Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585203 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#571458 Att lämna, RASE är att för framtida generations skull, inte bara människan.
Utan även naturens, viktigt.

Då väldigt mycket insekter och bakterier, fåglar mm bor och lever av just dessa trädslag.

Så om det finns 10 st sådana per ha, så är den mesta framtida naturvårds investeringen gjord.

Det kommer kunna förse Sverige med en kraftig och hälsosam blandning av just dessa insekter mm.


Det är inte bara dåliga saker för skogen, utan detta är ju bra.
Du om någon Ulf borde vara glad, då du önskar Naturvårdsföreningen som myndighet.....

Om man börjar med detta redan i röjning, då har man grova fina exemplar vid slutavverkning, och då kan man föryngra även dessa, så är naturen i en cirkel om livet.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#571474 självklart ska lars ha erkännande för det han kan bra, men tyvärr så är det för lite att veta mycket om gran, när vi har 30 andra träslag .. vi har just nu och sen 60 år tillbaka ett av de farligaste experiment som något land gjort med sin natur i s¨å stor skala (95% av slutavverkningarna är kalhuggning) .. det var faktiskt så sent som på 50 talet man började med fröodlingar för att ta fram plantor .. det betyder att vi knappt har börjat experimentet ... för resultatet kommer inte förens vi slutavverkat dessa 65% kalhyggen vi skapat sen 50 talet ... tänkte någon på det ...
om ni inte har tänkt, så kan jag berätta att det nu börjar sippra ut svar på experimentet kalhuggning ... det är röta på stora delar av granplanteringarna, det är helt nya svampsjukdomar på planterade tallar, det är borrar av alla slag, det är dåligt utvecklade rotsystem som gör planteringarna stormkänsliga, det är grundvatten som sjunker, det är brunifiering av sjöar och dåliga ph värden, det är ett art tapp på katastrofnivå osv .. allt förklarat av vetenskap och industri som klimatproblem, näääe, det är givetvis inte bara klimat som påverkar våra skogar så negativt, klimat och höjd koldioxid är egentligen, tvärt om vad man säger, mer positivt för våra skogar ... civiliserade skogsländer har oftast runt 1000 träd per hektar och en volym på 2-3 hundra kubik, i sverige har vi ett snitt på 2600 träd och en volym på 114 kubik ... alla dessa träd är inget att skryta med, det är de stora träden som skapar pengar och växer bäst .. det finns en formel, ju större träd ju bättre tillväxt ... så då har vi facit tycker jag, vem har världens sämsta skogsbruk, räck upp en hand så jag kan se om ni lärt er något ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#571480
ulf 1 skrev:självklart ska lars ha erkännande för det han kan bra, men tyvärr så är det för lite att veta mycket om gran, när vi har 30 andra träslag

Jag kan ganska mycket om tall också, och bok och björk. Tillsammans täcker de väl gissningsvis ca 90% av den produktiva skogsmarken? ;)

ulf 1 skrev:det var faktiskt så sent som på 50 talet man började med fröodlingar för att ta fram plantor

Jag vet inte riktigt vad du menar med "fröodlingar". Plantskolor har funnits sen 1920-talet. Man samlade då kott ute i skogen, klängde kottarna, avvingade fröerna och drog sen upp plantor från dom. Fröplantager började anläggas när man började förstå hur proveniensen påverkade plantornas överlevnad och tillväxt.

ulf 1 skrev:civiliserade skogsländer har oftast runt 1000 träd per hektar och en volym på 2-3 hundra kubik, i sverige har vi ett snitt på 2600 träd och en volym på 114 kubik

Skött skog i Sverige har ca 1000 st/ha i genomsnitt under omloppstiden. Den genomsnittliga volymen beror på boniteten. Ju bördigare mark desto större volym. Dessutom beror den på åldersfördelningen. Ju mer gammal skog desto större volym. Å andra sidan har yngre välskött skog ofta större volym än gammal misskött skog. Så de generella sambanden störs av hur skogen har skötts.

Sammantaget betyder det att medelvolym säger väldigt lite om skogstillståndet om man inte har koll på vare sig boniteter, åldersfördelning eller beståndshistorik.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#571483 Kortfattat: noll koll, noll i huvudet......

Noll koll på skogen, tittar upp får en kotte i huvudet, blir förbannad, slutavverkar alltihop......

Låter detta bekant, Uffe lille...?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

röjar kalle  
#571492
ulf 1 skrev:självklart ska lars ha erkännande för det han kan bra, men tyvärr så är det för lite att veta mycket om gran, när vi har 30 andra träslag .. vi har just nu och sen 60 år tillbaka ett av de farligaste experiment som något land gjort med sin natur i s¨å stor skala (95% av slutavverkningarna är kalhuggning) .. det var faktiskt så sent som på 50 talet man började med fröodlingar för att ta fram plantor .. det betyder att vi knappt har börjat experimentet ... för resultatet kommer inte förens vi slutavverkat dessa 65% kalhyggen vi skapat sen 50 talet ... tänkte någon på det ...
om ni inte har tänkt, så kan jag berätta att det nu börjar sippra ut svar på experimentet kalhuggning ... det är röta på stora delar av granplanteringarna, det är helt nya svampsjukdomar på planterade tallar, det är borrar av alla slag, det är dåligt utvecklade rotsystem som gör planteringarna stormkänsliga, det är grundvatten som sjunker, det är brunifiering av sjöar och dåliga ph värden, det är ett art tapp på katastrofnivå osv .. allt förklarat av vetenskap och industri som klimatproblem, näääe, det är givetvis inte bara klimat som påverkar våra skogar så negativt, klimat och höjd koldioxid är egentligen, tvärt om vad man säger, mer positivt för våra skogar ... civiliserade skogsländer har oftast runt 1000 träd per hektar och en volym på 2-3 hundra kubik, i sverige har vi ett snitt på 2600 träd och en volym på 114 kubik ... alla dessa träd är inget att skryta med, det är de stora träden som skapar pengar och växer bäst .. det finns en formel, ju större träd ju bättre tillväxt ... så då har vi facit tycker jag, vem har världens sämsta skogsbruk, räck upp en hand så jag kan se om ni lärt er något ...
Uffe att du orkar du kastar pärlor åt svin. :wink:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#571493
vinterrojarn skrev:Kortfattat: noll koll, noll i huvudet......

Noll koll på skogen, tittar upp får en kotte i huvudet, blir förbannad, slutavverkar alltihop......

Låter detta bekant, Uffe lille...?


Måste då säga att din lägstanivå på inlägg med detta är väldigt låg. Tillför inget vettigt alls.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#571495 Hej. Tänkte ställa en fråga. Vilket trädslag tar upp mest kloldioxid? Om det finns skillnader, så bör det ju vara det trädslaget som äter bäst. Vi ska satsa på i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#571507
Björn T skrev:Vilket trädslag tar upp mest kloldioxid?

Till att börja med måste man skilja på det som omsätts årligen eller på få år, som blad/barr och finrötter, och det som ackumuleras under lång tid, dvs stamved. Grenar är visserligen mer långlivade än blad men den årliga nettoackumulationen av grenbiomassa är ganska liten.

Om vi då tittar på stamved så är det det trädslag som har högst årlig produktion av torrsubstans stamved, och det varierar med bonitet, markfuktighet, osv. Det betyder att det är tall på nästan alla torra och friska marker och gran på fuktiga och väldigt bördiga marker.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#571540 jag är outtrötllig när det gäller att försöka ändra på ett felaktigt skogsbruk .. jag ser ju att det är så fel det vi gör, och jag hoppas att jag får några att tänka till, som sen kan bli ringarna på vattnet .. det där lars säger om att det är tall på vissa marker och gran på andra är ju ren lögn ... de senaste 20 åren har just tallmarker planterats till 50% med gran, och den felaktiga trenden har gjort att vi kommer få enormt med torkade och omkullblåsta granar, givetvis stressar det dom till att bli lätta offer för borrar och svamp också ... världens sämsta skogsbruk förmedlas ju av våra forskare, eller åtminstone håller dom käft när dom ser hur snett man gör, vi kan verkligen tala om förlorade decennier för sveriges skogsbruk .. de stora skogsbolagen har ett rörelseresultat före skatt på strax över hundringen per kubik avverkad skog, och man kan ju bara tycka synd om industrin som beter sig så hjälplöst, att dom säljer utan någon förädling att tala om ... de flesta stora bolag och deras sågar säljer sin skog i asien och europa, och bara frakterna är mycket högre än vad som betalas för råvaran .. man undrar hur länge det ska hålla innan bubblan spricker och skövlingarna tas fram i ljuset och skogstaxeringen får göra en kennel och rulla runt på hyggena, för sina falska uppgifter ... varför tror ni man nu börjar avverka för naturen livsviktiga skogar .. läs vad en stor aktör säger om frakterna .. " Vi exporterar 2/3 av produktionen till Asien
och 1/3 inom Europa. I Europa är efterfrågan hygglig men vi känner inget pristryck uppåt. Den kinesiska marknaden är god men volatil samtidigt som den japanska marknaden är stark. Allt skulle vara riktigt bra om vi inte upplevt nästan absurda fraktrater vid nya affärer. Situationen
kan förtydligas . Från början av året 2017 har fraktpriset ökat nästan 1.000 USD per container vilket blir knappt 175:-/m3 Min bedömning är att det beror på konsolideringen inom containershipping. " ja tänk vad elaka dom är, de fula fiskarna i andra länder, som utnyttjar den korkade svenska skogsindustrin ... inte roligt att kliva ut ur den skyddade verkstan och leka med dom stora pojkarna ... men det blir värre det lovar jag ... titta bara när ryssland elakt höjde tullarna på timret precis när svenska skogsindustrin lärt känna hela den korrupta maffian där, jävla putin, som inte var SÅ korrumperad .. bolag startades och handslag gjordes, hur många hundra miljoner man han lura svenska aktie spekulanter på innan putin stängde butiken får vi aldrig veta .. men att leka maffia med hink och spade är aldrig att rekommendera ... just nu är det baltikum som ska skövlas, vi får väl se hur länge det funkar .. därute i den stora världen är det tufft, och inte alls lika lätt som att blåsa svenska politiker och våra mesiga skogsägare ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#571552 Ulf 1. Försök ge ett ärligt svar på en fråga. Den ökade kostnaden för containerfrakt. Källa?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#571560 danske bank, intervju med peter eklund, vd på berqvist-insjön ... sidan 10 ... https://danskebank.se/PDF/Skog-och-Lant ... 2_2017.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#571561
ulf 1 skrev:danske bank, intervju med peter eklund, vd på berqvist-insjön ... sidan 10 ... https://danskebank.se/PDF/Skog-och-Lant ... 2_2017.pdf


Som vanligt utelämnade du lite fakta och slog på stora trumman i ditt förlöjligande.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#571600
ulf 1 skrev:läs vad en stor aktör säger om frakterna ..

Nej, vad en medelstor aktör bland många andra sa för två år sen.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#571603 Hur går det med dina bokplantor? Har de klarat vintern?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#571627 jag tror du kan skita i att bekymra dig över mina bokplantor och rikta ditt fokus på det svbenska skitskogsbruket, vi köps nu snabbt upp av de länder som vi skulle lära upp hur man bedriver ett lukrativt skogsbruk ... och visst vi lyckades, tyskar och kineser fick klart för sig att i det här konstiga landet får man göra vad som helst med naturen utan att någon säger ifrån .. och ännu bättre, alla skogsägare i sverige är med på att odla plantager och sälja till självkostnadspris och exportera råvaror går ju bra om dom är så billiga som i sverige, då har man råd att betala dubbelt så mycket för bara frakten som man betalat skogsägaren .. vi har verkligen blivit ett uland som nu renrakas på sina naturtillgångar, älvar och skogar ... sen avslutar vi skövlingen med att sätta upp vindsnurror som slår ihjäl våra rovfåglar och sabbar kraftnätet .. jag har haft 244 strömavbrott på 4 år .. tack alla svaga politiker och tack kinesiska och tyska storföretag för att ni köpt vår natur och "räddat" den fattiga utblottade svenska industrin ..
https://www.atl.nu/skog/tysk-fond-tar-o ... st-insjon/ .. och palakangas, hoppas du är nöjd nu då, när du fått ALLA fakta som jag utelämnade .. du får fråga kineser och tyskar om du vill ha mer fakta ...

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).