Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585044 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#577584 landström jag sågade en hundraårig björk häromdagen, 70 cm den var lite mosig en meter upp från roten men resten var toppkvalitet .. skrev lite slarvigt nyss, det blir så när jag är förbannad, men det känns bättre nu, hoppas ni också hade nån nytta av mitt utbrott .. statistik ska vara strategi ... ha en bra dag nu och andas in lite koldioxid det är helt ofarligt, 3 gånger tyngre än vatten, så det svävar inte speciellt högt upp utan håller sig i trädtopparna och gör att våra träd har käk så de kan växa och skapa vackra skogar, vattenånga är en värre växthusgas än koldioxid, men ganska snäll den också, ta ett bad om ni inte tror mig ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

T Landström  
#577587 Okey! Här verkar inte björken bli så mycket äldre än 50-60 år.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#577589 För lövträd gäller generellt att det blir bättre kvalité om dom växer fort än om de växer långsamt. 50-60 år är ganska lagom för björk förutsatt att den sköts bra så de inte får små kronor och spetsiga grenvinklar.

Om man inte avverkar träd så självgallras de så småningom och då blir kolet koldioxid igen.

Och Ulf, du kan ju ersätta eldningen med en värmepump. Då slipper du utsläppen.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#577590 det var en trädgårdsbjörk den jag sågade, (ingen spik), i skogarna så tror jag som du att 50 -60 är max, nää en värmepump klarar inte min kåk, 400 kvadratmeter ombyggd lada med obefintlig isolering, då får jag borra en kilometer, men bakar har jag gott om ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#577591 För första gången orkade jag inte läsa ditt näst senaste nonsensinlägg hela vägen, hur kan du skriva bara lort, bara värdelösa ord hela tiden :-ss

Din skog är bara en enskiktad luckig skog, inget mera. Du har ingen fungerande skötsel/föryngringsmetod eftersom du inte förstår skogens dynamik. Inte ens jägmästaren i Jönköping lyckas med den omöjliga Lybeckmodellen =))

Kom ihåg Ulf 1, Det är den brukade skogen som tar upp kol och den skyddade som avger kol :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#577595
ulf 1 skrev:då får jag borra en kilometer,

... eller sätta in luft-vatten. Det fungerar det också.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#577605
Mellberg skrev:För första gången orkade jag inte läsa ditt näst senaste nonsensinlägg hela vägen, hur kan du skriva bara lort, bara värdelösa ord hela tiden :-ss

För första gången orkade du inte läsa hela inlägget :surp:

Jag har inte orkat läsa ett helt inlägg från uffe för första gången ännu :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Tralsmo  
#577607 Kan bara hålla me tallen , har inte heller orkat läsa hans inlägg rakt av en enda gång.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#577623 Nån gång har det hänt men inläggen är så långa i regel att jag ger upp.
Dessutom är det så mycket hit o dit att det inte finns någon röd tråd. Resultatet blir att jag inte kommer ihåg just någonting av inlägget.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#577625 Jasså,,, så nu kanske ni börjar fatta varför jag dricker whisky eller kaffe och läser hans inlägg, man behöver ha en paus för att förstå, analysera och utvärdera vad han skriver, det är inte alltid man lyckas ändå men oftast.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#577644 Jag tänkte lite på detta med din eldning Ulf.
Jag eldar för värme och varmvatten, hade inga tankar installerade.

Men så köpte jag en värmebaron och satte emot varmvattenberedaren, den driver våran varmvatten tillverkning under det varmare halvåret.

Men eftersom du likasom jag värnar om våra ängar och du värnar om skogens alla insekter och natur så tror jag nog att du kan elda med gott samvete ändå.

Det lilla du släpper ut är inte något större problem.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#577677 Trevligt att se din grova asp och att ditt grova språk har dämpats!👍😇
Vid min gräns finns sex sådana aspar 70+. Jag har via rotskott fått in några till mig som skall vara kvar. De är ca 30 cm.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#577691 aspen är ju sveriges eukalyptus, hybriden kom ju på 40 talet och tydligen planterades den bara på åkermark för att forskarna sa att den växte bäst där .. mina hybridaspar är planterade efter 1956 antagligen så sent som 1965 då de inte finns med bland björkarna på flygfotot från 56 och bytte ägare då, marken där björkarna som nu är självdöda stod har antagligen varit ett åkerförsök som dom gav upp på 20-30 talet ... om man får fram flera aspar runt 60-70 cm på dryga 50 år, borde väl förfan forskarna och svensk skogsindustri rekommendera detta träd, men det är bara tyst så tyst .. jag hatar ordet nuvärde men tänker använda det här för att referera till en liten forskning för knappt 20 år sen .. det var lohmander som 2002 skrev att nuvärdet på två omloppstider för hybridasp var 41500 kr/ha och för gran var det ett nuvärde på 1638 kr/ha .. min totala inkompetens på det matematiska området gör att jag inte vet vad jag talar om, men att jag tycker det verkar vara fördel för lövträdet asp .. en av många orsaker att jag kallar vårt skogsbruk världens sämsta ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#577697 Nuvärden är i grund och botten inget konstigt.
Om du sätter in pengar på ett sparkonto med x % ränta så är det ganska lätt att räkna ut hur mycket pengar du har på kontot om fem eller tio år. Nuvärdet är i princip motsatsen. Om du har en viss summa pengar på kontot om 10 år och du vet att räntan är x % så kan man räkna baklänges hur mycket pengar du ska sätta in idag. Eller hur? Alltså hur mycket är den sparade summan pengar värda idag, nu. Nuvärde är alltså nu-värdet (idag) av pengar som blir tillgängliga i framtiden om vi plockar bort sparräntan baklänges.

Grundtanken bakom nuvärden är sund och det är egentligen så man tänker när man sparar pengar. Men det förutsätter att allt runtomkring är någorlunda konstant och det gör att kalkyler som börjar dra iväg över 10-20 år ofta blir konstiga. I skogliga sammanhang räknar man med dagens virkespriser och dagens avverkningskostnader, dvs man förutsätter att allt ska vara som idag under hela beräkningsperioden, vilket naturligtvis inte är sant. Eftersom man använder ränta blir det dessutom nästan alltid lönsammare att ha kortare omloppstider för då kommer intäkten från slutavverkningen inte tappa lika mycket i värde.

Nuvärde fungerar bra när man räknar på korta perioder, som lönsamheten i gödsling 10 år före slutavverkning. Eller när man jämför gallringsprogram. Men att jämföra hela omloppstider blir lite fånigt.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#577727 jamen då har jag ju haft rätt hela tiden när jag tyckt det varit larvigt av skogsindustrin att ha nuvärde som ett planeringsverktyg för avverkningar .. men tillbaka till aspen, det har väl hämmat en del skogsägare att aspen kan vara mellanvärd för knäckesjukan, men det har ju visat sig att just hybridaspen inte så lätt för över denna sjukdom till tallen, att den växer dubbelt så fort kan ju inte vara en nackdel heller, när jag flyttade till detta ställe för 25 år sen hade en hel åker invaderats av hybridasp och jag kommer i håg att jag hela den första sommaren stod och nitade fast nya skärblad på slåtterbalken, så det var verkligen sista sommaren jag hade klarat att slåttra bort asparna .. här står lite om hybridasp och knäckesjukan .. https://stud.epsilon.slu.se/12329/ .. asp har alltid varit ett favoritträd under tusentals år, det var det första trädet som kom in från danmark när innlandsisen drog sig tillbaka, alla stockbåtar gjordes av asp och stommen i bilarna gjordes alltid i asp innan de blev helt i stål .. så det är ju inte bara bastuvirke det duger till ...

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).