Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585145 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#583222
ulf 1 skrev:just nu kör man bort "bevisen" från den 50 åriga avverkningen, och det är ju sällan dessa avverkningar ligger lika länge som gallringar och "laglig" skog ..

Så inte ens stubbarna finns kvar?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#583226 jag har slutat anmäla fula avverkningar till skogsstyrelsen då det inte finns tid att komma och titta .. varför de tar bort träden är ju uppenbart även för dig lars, svart att eventuellt skylla på borrar och svamp om träden ligger kvar ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#583229 Rotröta syns tydligt på stubbarna.
Åldern syns tydligt på stubbarna.
Barkborreangrepp syns inte på stubbarna men barkborrar angriper å andra sidan sällan väldigt unga bestånd. Dessutom finns det nästan alltid synliga spår kvar om det har varit så kraftiga angrepp av barkborrar att mängder av granar har dött.

Att man transporterar bort träden beror på att virke inte ska ligga kvar i skogen längre än absolut nödvändigt, av flera olika skäl.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#583230 dessa 5 sveaskogsanställda har jobbat 100 år tillsammans på sveaskog .. läs vad dom säger om sin arbetsgivare ...
https://www.landskogsbruk.se/debatt/nat ... 1557820312

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Arvid0  
#583232
ulf 1 skrev:dessa 5 sveaskogsanställda har jobbat 100 år tillsammans på sveaskog .. läs vad dom säger om sin arbetsgivare ...
https://www.landskogsbruk.se/debatt/nat ... 1557820312
Sveriges tre trädslag?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#583257 efter snart 3000 inlägg på den här tråden känns det väl som vi ska ta oss an lövträden, innan forum ägarna stänger tråden ... lövträd är det överlägset bästa för naturen ... och för friska skogar .. detta har allt mer uppmärksammats av forskare och vi har bara på några få år fått klart för oss de enorma fördelar som lövskagar har på vår natur .. jag ska under några dagar ta oss in i verkligheten, som ni aldrig kommer att få höra från fibermaffian ... orsaken till att vi tror gran och tall ör det naturliga trädslaget i sverige är människan ... så klart .. om vi tittar lite historiskt så har bara i europa lövskogen minskat med 50 miljoner hektar sen 17 talet, det är helt orsakat av skogsbruket ... som ansett att barr varit lättare att bedriva skogsbruk med och på de senaste 100 åren även varit det bästa i papperstillverkningen, men barrträd är inte så bra som vi tror, det det skapar många negativa problem, och det är detta som gör lövträd helt överlägsna i en jämförelse, alla vet att marken blir försurad och tråkig, men hur många vet att dom hettar upp klimatet alldeles oerhört .. något som borde vara på tapeten i dessa dagar .. lövträden avdunstar 20 gånger mer fukt, en helt avgörande funktion för att kyla ner klimatet , varför avdunstar dom då så mycket fukt, jo dom suger upp så mycket mer, man har 2016 gjort mätningar efter yukonfloden och dess biflöden i kanada och alaska ock konstaterat att av smältvattnet under våren suger lövträd upp 25% och barrträden mindre än 1% ... vilket gör att översvämningar ofta helt elimineras där lövträd tillåts växa ... tillåts är väl lite larvigt sagt om dessa två föregångsland när det gäller skogsbruk, alaska har en lagstadgad max avverkning på sina skogar ... den är 4% ... ja nu undrar ni, det var lite va ... men de 4% är per 100 år ....... ja så kan man också sköta sin skog, och gissa om dom tjänar pengar på sin naturturism .. en annan dååålig sak med barr är att den förstör klimetet extra mycket för den absorberar allt ljus ock fångar värmen .. dåligt dåligt för klimatet ... lövträden dom reflekterar ut värmen i rymden .. alltså, nu tar vi det pedagogiskt (häng med lars) lövträd är 25 gånger bättre att att suga upp vatten som hindrar översvämningar, och skickar ut fukt och värme i atmosfären som kyyyler jorden ... och tittar man på fördelningen löv - barr i västra kanadas och alaskas orörda boreala skogar, efter yukonfloden, (där jag har paddlat kanot över 100 mil) så är den helt fantastisk till lövets fördel 61,1 % mot barrträden som alltså täcker 38,4 % av skogsytan i de här trakterna .. men så här blir det om naturen får bestämma själv och lars håller sina teorier borta (ni vet det där att granen tar över) .... jag återkommer ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#583262 Asksjukan?
Almsjukan?
Eksjukan?
Rötan hos sälg och Asp?
Ekens frostskador?

Jag tror många skogsägare inte har lust att experimentera med dessa trädslag när gran och tall är säkra kort och där det finns en kunskapsbank.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#583265 Framförallt en större industri som köper över hela landet.

Det är knappast gynnsamt penga mässigt att plantera ädellöv norr om Gävle.

Det finns då nästan ingen som köper här iallafall.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#583272 Med naturliga brandfrekvenser hade vi haft mer lövträd och tall och mindre arealer granskog i Sverige, men lövet hade huvudsakligen bestått av björk och asp.
Att jämföra helt olika delar av världen är vanskligt eftersom vi exempelvis inte har samma trädslag. Att jämföra Alaska och Sverige blir extra dumt eftersom det är olika klimat. Golfströmmen gör att vi har betydligt varmare klimat än motsvarande breddgrader i Nordamerika.

En bra bild av klimatets inverkan får ni om ni tittar på norrlands inland, upp mot fjällkedjan. Först försvinner tallen, så det bara blir granskog, och sen försvinner granen, så det blir fjällbjörkskog.
- - -

I övrigt tror jag att de flesta som följer tråden vid det här laget har insett att Ulf friserar siffror och andra uppgifter lite som han känner för. Och fantiserar en hel del.

Han vurmar för bokskog i Mellansverige och rekommenderar alla att plantera bok, men har ännu inte själv anlagt något bokbestånd.
Han pläderar för nån sorts gruppvis skötsel av skogen men har ännu inte ens börjat testa det.
Han berättar lyriskt om sina framgångar som sågverksentusiast och lokal virkesförsäljare, men ska precis till att börja bygga upp ett lager och kanske börja sälja nästa år.
Han svär över granskog ena stunden, men berättar sedan om de enorma vinster han räknar med att göra på egenhändigt sågade och hyvlade lister av gran från egen granskog.
Osv.

Det enda som är konsekvent i tråden är hatet mot kalhyggen och skogsindustrin. Resten är ett enda surrande om allt möjligt som han råkar tänka på i stunden. Och det mesta är egna påhitt och fantasier.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#583289 jag är bara en person och hinner tänka mer än jag hinner göra och så är det väl för de flesta, men mina ambitioner är att göra allt som jag vill göra ... hanatorp, säkra kort, vad menar du, vad vet du egentligen om framtiden för granen, jag ska hjälpa dig att titta 10 år framåt ... och det genom att visa dig de planterade granskogarna i tyskland .. där har man på 10-15 år minskat andelen gran med 20% och det är där vi kommer att vara om 15-20 år, kanske tidigare ... varför denna enfald .... jo för att ingen vill förstå, vad som är på gång, och en sak jag noterade så sent som idag var att den lilla röta som var i hygget jag pratat om de senaste dagen, (ca 20 träd av flera tusen) jo vad såg jag, att de växt med en jävla fart de första 20 åren, är det inte det allt går ut på med dagens skogsforskning ... att det ska växa utav bara fan, kolla bilden ...
http://skogensmatrix.com/barkborren-har ... -mitt-liv/

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Tralsmo  
#583332
Hanatorp skrev:Asksjukan?
Almsjukan?
Eksjukan?
Rötan hos sälg och Asp?
Ekens frostskador?

Jag tror många skogsägare inte har lust att experimentera med dessa trädslag när gran och tall är säkra kort och där det finns en kunskapsbank.



SVAR TILL ULF.

Du har rätt en gång till "man hinner tänka mer än man hinner göra",

Ja har en ask med asksjuka , ett antal ekar å hamlade lindar som är naturvärdesträd. Ett antal rönnar som är grova som en arm ungefär. Dom små rönnarna å ekarna (1m) verkar inte bli högre.
Asparna klarar sej , dom ä ju många. 3 hektar hybridasp har ja , hängnade. Gillar dom inte, egentligen ä det hägnet ja inte gillar.

Nä ett experimenterande me dom tredje trädslagen ä ja inte så intresserade av.

Bok finns det mycket några km söder om mej i ett natura 2000 område, dom åker ja förbi å tittar på nån gång i veckan. Dom ä fina. Det räcker för mej.

Tacka vet ja gran å tall, dom växer bra å särskilt tallen. Granen får man ju ta ner lite tidigare men det gör inget för tallarna kan ju stå desto längre. Då bli kassaflödet bra ändå.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag Svar till Ulf

Hanatorp  
#583344 Tyskarna är minst ett århundrade efter oss på grund av deras användning av brunkol. Framförallt under DDR tiden avverkades skogen och befolkningen tvingades att lämna sina hem för att man skulle komma åt brunkolet. Dessa stora skogsskador är skapade av surt nerfall drabbade även Sverige. När jag var barn så fanns en sjö med hopptorn dess vatten var helt klart till botten. Nu när man har kalkat så är sjövattnet som det ska vara och fisk har kunnat sättas ut i sjön.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#583367 aspen ja, intressant trädslag .. ofta är ju en skog med asp en enda individ, det finns aspskogar som är 80 tusen är gamla, världens äldsta organism ... bra att du hägnat aspen, du kommer att få mycket nytta av den skogen, vi vet så lite om fördelarna med lövträd, för ingen vill berätta för oss, vi ska ju vara duktiga fiberslavar och då finns inte plats för några jävla lövträd, fast det är det självklara i våra skogar om 100 år ... aspen ja, väldigt udda figur i skogen egentligen, det enda träd som växer på vintern, om ni undrar varför den växer så fort .. kolla under barken så ser ni ett grönt skikt, grönt är klorofyll ... men vad är egentligen det gröna ... när jag säger att lövträd reflekterar solljuset 25 gånger starkare än barrträd så tänker ni, vilket bullshitt, lars var är du, slå honom på fingrarna, men lars är lite för klok för det .. solljus har nämligen olika färger vid olika våglängder och det gröna solljuset reflekteras rakt ut i atmosfären ... varför klorofyllet i bladen är gröna och blir grönare ju starkare solljuset lyser på dom, beror på små molekyler som reflekterar grönt solljus .. klorofyllet är pigmentet som absorberar solljuset och det gröna är det som skapar fotosyntesen .. lite förenklat .. så är det det pigment som reflekterar olika våglängder som bestämmer färgen på bladen .. ja det är lite krångligt .. men det enda man behöver veta är att lövträd är 25 gånger bättre på att kyla jorden, än barrträd ... att aspen är favorit för vilt är inte svårt att förstå, det gröna skiktet är fullt av energi året runt ... mina bävrar sätter ner aspkvistar i botten på dammen dom byggt, dessa kvistar är så fyllda av energi (socker) att dom är helt färska under isen hela vintern .. ja det finns mycket att berätta om aspen, jag får återkomma ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Arvid0  
#583370
ulf 1 skrev:aspen ja, intressant trädslag .. ofta är ju en skog med asp en enda individ, det finns aspskogar som är 80 tusen är gamla, världens äldsta organism ... bra att du hägnat aspen, du kommer att få mycket nytta av den skogen, vi vet så lite om fördelarna med lövträd, för ingen vill berätta för oss, vi ska ju vara duktiga fiberslavar och då finns inte plats för några jävla lövträd, fast det är det självklara i våra skogar om 100 år ... aspen ja, väldigt udda figur i skogen egentligen, det enda träd som växer på vintern, om ni undrar varför den växer så fort .. kolla under barken så ser ni ett grönt skikt, grönt är klorofyll ... men vad är egentligen det gröna ... när jag säger att lövträd reflekterar solljuset 25 gånger starkare än barrträd så tänker ni, vilket bullshitt, lars var är du, slå honom på fingrarna, men lars är lite för klok för det .. solljus har nämligen olika färger vid olika våglängder och det gröna solljuset reflekteras rakt ut i atmosfären ... varför klorofyllet i bladen är gröna och blir grönare ju starkare solljuset lyser på dom, beror på små molekyler som reflekterar grönt solljus .. klorofyllet är pigmentet som absorberar solljuset och det gröna är det som skapar fotosyntesen .. lite förenklat .. så är det det pigment som reflekterar olika våglängder som bestämmer färgen på bladen .. ja det är lite krångligt .. men det enda man behöver veta är att lövträd är 25 gånger bättre på att kyla jorden, än barrträd ... att aspen är favorit för vilt är inte svårt att förstå, det gröna skiktet är fullt av energi året runt ... mina bävrar sätter ner aspkvistar i botten på dammen dom byggt, dessa kvistar är så fyllda av energi (socker) att dom är helt färska under isen hela vintern .. ja det finns mycket att berätta om aspen, jag får återkomma ..
Hur mycket betalar du för aspen? jag kan nog skrapa ihop några hundra kubik. får jag bättre betalt än för t ex gran?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#583371
ulf 1 skrev:klorofyllet är pigmentet som absorberar solljuset och det gröna är det som skapar fotosyntesen .. lite förenklat

Nej, de gröna våglängderna är de som inte används till fotosyntes utan bara reflekteras av blad och barr.

"Det ljus som växterna har nytta av finns i ett spektrum som kallas PAR-området, Photosynthesis Active Radiation. På svenska fotosyntetisk aktiv strålning. Spannet är mellan väglängderna 400-700 nm (nanometer). Det är ungefär samma intervall som det mänskliga ögat uppfattar ljus. Medan ögat reagerar bäst i det gröngula spektrat, är det tvärt om för växterna. Detta ljus reflekteras bort, eller går rakt igenom bladen utan att absorberas. Det är istället det röda och blå ljuset som är mest effektivt för fotosyntesen. Eftersom bladen inte absorberar grönt ljus så reflekteras detta ljus tillbaka och vi ser dem som gröna. Skulle bladen absorbera allt ljus, skulle de se svarta ut."

(https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad ... vaxtlampor)

ulf 1 skrev:när jag säger att lövträd reflekterar solljuset 25 gånger starkare än barrträd så tänker ni, vilket bullshitt, lars var är du, slå honom på fingrarna, men lars är lite för klok för det

Det ÄR faktiskt bullshit. Om lövträd reflekterade 25 gånger mer ljus än barrträd så skulle de ju nästan inte absorbera nånting alls till fotosyntesen.

Det är en otrolig skillnad på reflektion och absorption.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).