Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585282 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#581906 Jag använder skogen både till produktion och till ved. Mest ved för jag har fått börja om med skogen efter att ha fått borrar i det största skiftet.

Har sammalagt 16 ha.
Det räcker och blir över för min del för jag ska hinna med allt själv.

Jag köpt ett skifte som någon struntat i...
Vet inte om du sett bilderna på björk,al,gran,sälg,asp mm.
Där ska jag hugga nu i vinter...
Ställa ut, jag funderar på om man ska göra ett experiment...

Spara alla stammar ifrån 0 till 20 meter.
I varje område ska det finnas minst en av varje höjd..

Vad tror du?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#581911 Det bör alltså bli en väldigt ful skog.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#581912
Samlarn skrev:
vinterrojarn skrev:
Samlarn skrev:Ha ha jag ser att Ulf även är expert på jakt, om man ändå hade den tron på sig själv, eller kanske inte :roll:.
Om du inte vore så förbannat enkelriktad så kanske du kunde ta del av andras syn på saker och ting och till och med kanske lära dig ett uns. Du vet väl att få saker är endera svarta eller vita och att tro att dina okvädesord över andras dumhet gör att folk lyssnar mer bevisar bara att den enda du verkligen tycker om är dig själv och det är jag bara så jävla trött på. Lika synd är det att det inte går att diskutera alternativ till dagens skogsbruk som jag inte alltid är imponerad av, för att inte säga otroligt sällan. Det stora bolaget håller på med avverkning nu inom samma område som i vintras så det är snart 3 km kalhygge och det av skog som till 30-40% skulle gallras en sista gång tycker jag. På några ställen har de avverkat sånt som inte ens va 65-70 år och det är inga högproduktiva marker utan småskit som går rakt ner i kokarn. Får hitta en annan tråd eller annat forum där man kan få inspiration i stället för irritation.


Kan det finnas en orsak förutom att skogen enligt deras ögon är mogen?

Sedan att Ulf inte är någon expert det är då inte någon nyhet.
Han skulle inte kunna hitta en bult i en ask full av bultar...

Eller leka fästa svansen på åsnan, han skulle väl sticka sig själv i rumpan..
:lol:


Vad skulle du vilja föra för diskussion?
Tala fritt, så kanske det blir en rolig och lärosam stund.

Skulle vara roligt att se och höra hur andra tänker när det gäller olika trädslag och skötselmetoder. Jag köpte min första lilla plätt (10-11 ha) för 10 år sedan och sedan köpte jag en fastighet till 2012 så nu är jag genomsnittlig dvs har ca 55 ha och jag har testat maskingallring på ett litet hörn och manuellt framkört med Alstor på andra delen mest för att se vad som skiljer i framtiden. Sedan sparar jag löv i fuktiga områden och funderar lite på hur man kan se och tänka för att kanske lägga grunden för hyggesfritt på andra ställen. Har man så lite så spelar pengarna ingen större roll, då måste det till många mer ha så man kan ju testa lite bara för att det är intressant. Sen är jag lite historiskt intresserad så man vill vara lite rädd om områden med kulturlämniningar, ursäkta om detta är en svordom för vissa men så tänker jag, stigar och annat roligt. Kan börja där, shot!!


Att det ska bli hyggesfritt? Då har du en tanke bakom, eller ska det bli blädning i slutändan?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Samlarn  
#581913 Är området tillräckligt stort och likartat så kan man laborera med både stamantal och höjdfördelning och skulle det skita sig totalt kan man alltid börja om och då lär du få ved så det räcker ser det ut som.
Kul att se själv hur utvecklingen blir. Att tro att man kan jämföra med balt eller tyskskog när man har helt andra förutsättningar bara några mil söderut gör att jag tröttnar. Tankesättet kan säkert vara användbart men att tro att " copy, paste" funkar är inte direkt trovärdigt.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#581918 Balt länderna, och övriga europa har sitt vi har vårat.

Det är roligt att experimentera lite med asp och de övriga trädslagen...

Jag gör ju inget annat med den skogen så varför inte,...

Det ska bli kul att se om det går att få till en fungerande vägg av träd, olika höjd, olika trädslag.

Blir lite blädningsbetonat...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Samlarn  
#581919 [/quote]

Att det ska bli hyggesfritt? Då har du en tanke bakom, eller ska det bli blädning i slutändan?[/quote]
Vet inte riktigt så därför vore det kul att diskutera utan att en trotsig 5-åring kastar glåpord på alla som inte säger att han har rätt. Bilder, tankesätt kanske rent av besök hos varandra med lite kaffe och kunskapsutbyte :-bd, det vore nåt.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#581921 Härligt, det utgår vi ifrån så får vi se vad som sker,,, ulf kan vi kasta ut om han inte vill delta.

Vad tror du, ska man kanske starta en ny tråd om detta eller ska man våga fortsätta här även om någon pinkar sönder...?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#581922
vinterrojarn skrev:Härligt, det utgår vi ifrån så får vi se vad som sker,,, ulf kan vi kasta ut om han inte vill delta.

Vad tror du, ska man kanske starta en ny tråd om detta eller ska man våga fortsätta här även om någon pinkar sönder...?

Skriv här du. Är ju nästan det enda i hela tråden som skulle kunna höra till tredje trädslaget.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Samlarn  
#581924 Vi får slå en knut på k*ken på den som pinkar ner tråden 🙃

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#581926 Vi har väl ett rejält problem framför oss, vilket gäller alla.

Nämligen vad gör vi av det som industrin inte vill ha?
Jag vet att vissa här förädlar själv.
Men det är en verklighet som är lång och ofta svår att få lönsamhet i...
Det är görbart, men man bör då ha lite säljardjävul i sig också....

Jag har ett bestånd på ca ett halvt ha, där bara rönn,björk sälg, al växer. Och så kommer det förbli.

Jag tar några bilder i morgon, nedanför detta har jag tall, planterad tall som jag inte vet vad jag ska göra med....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#581927
Samlarn skrev:Vi får slå en knut på k*ken på den som pinkar ner tråden 🙃


Ja... =)) =)) Den var bra, det gör vi... =))

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#581929 En fundering jag har över mitt bestånd på bilderna är,,, går det att överhuvudtaget få lövskog att bli blandad på det sättet som duger till att kunna bläda?

Eller måste jag tänka att stammarna växer så fort att jag måste vara där och peta jämt?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Värmlänning  
#581934
vinterrojarn skrev:Vi har väl ett rejält problem framför oss, vilket gäller alla.

Nämligen vad gör vi av det som industrin inte vill ha?
Jag vet att vissa här förädlar själv.
Men det är en verklighet som är lång och ofta svår att få lönsamhet i...
Det är görbart, men man bör då ha lite säljardjävul i sig också....

Jag har ett bestånd på ca ett halvt ha, där bara rönn,björk sälg, al växer. Och så kommer det förbli.

Jag tar några bilder i morgon, nedanför detta har jag tall, planterad tall som jag inte vet vad jag ska göra med....

Gynna sälg och rönn! Bra för den biologiska mångfalden, rönnen kan med rätt köpare betinga bra värde

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#581938 Då ska rönnen helst bli rak och grov.
Lika med sälgen...

Jag kommer att göra lite experiment för att se hur det artar sig...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Värmlänning  
#581940
vinterrojarn skrev:Då ska rönnen helst bli rak och grov.
Lika med sälgen...

Jag kommer att göra lite experiment för att se hur det artar sig...

:-bd

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).