älgarna (frögurkorna)

Okej, så din lösning är att skjuta korna och låta kalvarna svälta ihjäl över vintern?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586628 det var det där med två tankar igen ... om vi är "humana" jägare och har en ärlig tanke på att verkligen minska stamen och då tänker till lite så borde det rätta vara att skjuta kossor med med två kalvar och då givetvis hela familjen, vi vill ju inte ha dom irrande framför våra bilar .. men kalvar går under av många orsaker en av de vanligaste är näringsbrist på sommaren, så har dom klarat att bli 150 kilo till vintern så är det ett bra sätt att få fram en lite robustare stam genom metoden "låt de tuffaste föra generna vidare" .. har aldrig hört några jägare som har såna bekymmer som du lars sen kan man ju undra när man fick för sig att man med nån trovärdighet kunde säga att det inte gick att påverka en älgstam från ena året till det andra .. det är nog bara du som tror att det inte går på riktigt .. resten som säger så är ju bara lögnare som tror att folk är dumma i huvet (dom kan ha rätt) men du vill ju bara säga tvärtemot mig, så du räknas inte in bland lögnarna utan bara bland "ulf har fel vad han än säger" folket ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#586631 Så fungerar inte en älgstam som du tror ulf. "Låt de tuffaste föra generna vidare"
Kalvarna är beroende av korna för att dom visar kalvarna vägen till bra bete.
Förr när jägarna måste skjuta kon och lämna kalvarna blev det nödfödingar av dom som dom inte tog igen. Det var så långt in på 1900talet då försök med licensjakt infördes och kalv skulle skjutas för kon vilket ledde till större kalvar. En annan orsak var ju även kalhyggesbruket som gjorde att foder fanns i överflöd. Minska fodermängden blir älgarna mindre. Även vii människor blir mindre om vi äter mindre.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#586632
ulf 1 skrev:du vill ju bara säga tvärtemot mig, så du räknas inte in bland lögnarna utan bara bland "ulf har fel vad han än säger" folket ..

Det beror kanske på att du väldigt ofta har fel i sak, i det mesta du påstår?

Du la tidigare upp två bilder om "sanning" och dom visar ganska tydligt var du (och många andra) går fel i tankarna. Du blandar ihop fakta, "sanning" och åsikt på ett sätt som är typiskt för alla med fundamentalistiska åsikter. Du anser dig veta vad "sanningen" är och tror därför på fakta som bekräftar denna "sanning" men misstror eller förnekar fakta som talar emot. Och med "sanningen" som stöd blir din åsikt tvärsäker, i nästan alla frågor, även när du är djupt okunnig när det gäller rena fakta.

Okunnig men tvärsäker, är ofta en bra sammanfattning av dina inlägg. De allra flesta skyltar inte med sin okunskap så öppet som du gör, men dina inlägg ger ofta ypperliga tillfällen att presentera fakta, eller att ifrågasätta dina påståenden så att andra kanske tänker efter själva. Jag har sällan alla svar, men ibland är frågan viktigare än svaret, därför att en fråga kan få oss att tänka efter. En åsikt leder sällan till eftertanke hos andra. Den som vill få andra att tänka själva bör därför ställa frågor, inte presentera färdiga svar/åsikter. ;)

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586640 jag har en långsiktig strategi med det jag gör här .. men det är rätt att jag ger er ypperliga tillfällen att klaga och sen bli klokare, och det är oxå rätt att jag inte alltid har rätt .. men det är på det viset vi blir klokare allihop, får man hoppas, för vi får inte fortsätta som vi gjort .. där några fina titlar står för sagorna och resten är en okritisk publik .. halvproffs tillför också något här, det är rätt att vi behöver näring för att bli stora både djur och människor, men vi människor i sverige har nu nästan haft en total kontroll på älgarna och skogarna i 200 år och det har resulterat i världens minsta älgar och världens mest stressade skogar, och det är ju inget att skryta med .. det blir oftast bäst om naturen får stå för urvalet mellan liv och död .. men här har jag en ide om älgarna, som alla vet så käkar vilt alltid upp barken på fällda aspar, medan de som står lämnas i fred .. jag tror det har med smakligheten att göra, träd har utvecklat många system för att skydda sig mot angripare och om de gör sig osmakliga så borde det vara en av deras strategier, men att fälla asp i anslutning till planterade tallar måste vara en bra strategi, nu älskar ju älgar att plocka åt sig av olika saker från skogens buffe, men om dom äter sina 7-8 kilo från aspbark så borde de bli ganska likgiltiga för tallen ... ja det är väl ingen patentlösning, så lite viltstängsel är väl säkrare, men att plantera asp, måste vara ett måste för alla tänkande skogsbrukare ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

sveakatten  
#586641 Jag undrar hur ni andra upplever det som jagar bland vargar, men här verkar det som korna sticker och lämnar kalvarna, när dom blir stötta.
Har ni märkt något sådant beteende på sista tiden?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#586647
ulf 1 skrev:det blir oftast bäst om naturen får stå för urvalet mellan liv och död

Alla de nyttoväxter och husdjur som vi människor är helt beroende av för vår överlevnad är resultatet av medveten avel, inte av att "naturen" fått stå för urvalet.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586664 50 tusen generationer av jägare och samlare satte inte ett spår i naturen, utan levde med den .. när neandertalare och den "moderna" människan skildes åt för 800 tusen år sen var vi fortfarande ett djur i naturen med en lång framtid .. när vi "moderna" människor till slut lyckades utrota neandertalarna för 20 tusen år sen så var det en varelse som levt i miljontals år på naturen utan att förstöra den ... men nu började det gå fort .. 15 tusen år senare så slutade vi med att jaga och samla här uppe i norr och började med jordbruk och nu gick det ännu snabbare ... utför .. på bara 150 generationer har vi överbefolkat jorden och nu på bara de sista 15 generationerna sen slutet av 1400 talet har vi lyckats mörda och lemlästa varandra och förstört naturen, till den milda grad att den snart är obeboelig .. vet inte var stoltheten kommer ifrån, stoltheten som lars beskriver som " Alla de nyttoväxter och husdjur som vi människor är helt beroende av för vår överlevnad är resultatet av medveten avel, inte av att "naturen" fått stå för urvalet" .. jag tänker stilla, varför är vi helt beroende av alla dessa slakthus och genmodifierade "nyttoväxter" hur kunde det gå så snett .. om 15 generationer till finns inte ett spår av oss kvar, år 2600 kommer den här planeten att vara en rykande soptipp med en radioaktivitet som runt tjernobyls härdsmälta, en kille skrev om en tur till tjernobyl för ett tag sen om hur det var idag "Jo dels har reaktor 4 kapslats in. Som en rysk docka. Lager på lager skyddande skikt. Ytterst ett plåtfodral. Som en hockeyrink ni vet. Sedan har jorden i området byts ut. Närmast reaktorn, har så mycket som 5 meter ytskikt grävts bort och ersatts.Skogen höggs också ner. Alla träd i den närliggande, fortfarande övergivna staden Prypjat är alltså yngre än 33 år. Alla ytor har tvättats och skrubbats med tvål och vatten. Varenda asfaltsväg och husfasad. Därmed är strålningen i mångt och mycket eliminerad i Tjernobyl-zonen. Dock finns fläckvis massor av hotspots kvar. Dvs områden där strålningen fortfarande är hög. Vi får t.ex. själva se hur mätarna plötsligt ger stora utslag på marken vid sidan av den gamla förskolan. Är det farligt att besöka Tjernobyl. Hur ska man bete sig för att klara sig från strålning? Det är viktigt att lyssna på guiderna och göra precis som de säger. Till exempel, instruerade de oss noga att bara gå på gångvägarna vid förskolan. Och absolut inte ute i skogen. Ändå var det förstås en tjej i gruppen som inte lyssnat och som gav sig ut bland träden. Nu klarade hon sig, visade kroppsskanningen senare, men hon hade kunnat få radioaktiva partiklar på sig där ute. Alla besökare måste ha långärmat och långbent på sig. Samt täckande skor. En tjej i vår grupp hade sånna där små strumpor som bara täcker foten och guiden blev hel förskräckt att hon inte upptäckt det innan vi åkte in. Det är normalt inte tillåtet att se ut så. Detta är för att om man får på sig partiklar så ska de inte hamna på huden, utan på kläderna. Som går att borsta av och tvätta. Eller i värsta fall klippa bort det drabbade området från. Men som sagt, alla i vår grupp klarade sig utan radioaktiva partiklar på kläderna och det ska man normalt sett göra om man följer instruktionerna. Man får inte ta i något på området, inte sätta sig på marken, eller gå ner på knä. Det sista lyckades jag förresten göra mig skyldig till vid det övergivna pariserhjulet. En djupt rotad vana vid fotografering. Man får inte heller äta något utomhus i zonen. P.g.a. den minimala risken att en radioaktiv partikel skulle komma blåsande och fastna på det man sedan stoppar i munnen." .. ja det här är 33 år efter en liten löjlig kärnkraft olycka, men i framtiden är det inga löjliga kärnkraft olyckor utan alla tusentals, som givetvis smälls via elaka internethackare och sen var det ju lite kärnvapen också, tror det skulle kunna utplåna jorden 100 gånger om .. eller nåt i den stilen .. men nu lever vi idag och får väl börja ändra på oss lite .. en bra start är att vara rädda om våra skogar ... och låta naturen stå för urvalet.... det funkade ju så bra i 50 tusen generationer ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586665 ett par bilder den ena från tjernobyl, den andra från en övergiven gård 3 mil därifrån ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#586667 Tredje trädslaget är alltså ett muterat träd från Tjernobyl ?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#586679
ulf 1 skrev:vet inte var stoltheten kommer ifrån, stoltheten som lars beskriver som " Alla de nyttoväxter och husdjur som vi människor är helt beroende av för vår överlevnad är resultatet av medveten avel, inte av att "naturen" fått stå för urvalet" .. jag tänker stilla, varför är vi helt beroende av alla dessa slakthus och genmodifierade "nyttoväxter" hur kunde det gå så snett ..

Du har ju en stuga vid en sjö. Du kan ju prova att bosätta dig där som jägare samlare i ett år, utan moderna hjälpmedel, och sen kan du komma tillbaka till civilisationen och berättar hur fantastiskt det var att leva på den tiden.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#586682 Stugan får nog Ulf bygga själv, ska det vara realistiskt så ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Samlarn  
#586744
sveakatten skrev:Jag undrar hur ni andra upplever det som jagar bland vargar, men här verkar det som korna sticker och lämnar kalvarna, när dom blir stötta.
Har ni märkt något sådant beteende på sista tiden?

Det är sällan det skjuts på stånd numera och älgarna kastar sig gärna i vattendrag men å andra sidan har vi för det mesta stora och fina kalvar och även resten av älgstammen är "rejälare" annars överlever de inte. Hur orkar ni diskutera med folieskallen? Hur många gånger är det förklarat att jägarna tilldelas antal och könsfördelning som skall skjutas, det enda vi kan göra är att be om extra tilldelning vilket nästan alltid sker hos oss. Han bor läskigt nära, hoppas det inte är något som smittar.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586751 jag känner skogsägare som lovat 20 tusen för varje frögurka som skjuts, men jagtlagen är ju inte så dumma att dom skjuter bort dessa, vem fan tror du att du lurar, samlarn ... men ni lögnaktiga jägare har era mantran som ni rabblar tills ni tror på dom själva, ni är bara patetiska och oftast jävligt falska .. visst är det jubbigt med människor som vet något men som inte är med i er lilla klubb .. jag är nog en av få som fått uppleva att vistas i vildmarken och leva på vad den ger, det var 1984. och bara 6 veckor ... men faktum är att du måste känna att du verkligen "sitter fast" i vildmark för att kunna förstå hur det påverkar dig ... när man är 30 så tror man sig vara odödlig, och jag hade nog tvekat att göra samma sak idag ..min fru och jag hittade en aluminiumkanot i ett dike utanför fairbanks i juni 84, den var av på mitten och vi äkte hem till en nyvunnen kompis med stor skrotgård, bla ett gammalt enmotorigt flygplan, som han klippte ut två aluplåtar ur vingen på .. med 150 nitar och lite silikon så var kanoten som ny .. en liten test i en sjö att det inte läckte, sen en titt på kartan över yukon/fairbanks området, ett guldvaskarläger blev utgångspunkt för den färd som skulle visa sig bli över 100 mil lång och ta 5 veckor, jag räknade lite fel på maten och tiden, så efter två veckor var allt utom mjöl och bakgrejer och ett par kilo ris slut ... det var här nånstans jag lärde mig vad vildmarksliv betyder ... vi hade paddlat ganska raskt med flera mil varje dag så vi var vid "point of no return" ca 30 mil till närmsta väg och gott om grizzly och svartbjörn bakom varje buske, svartbjörn satt ofta och tittade på oss när vi gled förbi, de åt lingon som växte på buskar som var nån meter höga, vet inte riktigt vad de kallas i sverige .. men dom var ganska söta när dom repade av bären mellan klorna och åt ur "handflatan" .. en natt rev för första gången en svartbjörn tältet för oss och vi hade ganska svårt att få iväg honom, jag hade hyrt ett hagelgevär och blev tvungen att skjuta skrämskott med alla tre patronerna för att han skulle ge sig av, den var laddad med i tur och ordning fågelhagel, buck och slugger .. jag fick en lite "björnutbildning" i affären där jag hyrde geväret. och den kom väl till pass såna här gånger, som faktiskt fortsatte att hända, (då min fru alltid skulle baka bröd .. och gissa om det luktade gott om oss) .. jag ska berätta när jag märkte att jag var ett med naturen .. men nu är det för fint ute, jag återkommer ..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).