Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584333 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

morco  
#578765 Tänk om alla istället för att sjunka ner till Uffes nivå kunde lägga sin kraft att skapa intressanta trådar med frågeställningar som Lars kunde bidra med klokhet till!

Låt denna tråd sakta dö ut och endast innehålla okvädningsord och svavelos från Uffe!

Jag är ingen stor skrivare på detta forum men en desto större läsare, skaffade skog för sex år sedan och sedan dess läst detta forum dagligen.

När jag ser dessa hundratals sidor skräp inser jag bara hur mycket värdeskapande skrivande som gått förlorat.....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#578766 Ser man på Ulf 1, så är du är alltså köpt av fibermaffian. Hur var det nu med att tänka fritt.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#578767
morco skrev:Tänk om alla istället för att sjunka ner till Uffes nivå kunde lägga sin kraft att skapa intressanta trådar med frågeställningar som Lars kunde bidra med klokhet till!

Låt denna tråd sakta dö ut och endast innehålla okvädningsord och svavelos från Uffe!

Hej Morco!
Skälet till att jag försöker bemöta en del av Ulf 1:s alla tokigheter är att han, förmodligen utan att veta om det, väldigt ofta påstår sånt som folk i allmänhet tror. Om man sållar bort okvädningsorden och svaveloset så är hans tankar och idéer inte alls unika utan ganska allmänt tankegods bestående av ett hopkok av okunskap, missuppfattningar och rena påhitt, "killgissningar". Samma tankar och idéer går att hitta lite överallt på nätet.

Jag tror inte för ett ögonblick att det går att få Ulf att inse tokigheterna i det mesta han skriver, men förhoppningsvis är det andra som kan lära sig nåt och kanske få argument som de kan använda sig av i andra sammanhang.

Bästa sättet att få igång en bra diskussion brukar vara att ställa en fråga. Vad funderar du själv över, som nybliven skogsägare?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#578768
morco skrev:Tänk om alla istället för att sjunka ner till Uffes nivå kunde lägga sin kraft att skapa intressanta trådar med frågeställningar som Lars kunde bidra med klokhet till!

Låt denna tråd sakta dö ut och endast innehålla okvädningsord och svavelos från Uffe!

Jag är ingen stor skrivare på detta forum men en desto större läsare, skaffade skog för sex år sedan och sedan dess läst detta forum dagligen.

När jag ser dessa hundratals sidor skräp inser jag bara hur mycket värdeskapande skrivande som gått förlorat.....



Det är frillivigt att delta, lika så läsa.
Man är ju inte tvungen.

Men visst, det är mycket påhopp och andra mindre trevliga ord.
Men det är ju också för att Ulf skriver en massa strunt om vissa, eller vårt sätt att bruka.

Han vilse leder många som vill lära sig något med sitt trams.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#578769
Palakangas skrev:Ska du inte svara på Lars fråga? Så vi får se hur miljövänlig din verksamhet är. Herr expert. Akta dig för regnet också.

Alla dina långväga stughyrare belastar också miljön på allehanda sätt. Du är en riktig miljöbov ulf1.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#578770
morco skrev:Tänk om alla istället för att sjunka ner till Uffes nivå kunde lägga sin kraft att skapa intressanta trådar med frågeställningar som Lars kunde bidra med klokhet till!

Låt denna tråd sakta dö ut och endast innehålla okvädningsord och svavelos från Uffe!

Jag är ingen stor skrivare på detta forum men en desto större läsare, skaffade skog för sex år sedan och sedan dess läst detta forum dagligen.

När jag ser dessa hundratals sidor skräp inser jag bara hur mycket värdeskapande skrivande som gått förlorat.....


Denna tråd har väl rekord i och om något. Kanske enbart slagen av dieselbilar förbjuds? Även i detta fall var det en fanatiker som drog det mesta till sin spets och sällan bemötte frågor med fakta.

Tycker dock att jag har lärt mig mycket av Lars bemötande av grundlösa fantasier som gång på gång överbevisas av fakta.

99% av alla trådar är iaf klart läsvärda och många får hjälp med olika problem. Tror nog att alla får svar på sina funderingar i andra trådar trots denna tråd.

Jag har svårt att låta bli att läsa denna tråd för jag undrar hela tiden; vad kommer nu Uffe med? Är väl ungefär som Rederiet o dylikt på tv. Ingenting att se på ändå gjorde man det. Undrar varför? Kanske lika för dig @morco? Prova med att inte läsa tråden.
Sen att det är lite pajkastning är ju synd men någonting vi nog får acceptera tills vidare om än motvilligt. Svårt att dra en gräns.
Skulle det spåra ur rejält så styr forumet upp det på ena eller andra sättet.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#578772 då tar vi väl några av mina tokigheter och frågar, vad tycker du om ulfs bilder och de saker han kritiserar är de relevanta eller bara tokigheter .. när det gäller den 25 åriga planteringen här ovan så förstår väl alla varför det numera blir osläckbara skogsbränder, det är ju de som går upp i toppen på träden, är det felaktigt att påstå detta .... i går när jag var till min badsjö så hade en skördare som gått i de knastertorra markerna körts upp på en trailer och skulle lämna området, var det dumt av skogsbolaget att köra skördaren i 31 graders snustorra marker .. 200 meter från lastningen fotade jag över hundra omkullblåsta träd efter att ett hygge togs upp i våras, de har legat i fyra månader 70% är gran, var det inte ett bra tillfälle att ta reda på granarna när skördaren var där och ändå hade gått en vecka i skogen, denna skog var dessutom mera blandskog och inte så eldbenägen ... någon tanke kring detta kanske, och sen hygget som har "förskönats" med en meter djupa diken, är det rätt gjort eller bara tokigheter av mig ... svenskt skogsbruk just nu, idag ... låter det som den beskrivning dom gör själva ... visst är det jobbigt med människor som beskriver verkligheten som den är ... i ett förljuget samhälle ses sanningen som en revolutionär handling ... ja visst är det så .. här ett par foton 70 granar som legat hela sommaren på bolagsmark, (som gallringsavverkades lite längre in efter vägen), kanske därför man inte kunde ta de stora granar som blåst omkull ,... och hygget rakt över väge .., förstår ni nu varför inga turister kommer till min badsjö ... men varför inte kalla det här för världens bästa skogsbruk när vi utan problem kallar stora sjöfallets kraftverksdamm för nationalpark ... ja europas största vattenfall satte ju namnet på nationalparken, det gigantiska fallet som med sina 160 kubik i sekunden hade varit en enorm attraktion i dag, är numera en rännil på 5 kubik/sekunden med en stor jävla damm vindkraftverk och enorma grusbankar ... nationalpark ... vad fan är det för fel på oss svenskar, som ger sig på såna som mig och kallar dom lögnare, för att dom gläntar på dörren till verkligheten ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#578773 Svara på våra frågor, om du kan vill säga. Kom ihåg det där med regnet😁

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#578778
ulf 1 skrev:är de relevanta eller bara tokigheter

Vi tar dom i tur och ordning...

ulf 1 skrev:när det gäller den 25 åriga planteringen här ovan så förstår väl alla varför det numera blir osläckbara skogsbränder, det är ju de som går upp i toppen på träden, är det felaktigt att påstå detta

Var har det varit osläckbara bränder i år? Eller de senaste 100 åren? <tokighet>

ulf 1 skrev:i går när jag var till min badsjö så hade en skördare som gått i de knastertorra markerna körts upp på en trailer och skulle lämna området, var det dumt av skogsbolaget att köra skördaren i 31 graders snustorra marker

Det var väl synnerligen klokt av bolaget att lasta skördaren på en trailer och köra den därifrån om det var 31 grader varmt? Om du tänker efter så har det inte varit lika varmt hela juli som det har varit senaste dagarna. <tokighet>

ulf 1 skrev:200 meter från lastningen fotade jag över hundra omkullblåsta träd efter att ett hygge togs upp i våras, de har legat i fyra månader 70% är gran, var det inte ett bra tillfälle att ta reda på granarna när skördaren var där

Av bilden att döma så hade träden fallit inne i en naturvårdsavsättning och då är tanken att den ska få utvecklas fritt. Du måste bestämma dig. Du skriver ju lyriskt om hur man i Lübeck avsatt områden för fri utveckling och "fri utveckling" betyder precis det: Fri utveckling, utan mänskliga ingrepp. Om man hade plockat ut granarna hade det hela inte längre varit en naturvårdsåtgärd och då hade markägaren fått på skallen av det skälet. <tokighet>

ulf 1 skrev:sen hygget som har "förskönats" med en meter djupa diken, är det rätt gjort eller bara tokigheter av mig

Det som syns på bilden är inget nytt dike. Det man har gjort är att dikesrensa. Att man dikesrensat nu beror förmodligen på att det blev lättare att komma åt diket när det inte är skog i vägen. Varför man rensat diket går inte att avgöra utan att veta var diket kommer ifrån, vad det är det avvattnar. Så som terrängen ser ut på bilden så ser det inte ut som om diket avvattnar själva hygget som är till höger på bilden utan nånting annat, beläget ovanför/bakom fotografen. Det kan finnas ett avskärningsdike högre upp och det vattnet måste ju ledas iväg nånstans. <tokighet>

Nej, det fanns inget relevant i detta. Okunskap, missuppfattning och påhitt.

(Vad man gjorde i Stora Sjöfallets nationalpark för 100 år sen har inget med dagens skogsbruk att göra)

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#578780 Jaha, och med detta inlägg vill du ha sagt?

Det var svammel och yrigt....
Men inget som var ens värt att fundera på.

Naturligtvis så har vi världens bästa skogsbruk.

Satte mig och kollade över detta med att jordens resurser tog slut idag, men nja....
Det är ju mp mupp och dess övriga otrevliga och ytterst inkompetenta organisationer som påstår detta.

Det går bara som vanligt att hitta fakta över vad Sverige gör/gjort, inget över de andra länderna,,,, någon person som borde byta jobb påstår att vi i Sverige behöver själva ha 4 stycken jordklot.

Medans om man räknar in eu länderna så räcker det med 1.7 jordklot.

Nä, knappast.

Men nu får man fram detta i media så så blir det en sanning tack vare mp mupps verksamma idioter i journalist kåren.

Ja jag verkar som Ulf, för jag blir förbannad när journalister och mp har skaffat sig makt att förstöra och ödelägga för oss som äger och lever av det vi äger.

Myndigheter börjar gå mp:s ärenden, tv, radio avspeglar osanningar och hyllar personer som knappt är torra bakom öronen som någon slags messias.

Nä, det är denna person ej, sist gick denne ut med att facken skulle strejka för miljön!

Strejk är en åtgärd vid olika förhandlingar om lön,arbetsvilkor mm inte hur klimatet är eller ska vara.

Detta är ytterligare ett bevis på att folk har förlorat sitt förnuft och vett.
Vi låter ungdomar springa runt och prata strunt om miljön, Medans deras skolgång skiter de fullkomligt i....

Hade det varit mina barn så hade de åkt tillbaka till skolan och jag hade vaktat så de höll sig där.

För min del så är det ingen skillnad på vare sig Franco eller Stalin, mannen som styrde tyskland under kriget eller denne Greta.
De står och häver ur sig värdelös propaganda, och har en underliggande organisation som styr och stöttar....

Så...... Ja Ulf jag har sett mina barn i ögonen och sagt, jag skiter i erat kommande klimat, det är inte i mina händer det ödet ligger utan hos vetenskapen.

Utbilda er om ni vill förändra och förbättra.
Utbilda er och sköt er om ni vill ha en bra framtid.
För era barns skull skaffa er erfarenhet och sunt förnuft....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

maltex  
#578784 Är det inte lika bra att byta namn på denna tråd till äpplen och päron.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Fredrik Reuter  
#578799 Namnbyte på tråden är inte aktuellt från vår sida.

Ur ett skogligt perspektiv har tråden enligt mig ett stort värde och det baserar jag på att det i princip är två läger som debatterar dagens skogsbruk. Genom detta så hettar det till och många blir förbannade när ens egen verklighet ifrågasätts. Men kanske på grund av detta så kommer det fram mycket intressant och vi kan testa myter och bemöta påståenden med fakta.

Så länge vi kan agera vuxet och bemöta vad vi anser vara befängda påståenden med fakta så kommer tråden utvecklas, det är jag säker på.

Men! Om vi inte kan agera vuxet utan låter reptilhjärnan styra med syrliga one-liners som inte tillför något, ja, då kommer tråden till slut få skräpstatus.

Så, hur än det kokar när du läser motpartens "idiotiska påståenden", tänk innan du skriver. Har du inte fakta så bjud på detta i så fall och skriv att det t ex är en känsla du har eller kanske rent av en ren "killgissning".

Ovanstående gäller alla, oavsett om man gillar hyggesfritt eller inte!

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

longframe200  
#578801 Underjordiska svampsystemet och dess betydelse för skogen är av naturfolk känd sedan urminnes tider.

Förlöjligande och förnekelse kan inte dölja sanningar.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#578802 Sanningar?

Ingenting blir mera sånt bara för att man skriver ut det som en sanning.

Alla människor är naturfolk, men du kanske menar urinvånare?

Om man sparar ca 5 % vid avverkning så försvinner ca 75% av svamparna.

Men om man lämnar mer så minskar procenten eller hur?

Detta kan du läsa om, i Lars inlägg där han redan har redogjort för detta.

Så sluta dra upp gammal skåpmat.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#578803
longframe200 skrev:Underjordiska svampsystemet och dess betydelse för skogen är av naturfolk känd sedan urminnes tider.

... men naturfolks uppfattningar har ofta visat sig vara helt fel när man testat dessa vetenskapligt. Mykorrhizasvampar är inga altruistiska organismer som hjälper träden. När det är brist på kväve konkurrerar de väldigt effektivt och ser till att träden med tiden får en allt mindre andel av kvävet. Numera tror ledande markforskare att just mykorrhizasvamparnas konkurrens om kvävet kan vara en av orsakerna till den låga tillväxten i äldre skog i det boreala området. När svamparna trycks tillbaka, efter brand eller kalhuggning, ökar utbudet av kväve och träden kan växa bättre igen.

https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-c ... 1_2014.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).