Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585024 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#566400
mb-man skrev:Derome ligger iallafall över 70% i sågutbyte.

Då får du visa det. Vida köper cirka 3,3 miljoner fub och får ut lite drygt 1,7 miljoner m3 sågat. Det är tekniskt omöjligt med dom siffrorna.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#566402 Räknar du bort avsmalningen och torkningen så är det 73 procent kvar. Men det går inte att såga plank och brädor utan att det blir spån och flis.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#566404
ulf 1 skrev:väldigt tjat om hur bra vi är .. men nääe det är vi inte lilla norge har ökat sin volym betydligt mer än sverige, och deras virkesförråd ligger numera på dryga åtta hundra miljoner kubik, snabbare höjning än sverige är med pinnarna vi sågar .. läs här vad tyskar tycker om svensk skog .. https://www.dt.se/artikel/insandare-tys ... anlandskap


Trakthyggesbruket, Ulf 1 läs ordet två gånger. 🙏 Vilken klimatnytta gör inte detta sätt att bruka skogen, nu är det dax för politikerna att stå upp för den Svenska skogsbruksmodellen. 🙏

Vikesförrådet i Sverige dubbelt så stort som för 100 år sedan, dubbelt med kol lagrat 8) Vilken kolsänka vi fick till, eller hur SNF :mrgreen:

Tillväxten 150% mot för 50 år sedan. :grin: Den Svenska skogen formligen slukar co2, impad Ulf1 ? :wink:
Senast redigerad av Mellberg tis 14 maj 2019, 07:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Kenya Cane  
#566408
mb-man skrev:Derome ligger iallafall över 70% i sågutbyte.


Jag jobbar som sågare. Om vi når 55% i sågutbyte är det mycket bra. Vanligtvis ligger vi omkring 50%.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

mb-man  
#566409 Var där på sågen för ett par veckor sedan då sa de det.
Hur de räknar vet inte jag. 🙂

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#566410
mb-man skrev:Var där på sågen för ett par veckor sedan då sa de det.
Hur de räknar vet inte jag. 🙂

Nej det vet dom nog inte själva heller då vad det verkar. Men jag skulle ju tro att dom räknat utbytet i förhållande till m3 to volymen. Men det blir ju galet för avsmalningen tar ju direkt bort runt 20 procent.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#566412 Derome blev utsedda för några år sedan av den tyska Branschtidningen Holzkurir till årets sågverk just på grund av deras goda sågutbyte. Låter dock osannolikt med 70 procent.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#566414
Hanatorp skrev:Derome blev utsedda för några år sedan av den tyska Branschtidningen Holzkurir till årets sågverk just på grund av deras goda sågutbyte. Låter dock osannolikt med 70 procent.

Ja det var i fjol men inte just för sågutbytet i sig. Här är länken.
https://www.derometimber.se/nyheter_1/d ... gverk-2018

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

ebex  
#566438 Jag snackade med en av Deromeägarna för något åt sedan och han var mäkta stolt över att ha ett sågutbyte strax under 60% Han sa också att det var 10% bättre än Södra.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#566442 när sveriges "första" stora kalhygge, (skapat av joel wretlind "kalhyggenas gudfader") avverkades efter 90 år i malå, så var det bara skitvirke enligt svensk nutida skogsbruk som man skapat ... mycket märkligt om detta skogsbruk ska överleva 10 år till ..räcker inte den avskräckande historien ... jo visst skulle en avskräckande historia hjälpa oss att sluta med världens sämsta skogsbruk .... men varför gör det inte det då ... jo vi berättar inte historien, skogsindustri och politiker tillsammans med en okunnig joyurnalistkår och fega ynkryggar till forskare lallar med i den falska historiebeskrivningen som bla mellberg så bra beskriver .. likt fånen bagdad bob, upprepar man att allt är under kontroll ... I HELVETE HELLER .. nästan alla slutavverkningar som gjorts i norrland de senaste 50 åren, har ju varit naturskogar ... när man i malå efter 90 år gör den första slutavverkningen på planterad skog beskrivs det så här av industrin och dessa jävligt okunniga journalister (som är ett lätt byta för industrin mellbergare) .. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... rs-fotspar ... och hur ser sanningen för denna "första" plantering ut då ... jo, två-tre gödslingar har gjorts, snittvolym 130 kubik, snitt diameter 21 cm bröst höjd, krokigt, kvistigt skitvirke, men inte ett ord om detta i artikeln ... vet inte hur mycket som sågades men alla förstår att det inte blev många "timmerstockar i detta sveriges första kalhygge .. och att såga det virke vi slutavverkar i framtiden, efter att ha gjortb om 70% av våra skogar till planteringar, är ju bara ett skämt ... ja hela vårt skogsbruk är ett skämt, ocgh jag borde veta, eftersom jag har den bästa bilden av vad vi gör, mycket tack vare er som klagar på vad jag skriver, det gör att jag måste hela tiden gå till grunden med era motfrågor .. jag har ingen agenda för mig själv, inget jag tycker och tänker har någon stor betydelse för mig själv, utan jag kan mycket väl ändra på mina åsikter om jag ser att de inte stämmer, dessutom går forskningen mycket snabbt just nu och nya rön kommer hela tiden, tyvärr för mig och naturen så bekräftas bara den dystra bild jag har av vårt skogsbruk med dessa nya rön .. en sak är säker, vi kommer inte att kalhugga skog i framtiden, joel wretlind visste inte ens vad fotosyntes var, vem vet han kanske trodde som linne att träd byggdes av mullen i marken .. vad tror de mellberg ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#566444 Här kan ni själva läsa om Wretlinds skogar: https://www.skogssverige.se/kategori/hex18

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#566445 Ja du Uffe... något konstigt är det med dig??

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#566447 Inga svar på frågor,,,inga frågor ställda,,,,
Hur kan man då hävda motargument?

Att gå till grund med våra frågor? Jasså ja börja besvara dem då, och inte häva fram miljö trams.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#566450 Näsbergsfältet

(Ur Land Skogsbruk)
Fakta om skogen
Första skogsavdelningen på Näsbergsfältet öster om Malå avverkningsplanerades i höstas:

Areal: 29 hektar.
Bonitet: T22.
Trädslag: 97 procent tall.
Volym: 179 m3sk/ha.
Medeldiameter för tall: 21,5 cm.
Medelhöjd: 18,5 meter.
Ålder: 83 år.
Beståndet uppges bara vara gallrat en gång 1997, möjligen kan ett större antal toppbrott ha gallrats bort. Området har gödslats 1976 och 1982.
- - - -

En beskrivning av exkursionen med några bilder:

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/58 ... ch-nu.html

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#566459 det var ju bra att du hittade artikeln lars, jag tog den ur minnet och hade fel om kubiken, jag tror nog att de 179 kubiken efter två gödslingar och 83 år är ganska normalt för vilken oskött skog som helst i malåtrakterna, antagligen har det utvecklats sämre än en oskött skog ... så var finns den fantastiska framgången med kalhygge ... den som inte klarar att plocka ut 2 kubik per år ur sina skogar i malå, ska ju ha förmyndare och det är just det som svensk skogsindustri måste få ... förbjud kalhyggesbruk, hur jävla svårt ska det vara att avsluta detta förnedrande "skogsbruk för ärthjärnor" .. om man har ett skogsbruk där att inte göra någonting är bättre, då är det tamefan något riktigt lurt med det ..

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).