Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577324 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#582635 "Karteller" inom massaindustrin finns nog fortfarande.... Det är bara att kolla prislistorna på massaved här i prisdiket ..... 👎

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582636 Nu är detta fel tråd att diskutera detta eller? :d

Nja alltså värdet blir samma värde som det dina kostnader, om du sedan hittar en kund som vill betala mer än detta så har du marknadsvärdet.

Inget konstigt.

Men ulfs stockar sågade eller osågade har inte samma värde.

En osågad stock är värde: 0 i förädling.
Medans en sågad stock har värden efter antal timmar, bränsle,maskiner, mm som ingått i tillverkningen.

Så den stocken har efter blivit sågad ett förhöjt värde med 3.

Så om stocken har värde innan sågning: 1000 kr så efter sågning så har den ett värde på 3000 kr för att täcka tillverkningen.

Vad tillverkaren sedan begär är en annan sak, och vad kunden vill betala, summan däremellan som de kommer överens om är marknadsvärdet.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582638
isteskog skrev:"Karteller" inom massaindustrin finns nog fortfarande.... Det är bara att kolla prislistorna på massaved här i prisdiket ..... 👎


Det är nog lika vanligt att skogsbolagen levererar sin massa till energibolagen som det är att de använder själva.

Allt för att hålla nere råvarupriset.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#582640 Marknadsvärde har en definition: Det värde som beskriver priset av en tjänst eller en produkt som säljs på en marknad.

"Säljs" är nyckelordet.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582641 Med detta skivet så vill jag gärna veta vilka värden som ulf räknar när han sågat klart och pris satt sin vara....

8-10.000 är lite svagt underlag tycker jag.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582642 Vad betalar han för sammanlagda kostnader?

Jag frågar på det sättet för jag skulle tro att han inte vill tala om vilken lön vissa har.

Hur lång tid tar det att såga stocken.
Nu ska det vara realistiska svar.

Inte 25 st ruttna stockar på 5 timmar.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#582651 vi småföretagare som bär landet på våra axlar, verkar vara spottkoppen för div figurer med anställning och väldigt konstiga uppfattningar om företagande.. det är en jävla skillnad på små företag och en penninggalen industri som gladeligen sätter hela jordens kretslopp på spel för att komma åt pengarna ... i sverige är det 75% enmansföretag och 23% ytterligare har under 9 anställda alltså 98% ... men likt förbannat ska vi jämföras med idioterna i storindustrin, det görs ju för att man är så jävla korkad att man inte förstår att det är skillnad .... skillnad på ansvar och skillnad på resurser .. 0,1% har över 250 anställda, det är dessa företag som ska jagas med blåslampa när dom gör nåt olagligt, att slå ihop dom med de andra, över en miljonen företag, är rent förståndshandikappat ... i snitt behöver dessa småföretagare använda 3 timmar i veckan bara att redovisa för myndigheter vad dom gjort och vad dom tjänat och vad de ev anställda har gjort och vad dom tjänat, när dom kommit och när dom gått och bla bla bla .. säg att vi får 500 kronor i timmen för detta gratisjobb åt byrokratins pappersvändare .. det blir en och en halv miljard i veckan ... så ni som inte är egna företagare, ni borde förstå att era "goda råd" är patetiska ... en bra karl sköter sig själv och hjälper andra, en skithög lägger sig i andras affärer och lyfter inte ett finger för någon annan ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#582654 men hur gick det med eken då, jo den var en liten besvikelse, jag trodde inte sprickan skulle vara genomgående så att det i princip var två träd jag sågade, men den var frisk trots 20 år ute i ur och skur utan något regnskydd .. det blir nog en hel del skärbrädor, men det går givetvis att göra fina bordskivor oxå, men med tanke på skärbrä'da fick det mesta bli en tums skivor .. min fru tyckte dock det var trevligt, och vi skällde inte en enda gång, det var ovanligt ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Arvid0  
#582658
ulf 1 skrev:det där är en sjuka i sverige ..vi ska dela upp allt i sektioner och staplar och analysera till fan löser av .. det tar bort all glädje i det man gör, jag vill bara se helheten, för i slutänden är det ju att du har roligt och mår bra som är det viktiga .. jag håller på med skog och trä för att jag just nu tycker det är det roligaste jag kan göra och samtidigt tjäna pengar på det .. tyvärr är jag inte ekonomiskt oberoende, så jag kan göra saker bara för mitt nöjes skull, men jag kan aldrig sjunka så lågt att jag bara gör saker för pengar, det kommer aldrig att hända .. i dag tämker jag bara såga en enda stock, men den kan ge mig 8-10 tusen, det är nämligen en ehstock som jag fått gratis för några år sen .. men hur skulle det se ut om lars började räkna på den .. det går ju givetvis inte .. bara en människa som sitter på sitt rum lååååångt från verkligheten kan ens komma på tanken att analysera en annan människas liv och lägga sig i glädje och sorg med det livet .. och sen dömma ut personen som skattesmitare, lögnare, och bla bla bla .. jag ska såga stocken med min fru på en timme, för sen ska hon ägna sig åt bokföring till sent i kväll och det gjorde hon igår också till halv nio på kvällen, det är vår helg som företagare .. och vi kan inte debitera någon myndighet för hennes arbete i 20 timmar på en lördag och söndag, lars har sin lön när han skriver här, jag sliter åt mig tid medan tapetmaskinen går .. det är två olika världar vi lever i .. och det gör inte ett kalhygge mindre vidrigt mot naturen att man sitter på sitt rum och säger att det är ok, för det har man garanterat i 50 år nu .. hur kan ett kalhygge bli trovärdigt, bara för att man gjort det på 65% av sveriges skogars yta, och det utan att veta hur nästa generation på samma yta kommer att uppföra sig .. när jag pekade på på den någorlunda naturliga skogen som var 55 år när den avverkades, så pekade jag på något så obehagligt som att stora inte har några andra alternativ att slutavverka .. jag hoppas ni förstår vad det betyder ... när man nu snart börjar avverka planterade skogar så kommer man att märka något ännu obehagligare, nämligen att dessa träd är rötskadade, kvistiga och av väldigt dålig kvalitet .. antagligen kommer planterad skog i sverige att behöva avverkas vid 40-50 för att inte vara i för dåligt skick att använda till konstruktionsvirke, att det skulle gå att använda till möbelindustrin är helt uteslutet ... den som lever får se ..
det är ju inte så svårt att göra en förtjänst om man får saker gratis. men om du slår ut samtliga timmar på den där stocken så blir kanske nettovinsten inte så hög? annars förstår jag inte varför du gör annat. köp billigt timmer av oss lättlurade och så förädlar du stockarna och tjänar multum! du borde kunna ha anställda som förädlar virket om det nu är så lukrativt.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Arvid0  
#582663
ulf 1 skrev:vi småföretagare som bär landet på våra axlar, verkar vara spottkoppen för div figurer med anställning och väldigt konstiga uppfattningar om företagande.. det är en jävla skillnad på små företag och en penninggalen industri som gladeligen sätter hela jordens kretslopp på spel för att komma åt pengarna ... i sverige är det 75% enmansföretag och 23% ytterligare har under 9 anställda alltså 98% ... men likt förbannat ska vi jämföras med idioterna i storindustrin, det görs ju för att man är så jävla korkad att man inte förstår att det är skillnad .... skillnad på ansvar och skillnad på resurser .. 0,1% har över 250 anställda, det är dessa företag som ska jagas med blåslampa när dom gör nåt olagligt, att slå ihop dom med de andra, över en miljonen företag, är rent förståndshandikappat ... i snitt behöver dessa småföretagare använda 3 timmar i veckan bara att redovisa för myndigheter vad dom gjort och vad dom tjänat och vad de ev anställda har gjort och vad dom tjänat, när dom kommit och när dom gått och bla bla bla .. säg att vi får 500 kronor i timmen för detta gratisjobb åt byrokratins pappersvändare .. det blir en och en halv miljard i veckan ... så ni som inte är egna företagare, ni borde förstå att era "goda råd" är patetiska ... en bra karl sköter sig själv och hjälper andra, en skithög lägger sig i andras affärer och lyfter inte ett finger för någon annan ...
läsförståelsen är som vanligt inte på topp.

"Trots att storföretagen bara utgör en mycket liten andel av antalet företag så står de för nästan 40 procent av omsättningen och förädlingsvärdet i näringslivet, samt en dryg tredjedel av antalet anställda"

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#582669 " läsförståelsen är som vanligt inte på topp."Trots att storföretagen bara utgör en mycket liten andel av antalet företag så står de för nästan 40 procent av omsättningen och förädlingsvärdet i näringslivet, samt en dryg tredjedel av antalet anställda" vad menar du arvid ... vad är det du tror att jag inte förstår .... av de 1500 miljarder som betalades i skatt 2008 (får inte fram färskare siffror så här snabbt) så betalade de som har en tredjedel av alla anställda och 40% av omsättningen som du skriver .... ja vad betalade dom .... du utelämnade eller kanske du "glömde" ... det jag sa om oss småföretagare var att vi bär detta land, fyllt av såna som dig på våra axlar ... dina idoler storföretagarna betalade inte mycket av skatterna runt 14%, alla vi andra betalade resten via punktskatter arbetsgivaravgifter mm ... ett utdrag ur privata affärer "De totala skatteintäkterna i Sverige var knappt 1 500 miljarder kronor 2008, enligt Företagarnas rapport. Småföretagarna (egenföretagare och företag med upp till 50 anställda) bidrog med drygt 230 miljarder kronor. Mellanstora företag (från 50 till 499 anställda) bidrog med knappt 164 miljarder kronor i skatt. Därtill kommer storföretagen (med över 500 anställda) som endast betalade 198 miljarder kronor i skatt." ett annat stort problem är att dessa stora företag tar bort fina små företag för att dom ska kunna behålla sina monopol, vilket gör oss betydligt fattigare än vi borde vara .. den som inte hatar storföretagen borde sinnesundersökas ... dom gör inget för den lilla människan, vi är bara små hoppande plånböcker som ska länsas för dom, jag gör inga affärer med dom, har sagt nej till ikea och ÖoB för att de är stora svin ... de som ger sig i lag med dessa är bara korkade .. liksom skogsbolagen, de som säljer till dom är bara losers, fatta det ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Blivande snickare  
#582671
ulf 1 skrev:sa jag grova, jag tar dom som dom ligger , har du blockat tre 20 cm stockar på samma gång, det går mycket bra ..

Ja du sa grova.

Ja det går att blocka tre per gång men kvaliteten faller någå enormt. Jag trodde du gjorde allt för att ta ut max av varje stock?

Och nej, jag har inte bara sett på youtube och hur det funkar där. Jag har sågat professionellt i fyra års tid med hydralisk stocklyft och vändning, elektrisk höjdställning och hjullastare för virkeshanteringen.
Jag vet att du ljuger.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#582694 du skulle aldrig få jobba åt mig, jag får verkligen dåliga vibbar av dig ... jag hade för några år sen en nysnuten snickarutbildad, efter en halv vägg blev jag sjösjuk av att titta på hans jobb, jag frågade honom snällt om han den sista timmen av dagen kunde flytta in lite av virket som annars skulle ligga ute i regn över natten, och mest för att få bort honom, från den snedställda väggen, så jag kunde rätta till det när han gått hem ... ja vad svarade han på det, " ska JAG flytta brääädena, det är ju som att säga åt fittipaldi ååå byta dääck" say no more ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#582699
ulf 1 skrev:du skulle aldrig få jobba åt mig, jag får verkligen dåliga vibbar av dig ... jag hade för några år sen en nysnuten snickarutbildad, efter en halv vägg blev jag sjösjuk av att titta på hans jobb, jag frågade honom snällt om han den sista timmen av dagen kunde flytta in lite av virket som annars skulle ligga ute i regn över natten, och mest för att få bort honom, från den snedställda väggen, så jag kunde rätta till det när han gått hem ... ja vad svarade han på det, " ska JAG flytta brääädena, det är ju som att säga åt fittipaldi ååå byta dääck" say no more ..

Tror knappast det blir aktuellt. Blivande snickare verkar inte vara personen som vill vara anställd med bidrag. Vad jag förstått så är din personal till största delen betald av oss skattebetalare :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Blivande snickare  
#582700 Tack, men är inte i jobbsökar tagen :)
Kul att lilla jag kan ge dig lite känslor också, nu vet du hur 99% av oss i tråden känner när vi läser dina inlägg.

Angående din anställda så förstod jag inte vad han sa men jag vet att alla inte hittar rätt branch vid första valet. Andra aldrig.
Men att dömma ut en hel generation på en person är som att dömma ut ett helt skogsbruk efter en avverkning.
Fast å andra sidan är det ju det du gör så vad mer kunde man vänta sig.

Om din skogsdag blir av är jag väldigt nyfiken både på din skog och sågverksamhet så meddela gärna i tråden i tid så jag hinner boka flyg!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).