Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585166 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#578804 Det tredje trädslaget var titeln.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#578805 Nej, "Sveriges tre trädslag" står det överst med stora bokstäver, vilket är också är fel eftersom vi har ca 20 inhemska trädarter, varav gran, tall och björk är de tre vanligaste. Fast det är också lite fel eftersom "björk" är två olika trädslag - vårtbjörk och glasbjörk, och dessutom finns underarten fjällbjörk (underart till glasbjörk).

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#578806 Tänkte just på detta med kraftiga skogsbränder som gå på djupet så även humuslagret ät bortbränt och det blir en"stenöken" kvar. Då borde väl inte en enda svamp överlevt?
Ett område på Korsnäs marker, kanske 10ha brann rejält för omkring 35 år sedan och en jättefin tallföryngring blev det snabbt. Salabranden är väl ett exempel på detta att den naturliga plantetableringen går snabbt trots djupa bränderi humusskiktet.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#578807 Så då är hela tråden fel då.....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Fredrik Reuter  
#578810 Nej, tråden är inte fel enligt mig.
Läs första inlägget så skriver Ulf att han tycker det är fel att det fokuseras på tre trädslag: tall, gran och löv.
Detta tycker jag är en berättigad tes och jag har själv många gånger ute skogarna hört samma jargong, det bästa exemplet kan vara den maskinförare som jag träffade i Värmland som lite skämtsamt tyckte vi kunde döpa om bokstäverna för trädslagsblandning till:

TGB - Tall, Gran och Bös. Bös är värmländska som kan översättas till skräp.

Vill du läsa mer om trädslagsblandning så finns lite i tråden Trädslagsblandning (TGL) nationellt i Sverige 2016

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#578811
vinterrojarn skrev:Jaha, och med detta inlägg vill du ha sagt?

Det var svammel och yrigt....
Men inget som var ens värt att fundera på.

Naturligtvis så har vi världens bästa skogsbruk.

Satte mig och kollade över detta med att jordens resurser tog slut idag, men nja....
Det är ju mp mupp och dess övriga otrevliga och ytterst inkompetenta organisationer som påstår detta.

Det går bara som vanligt att hitta fakta över vad Sverige gör/gjort, inget över de andra länderna,,,, någon person som borde byta jobb påstår att vi i Sverige behöver själva ha 4 stycken jordklot.

Medans om man räknar in eu länderna så räcker det med 1.7 jordklot.

Nä, knappast.

Men nu får man fram detta i media så så blir det en sanning tack vare mp mupps verksamma idioter i journalist kåren.

Ja jag verkar som Ulf, för jag blir förbannad när journalister och mp har skaffat sig makt att förstöra och ödelägga för oss som äger och lever av det vi äger.

Myndigheter börjar gå mp:s ärenden, tv, radio avspeglar osanningar och hyllar personer som knappt är torra bakom öronen som någon slags messias.

Nä, det är denna person ej, sist gick denne ut med att facken skulle strejka för miljön!

Strejk är en åtgärd vid olika förhandlingar om lön,arbetsvilkor mm inte hur klimatet är eller ska vara.

Detta är ytterligare ett bevis på att folk har förlorat sitt förnuft och vett.
Vi låter ungdomar springa runt och prata strunt om miljön, Medans deras skolgång skiter de fullkomligt i....

Hade det varit mina barn så hade de åkt tillbaka till skolan och jag hade vaktat så de höll sig där.

För min del så är det ingen skillnad på vare sig Franco eller Stalin, mannen som styrde tyskland under kriget eller denne Greta.
De står och häver ur sig värdelös propaganda, och har en underliggande organisation som styr och stöttar....

Så...... Ja Ulf jag har sett mina barn i ögonen och sagt, jag skiter i erat kommande klimat, det är inte i mina händer det ödet ligger utan hos vetenskapen.

Utbilda er om ni vill förändra och förbättra.
Utbilda er och sköt er om ni vill ha en bra framtid.
För era barns skull skaffa er erfarenhet och sunt förnuft....


Det här inlägget kändes inte bra. Inte mycket med skogen att göra. Kändes mest som svammel. Jämföra ett barn med Hitler,Stalin o Franco är otroligt lågt.
Bös sägs nog över hela sverige.
Nä nu går vi över till skoglig debatt.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#578812 Att man fokuserar på TGB, dvs tall, gran och björk, är inte så konstigt. Det beror ju på att i huvuddelen av Sverige så är det bara dessa tre trädslag som är spontant beståndsbildande. I sydligaste Sverige tillkommer bok som beståndsbildande. Övriga trädslag förekommer i princip bara i begränsad mängd, inblandad i tall-, gran- och björkskog. Asp kan i undantagsfall bilda hela bestånd men det är väldigt ovanligt på våra marker.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#578814 Japp. Det har jag tyckt hela tiden.

Vårt vanligaste tredje i raden av skogsbrukets trädslag är björk, det tror jag ingen har missförstått.

Men sedan kommer det en massa andra,,,,
Som nästan ingen vill ha.

Ur produktion synpunkt iallafall.

Jag har dock mest problem med gran, röta och torka.

Men väldigt fina uppslag av asp och björk, al, rönn som jag bildar bestånd med istället.
Tallen kommer där den vill.

Jag ser främst första gallringen som ved och klen massa, så det spelar ingen roll vad jag väljer för trädslag där, förutom att lövträden är lite grövre än barret vid samma ålder, Men å andra sidan så blir inte lövträden äldre än ca 60-70 år, innan röta eller annat händer....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#578827 Uffe, svara på våra frågor så går vi vidare med Sveriges tre träslag.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#578845 det är skönt att någon sätter värde på en debatt om vårt skogsbruks vara eller inte vara, i den stöpning vi har idag .. jag agerar opponenten i sammanhanget ... mitt ansvar som en bra samhällsmedborgare, tar jag på fullaste allvar och om inte jag letar fram kritiska forskares åsikter, så verkar det som väldigt få andra vill göra det, så därmed blir mitt ansvar större .. att lars avfärdar nästan allt som är kritiskt till rådande system, är bara uppfriskande och jag blir nästan aldrig upprörd över alla nerskjutningar som jag får på mig, men oftast så skjuts ju personer mycket mer betydelsefulla än jag ner, professorer och forskare med anseende ute i forskarsamhället avfärdas som sneseglare ... och snarare sporrar det mig att gräva djupare i vetenskapens arkiv, då lars sätter mig på samma pinne och kallar oss alla knäppgökar .. Fredrik har en stor poäng när han som moderator, låter oss hållas, lite elaka ord är inget att sträva efter, men man får stå ut med det då mycket står på spel ... jag är fullt medveten om att det jag säger kan bli något väldigt dyrt för skogsindustrin .. och förutom pengar ligger även prestige och förtroendekapital i potten ... som jag brukar säga .. så har produktionsforskarna målat in sig i ett hörn och spåren ut lär dra blickarna till sig ..just nu är hela världen indragen i ett krismedvetande som aldrig förr varit större (möjligvis världskrigen då) och med denna hetta tror jag det går att smida fram något väldigt bra för oss alla .. inte många tror mig när jag säger att jag i min närmsta bekantskapskrets kallas för "jävla positivist" ...men det är jag verkligen, jag ser bara lösningar aldrig problem .. om jag såg problem skulle jag givetvis gett upp för länge sedan att få ett skogsbruk värdigt ett civiliserat samhälle ... de krafterna fordrar ett jävla guts att gå emot, inte många skulle vilja göra det om de visste vad det innebar .. zaremba sa en gång till mig, efter att han skrivit "dn serien" in polen lekte jag med döden som oppositonsjournalist på 60 talet, men att granska den svenska skogsindustrin var en värre pärs ... jag tycker det säger mycket om svensk skogsindustri ... tack för stödet Fredrik ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#578846 Svara på frågorna och förklara varför du snedvrider sanningen i stället för att låta som en frälsare. Upp till bevis för allt du skriker om. Kan du det? Nä, trodde inte det.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#578852 Har inte läst att Fredrik tagit ställning till din fördel, men ej heller till din nackdel.

Du har ej sanningar som kommer kosta industrin eller skogsbruket något, för den fakta du kommer med är snedvriden och framhävd till din fördel, något som inte tillför debatten eller diskussionen något.

Jag hade ett lågt och skämsamt inlägg, och det kan jag be om ursäkt och förklara med mycket, men det tänker jag ej göra, utan stå med skammen och strutten på huvudet.

Men medans jag tar mitt ansvar och står i vrån, så kanske du Ulf kan passa på att svara på de frågor som man ställt till dig.

Eller vill du inte ta det ansvaret?
För frågorna är fria, och svaren blir därefter...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#578855 Uffe bryr inte om andra.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#578857 Ja, det är ju som man vill, ibland så blir man tvärförbannad ibland inte.....

Men att hela tiden förneka fakta och sanningar är bara dumheter.

Ulfs "sanningar" har inte mycket med varken skogsbruk eller hyggesfritt att göra, utan att hela tiden sträva framåt med den ideologin att han har rätt alla andra fel, och att mp och dess under organisationer är det enda rätta, när de egentligen är de som kommer förstöra för oss alla.

Nu blev det lite för mycket icke skogsbruk igen......

Ska ta och ändra på det.......

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#578858 Några gamla Jonsered motorsågar kanske ändrar på det🤠

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).