Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584243 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#565826 Så ni orkar/försöker läsa dom långa inläggen än :-o , länge sen jag gav upp med det, däremot läser jag vad andra skriver :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#565839 Jag läser det alla skriver, ända sättet för att kunna jävlas lite tillbaka.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#565848 Om det enda du får ut av dina lövträd är pallkragevirke så blir det nog hungriga tider.

Fiberskogsbruket i Brasilien har slagit ut våra lövträd totalt. Våra barrträd har däremot andra egenskaper och ger fortfarande inkomster genom förädling. Lövet däremot eldas i Sverige likaväl som i Tyskland och saknar förädlingsvärde.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#565852 Jag var idag nere i Vallvik, och kollade på kanske mitt framtida jobb, men skitsamma.

Då fick jag vara med och kolla på med medans de lossade en båt full i virke, Från Riga???

De hade alltså tagit hit 1000 kbm barrmassa och 3000 kbm flis.
Känns som om detta hade kunnats köpas här hemma....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#565880


Kolla lite här Uffe, det kanske är något att fundera på, kan ju bli väldigt fina möbler av lövvirke.....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#566289 nej lars det finns inte så många brister i mitt resonemang, det mesta jag säger är relevant .. jag har många gånger förklarat varför det är så ... jag har inga agendor med mina inlägg, utan utgår bara ifrån vad olika, oftast väldigt kloka och kunniga människor forskat fram ... det tråkiga är att svensk forskning (tvärt emot vad de flesta tror) är väldigt försiktiga med att kritisera svenskt skogsbruk .. så det blir pensionärer, och kandidater som får bli mina svenska faktakällor .. men som tur är, så har vi en enormt stor skogsforskning i andra länder, och ett mycket annorlunda skogsbruk .. det är ett kapitel för sig, att 90% av världens skogar brukas på helt annat sätt en de svenska, med en mycket bättre lönsamhet, märkligt att detta inte ska gå att få fram i sverige, hur många gånger m,an än överbevisar industri och politiker, så håller man krampaktigt kvar vid det exploaterande kalhyggesbruket ... du säger att 70% mindre uttag skulle göra sveriges skogsägare 70% fattigare ... inget kan vara mer fel, bara en riktigt falsk analys som spelar industrin i händerna, kan komma fram till något sådant .. i går åkte jag förbi bergvik/stora enso/ länsförsäkringars virkesupplag i hällefors, där ligger hundratusentals kubik med "pinnar" .. högarna av fiber till pappersindustrin består mest av träd som varit mellan 10 och 20 cm i brösthöjd och alltså gallrats ... men dessa 70% av virket som plockas ut ur våra skogar ger ingenting till skogsägaren, det som ger lite pengar är timmret ... det som sveriges skogsägare blir fattiga av, är att ta ut dessa pinnar, de har markberett, planterat röjt och betalat, betalat och betalat, när sen förstagallringen görs efter 25-30 år, så får dom inte ens nu något, när andragallringen görs är det inte ens säkert att dom har mycket levande skog kvar, borrar och svampar har kanske redan gjort denna skog till bränsle .. industrin tar inga som helst risker, går det bra för dig så grattis några löjliga kronor som du lätt tjänat bättre om skogen fått vara naturlig kan du nu inkassera, går det dåligt så står du för förlusten, industrin har inte ens behövt betala hyra för att dom använt dig som försökskanin till sina turboplantor eller vad dom bullshittat dig med .. det går fort nu, och den som planterar enligt industrins önskemål lever mycket farligt ... deras uråldriga "innovationer" är bara patetiska, kläder och bränsle av fibrer har gjorts i hundra år nu, och aldrig varit någon hit, faktum är att svenska staten (vi skattebetalare) betalat mer till dessa "industrier" än vad dom lyckats sälja produkter .. jag jobbade på 70 talet några månader på kyrkebyns viskostillverkning, staten betalade det mesta av den klädtillverkning som gjordes på svenska rayon i vålberg innan den fick läggas ner ... och nu är man igång igen .. någon som förstår hur meningslöst det är att koka fiber och göra de produkter som enligt skogsindustrin är "gröna" men olönsamma .. vår natur är överlägset lönsammast om vi förbjuder storindustrin att använda den ... fatta det nu ... om man ska göra kläder hållbart av något i framtiden så är det givetvis genom att återanvända dom, hur svårt kan det vara, kolla de här killarna i kristinehamn, här kan vi snacka innovatörer, och skogsindustrin kan krypa tillbaka under den sten dom kom ifrån ... " jämförelse med viskostillverkning med trä som råvara har Renewcells metod en lägre koldioxidpåverkan, konstaterar han.
Eftersom Renewcells insatsvara är gamla textilier, och inte trä, kan skogen stå kvar och fortsätta att växa och binda koldioxid. Jämfört med tillverkning av kläder i bomull använder Renewcells process dessutom bara en tiondel så mycket vatten och jämfört med tillverkning av kläder i polyester krävs bara hälften så mycket energi.”Den kinesiska kunden visar framfötterna och vill vara med på den här hållbarhetsresan. Dessutom ser de att konkurrensen om bomull och träråvara ökar”," ... läs mer här .. https://www.va.se/nyheter/2019/05/07/hm ... t-for-oss/

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#566299 sen tar vi det här med klimatet, koldioxid och uppvärmning en gång till ... nej olanterad barrskog är inga kolslukare, nerttoutsläppet från världens skogar ligger på 3 MILJARDER ton per år, och det beroende på barrplanteringar och plantager som "suger åt sig värmen från solen och som inte håller kvar vatten som naturliga skogar gör .. naturliga skogar är också kolsänkande skogar ... lövskogar kyler klimatet, barrskogar värmer klimatet ... vi har ökat skogsarealen på vårt klot med 10% de senaste 300 åren, men tyvärr med fel träslag och fel metoder i skogsbruket, det mesta kolet lagras i en skog i marken men inte i planteringar ... så dags att börja tala klarspråk nu förfan ... det här vet ju lars fast han inget säger ... lövträd reflekterar solljus ut ur vår atmosfär på en våglängd som gör att jorden kyls av, nederbörden stannar i skogar som får vara skogar och även det står för en stor avkylning, barrskogar släpper ner mindre av nederbnörden till marken, de absorberar solljus och höjer temperaturen på jorden ... året runt, lövskogar fäller löven på vinter och snön reflekterar därmed ut solljuset på ett för vårt klot gynnsamt sätt ... i tyskland har man förstått detta och avveklar numera sina barrskogar .. en forskargrupp skrev nyligen i "science" "Frågan är nu huruvida det går att utforma en skogsbruksstrategi som kyler klimatet samtidigt som träproduktion och andra ekosystemtjänster bibehålls". läs hela artikeln här .. https://science.sciencemag.org/content/351/6273/597 det mest märkliga är inte alla dessa tusentals artiklar som dömer ut kalhyggesbruk och barrplantertingar som värdelösa för vårt klot ... nej, det är alla jävla svenska forskare som inte verkar läskunniga ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#566301 Här lite enkel mattematik!

1970 tillväxt Sveriges skogar ca 90 miljoner m3sk/år
2018 tillväxt 130 miljoner

Virkesförråd 1970 ca 2300 miljoner m3sk
Virkesförråd 2018 ca 3500 miljoner

På 50 år har upptaget av kol ökat med 50%. De sista 50 åren har virkesförrådet ökat med 50% :-bd

Visst är trakthyggesbruket helt fantastiskt Ul1 :ymparty:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#566321 Det skulle vara intressant att höra exakt hur barrträden suger till sig värmen och hur de lagrar in värmen sedan? I Tyskland så eldar man ju lejonparten av lövskogs veden för att värma sina bostäder som du säkert har sett i mina tidigare inlägg, skall man förstå det så att lövträden gör större nytta som bränsle än som sågat virke?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#566353 väldigt tjat om hur bra vi är .. men nääe det är vi inte lilla norge har ökat sin volym betydligt mer än sverige, och deras virkesförråd ligger numera på dryga åtta hundra miljoner kubik, snabbare höjning än sverige givetvis ... över 60% av de 10 miljoner kubik dom plockade ut förra året var timmer, jämför sverige som var 40% ... vi är bara efter alla andra nordliga länder och blir det mer för varje år nu .. du överdrev som vanligt, virkesvolymen i sveriges produktiva skogar är 3200 inte 3500 miljoner kubik (enligt senaste skogstaxen ... och tyskarna är överlägsna oss att göra pengar på sin skog hanatorp, så det blir bara löjligt att klaga på att dom eldar upp den, när ett svenskt sågverk får 50% bakar på skitvirket de sågar .. kolla in en såg i tyskland så förstår du hur löjliga vi är med pinnarna vi sågar .. läs här vad tyskar tycker om svensk skog .. https://www.dt.se/artikel/insandare-tys ... anlandskap

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#566357 Vilket tjat? Den där insändaren har du ju redan visat en gång! Kanske det är du som fått den publicerad ?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#566361 Det var inte mycket skog i Hitzacker. Ungefär 75% av arealen i Niedersachsen är sedan länge kallhuggen och omvandlad till jordbbruksmark eller bebygels,, industriområden och vägar. Endast ca 25% är skog. Du kan ju tipsa dina tyska vänner om Nationalparken i Tiveden där finns något för dem.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

jannee  
#566362 Efter vad jag sport är sågutbytet på sågverken ut mellan 73 till 77 % = säljbart virke av inmätt volym.
Därtill kommer ersättningen för spån och flis, barken nyttjar man till bl.a. sina torkar, en del saluförs även som bark för täckodling.
Undrar varifrån Ulf får sina siffror.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#566388 Det är inte många rätt Ulf har men det här med sågutbyte 50 procent ligger nära sanningen. Så där är du fel ute Jannee. Det är omöjligt att ens komma i närheten av de siffrorna du nämner. Tänk på att virket krymper 10 procent också. Du har nog möjligen fått siffror utbyte mot m3 to.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

mb-man  
#566397 Derome ligger iallafall över 70% i sågutbyte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).