Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584984 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#582543
vinterrojarn skrev:Håller med vedproducent.....
Om detta håller en viss herre på gott humör och inga otrevligheter skrivs låt det vara så.

Även om det är som det är när man räknar på det,,, det är inget nytt det heller detta har vi räknat och diskuterat tidigare. Så vi struntar i kostnader och diskuterar bara sågning och annat.


Bättre att uffe är nöjd,
än att andra blir nöjda på uffe :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#582556 ja visst är det roligt med skog, det är ju därför man blir så upprörd om vi inte är snälla mot den .. några tips med mina tankar om sågning .. vi som är småskuttar har ju sån fördel mot stora sågar, som måste jäkta igenom sina stockar och torka dom under en vecka för att sen leverera den färdiga produkten ett par veckor efter att trädet sågats ner .. jag tänker minst ett år framåt, blockning gör jag för att jag tycker det har så många fördelar att såga i två steg, när blocken torkat efter ett år så har du facit i en öppen bok .. titta på bild 1 ... märgen spricker ju alltid, men det är hur den spricker som är hemligheten med vad du ska göra med den ... spricker den rakt som på den högra stocken så är trädet helt perfekt, du kan såga väldigt raka tunna brädor och lister, som garanterat inte kommer att vrida sig, ser blocket ut som den vänstra så är det fara för jobbiga brädor, då trädet fått växa för kort tid, eftersom det alltid växer medsols i 30-70 år ( det där kan lars kompisar forska på) efter några decennier börjar trädet växa motsols och brukar vara ganska rakt och fint runt 100 år .. men här finns hur många undantag som helst, så därför är det bra om man kan vänta med att såga stocken ett år efter att man blockat, för då ser man exakt hur stocken uppför sig .. den andra stora fördelen är att dolda kvistar syns, och mycket sånt, så får det bli några tråkiga reglar eller nåt annat som byggs in ... den tredje bra grejen med att inte jäkta är att i dom här blocken så kan du plocka ut de riktiga fileerna i trädet, ni vet de där bitarna där årsringarna står på högkant i brädan och annat smått o gott .. men det är ju bara vi småsågare som kan erbjuda detta åt de allt fler som vill göra sina egna möbler och annat, jag tror youtube håller på att ta fram en ny generation av unga människor som vill skapa något eget av trä ... snart åker bilarna ut och garagen fylls med snickerimaskiner ... och då ska vi stå med material åt dom .. så tänker jag .. jag har minst 700 block i olika dimensioner ligger och torkar och det ska bli spännande till våren att börja såga dom, vilken av sågarna jag ska använda får bli en senare fråga bild " är en hög block mest 8tums och några 6 tums längst in ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Blivande snickare  
#582563
ulf 1 skrev:25 stockar blir ju en del blockat också, sen är en dag för mig eller min grabb ca 5 timmar, så visst går det fort när båda vet vad dom ska göra .. 5 timmar är absolut max, hur roligt det än är .. men då ingår inte vedsågning av bakar .. det viktigaste för an arbetsledare som jag ju oftast är, är att hålla folk på bra humör, då funkar saker så mycket bättre, omväxlande jobb, nya utmaningar och mycket beröm är hemligheten att få behålla bra folk .. kanske därför jag är så elak här på forumet, för att kompensera min snälla vardag ... men ska inte en maskin som tar 1 meters stockar göra 1 meter breda skivor menar du .. jag förstår inte det ..

Okej jag hade svårt att tro 25 grova stock på en dag men på fem timmar tror jag definitivt inte på.
Tolv och en halv minut per stock räcker inte ens till hanteringen omkring och inställandet, oavsett hur bra arbetsledare du är.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#582585 sa jag grova, jag tar dom som dom ligger , har du blockat tre 20 cm stockar på samma gång, det går mycket bra ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Värmlänning  
#582599
ulf 1 skrev:sa jag grova, jag tar dom som dom ligger , har du blockat tre 20 cm stockar på samma gång, det går mycket bra ..

Filmbevis på en sågning. :wink:



Inlägget redigerat av Kse pga. otillåtet innehåll.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#582601
ulf 1 skrev:sa jag grova, jag tar dom som dom ligger

Jo...
ulf 1 skrev: jag sågar lätt 25 stora stockar på en dag .. givetvis beroende på hur många bitar jag ska ha, när jag sågar läkt till mina viltstaket så blir det ju ofta 40-50 st entum två bitar från en grov stock ..

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Värmlänning  
#582602
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:sa jag grova, jag tar dom som dom ligger

Jo...
ulf 1 skrev: jag sågar lätt 25 stora stockar på en dag .. givetvis beroende på hur många bitar jag ska ha, när jag sågar läkt till mina viltstaket så blir det ju ofta 40-50 st entum två bitar från en grov stock ..

Problemet med att ljuga är att man glömmer bort vad man sagt.... bättre att göra som vi kalhyggesvurmare: tala SANNING , :lol:

Inlägget redigerat av Kse pga otillåtet innehåll.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#582611 jag tror ni har tittat för mycket på youtube, där någon baxar med en stock på bandsågen i timtal, men det är inga som helst problem att såga 25 stockar på 5 timmar, det är helt normalt .. jag börjar förstå varför vi blir ett allt fattigare land, och varför all industri flyttat till länder med människor som kan jobba ... som jag skrev så klarar två man lätt att såga 5 stockar i timmen, jag skrev stora stockar för att jag verkligen menade enskilda stockar .. för mindre stockar (såna som kalhyggesbruket producerar) tar jag ofta 2-3-eller 4 åt gången och blockar, det var det jag menade med stora stockar/enskilda stockar .. det är fult att anklaga någon för att ljuga, jag gör det ofta om skogsindustrin och det är ju alltid helt rätt, för dom ljuger ju verkligen .. en av de vidrigaste lögnerna är när man påstår att man inte har kartell, de lögnerna kostar sveriges skogägare enorma pengar som dom stoppar i egen ficka .. under de senaste 40 åren har olika skogsbolag tom fått böta miljarder och konstant legat under luppen för myndigheterna ... rubrikerna kommer med jämna mellanrum .. har aldrig hört er skogsägare bli förbannade för de lögner som blåser er varje dag på hundratusentals kronor, vad är ni för mesar som inte ger er på detta folk, utan ägnar er åt att ge sig på såna som mig, som dessutom helt sanningsenligt berättar vad jag gör .. rent oförskämt, men jag väntar mig inget annat än att små människor bara kan tänka smått ... läs lite om hur blåsta ni är, och fan vet om jag tycker synd om er ... "27 mars 2017 - Skogsägare kräver skogsbolag på cirka tolv miljoner euro med ränta i ett virkeskartellfall där de anser att Stora Enso," oftast går det inte att bevisa, för hur bevisar man att tre bolag som har samma priser har det för att dom träffats, det är svårt att hindra folk från att träffas och prata med varann, att dom ändå åker dit gång på gång betyder ju bara att dom har en ständig kartell, och det är du som korkad skogsägare som betalar, mina stockar kommer aldrig nära dessa typer .. för oftast låter det så här "Tre skogsbolag frias från beskyllningar om kartell." lohmander skrev om det här för några år sen, men inget, absolut inget har hänt, ni blir mer lurade än någonsin ... just idag ... https://www.landskogsbruk.se/skog/massa ... n-kartell/ .. men va fan grubbla på ni, om det som verkar störa er mest, en oförskämd typ som säger som det är och har mage att såga 5 stora stockar i timmen ... vilken jävla idiot jag måste vara, det kan ju aldrig stämma ... i bland undrar man, och ibland förstår man .. och då har man tänkt färdigt .. pröva det nån gång ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#582612 lohmander är ju som jag, en fri människa och vi har ju alltid pk folket gläffsande i nacken .. när han sa det här om kartell, för sju år sen så gick ju maffian i taket och skällde ut de som publicerade hans "lögner" så i nästa tidning fick ju en mesig industri consult givetvis dementera detta påhopp på maffian ... https://www.landskogsbruk.se/skog/analy ... 1557820312 .. ni känner igen ordningen vid det här laget .. håkan ekström är ju helt beroende av att maffian köper hans tjänster, så jävla beroende att han lyckas hitta fantastiska skogar som industrin inte visste att dom fans och som dom sen kan avverka helt lagligt .. vem vill inte samarbeta med en sån jeppe när det börjar tryta i det egna förrådet .. i är kommer vi att slutavverka mer skog än vi gjort på 15 år .. vad var det de fria forskarna sa .. och de som ljög om koldioxiden .. vilken sida vi väljer hänger helt på hur ärliga vi är, och vad vi vill lämna över efter oss .. det är faktiskt inte förbjudet att skita i sina barn ... "Som bevis för att vi har begått ett misstag anför Högberg och Lundmark att den svenska skogen har bundit in stora mängder kol de senaste 50–100 åren, trots ett intensivt brukande. Detta argument missar den avgörande poängen, nämligen att skogen, trots att den i dag är en kolsänka, kan binda in långt mycket mer den närmaste tiden – om vi minskar avverkningstakten. Vår analys visar nämligen att klimateffekten av en årsavverkning är enorm – faktiskt dubbelt så stor som Sveriges övriga utsläpp. Det betyder att politiska beslut som påverkar avverkningstakten är helt avgörande för hur väl vi lyckas minska utsläppen av växthusgaser den närmaste tiden."
... en del människor får mig att rysa, särskilt dom som har makten över vår natur ... jag berättar gärna mer om mina projekt, men då får ni sluta kalla mig lögnare ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582614 Väldigt vad du agerar utåt vid påstående om att ljuga, du framstår som en lögnare när du skriver vissa saker.

Det krävs ganska mycket tid med allt runt omkring sågning inte bara att klyva.

Eller räknar du bara tiden när du klyver?
Allt övrigt det räknas inte?

Ungefär som dina vanlig argument då...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#582620 det där är en sjuka i sverige ..vi ska dela upp allt i sektioner och staplar och analysera till fan löser av .. det tar bort all glädje i det man gör, jag vill bara se helheten, för i slutänden är det ju att du har roligt och mår bra som är det viktiga .. jag håller på med skog och trä för att jag just nu tycker det är det roligaste jag kan göra och samtidigt tjäna pengar på det .. tyvärr är jag inte ekonomiskt oberoende, så jag kan göra saker bara för mitt nöjes skull, men jag kan aldrig sjunka så lågt att jag bara gör saker för pengar, det kommer aldrig att hända .. i dag tämker jag bara såga en enda stock, men den kan ge mig 8-10 tusen, det är nämligen en ehstock som jag fått gratis för några år sen .. men hur skulle det se ut om lars började räkna på den .. det går ju givetvis inte .. bara en människa som sitter på sitt rum lååååångt från verkligheten kan ens komma på tanken att analysera en annan människas liv och lägga sig i glädje och sorg med det livet .. och sen dömma ut personen som skattesmitare, lögnare, och bla bla bla .. jag ska såga stocken med min fru på en timme, för sen ska hon ägna sig åt bokföring till sent i kväll och det gjorde hon igår också till halv nio på kvällen, det är vår helg som företagare .. och vi kan inte debitera någon myndighet för hennes arbete i 20 timmar på en lördag och söndag, lars har sin lön när han skriver här, jag sliter åt mig tid medan tapetmaskinen går .. det är två olika världar vi lever i .. och det gör inte ett kalhygge mindre vidrigt mot naturen att man sitter på sitt rum och säger att det är ok, för det har man garanterat i 50 år nu .. hur kan ett kalhygge bli trovärdigt, bara för att man gjort det på 65% av sveriges skogars yta, och det utan att veta hur nästa generation på samma yta kommer att uppföra sig .. när jag pekade på på den någorlunda naturliga skogen som var 55 år när den avverkades, så pekade jag på något så obehagligt som att stora inte har några andra alternativ att slutavverka .. jag hoppas ni förstår vad det betyder ... när man nu snart börjar avverka planterade skogar så kommer man att märka något ännu obehagligare, nämligen att dessa träd är rötskadade, kvistiga och av väldigt dålig kvalitet .. antagligen kommer planterad skog i sverige att behöva avverkas vid 40-50 för att inte vara i för dåligt skick att använda till konstruktionsvirke, att det skulle gå att använda till möbelindustrin är helt uteslutet ... den som lever får se ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582626 Eller bara inse att en stock med värdet 8-10.000 kr är värd 0 innan man börjar att hanskas med den.

Alltså, stocken är värdelös tills man sågat den, sedan ska ens kostnader läggas på och alla andra utgifter.

Förstår du nu?

En stock är inte värd 10.000 kr sedan ska du börja att såga, då måste du lägga på dina kostnader annars dra av ifrån 10.000 kr då är den bara värd ca 3000 kr.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#582628
vinterrojarn skrev:Alltså, stocken är värdelös tills man sågat den, sedan ska ens kostnader läggas på och alla andra utgifter.

Den blir egentligen inte värd nånting förrän du säljer den.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582632 Nja ett marknadsvärde finns det ju.
Sedan är det ju fritt att ta betalt för sin vara, men med för högt pris så kommer ingen kund.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#582634
vinterrojarn skrev:Nja ett marknadsvärde finns det ju.

Marknadsvärdet är det som marknaden är villig att betala och det bestäms egentligen inte förrän du verkligen säljer. Att man sen måste värdera ett varulager har med bokföring och skatt att göra.

Om du har ett varulager som du helt plötsligt inte kan sälja därför att en storkund backar ur och slutar göra affärer så har varulagret helt plötsligt inget värde alls, förrän du inte hittar andra kunder som är beredda att betala nånting. Då får varulagret ett nytt värde baserat på försäljningspriset. Värdet på nånting bestäms av vad någon är villig att betala för det.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).