Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585387 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512762
Värmlänning skrev:
ulf 1 skrev:inte för att jag känner nåt behov av att bevisa min ärlighet i ett land så förljuget att folk faktiskt inte orkar höra sanningar .. utan för att visa att vi är inne i det andra stadiet av ett paradigmskifte ... först ignoreras man .. sen hånas och misstänkliggörs man .. sen är plötsligt det förhånade en självklarhet som givetvis är helt rätt ... jag är redan där, ni andra kliver nog ängsligt på tåget när någon sagt åt er att göra så ...

Ulf Nyzell :mrgreen: du bor inte så långt ifrån mig... fågelvägen...


Ulf Nyzell bor tydligen på Bustorpet, ett passande bostadsnamn med tanke på den allmänna nivån hos Ulf 1:s inlägg. :mrgreen:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Värmlänning  
#512763
ulf 1 skrev:värmlänning, vad heter du själv, så jag kan kontakta dig om ett par frågor ..

Pass på den, man vill ju inte få rabiata aktivister på halsen :mrgreen:
Får ge dig cred att du åtminstone är duktigare på att göra skyltar och tavlor än vad du är på skogsskötsel \:d/

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512764
ulf 1 skrev:om vi skogsägare ska få ha våra skogar ifred så får vi skärpa oss .. risken är annars stor att allmänheten gör uppror och de obildade politikerna som bara tänker "röster", ställer till ett helvete för oss .. jag får för det mesta rätt när jag tittar i kristallkulan, och kommer antagligen att få det den här gången också .. som jag sagt nu några gånger så har 95% av skogsägarna ingen skog som ska överlåtas frivilligt till skogsmaffian .. utan den ska brukas med rock and roll, man ska vara lycklig varje gång man går ut i sina flerskiktade blandskogar, man ska tjäna minst 1500 kronor för varje kubik man tar ut och då får man råd att tex köpa sig ett litet bandsågverk och gå med motorsågen själv, varför säga nej till att bli en fri man ... en stuga är inte så dumt heller, nu när det finns riktiga uthyrare som airbnb ... som sagt mer rock and roll i skogen .. och löv ..


Tydligen håller skatteverket på att jaga airbnb-uthyrare nu, så det är för tidigt att ropa hej! https://digital.di.se/artikel/skattever ... ner-kronor
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512768 ni som är så nyfikna på vad jag gör kan gå in på min hemsida .. http://www.tavelmannen.se/ .. vi som är entreprenörer kan inte tänka så tråkigt som vanliga människor, som ser problem i allt, snackar men gör inget, bryr sig mer om vad andra gör, en vad dom gör själva osv .. ni får ursäkta men nu har jag slutspurt på en order på 1600 tavlor som beställdes för en vecka sedan och ska vara klar idag, jag har varit uppe hela natten för att klara att leverera .. så ser en vardag ut för en entreprenör .. inget för skvallriga veklingar, och fega människor, kanske därför sverige har så få entreprenörer ... man måste vara modig för att förbli en fri man ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512776 nå.... gick det att sätta en stämpel i pannan på mig ... näääva .. rabiat aktivist nääva men har jag inte ljugit något då, nääva, fan va jobbigt det blev nu då ..... men här har ni något, jag gjorde ju reklam för mitt företag,vilken fuling jag är, kan det va nåt .. en fri man ljuger inte, för då måste han komma ihåg allt han sagt och då är han inte en fri man längre ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

sundelius  
#512790 Att det är många som ser rött när ulf1 har sina monologer är en sak men låt varje användare själv bestämma om/när han vill gå ut med sitt namn :!:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

JörgenO  
#512796 Jag håller helt med Sundelius. Var medlem bestämmer själv om han vill ha sitt namn eller adress i en tråd. Att hålla på som gjorts i denna tråd är ofog och inte något som jag som läsare/användare förväntar av Skogsforum.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Värmlänning  
#512802
sundelius skrev:Att det är många som ser rött när ulf1 har sina monologer är en sak men låt varje användare själv bestämma om/när han vill gå ut med sitt namn :!:

Jag antog att Ulf var offentlig eftersom att delade med sig av sitt företagsnamn. Kanske var en missbedömning från min sida! Jag har inte direkt läst alla Ulfs inlägg tidigare.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#512804 Äh, det var väl inte hela världen att bråka om. Han har ju själv idiotförklarat dom flesta av oss här på forumet och då får han väl tåla lite också.
Den som ger sig in i leken.........

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512809 du värmlänning, orden anta, tanklös, slarvig, förhastad obetänksam är alla fega omskrivningar för .. hänsynslös .. men varför skulle jag vänta något annat, jag tigger ju om det genom att försöka beskriva verkligheten lite verkligare .. det ska man inte ge sig på när man befinner sig i en ankdamm där tolkningsföreträdet stulits av industrimänniskor har makten att styra både över politiker, forskare och privata skogsägare .. de som försökt gå emot skogsbolag, skogsägarföreningar och lrf får alla sina fiskar varma .. men det stör mig inte ett dugg då jag inte går att hjärntvätta, .. problemet är att så många andra människor så länge hjärntvättats av skogsmaffian, att vi som kollektiv har svårt att tänka rätt .. alla gör likadant och snacket om att vi är så många som gör annorlunda är bara just snack ... 90% av alla lite större skogsfastigheter ärvs och det är lättare behandla något man fått på ett felaktigt vis, dels för att man kanske inte haft intresset och inte satt sig in i det ansvar man har mot naturen och de andra framtida konsekvenserna som blir av ens agerande, och var någonstans ska man lära sig något om man har ett svalt intresse för sin fastighet, det är verkligen frågan jag ställer mig .. är det verkligen de stora aktiebolagen som ska tala om och hjälpa oss när vi fått en fastighet på halsen, är det dom som ska tala om hur naturen ska skötas, och hur vi ska sköta våra skogar ... ojj det låter vi ju dom göra redan, hur naiva får vi bli innan vi förstår att där finns inga vänner, eller tror ni man bedriver någon filantropi inom skogsbolagen.... ni såg kanske några fler bilder jag tog igår på min skärmdump, där finns några helt vansinniga slutavverkningar, jag tar en ur högen, där jag läst stubbarna .. 1940 stod 70-80 år gamla armtjocka träd på en misslyckad åkerröjning från 1860 talet .. men under 40 talet grävdes lite diken (beredskapsjobb kanske) och man fick igång lite tillväxt i träden på torvmossen .. nu för några månader sen kommer det galna bolaget på iden att avverka de 150 år gamla träden som lyckats bli lite mer än armtjocka ... men hur ska man få upp något nytt där har man tänkt, skyddsdikning tror jag man kallar det, med enorma utsläpp av koldioxid, (skulle tro på 3-4hundratusen kilo) så de vedpengar som avverkningen gav borde ha renderat en avgift på 3-4 hundratusen kronor då skatten är 1,20 kilot .. men oj, skogsbruket har inga avgifter på koldioxidutsläpp från avverkade marker, nej vi räknar inte sånt skit, vi är ju för fan koldioxidslukare av rang, så länge som vi slipper alla jävla räknenissar och deras löjliga beskrivningar av verkligheten .. här en bild på avverkningen ..lars lundqvist kan väl rätta mig utan att räkna årsringar, för han är ju professor gud be vars ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512819
$matches[2]
för att gå tillbaka till det tredje träslaget .. ni vet det där som alltid kommer i massor när dönickarna gjort ett kalhygge och skogsbolaget passligt har barrplantor till extra bra pris bara till dig, ibland lyckas de omvända dammsugarförsäljarna sälja både gran och tallplantor för att du ska helgardera dig mot allt i framtiden som här (tallen fick lite väl många toppar så då blir det väl granen här då) .. men hallå är det någon som ser gratisträden, eller har hjärntvättningen gått så långt att den satt sig på synen ... barrskogar ger upphov till en rad problem, låg biologisk mångfald, markförsämring, stormskador mmm och dessutom är de sällsynt dåliga att möta en oundviklig temperaturhöjning. så hur fan man kan ha 85% barr i sveriges skogar är ren idioti .. att löv rent estetiskt är så mycket bättre ska man inte glömma bort, särskilt vi små skogsägare som bara har vår lilla plätt på jorden men ändå leker storindustri måste väl undersökas grundligt ... på 90n talet var politikernas miljömål att vi skulle öka lövskogarna men inget har hänt på 30-40 år nu, snarare tvärtom har det gått med lövskogarna, givetvis under hårt tryck från fibermaffian .. sen 1983 har ek och bok plantor minskat med 50% i våra skogar, detta under den tid då miljömålet för dessa träd var att de skulle öka .. det betyder alltså att den genomsnittlige skogsägaren inte har gjort det den hycklande skogsindustrin påstår, nämligen att de många skogsägarna garanterar att mångfalden ökar, det enda som ökar är med andra ord ENFALDEN .. jag började hyra ut en liten stuga i skogen i julas och vi har haft den uthyrd varje helg sen dess, det är ett av många fördelar med att ha vackra skogar .. jag hör redan enfalden tjata, "tänk om alla hyrde ut" ja tänk, kolla vad folk skriver om en liten stuga utan bekvämligheter, inget kök, bara en kamin och ett utedass, men vet ni vad det är som gör folk så lyriska, jo en naturlig skog, hur svårt kan det vara att förstå ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512820 fel bild på förra inlägget den här ska det vara

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512856
ulf 1 skrev:fel bild på förra inlägget den här ska det vara


Hög tid för slyröjning där, av bilden att döma! :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512867 alla mina inlägg i skogsdebatten går bara ut på en sak, att vi skogsägare ska börja debattera skogsbruk på våra egna villkor, inte på det jag kallar fibermaffians eller talibanernas villkor .. jag är medvetet elak mot industrin för att den på ett girigt sätt satt vår natur i en mycket svår situation, något som drabbar alla mindre skogsägare mest ... vi har idag så få naturliga skogar kvar att de blivit presumtiva (tänkbara) reservat .. och det gör att vi alla lever farligt när den skogen närsomhelst kan bli föremål för ett myndighetsingrepp .. i södra sverige där det borde stå minst 50% lövskogar, står idag mer än 80% barrskogar, allt ett verk av en galen industri och deras lobby de senaste hundra åren .. att vi idag, när vi har chansen att göra något som inte 18talets folk hade råd med trivialiserar landskapet mer än någonsin är oförlåtligt .. här i norra hellefors behövde människor ved och material för husbyggen på 18talet, när skogarna fylldes av folk så gick man hårt fram och skapade ofta sönderhuggna skogar, detta använd av skogsmaffian och forskarna som ett bevis och jämförelse på att vi sköter skogen bättre idag.. det är bara bullshit, varför hitta en period som är tragisk för att jämföra med en period som är något mindre tragisk .. det är tamefan kriminellt att bete sig som vi gör nu .. vi kan så otroligt mycket bättre, och vi lever för fan inte på 18talet längre .. jag vägrar att jämföra mig med det mediokra, som är så vanligt i detta land, vi ska jämföra vårat skogsbruk med de bästa, och då står inte granplanteringar högt i kurs ... jag kommer att visa på alternativen som gör våra skogar vackra och lönsamma, både rent praktiskt men även i teorin .. vi går nu mot en tid av höjda temperaturer ( och det kan vi inte stoppa) vilket alltid varit jordens stora kretslopp, granens naturliga utbredning söderut har vänt mot norr igen, och vi har bara att haka på, om vi är kloka .. så nu lär vi oss lite mer om avenbok, asp, bok, körsbär, rönn, björk, ek, lind, lönn, al, sälg, ask, alm, och fler .. 1980 var en miljon hektar produktiv skogsmark klassade som lövrika (minst 25%) i den boreala regionen, idag är det 600tusen hektar .. man blir bedrövad över hur korkade vi är ... men rusta nu för framtiden kära skogsägare, är det inte fantastiskt, ni kan börja idag och föryngringen kostar inte en spänn .. jag ska snart börja sälja viltstaket i trä från min egen såg .. man är väl entreprenör ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512874 Jag förstår inte varför det skulle vara korkat att satsa på det som marknaden efterfrågar, istället för att satsa på sådant som bara resulterar i avverkningsförbud, nyckelbiotoper och dylikt elände.
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).