Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577236 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582138 Ahha det är därför ulf spyrgalla här.... Han har ätit banan...usch.....då fattar jag alltihopa....

Mr garbage can...

Är hellre mr beer can.. :-bd

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582140 En sak jag reagerade på igår var att fast jag fortsatte att diskutera mitt bestånd, så var det bara Lars och Iste som brydde sig.

Annars var det svammelstund med ulf...

Det där lät som ett barnprogram... :d

Det var samma diskussion igen om trafikdöda, det har vi redan diskuterat...

Vi behöver inte diskutera det vidare eller??

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#582146 jag tror det fanns någon promille rötskadat på den här avverkningen, men jag kan visa hur en planterad 50 årig skog ser ut, ca 20-30 % röta brukar det vara, fortfarande avverkar vi väldigt lite planteringar, dom kom igång ganska sent ..men gissa vad expertisen säger när första generationen planteringar nu börjar avverkas ... någon ... helt rätt ... kliiiiiimaaaatet ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582147 Okej jag förstår.... :roll: :roll:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582148
ulf 1 skrev:jag tror det fanns någon promille rötskadat på den här avverkningen, men jag kan visa hur en planterad 50 årig skog ser ut, ca 20-30 % röta brukar det vara, fortfarande avverkar vi väldigt lite planteringar, dom kom igång ganska sent ..men gissa vad expertisen säger när första generationen planteringar nu börjar avverkas ... någon ... helt rätt ... kliiiiiimaaaatet ...


Ja naturligvis så är det bra för klimatet vad annars?

Och dina promille mätningar är som en alkis säger att han är nykter,, sällsynt.

Så skog som planterades eller föryngrades naturligt är inte gallrad? Eller avverkad om den är från 1930?

Du bör nog gå och läsa böckerna ulf, inte bara titta på dem och tro du fattat dess innehåll.. för övrigt när du skriver ut så där låter det mest som en kossa med galna kosjukan...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582152 Jaha ulf har du surfat klart på nätet ännu så vi får se dessa fantastiska bilder från någon annan avverkning där röta finns?

För på den hittade du inte mer intressant.
Varför kämpa på som en galning när du inget tillbaka får?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#582153 var det någon som trodde på lars när han talade om att snittet på omloppstiderb är 100 år ... den här luckhuggna skogen under hela 19talet köptes av stora enso på början av 90 talet, då gick man genast in och tog allt som inte var pinnar, och nu slutaavverkas den 25 år senare därför ligger åldern mellan 25 och 55 .. helt normalt för ett hållbart skogsbolag idag, kolla tallarna som slutade växa för 15 år sen (när dom hamnade i skugga från granarna) .. och kolla granarna som är 35-55 år ... här hade jag avverkat ganska mycket av de 50 åriga granarna, och släppt fram tallarna och björkarna som står väldigt skyddat bakom ett berg och givetvis är det helt vansinnigt att slutavverka denna skog ... kolla bakom de avverkade granarna, den pinnskogen som står där åkte ner nästa dag ... vilka galningar ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582154 Men om nu skogen är emellan 25-55 år hur kommer det sig då att rotstockarna har ålder ca 86 år och det mest är andra och tredje stockar?

Jo för du har inte en aning om vad du pratar om.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582156 Pinnskog? Den är ju död och halvdöd! Är du både blind och kanske mer dum är vanligt.!

Inte tusan är det där något att spara, mest troligt så är det borrar som har angripit skogen med tanke på att det är endast gran som dött.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Samlarn  
#582158 Ulf jag har hittat en sak vi står lite närmare varandra och det är hur Stora "sköter" sin skog. Avverkar småskit, kör helt hänsynslöst sönder utan att laga efter sig. Vad får man för svar när man säger till att man kanske ska planera trakterna så man inte kör på känsliga områden när marken inte bär? "Det är ju blött överallt nu" sen lägger de en knippe massa i bäcken och gasar på, vilka nötter.
Dock tror jag inte att man löser något genom att vrida på sanningar och kalla alla idiot som har en annan åsikt, tips från coachen.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582159
Samlarn skrev:Ulf jag har hittat en sak vi står lite närmare varandra och det är hur Stora "sköter" sin skog. Avverkar småskit, kör helt hänsynslöst sönder utan att laga efter sig. Vad får man för svar när man säger till att man kanske ska planera trakterna så man inte kör på känsliga områden när marken inte bär? "Det är ju blött överallt nu" sen lägger de en knippe massa i bäcken och gasar på, vilka nötter.
Dock tror jag inte att man löser något genom att vrida på sanningar och kalla alla idiot som har en annan åsikt, tips från coachen.


Det är tyvärr vanligt på flera bolag...
De entreprenörer som är i starkt behov av körningen kör och sedan blir det inte kul.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#582161 tack för några vänliga ord samlaren .. ibland känns det som jag får för lite av det .. men den som ger sig in i leken ..... en höjdare på skogsstyrelsen blev väldigt besviken, när jag blev avstängd från deras/hermans forum, han sa "fan uffe, du var ju droppen som urholkar stenen" ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582163
ulf 1 skrev:tack för några vänliga ord samlaren .. ibland känns det som jag får för lite av det .. men den som ger sig in i leken ..... en höjdare på skogsstyrelsen blev väldigt besviken, när jag blev avstängd från deras/hermans forum, han sa "fan uffe, du var ju droppen som urholkar stenen" ..



Ok det tolkar du som bra?

Jösses......

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#582165 Uffes ego svävar i en högre rymd. Högt, högt i det blå.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#582166 Satellit satellit....högt upp i det blå.....
Spelar ingen hur jag försöker, så kan jag inte förstå... Åhh åhh ....


Nu är jag klar... :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).