Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584279 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#586089 Jag har satt 13000 plantor och alltid planterat på våren. Avgången har varit försumbar, men då bor jag i sydvästra Götaland där det regnar ordentligt och jag har finjordsrik morän. Jag har haft ca 500 i avgång totalt av 18500 plantor. Det är skillnad mot naturlig föryngring som är betydligt sämre med livlighet som vissa försöker med. 😊

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586097 jag säger bara vad jag ser hanatorp, titta på den här bilden det är ett hygge på 25 hektar som togs upp 1997 alltså för 23 år sen, man planterade tall på hela ytan, idag finns inte ens 10% av tallarna kvar, nu kämpar självsådda granar i ljungen och fan vet vad det kommer att sluta, det är långt från beskrivningarna av världens bästa skogsbruk ... dessutom det mest sorgliga är att detta var en fantastisk kulturskog, helt präglat av skogsbete långt in på 50 talet, ja kanske 60 talet också, då jag talade med förra ägaren som sålde det 93 till stora enso och han berättade hur han haft djuren på skogsbete tills järnvägens stängsel började misskötas på 60 talet ... dessa idioter till skogsbolag förstörde en klenod i svensk kulturhistoria, jag gick de första åren genom (innan avverkningen) genom skogen minst 50 gånger varje år, till en sjö där jag fiskade med min son .. bara promenaden mellan enorma tallar och granar med alla betade gläntor och gräsbevuxna kullar gjorde att man fylldes av energi .. sen avverkningen har jag kämpat mig igenom detta helvete till skitskog högst en gång om året, faktum är att när jag tog dessa bilder för två veckor sedan var det första gången på 5 år som jag gick ner i planteringen ... skogstaxen talar ju om hur det ser ut i våra skogar, vilket inte betyder att det ser ut som dom säger, utan bara vad dom vill vi ska tro .. men skogsbetesmark är nuförtiden i princip borta, vi vet var varenda kolmila från 40 talet står, det är skogsbolagen flaggskepp när det gäller hänsyn, vilket är patetiskt, dessa hundratusentals jävla flaggspel är bara ett bevis på att ärthjärnorna inte vet ett skit om vad som är värt att bevara, synd att inte fångstgroparna med spetsade pålar i botten finns kvar, det hade varit lite mer relevanta fynd ... "Den enda källa som är värd att
redovisa är Jordbruksverkets blockdatabas. Där redovisas siffran 16 219 hektar skogsbetesmark. Detta är docken minimisiffra, bl.a. ingår inte fäbodbeten av skogsbeteskaraktär. Den andra ytterligheten utgörs av Rikskogstaxeringens uppskattade drygt 120 000 hektar betad skog." .. ja så fort man tittar på skogstaxen lite närmare är det ju så här, det värsta jag sett är en ökning av plus 45cm granskog på 120% mellan 2000 till 2015 .. hur går det till, hjälp mig lars .. jag tänker så här, har plötsligt alla skogsägare i sverige bestämt sig att ... näääe vi tar inte ner några stora granar när vi slutavverkar den här gången, vi chansar på att just under den här perioden så är risken minimal att det blir röta och annan skit i de stora granarna, och förresten så blir dom ju övergrova om dom får stå 15 år till och då får vi ju bränslepris för dom .. ja det är svårt att förstå sig på både skogsägare och deras kontrollanter på skogstaxen .. att jag som tänkande människa kallar dom lögnare får ni förlåta mig ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#586099 Hur vet du att det endast är 10% kvar av tallen?

Jag tycker mig kunna se på bilderna att det är minst 20%.

Det är inget fel på att blanda tall och gran.
Jag kan se dock att älgen har varit hård på stammarna, var du med när de satte planten för det ser faktiskt ut som att man har planterat gran och tallen har självföryngrats...

Det där med att förlåta för att du kallar folk för lögnare, det återstår att se, för än så länge så fortsätter dumheterna.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#586103 Typisk tallungskog med stora betesskador. Gransjälvföryngring har fått komplettera i luckorna. Har själv sådan skog ..... 😤

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#586104 Den där skogen har vi ju sett förr och Lars har ju talat om för dig ulf att du inte begrep då heller....

Och du begriper inte fortfarande, seglärd på min ära... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#586169 Ulf1 Man kan väl knappast kalla detta för granbonitet. Finns det också ett överbestånd?
Tillväxten 10-14 m3 skog per hektar och år är det normala hos mig när granen växer där den skall vara i sluttningar med rörligt markvatten.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#586176
ulf 1 skrev:synd att inte fångstgroparna med spetsade pålar i botten finns kvar, det hade varit lite mer relevanta fynd ...

Fångstgropar hade inte spetsade pålar i botten. Syftet var att fånga bytesdjur, framförallt älg, och då vill man inte punktera vom och tarmar och kontaminera köttet med det. I äldre litteratur står det ibland att det var spetsade pålar, men i modernare litteratur har detta ändrats, efter att man konsulterat jägare, tänkt efter lite och studerat groparna bättre.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#586222 Älggroparna hade en träram i botten som skulle låsa fast benen på älgarna har jag läst.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#586251 Exakt. Gropens sidor var klädda med kluvna slanor så det blev en slät yta och en ram eller en låda i botten. Det gjorde att älgen inte kunde klättra upp utan fastnade med klövarna ihop i botten.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586301 se där fick jag lära mig något nytt, även om nya forskare ofta reviderar den äldre forskningen med jämna mellanrum, men ärligt, jag kanske blandade ihop fångstgroparna med nåt jag sett i en rambofilm .. när det gäller kolbottnarna, som är det överlägset vanligaste kulturhänsynsobjektet i våra skogar, så står det mig upp i halsen att se flaggspelen runt dom .. varför ska vi bevara kolbottnar från 40talet, men inte de naturliga skogarna .. helt obegripligt att vi ska försöka visa kulturhänsyn för något som hade med andra världskrigets svårigheter att få tag på flytande bränsle, vi slängde ju 100 tusen gengasaggregat 1946, skulle vi inte bevara dom också då, ett flaggspel runt varje gengasbil, eller alla torpare som blev vräkta från sina torp när skogsbolagen inte ville ha någon som bodde i deras skogar, varför inte ett flaggspel runt de torpens brevlådor från 50 talet ... vi är såna nötter, som fokuserar på idiotgrejer men släpper hela grunden till ekosystemets kretslopp till ett storskaligt experiment på 95% av skogsytan ... det har aldrig kolats så mycket som under andra världskriget, inte ens under den intensivaste järnhanterings perioden på 18talets kolades det så mycket .. men 80 tusen bilar kördes på kol 1945, faktum är att bästa kolen fick du från lövträd, där boken var bäst .. så ska man nu visa upp kulturen från andra världskriget så är en kolbotten i granskogen ganska pissigt exempel, ungefär som att visa hötorgskonst som representant för svenska konstnärer .. men vad kan man vänta sig av en korkad skogsindustri ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#586303 Hur vet du att en kolbotten är från 40-talet? Det kolades ju under många århundranden före världskrigen .....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#586308
ulf 1 skrev:när det gäller kolbottnarna, som är det överlägset vanligaste kulturhänsynsobjektet i våra skogar, så står det mig upp i halsen att se flaggspelen runt dom .. varför ska vi bevara kolbottnar från 40talet, men inte de naturliga skogarna

Vilka flaggspel? Vad är det nu du sett?
Och som isteskog skriver, det finns väl ingenting som talar för att de kolbottnar du ser är från 1940-talet? Betydligt troligare att de är från 1740-talet, eller 1840-talet, från de tider då man verkligen hade stort behov av kol i Bergslagen.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586309 nää lars det mesta kolet som kolades var under andra världskriget aldrig tidigare har vi kolat så mycket kol varje år som åren 40-45 .. flaggspel är de remsor med "kulturhänsyn" som fladdrar i massor runt dessa kolbottnar, och ja visst har det ofta varit på gamla kolbottnar, men ALLA med flaggspel har använts på 40 talet annars hade vi inte upptäckt dom, det är bara dessa vi ser .. jag såg högstubbar efter en ledningsgata som togs bort 1995, vi är bara såna fån ... tänk om man lät de gamla torpgrunderna få har kvar sina inägor, men det planteras granar en meter från stengärdsgårdarna och de med stor möda små åkerlapparna ska in i kalhyggeshelvetet till varje pri, bara så sorgligt ... och fattigt, vi är nog det fattigaste landet när det gäller skogskulturen, av jämförbara länder ... det enda friluftsmuseet i sverige som behandlar skogsfinnarna, kalhöggs för 10 år sen ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#586319 Du får ta och läsa på. På 1940-talet hade de traditionella kolmilorna till största delen ersatts av mer industriell framställning av träkol i kolugnar.
De lämningar man hittar ute i skogen kan vara rejält gamla. Spåren sitter i under lång tid.

För den vetgirige:

https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

En historisk och arkeologisk skrift om kolmilor och kolarkojor.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586325 jag förstår att historia inte är dit starkaste ämne lars .. men det faktum att det aldrig i sveriges historia kolats så mycket träkol som mitten på 40 talet gör att det aldrig behövts så många kolmilor som då, så alla kolmilor som skogsindustrin herdrat med flaggspel är helt jävla ointressanta .. för det är bara dom man upptäckt, och vad är så jävla intressant med kolmilor överhuvudtaget, det är väl hur skogen mår och brukas som är det viktiga.. jag tog kontakt med riksantikvarien för 15 år sen då jag var bekymrad över alla gamla finntorp som togs upp på början av 16 talet .. och han hade aldrig tänkt den tanken, men höll med mig att det var fan så mycket viktigare att bevara dessa torp än några jävla kolmilor från andra världskriget .. tyvärr så slutade han sin anställning ett år senare och allt rann ut i sanden .. men faktum kvartår ... de finntorp som nu dessa 15 år försvunnit in i evigheten pga av ett idiotiskt skogsbruk, dessa torp hade faktiskt ett skydd så länge de de plantarade granarna på de små åkrarna stod oavverkade.. alla har vi väl nån gång gått i en 80 årig planterad granskog, och upplevt att vi sett hela torpets innägor alla stenmurar, hus och lagårdsgrunder mm ... de hhar faktiskt varit "skyddade" av de grova granarna som gjort allt helt sterilt under dom, man har sett 100 meter genom stammarna och fått en klar bild över hur människor levat här .. när sen dessa ofta ruttna granar tagits bort så har slu och plantering suddat ut alla spår av en 400 årig historia ... jag la också fram för denna antikvarie min ide att staten skulle köpa upp 3-4 hektar runt varje historiskt värdefullt torp och erbjuda dessa till människor villiga att renovera och få liv i stugorna för uthyrning ... och framförallt bevarande ... varför då tänker nån som inte förmår tänka längre än näsan är ... jo det finns ett intresse ... jassååå ... ja det fins det .. en släktforskare kollade ett torp jag har och konstaterade att det har 30 tusen i dag levande människor som har sina rötter i just detta torp, det är ett av mina många ideer att erbjuda dessa att bo på torpet om jag får tid att renovera det .. ungefär 10 tusen av ättlingarna bor i usa ... jag bjuder på den affärsideen ... ... vi är bara såååå korkade att inte ta vara på alla straffsparkar i öppet mål som vi inte göra för att ärthjärnor hela tiden stjäl bollen ...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).