Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584267 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#583402 men va kul lars, tänk om vi alla visste att lövträd är så mycket bättre på nästan allt ,.. tex att skapa mikromiljöer som är så viktiga för ett fungerande kretslopp eller att lövträd har sina rötter på mycket större djup än barrträd, att löven på samma träd har ett mycket större spektrum att plocka ljus ifrån, olika löv tar emot olika våglängder, vilket givetvis bara gör lövskogen så otroligt mycket mer robust .. sällan man ser lövträd dö av törst .. och det du klagade på i min beskrivning var ju att jag sa att de reflekterar grönt ljus så mycket bättre .. jag tror inte er svenska forskning ens skrapat på ytan, när det gäller lövträd, du får läsa ikapp där, svensk forskning har sina näsor i podsolen och har gjort svenska skogsägare till ekologiska analfabeter ... jag har 40% löv i mina skogar och kommer om ett par år att ha mer än 50% ... det rekommenderar jag alla småskuttar till skogsägare, vi som har mindre än 50 hektar .... alltså 95% av alla skogsägare .. det 4 gradiga grundvatten som stora lövträd drar upp till markytan svalkar skogen och får växter och djur att trivas, när det kommer stora skyfall eller veckolånga regnperioder, så fraktar lövträdens rötter vattnet NER i marken, därför är det alltid trevligt att gå i gamla löv och blandskogar ... det där vet ju ni forskare inget om än, det är kunskaper som kommer i framtiden, men jag har alltid varit före .. så jag berättar det redan nu innan ni kommer fram till samma sak, jag har en bra metod för att se in i framtiden, det är bara att använda sitt sunda förnuft och ha korpgluggarna öppna .. men ni får så gärna göra på ert lite trögare sätt ... bara ni till slut förstår hur illa er forskning gjort den svenska naturen ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#583406
ulf 1 skrev:men va kul lars, tänk om vi alla visste att lövträd är så mycket bättre på nästan allt

... förutom att producera virke. :wink:

ulf 1 skrev:lövträd har sina rötter på mycket större djup än barrträd, att löven på samma träd har ett mycket större spektrum att plocka ljus ifrån, olika löv tar emot olika våglängder,

Var har du fått det där om rötterna ifrån? Björk har inte djupare rotsystem än tall.

Och nej, kloroplasterna reagerar på samma våglängder oavsett vilka blad eller barr de sitter i. Däremot påverkar bladens och barrens morfologi en del annat, som innehåll av fenoler och hur de klarar uttorkning, men det har inte med våglängder och spektrum att göra. Var har du fått det ifrån? :shock:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Bax  
#583409
ulf 1 skrev:...det 4 gradiga grundvatten som stora lövträd drar upp till markytan... när det kommer stora skyfall eller veckolånga regnperioder, så fraktar lövträdens rötter vattnet NER i marken...


Det här lät ju jätteintressant, kan du förklara detta lite utförligare för mig som inte vet.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#583413 det finns lite forskning på det här och jag ska leta fram något, men som så mycket annat i naturen så har vi stora kunskapsluckor och vi kan själva göra intressanta observationer, det är en myt att människans största framsteg görs av vetenskapsmänniskor .. det är ofta tillfälligheter och amatörer som tar oss framåt .. men för att kunna hitta något måste man leta, och framförallt veta vad man ska leta efter och nu kan ni alla ta en promenad nästa gång det regnat intensivt några dar, jämför marken i barrplanteringarna med en äldre blandskog .. jag tror ni kommer att se samma sak som jag .. i sommras lärde jag er att det var 8-9 grader svalare i skuggan på marken av en stor asp, än det var i skuggan på marken vid en 30 årig gran .. det är bara att titta och notera ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Arvid0  
#583419
ulf 1 skrev:det finns lite forskning på det här och jag ska leta fram något, men som så mycket annat i naturen så har vi stora kunskapsluckor och vi kan själva göra intressanta observationer, det är en myt att människans största framsteg görs av vetenskapsmänniskor .. det är ofta tillfälligheter och amatörer som tar oss framåt .. men för att kunna hitta något måste man leta, och framförallt veta vad man ska leta efter och nu kan ni alla ta en promenad nästa gång det regnat intensivt några dar, jämför marken i barrplanteringarna med en äldre blandskog .. jag tror ni kommer att se samma sak som jag .. i sommras lärde jag er att det var 8-9 grader svalare i skuggan på marken av en stor asp, än det var i skuggan på marken vid en 30 årig gran .. det är bara att titta och notera ..


känns som det är dags för lite definitioner.
"har vi stora kunskapsluckor", vilka är vi? samtliga människor?

"det är en myt att människans största framsteg görs av vetenskapsmänniskor" hur definierar du framsteg?

"i sommras lärde jag er att det var 8-9 grader svalare i skuggan på marken av en stor asp, än det var i skuggan på marken vid en 30 årig gran .. det är bara att titta och notera ." du menar alltså att två likadana termometerar, den ena i skuggan av en asp, den andra i skuggan av en gran. marken har skuggats lika länge och då visade termometern vid aspen 8-9 grader mindre än den vid granen? hade du inte varit så avogt inställd till forskning skulle jag ha rått dig att forska på det för det låter otroligt.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583436
Arvid0 skrev:Hur mycket betalar du för aspen? jag kan nog skrapa ihop några hundra kubik. får jag bättre betalt än för t ex gran?


Förvisso inte svar på din fråga men jag sålde för första gången asp i vintras och fick:
Tändsticksvirke = 475 kr/fub (ja fub)
Massa = 290 kr/fub

Jag tyckte det gick över förväntan, kubiken ökade fort och pengen var helt acceptabel. Synd att man inte hade mer. Föryngringen verkar ju gå bra också #:-s

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

axwell  
#583437
Lars Lundqvist SLU skrev: ulf 1 skrev:
men va kul lars, tänk om vi alla visste att lövträd är så mycket bättre på nästan allt


... förutom att producera virke. :wink:


Nu blev jag rådvill, att ulf1 kan ha påstått det förvånar mig inte.

Är det bara ett skrivfel eller menar även du Lars att lövträden i Sverige är så mycket bättre på att producera virke ?
Förutom = även, utöver.......................................

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583439
D Brown skrev:Jag tror att alla dessa hyggesfria metoder kan....observera "kan" fungera på ett helt tillfredsställande sätt, sätt till ekonomi och biologiska värden, förutsatt att man idogt håller sin linje och är beredd att lägga den tiden.
Samt att nästa och nästa osv ägare/arvinge är av samma åsikt och beredd att sköta skogen på samma sätt.

Om nu någon har en lämplig skog och i bästa fall orkar bedriva detta i 40 år, sedan så kanske fastigheten säljs utom släkten eller ärvs av någon som bor 50 mil bort, då är dessa 40 år som ogjorda.
Nästa ägare och virkesköpare ser den tidigare skötseln bara som ett problem.
Jag tror det är väldigt svårt att som trottoarbonde sköta en hyggesfri skog på distans m.h.a entreprenörer och få det att fungera ekonomiskt eller tankemässigt.

Förutsättningen att det ska fungera är nog att skogen brukas i egen regi och att generationsskiftet sker inom rimlig tid till någon som är boende på nära håll och danad till samma tanke- och arbetssätt.
Det räcker ju att någon håller på sin skog till 90-års åldern och kanske inte orkar göra några egna åtgärder på de sista 25 åren för att brukningssättet ska börja halta.

Jag har tänkt att bruka några få egna hektar så, men här sitter jag och är 46 år och utan barn.
Jag kan ju knappast räkna med att den skogsplätten kommer att brukas på något hyggesfritt sätt på andra sidan 2050. Anledningen kan ju bara vara högst personlig och kortsiktig.
Jag tycker att just den biten skulle se trevlig ut under mina relativt få år i sammanhanget.


Jag firar mitt 1111:e inlägg med att citera mig själv....

Detta är en teori jag grunnat på och det skulle vara intressant att se om den håller eller förkastas. Verkar dock som att mitt inlägg från 13/8 drunknade lite i flödet.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#583442 nej d brown en skog som är blandad med olika åldrar och olika trädslag kan omöjligt bli ett problem, för det första så är alltid en skogsfastighet med oskött gammal skog så unik att den har en bredare publik vid försäljning, (tillgång och efterfrågan) du vet, sen har du under de första 30 åren efter en kal/slutavverkning minskat värdet på fastigheten med minst det du fått i handen för virket .. slutavverka kan du alltid göra, men slutavverka ett hygge eller ungskog går jävligt dåligt, i alla fall de första 55 åren efter att hygget stod där som ett jävla motorvägsbygge mitt i din fastighet ...och lars behöver inte gå så långt för att fråga om hur rötter fungerar, slus eric valinger professor i skogsskötsel skrev så här 2014 "Valinger berättar även om ett så kallat pumping syndrom, som innebär att i skogar med mycket vatten så pumpar vattnet upp och ner i rotsystemet." men man lär så länge man lever, i alla fall vissa ... när det gäller björk så är det få träd med så aggressiva rotsystem, en gran eller tallrot går sällan ner i lerjord, men behöver björken vatten så stoppar lite lera inte den från att leta rätt på vatten .. det är också en fördel med lövträden .. att dom står sällan och dör av törst .. nu vet vi ju inte mycket om det här och forskningen i sverige är minimal, vi ska ju forska på hur mycket snabbare träd kan växa .. vilket är ganska hjärndött, då vi redan vet att barrträd och snabb tillväxt är döööd och jävligt dålig kvalitet, men vad gör man om industrin säger åt en att dansa, förstår inte hur man tillåter sig förnedras av en hop överbetalda kvartalsekonomer, schas .. vad vi inte vet så mycket om är betydligt intressantare .. de vanligaste träden i öken, (om man nu kan tala om vanligt med träd i en öken) men det är lövträd, det finns trädrötter på 30 meters djup, ja tom på 50 meter har man hittat rötter från träd .. och om nu någon tror det är lätt att dra upp vatten från 30 meter så kan ni pröva med en pump, det är nämligen helt omöjligt att lyfta ens 10 meter .. se där ett olöst problem för någon amatör att fundera på, vetenskapen står egentligen frågande till hur vattnet kan sugas upp i trädkronorna ... men egentligen vet man inte ett skit, utan bara spekulerar .. när jag säger att en trädrot kan skicka vatten åt båda håll, så är det inget man kan säga är rätt eller fel, såååå jävla lite vet vi ... det är bara tråkigt att nu få höra det vanliga rabblandet om att vi vet visst hur det fungerar, för nej det vet vi inte .. att hjälpa ett annat träd med vatten (som träd ofta gör,) (nää det vet man inte heller nåt om) borde betyda att roten inte suger, det är här det sunda förnuftet kommer in, det finns saker som som står i vägen för människors inlärning .... tex deras utbildning ... moss

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#583444 jag ska ge två konkreta exempel på fastigheters värde, min och min kompis, (ja jag har mycket kompisar) jag köpte min för 2,4 mille, min kompis köpte sin för 3,5 .. jag har tagit ner kanske 100 kubik på 6 år under den tiden jag ägt den, ca värdet enligt lrf mäklare i veckan (var nyfiken) är minst 3 mille .. min kompis tog ner skog för 500 tusen netto och har nu försökt sälja den för 3,8 i flera år men det är omöjligt, buden är en miljon lägre ... vad är då skillnaden på våra fastigheter, jo bara ett stort jävla kalhygge ... och det är just det, inget annat, jag skulle gärna velat ha hans sjö gränsande till min fastghet, men inte ens sjön kompenserar för det fula hygget .. inte ens de generella prisökningarna på 10% på 6 år heller .. det är konkret vad ett kalhygge gör med din fastghet .. någon talade om att pinka i brallan, ja kalhygge är att pinka i brallan, med ett undantag, det är kallt omedelbart ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#583447 Hur stor är din fastighet Ulf? 50 ha har du skrivit någon gång, stämmer det?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#583454
axwell skrev:Nu blev jag rådvill, att ulf1 kan ha påstått det förvånar mig inte.

Är det bara ett skrivfel eller menar även du Lars att lövträden i Sverige är så mycket bättre på att producera virke ?
Förutom = även, utöver.......................................

Förutom = bortsett från, dvs inte just det

Ulf skriver att "lövträd är bättre på nästan allt", ja utom just virkesproduktion. Där är barrträden överlägsna i våra skogar.

Lövträd är ju en senare, mer avancerad konstruktion, ur evolutionär synvinkel, vilket förklara att dom på flera sätt nåt längre i sin biologiska konstruktion. Barrträden kom långt före lövträden i jordens historia. Det är ingen slump att regnskog domineras av lövträd. Men i väldigt unga ekosystem ser det annorlunda ut, och virkesproduktion är ett mänskligt intresse, inte evolutionärt.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#583457
ulf 1 skrev:och lars behöver inte gå så långt för att fråga om hur rötter fungerar, slus eric valinger professor i skogsskötsel skrev så här 2014 "Valinger berättar även om ett så kallat pumping syndrom, som innebär att i skogar med mycket vatten så pumpar vattnet upp och ner i rotsystemet."


Valinger citerades i en artikel i Skånska dagbladet, som handlade om en rotvälta:
https://www.skd.se/2014/02/28/sveriges- ... -rotvalta/

Det han försökte beskriva, som du uppenbarligen inte förstod, var inte att träden pumpar vatten upp och ner, utan att vattnet åker upp och ner i marken i rotzonen när grundvattennivån hastigt ändras, och då tvättar ren rötterna och gör att rottrådarna tappar kontakten med markpartiklarna.

Träd suger upp stora mängder vatten i splintveden, xylemet, och skickar ner en liten mängd i floemet, den smala zonen precis innanför barken, mellan barken och veden. Träden har helt enkelt ingen mekanism för att transportera omkring en massa vatten upp och ner och fram och tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#583465
ulf 1 skrev:jag ska ge två konkreta exempel på fastigheters värde, min och min kompis, (ja jag har mycket kompisar) jag köpte min för 2,4 mille, min kompis köpte sin för 3,5 .. jag har tagit ner kanske 100 kubik på 6 år under den tiden jag ägt den, ca värdet enligt lrf mäklare i veckan (var nyfiken) är minst 3 mille .. min kompis tog ner skog för 500 tusen netto och har nu försökt sälja den för 3,8 i flera år men det är omöjligt, buden är en miljon lägre ... vad är då skillnaden på våra fastigheter, jo bara ett stort jävla kalhygge ... och det är just det, inget annat, jag skulle gärna velat ha hans sjö gränsande till min fastghet, men inte ens sjön kompenserar för det fula hygget .. inte ens de generella prisökningarna på 10% på 6 år heller .. det är konkret vad ett kalhygge gör med din fastghet .. någon talade om att pinka i brallan, ja kalhygge är att pinka i brallan, med ett undantag, det är kallt omedelbart ..
Köper du in stockar till din sågning? Skrev du inte att du sågat flera hundra kubik? Inget konstigt med det för det gör jag ju själv till min vedproduktion och 845 hektar för det räcker ju inte långt när det är mest Björk som används.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#583476 "min kompis tog ner skog för 500 tusen netto och har nu försökt sälja den för 3,8 i flera år men det är omöjligt,"

Vad menade du nu?
Har han avverkat skog som hade ett värde på 500.000 kr och försöker sälja virket för 3.8 miljoner? Eller är det fastigheten?

Om han har avverkat men fortfarande har ett hygge, utan återväxt så är ju det en kostnad. Det måste han ju räkna av från värdet så ca en miljon lägre blir ganska riktigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).