Alternativt skogsbruk, blÀdning och hyggesfritt

Sveriges tre trÀdslag

7724 inlĂ€gg 577350 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

erikl  
#575776 đŸ€Ł[emoji23]đŸ€Ł[emoji23]đŸ€Ł[emoji23][emoji106][emoji106][emoji106]

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

Avslutat-02  
#575783 =)) =)) , Iste med hur stor sked matade du trollet?

Antingen sÄ tuggar han Ànnu eller sÄ blev han proppmÀtt, för hÀr Àr han dÄ inte :mrgreen: :lol: :lol: :lol:

AnvÀndarvisningsbild

Re: sveriges tre trÀdslag

dotcom  
#575803 Jag hoppas trÀden inte har nÄgot gemensamt medvetande (varken via Mykorrhiza eller rotkontakt) för annars hör jag nog till de större massmördarna i historien med tanke pÄ att jag fÀllde i snitt fyrahundra trÀd om dagen i en himla massa Är innan skördaren gjorde entré och nÄgra hundra tusen till som skördarförare.

AnvÀndarvisningsbild

Re: sveriges tre trÀdslag

ulf 1  
#575837 tÀnk att man inte kan lÀmna trÄden i tvÄ dar utan att ni flipprar ur totalt ... men det Àr ju trevligt ocksÄ med lite semesterstÀmning ... lars gör ju en analys av skogen runt min stuga, och han har en bra blick... det stÀmmer mycket bra, du fÄr mvg, pÄ den analysen av skogen lars .. men nÀr det gÀller slutsatserna av ekonomin sÄ blir det ig ... det Àr ofta hÀr som kalhyggesivrarna gÄr vilse .. en skogs vÀrde ligger inte i tillvÀxten av antalet fibrer ... det Àr nÀstan allt annat Àn det som sÀtter vÀrdet, framförallt i det framtida skogsbrukandet, som ju kommer att ske i ett helt annat perspektiv Àn vad som varit det rÄdande de senaste 100 Ären .. nu kommer vÀrdet ligga i "naturligheten" .... om vi tittar pÄ min lilla stuga 10 kvadratmeter med ett utedass .. sÄ Àr skogen runt oskött, vi börjar dÀr ... den ligger 190 meter över havet boniteten 8,3, (bonitet Àr bara ett förÄldrat hittepÄ enligt mig, med 6 veckors lÀngre vÀxtsÀsong nu mot för 70 Är sen sÄ stÀmmer det givetvis inte) den hÀr skogen med 25 hektar produktiv skogsyta och 8000 kubik ska dÄ tillvÀxa med ca 200 kubik per Är (vilket de givetvis inte gör just nu) det Àr hÀr som framtiden kommer in, vill jag lÄta den tÀta 80 Äriga sjÀlvsÄdda granskogen, som stÄr och stampar runt 20 cm i brösthöjd fortsÀtta att vÀxa me bara ett par kubik om Äret ... givetvis, det Àr ju mitt listvirke, 80 Ärsringar pÄ 20 cm betyder garanterat raka lister helt jÀvla kvistfria, en dröm för vilken finsnickare som helst .. vill jag ha de taniga, fula, snea, kvistiga granarna runt stugan, som ligger 30 meter frÄn en liten damm med öringar ... javisst, stugan Àr uthyrd 250 dagar om Äret och ger 300 kronor per dygn ... vad skulle fastigheten ge i kalhyggesbrukets dödsspiral (för naturen,) 25 tusen? (mitt första frÄgetecken nÄgonsin) nu ger stugan 75 tusen om Äret ... för att inte tala om nöjet att se lyckan hos mÀnniskor som fÄtt leva "vildmarksliv" nÄgra dagar ... det vanliga man fÄr höra Àr att "men alla kan inte göra sÄ hÀr, dÄ blir konkurrensen för stor, skitsnack, airbnb har snart tagit över uthyrningen av semesterstÀllen i hela vÀrlden, och den Àr omÀtlig... jag var en av de första att förstÄ deras överlÀgsenhet, sen jag började anlita airbnb har dom tiodubblat sin uthyrning .. det jag vill förklara hÀr Àr att vi inte ska snöa in pÄ fiberproduktion, utan se allt annat en skog kan ge oss, och dÄ iförsta hand, tÀnka pÄ hur skogen vill ha det, och sen göra nÄgot med den utifrÄn denna grund ... det kommer inte, och har aldrig varit lönsamt att vara slav Ät fibermaffian .. det slutar bara med en trivialiserad skogsfastighet "god for nothing" ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

Avslutat-02  
#575840 DÄ kanske du borde lÀmna trÄden lite oftare.....

:mrgreen: :mrgreen:

AnvÀndarvisningsbild

Re: sveriges tre trÀdslag

Lars Lundqvist SLU  
#575847 Jag skrev ingenting om ekonomi utan den delen hittade du pÄ sjÀlv. Det du missade nÀr du direkt började tÀnka pengar var den hÀr biten:
ulf 1 skrev:i vÄran största skog har dom 30 hektar natur att vandra i,

Men din skog Àr...
Lars Lundqvist SLU skrev:... helt vanlig, dÄligt skött "bondskog" med en tillvÀxt som ligger lÄngt under vad den borde vara och utan speciella naturvÀrden, uppkommen efter slutavverkning.

Din skog Àr varken gammal, skött för att öka "naturligheten" eller annorlunda pÄ nÄt annat vis. Den Àr en vÀldigt typisk, Àldre, slarvigt skött skog, som det finns miljontals hektar av i Sverige, uppkommen efter kalhuggning.

Skogen i Sverige bestĂ„r av nĂ„gra fĂ„, invasiva pionjĂ€rtrĂ€dslag - i första hand tall, björk och asp - och en invasiv sekundĂ€r - gran. Det blir vanlig skogsnatur överallt inom kort tid, om inte mĂ€nniskan aktivt bekĂ€mpar skogen. Även pĂ„ alla kalhyggen. Och det gĂ„r fort. Det Ă€r din egen skog ett bra bevis för.

LÀgg dig i hÀngmattan i sommar och lÀs Gunnar Wetterbergs utmÀrkta bok
"TrÀd : en vandring i den svenska skogen"

Den ger en bra bild av skog och skogsbruk med ett historiskt perspektiv som ofta saknas i debatten.

AnvÀndarvisningsbild

Re: sveriges tre trÀdslag

Mellberg  
#575849 Undrar Ulf 1 varför du bara har en stuga :roll: Sen Àr det ju sÄ att det kommer en bioekonomi :d , sÄ det kan vara klokt att satsa pÄ fiberproduktion :ymparty: . Sen Àr hög tillvÀxt i skogen Àven bra för klimatet 8)

Kom ihÄg Ulf 1, att tillvÀxten i den Svenska skogen fördubblats de sista 60 Ären :-bd

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

Avslutat-02  
#575852 Om en stuga ger 75.000 per Är sÄ skulle dÄ jag velat haft 5 per 30 ha. 375.000 kr

Det Àr en bra Ärs inkomst.
Lite sidoprojekt och sedan se till att skatta och momsa med tanke, sÄ kan man leva pÄ detta.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

VĂ€rmlĂ€nning  
#575863
ulf 1 skrev:tÀnk att man inte kan lÀmna trÄden i tvÄ dar utan att ni flipprar ur totalt ... men det Àr ju trevligt ocksÄ med lite semesterstÀmning ... lars gör ju en analys av skogen runt min stuga, och han har en bra blick... det stÀmmer mycket bra, du fÄr mvg, pÄ den analysen av skogen lars .. men nÀr det gÀller slutsatserna av ekonomin sÄ blir det ig ... det Àr ofta hÀr som kalhyggesivrarna gÄr vilse .. en skogs vÀrde ligger inte i tillvÀxten av antalet fibrer ... det Àr nÀstan allt annat Àn det som sÀtter vÀrdet, framförallt i det framtida skogsbrukandet, som ju kommer att ske i ett helt annat perspektiv Àn vad som varit det rÄdande de senaste 100 Ären .. nu kommer vÀrdet ligga i "naturligheten" .... om vi tittar pÄ min lilla stuga 10 kvadratmeter med ett utedass .. sÄ Àr skogen runt oskött, vi börjar dÀr ... den ligger 190 meter över havet boniteten 8,3, (bonitet Àr bara ett förÄldrat hittepÄ enligt mig, med 6 veckors lÀngre vÀxtsÀsong nu mot för 70 Är sen sÄ stÀmmer det givetvis inte) den hÀr skogen med 25 hektar produktiv skogsyta och 8000 kubik ska dÄ tillvÀxa med ca 200 kubik per Är (vilket de givetvis inte gör just nu) det Àr hÀr som framtiden kommer in, vill jag lÄta den tÀta 80 Äriga sjÀlvsÄdda granskogen, som stÄr och stampar runt 20 cm i brösthöjd fortsÀtta att vÀxa me bara ett par kubik om Äret ... givetvis, det Àr ju mitt listvirke, 80 Ärsringar pÄ 20 cm betyder garanterat raka lister helt jÀvla kvistfria, en dröm för vilken finsnickare som helst .. vill jag ha de taniga, fula, snea, kvistiga granarna runt stugan, som ligger 30 meter frÄn en liten damm med öringar ... javisst, stugan Àr uthyrd 250 dagar om Äret och ger 300 kronor per dygn ... vad skulle fastigheten ge i kalhyggesbrukets dödsspiral (för naturen,) 25 tusen? (mitt första frÄgetecken nÄgonsin) nu ger stugan 75 tusen om Äret ... för att inte tala om nöjet att se lyckan hos mÀnniskor som fÄtt leva "vildmarksliv" nÄgra dagar ... det vanliga man fÄr höra Àr att "men alla kan inte göra sÄ hÀr, dÄ blir konkurrensen för stor, skitsnack, airbnb har snart tagit över uthyrningen av semesterstÀllen i hela vÀrlden, och den Àr omÀtlig... jag var en av de första att förstÄ deras överlÀgsenhet, sen jag började anlita airbnb har dom tiodubblat sin uthyrning .. det jag vill förklara hÀr Àr att vi inte ska snöa in pÄ fiberproduktion, utan se allt annat en skog kan ge oss, och dÄ iförsta hand, tÀnka pÄ hur skogen vill ha det, och sen göra nÄgot med den utifrÄn denna grund ... det kommer inte, och har aldrig varit lönsamt att vara slav Ät fibermaffian .. det slutar bara med en trivialiserad skogsfastighet "god for nothing" ...

Nu vet vi ju att den inte Àr uthyrd 250 dagar per Är din lille lögnare.
Som mÄnga andra airbnb:are sÄ skattar du vÀl inte för din inkomst. Undra vad skatteverket skulle tycka om det?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

Avslutat-02  
#575867 Är det en skattesmitar organisation?

NĂ„ ja, 75000.
15.000 i moms eller Àr det 75.000 plus?

AnvÀndarvisningsbild

Re: sveriges tre trÀdslag

halvproffs  
#575870 Upp till 40000kr Ă€r det skattefritt. Är det moms pĂ„ boende?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

Avslutat-02  
#575873 Det var ju lite dit jag komma, för vi som har nÀringsverksamhet kan ju dra emot förluster.... SÄ den största delen fÄr man ju behÄlla.....

AnvÀndarvisningsbild

Re: sveriges tre trÀdslag

ulf 1  
#575874 vÀrmlÀnningen, du kÀnner sÀkert till mig vÀl sÄ varför pÄstÄr du lögnaktigt saker som Àr sÄ lÀtt att kolla upp, du fÄr vÀl anmÀla mig till skattemyndigheten om du hatar mig sÄ mycket, varför tÀnker jag pÄ alla varghatare nÀr du skriver, kanske för att du verkar mata din "wolf of hate, lite för mycket, jag kÀnner mÄnga varghatare, och dom har alla det gemensamt, att det Àr egentligen inte varg dom hatar, utan sin situation, de flesta Àr ensamma, dricker för mycket , arbetslösa osv, inte undra pÄ att man vill ha en förklaring till sin trÄkiga situation ... och dÄ kommer svaret ... vargen, jag visst Àr det vargens fel att jag mÄr sÄ jÀvla dÄligt, om bara den försvinner sÄ kommer allt att bli bra ... ett klokt ord, om vargen försvinner sÄ hittar du bara nÄgot nytt som ska förklara din situation, och nu verkar det vara ulf med litet u .... nej lars det har inte varit kalhuggning hÀr, skogen har alltid stÄtt och brukats med den normala blÀdningstekniken, lite gruvhantering fram till 1950 talet har inte stört helhetsbilden .. blÀdning dÀr stora mogna trÀd togs ner nÀr man behövde dem har oftast varit skonsam mot naturliga skogar .. i bruksskogarna runt om började man experimentera med mindre ytor kalhuggna redan för 150 Är sen, men jag ser dom som lika mycket naturlig skog, eftersom det var en liten yta pÄ ett par hektar i en i övrigt helt intakt naturskog, som togs ner i cykler pÄ ca 10 Är i ett 120 Ärigt kretslopp, skillnaden mot dagens skogsbruk Àr enorm ... och som jag sÀger sÄ ofta, vi har inget facit pÄ hur de 65% kalhyggen pÄ sveriges hela produktiva skogsyta, som skapats sen 1975 kommer att inverka pÄ naturens livsviktiga kretslopp, och artrikedom .. vi har inget facit, det Àr dÀrför du "hoppas" att min naturliga skog har varit ett kalhygge ... men pÄ mina 30 hektar vÀxer 260 olika kÀrlvÀxter, det Àr sÄ en naturlig skog Àr beskaffad, i en slutavverkningsbar planterad gran eller tallskog med samma variation pÄ marken, kommer det aldrig att ens komma upp i 100 olika kÀrlvÀxter (trÀd, buskar, blommor, grÀs mm) av de 1600 arter som vi normalt talar om och analyserar i vÄr natur, sÄ Àr de flesta landlevande djur och svampar helt beroende av att de finns i den mÄngfald som ska skapas av just trÀden, som ju Àr sjÀlva toppen i den hierarkin och viktigast av de skogslevande arterna, om man sen tar hand om och sköter Àngar, hagar Äkrar och andra andra öppningar i det svenska landskapet sÄ kan man kÀnna sig mycket nöjd med sitt samarbete med naturen ... kalhyggesbruket finns inte med pÄ den kartan, ett enda jÀvla trÀd, pÄ 30 hektar, det borde vilken idiot som helst förstÄ hur det skadar kretsloppet ... jag Àr ledsen att behöva sÀga det, men sÄ Àr det och sÄ kommer vi givetvis att tycka allihopa nÀr vi blivit lika kloka som jag Àr .. mabn frÄgade en gÄng en högt respekterad och klog indian varför han alltid verkade sÄ glad och lycklig, hans svar .. "In my heart, there are two wolves: a wolf of love and a wolf of hate. It all depends on which one I feed each day."

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

Avslutat-02  
#575876 All respekt för alla som inte jagar och som jagar... HÄll varg och dessa frÄgor utanför denna trÄden.

AnvÀndarvisningsbild

Re: sveriges tre trÀdslag

Lars Lundqvist SLU  
#575877
ulf 1 skrev:nej lars det har inte varit kalhuggning hÀr, skogen har alltid stÄtt och brukats med den normala blÀdningstekniken,

Nej, dÄ hade inte skogen och trÀden sett ut som de gör. Det dÀr var kal mark för 70-80 Är sen.

Skogen Ă„tertar snabbare Ă€n man tror ett "naturligt" utseende. Även denna skog var kalmark för 70-80 Ă„r sen:

1563019427_81c8ad8e-99e4-4cf9-9430-ab3e417af1ac.jpeg

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).