Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585128 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#571287
T Landström skrev:Att det används faner i golv beror nog mycket på att ett massivt trägolv blir betydligt mycket dyrare. Både i material och i arbetskostnad!
Så där är det nog så enkelt att det är ekonomin som styr.

I treskikts parkettgolv utgörs baksidan , det som är fuktspärr av just granfaner. Inget annat fungerar så bra som granfaner.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#571296 Det var väl just det som var poängen,,,,, nästan inget som inte har med gran att göra.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#571303
Palakangas skrev:
T Landström skrev:Att det används faner i golv beror nog mycket på att ett massivt trägolv blir betydligt mycket dyrare. Både i material och i arbetskostnad!
Så där är det nog så enkelt att det är ekonomin som styr.

I treskikts parkettgolv utgörs baksidan , det som är fuktspärr av just granfaner. Inget annat fungerar så bra som granfaner.


Just detta med skikten är att det blir formstabilt. Har ni sett krokiga eller skeva parkettgolv? Nä, trodde väl det😊
En otrolig precision i dom

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

T Landström  
#571305
halvproffs skrev:
Palakangas skrev:
T Landström skrev:Att det används faner i golv beror nog mycket på att ett massivt trägolv blir betydligt mycket dyrare. Både i material och i arbetskostnad!
Så där är det nog så enkelt att det är ekonomin som styr.

I treskikts parkettgolv utgörs baksidan , det som är fuktspärr av just granfaner. Inget annat fungerar så bra som granfaner.


Just detta med skikten är att det blir formstabilt. Har ni sett krokiga eller skeva parkettgolv? Nä, trodde väl det😊
En otrolig precision i dom


Jag har sett krokiga och skeva ;)
Men det va köpt på någon lågpriskedja...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

JensSkoog  
#571306
halvproffs skrev:Just detta med skikten är att det blir formstabilt. Har ni sett krokiga eller skeva parkettgolv? Nä, trodde väl det😊
En otrolig precision i dom

Ja, det har jag :mrgreen:

Men det var helträds parkett :d

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#571307 .[/quote]
I treskikts parkettgolv utgörs baksidan , det som är fuktspärr av just granfaner. Inget annat fungerar så bra som granfaner.[/quote]

Just detta med skikten är att det blir formstabilt. Har ni sett krokiga eller skeva parkettgolv? Nä, trodde väl det😊
En otrolig precision i dom[/quote]

Jag har sett krokiga och skeva ;)
Men det va köpt på någon lågpriskedja...[/quote]

Trodde inte att du skulle sätta din fot i sdana butiker😊. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

T Landström  
#571312
halvproffs skrev:.

I treskikts parkettgolv utgörs baksidan , det som är fuktspärr av just granfaner. Inget annat fungerar så bra som granfaner.[/quote]

Just detta med skikten är att det blir formstabilt. Har ni sett krokiga eller skeva parkettgolv? Nä, trodde väl det😊
En otrolig precision i dom[/quote]

Jag har sett krokiga och skeva ;)
Men det va köpt på någon lågpriskedja...[/quote]

Trodde inte att du skulle sätta din fot i sdana butiker😊. :mrgreen:[/quote]

Blir så när kunden ska spara pengar och köpa in materialet själv ;)

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#571317 jag har inget emot gran på rätt plats, och det fyller sin funktion skapligt, men det är som att äta semlor varje dag, till slut vill man spy på dom ... nästa vilket träslag som helst kan ersätta gran och tall, det är givetvis inte farligt att satsa på andra trädslag för framtiden ... jag tycker att 20% gran och 25% tall räcker att ha om 50 år ... granen är väldigt bortglömd som golv, och det beror på att man började lacka trägolven 1918, vi människor funkar ju så, trender styr oss mer än vi vill veta .. när man med den tidens lacker lackade grangolven (som var 90% av alla golv) så blev dom gallgula och såg bara äckliga ut, tallen behöll däremot sin färg och därmed var den åsikten cementerad, "bara fura kan man ha som golv" stackars människor som blir så lurade, av gamla sanningar ... grangolv är faktiskt det bästa, men bara om du såpar det, det är underbart vitt och vackert och skönt att gå på ... den ENDA såpa som funkar till att såpa golv med är linsåpa ... jag skulle köpa linsåpa för ett par månader sen, 11 bygghandlar och färgbutiker besöktes men ingen hade det .. vad fan är det för fel på sverige .. grön och gulsåpa fans på alla ställen, skitig giftig grön och gulsåpa gjord på skogsprodukten giftig tallolja,som ju används i dieselbrännare, med grön och gul karamellfärg och konstgjord såpdoft .. så jävla sorgliga är svenska konsumenter idag grundlurade av en tragisk skogsindustri som lurar på oss ren dynga .. jo såpa för hundra år sen var grön på riktigt, men den var gjord på hampa därav det gröna ... linolja är det enda du behöver för att ta hand om dina golv, först 2-3 skurningar med ren såpa och sen underhåll var gång du skurar golven, kanske två gånger år, och då räcker 10% såpa i vattnet ... VIKTIGT alltid kallt vatten .. och sen en spann till med bara vatten att torka av golvet med urvriden trasa .. nästan alla golv på början 18talet var kilsågad gran som sen såpskurades .. lite komiskt är att jag i dag ofta ser glesa undergolv i trä som tagits fram, det var aldrig meningen att dessa skulle synas, de var ju slarvigt gjorda för att lägga "korkmatta" på ... sent 18 tal .. Jag tar asken nu ... här kan vi snacka om konstruktionsvirke, nästan alla bilar på 1930 talet hade en askstomme, de första volvobilarna hade alla stommar av ask, kraven var ju ganska stora med de vägar som fanns på den tiden och bilarna gjorde uppåt hundra knutar, så gissa om det gällde på dessa konstruktioner .. asken är ju också det första valet på nästa allt en människa behövde för hundra år sen yxskaft, räfsor, tunnor, stegar, ja tom spadar helt i trä gjordes av detta träslag .. det spricker knappt nånting vid torkning perfekt att ångböja, klyvs lätt, är utmärkt till skidor, gevärskolvar, ledstänger, åror, hundslädar, kälkar, medar, parkettgolv ... själv var jag och fick nya skalmar av ask till min travsulky en gång när hästjäveln skenat och brutit av skalmarna ... ja inget av de här grejena skulle funka att göra med gran och tall .. det är därför vi ska tänka oss för när vi planterar träd nästa gång ... ska vi plantera gran för att fibertalibanerna behöver råvaror just nu, eller ska vi plantera löv för att ha äggen i många korgar i framtiden, och samtidigt vara snälla mot alla arter som inte kan överleva i en granplantering .. sveaskog och sca har slut på timmer och nu har idioten herman ryckt ut till undsättning och höjer kraven på vad som ska få vara skyddsvärd skog, så att man inte bryter mot kalle ankas certifiering .. är det inte fantastiskt, världens sämsta skogsbruk ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#571318 lars lindqvist verkar ju ha full koll på att vi bedriver ett skapligt skogsbruk, men när man tittar på forskningen så är den ju helt ovetande om det mesta .. och man tänker då givetvis, hur vet dom att naturen klarar att mista de sista naturliga skogarna, som nu herman på skogsstyrelsen vill ta .. ett citat från i höstas .. "Skogsstyrelsen policy och arbete kring RASE (rase är alltså rönn, asp, säg och ek) Christer Kalén från Skogsstyrelsen beskrev målet för RASE i skogsstyrelsens nya viltskadepolicy. Målet är att det ska finnas så mycket RASE i unga trädbestånd att det på sikt leder till att det finns minst 10 vuxna trädindivider per hektar i den äldre skogen. Skogsstyrelsen har satt målet för att de själva och den enskilde skogsägaren ska kunna börja arbeta för en högre nivå än idag, i brist (eller väntan) på forskning som visar hur mycket RASE det faktiskt behövs ur naturvårdssynpunkt" ... är det inte gulliga ambitioner vi har i världens sämsta skogsbruk, 10 lövträd per hektar, och vi vet inte alls om det är något som hjälper det minsta ... man blir bara trött, får dom här människorna våra skattepengar för att sitta som fågelholkar hela dagarna ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#571319 ja lundqvist heter ju mannen som vet mest i sverige om alternativen till kalhyggesbruk ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#571326 Ulf! Det är samme man som du sablar ner varje gång han drar ner brallorna på dig i ditt argumenterande ...... 😉 😉

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#571329 Det är en konst att bearbeta och ta hand om och lära sig av information, erfarenhet och teori. Ingen blir nog någonsin fullärd men alla borde lära sig något. Fast ibland tvivlar jag...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#571359
ulf 1 skrev:ja lundqvist heter ju mannen som vet mest i sverige om alternativen till kalhyggesbruk ...

Tack för erkännandet. :)

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#571364
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:ja lundqvist heter ju mannen som vet mest i sverige om alternativen till kalhyggesbruk ...

Tack för erkännandet. :)


Finns ju fler lundqvist. Kanske är ett alias av någon :wink:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#571395
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:ja lundqvist heter ju mannen som vet mest i sverige om alternativen till kalhyggesbruk ...

Tack för erkännandet. :)

Se där kom den mjuka snälla sidan fram :grin: :grin: :-bd :mrgreen:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).