Alternativt skogsbruk, blÀdning och hyggesfritt

Sveriges tre trÀdslag

7724 inlĂ€gg 585250 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

isteskog  
#565710 🙃 🙃 🙃

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

Avslutat-02  
#565733 Granen Àr hÀr för att stanna, likasÄ contorta och tall.

Men vilka lövtrÀd ska vi satsa pÄ i framtidens skogsbruk?

Enbart björk?
Eller ska vi vÄga ta in fler?

AnvÀndarvisningsbild

Re: sveriges tre trÀdslag

T Landström  
#565740 UrsÀkta mig...men ibland funderar jag pÄ om TS överhuvudtaget Àger skog eller för den delen rört sig i en!
Kommer inte med nÄgot konkret...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

Hanatorp  
#565741 Tyskarna brÀnner alltmer brÀnsleved som jag rapporterat om tidigare och jag kan nu avslöja min kÀlla som Àr Bundesministerium fuer Landwirtschaft, Forstwirtschaft und ErnÀhrung.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

Chainsaw Charlie  
#565757 Om vi inte ska producera massaved hÀr eftersom den produceras effektivare i Sydamerika sÄ Àr det heller ingen mening att odla löv hÀr över huvud taget. Lövtimmer produceras billigare och till samma eller bÀttre kvalitet i Centraleuropa. Med den logiken ska vi hÀr uppe i norr bara satsa pÄ senvuxen furu och gran....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

jannee  
#565760 Enbuskar, vÀxer sakta = ingen brÄdska med att avverka, sedan tÀljer man knivar (smör) av virket och blir multimiljonÀr.
För övrigt kan man Àta bÀren och av barren gör man enedricka :lol:
http://www.lÀkeörter.se/lakeorter-a-o/enbar
M.a.o. detta Àr nÄgot vÄr kÀre Ulf 1 borde satsa pÄ i stÀllet för att svamla.

AnvÀndarvisningsbild

Re: sveriges tre trÀdslag

ulf 1  
#565765 jag kan bara konstatera att vi har de mÀnniskor vi förtjÀnar i skogsnÀringen, en bunt nollor som Àr totalt blanka i sitt tÀnkande, de kanske klarar att tÀnka smörknivar och senvuxen fura eller biobrÀnsle och kortare omloppstider ... inte konstigt att vi i sverige minskat vÄrt virkesvÀrde 30 Är i rad och att produktiviteten (har inget med ett ökat uttag att göra) legat helt still under samma tid .. virkesvÀrdet kommer att fortsÀtta att sjunka, och vi har bara denna enfaldiga fantasilösa skogsindustri att lyssna pÄ ... den som hÀrskar över oss alla frÄn forskare till politiker ... smörkniv, sa bill ... kÀrnfura sa bull ... det en skogsÀgare fÄr ut för sin rÄvara i sverige Àr betydligt mindre Àn vad det kostar att ta ut det ur skogen och frakta det till en fabrik ... hur kan man tro att det har nÄgon framtid ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

sveakatten  
#565766 OK, konkret, hur tycker du vi ska göra?
Jag tycker ocksÄ att virket Àr för dÄligt betalt, men att sÄga och sÀlja sjÀlv Àr heller inte sÄ lÀtt, i varje fall om alla skogsÀgare ska göra det.

AnvÀndarvisningsbild

Re: sveriges tre trÀdslag

Mellberg  
#565770 Ulf 1 har tÀnkt sjÀlv igen :-ss , det blev som vanligt "vilse i pankakan". Fem fel av fem möjliga =)) =)) =)) =)) =))

Turboplantan ökar produktionen med ca 25%, med allt lika sÄ innebÀr bara detta att vÄra skogar pÄ sikt kommer att ha en tillvÀxt pÄ drygt 160 miljonor kubikmeter per Är . \:d/

AlltsÄ kan Svenskt skogsbruk ganska enkelt öka avverkningarna frÄn dagens nivÄ med ca 50%, det tycker jag Àr spÀnnande :-o .

Kom ihÄg Ulf 1, att allt du kan göra av olja kan du göra av skog :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

isteskog  
#565771 Återigen, hur har trĂ„dskaparen tĂ€nkt sig över det tredje trĂ€dslaget? Inget svammel utan konkret svar, tack! PĂ„minner om det första stycket i denna trĂ„d: det största problemet med svenskt skogsbruk och som skapar mycket av det som gör att allt skogsbruk blir felaktigt frĂ„n början till slut, Ă€r att vi bara tĂ€nker gran eller tall ... vi slĂ„r oss för bröstet och talar om "vĂ€rldens bĂ€sta skogsbruk" ... det Ă€r bara patetiskt sĂ„ lĂ€nge som vi utesluter alla andra trĂ€d som lönsamma, det tredje trĂ€dslaget som kallas löv eller sly Ă€r det mest vĂ€rdefulla, men Ă€ndĂ„ sĂ„ lĂ„ter sig skogsĂ€gare luras att se det som nĂ„got ovĂ€lkommet i skogen .... att asp och björk i norra sverige ses som sly Ă€r bara sorgligt, att gamla bok och ekmarker i södra sverige planterats med gran Ă€r sĂ„ fel att det borde leda till Ă„tal .. vi Ă€r sĂ„ hjĂ€rntvĂ€ttade av skogsindustrin att vi slutat tĂ€nka dessa trĂ€d som nĂ„got som kan ge avkastning .. att det skulle vara bĂ€ttre för vĂ„ra plĂ„nböcker Ă€r vi helt avprogrammerade med .. södra skulle efter mĂ„nga Ă„r utan lövsĂ„gverk satsa dĂ„ ikea behövde lövtrĂ€, men gav upp efter ett par Ă„r 2009-2011 .. men dessa hycklare har ju i decennier hjĂ€rntvĂ€ttat sina skogsĂ€gare med barrens lovsĂ„nger sĂ„ vad fan förvĂ€ntar man sig ... att det plötsligt ska ska stĂ„ lövtrĂ€d i kolsvarta granplanteringar ... nĂ„got slags glapp i hjĂ€rnan mĂ„ste det vara i svensk skogsindustri .. det som fĂ„r ta stryk Ă€r narturen och de stackars skogsĂ€garnas plĂ„nböcker och framtid .. att vara i talibaners fĂ„ngenskap Ă€r alltid en mardröm, vare sig det Ă€r fiber eller islam som skapat dom ..

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trÀdslag

jannee  
#565775 Till syvende och sist Àr det ekonomin som styr, sedan kan man tycka och tÀnka vad man vill.
Odla nÄgot som man "kanske" nÄgon gÄng i framtiden kan tjÀna bra pÄ, vem tar den chansen?
SjÀlvklart ska man se bakÄt MEN tÀnka framÄt.
Vad Àr det som kommer att bli efterfrÄgat om 75 eller och 200 Är, för det Àr den tiden det tar innan "min" rÄvara Àr fÀrdig för att förÀdlas.
Bok och ek i all Àra men hur ser lönsamheten pÄ sikt ut.
Du har enorma kostnader framför dig bara för att lyckas etablera starten av en produktionskog.
HÀr i södra delen av landet Àr nog björk den minst kostsamma trÀdslaget att odla.
Etablera sig oftast sjÀlv, vÀxer som f*n och Àr klart att sÄ smÄningom börja skördas (gallras) efter bara en mansÄlder.
Å andra sidan Ă€r det gran men framförallt lĂ€rken som snabbast ger pengar i plĂ„nboken.
Varför har DU skog?
Vad vill du med den?
Är du nostalgisk eller realistisk?
ALLT var inte bÀttre förr men annorlunda Àr dÄ sÀkert.
SjÀlvklart kommer Àven framtiden att se annorlunda ut mot idag.
MEN Ät vilket hÄll gÄr det?
KlimatförÀndringen gör "kanske" att vÄra produktionsskogar blir mer lövinriktade - eller nÄgot helt annat trÀdslag.
Sia gÄr allt, men vi mÄste i vilket fall som helst vÀnda kappan efter vinden.
Bara försöka odla nÄgot som sjÀlv inte vill vÀxa naturligt Àr som att lugga en flintskallig.
Ulf kan prova med sin bokodling, sannolikt Àr det bara bortkastad energi.
För 50 Är sedan var det inte alls ovanligt att man odlade rÄg pÄ sÀdÄkrarna medans majs var ovanligt.
Idag Àr det tvÀrtom
Onaturligt eller ofrÄnkomligt?
Varför ska vi - ni var sÄ motstrÀviga gör det gÀller förÀndringar av vad som odlas i skogen?

AnvÀndarvisningsbild

Re: sveriges tre trÀdslag

Lars Lundqvist SLU  
#565776 Det finns mÄnga brister i resonemangen i trÄden.

Än sĂ„ lĂ€nge har inlĂ€ggen bara handlat om rĂ„varan, skogsĂ€garna och industrin:
SkogsÀgaren sÀljer rÄvara till industrin... och sen dÄ? Ni glömmer den viktigaste komponenten i kedjan nÀmligen slutkund. Det Àr ju konsumenterna som i slutÀndan ska betala för allting nÀr vi konsumerar nÄgot av det som industrin framstÀllt av den rÄvara som skogsÀgaren sÄlt. Var finns de konsumenter som idag Àr beredda att betala mycket mer och för vilka produkter?

Barr- och lövvirke har helt olika egenskaper och Àr inte generellt utbytbara. DÀremot kan lövtrÀdslag A ofta ersÀttas av lövtrÀdslag B. Eukalyptus frÄn Brasilien kan dÀrför ofta ersÀtta lövtrÀd frÄn Sverige som rÄvara. Lövvirke fÄr, nÄgot förenklat, högre kvalitet ju fortare trÀden vÀxer medan det Àr tvÀrtom för barrtrÀd. Att producera riktigt högkvalitativt barrvirke tar tid. TrÀden mÄste fÄ vÀxa nÄgorlunda lÄngsamt i 150-200 Är. Och om det Àr "masttrÀd" som ska produceras sÄ tar det Ànnu lÀngre tid. Men vilka Àr det som ska köpa de produkter som skapas av dessa trÀd? Det finns hyfsat gott om sÄdan barrskog i Ryssland, men den avverkas i ganska liten omfattning. Varför? DÀrför att den Àr dyr att avverka och transportera till industrin pga stora brister i den infrastruktur som krÀvs, och det finns inte tillrÀckligt mÄnga miljoner slutkunder som Àr intresserade av att betala dyrt för slutprodukterna.

Ulf har flera gÄnger hÀvdat att Sverige avverkar för mycket av sin tillvÀxt. Om avverkningsnivÄn sÀnktes till 30% av dagens sÄ skulle det betyda att 70% av de intÀkter som dagens skogsÀgare fÄr ocksÄ skulle försvinna. Eller sannolikt mer. För om 70% av rÄvaran försvann sÄ skulle en stor del av industrin försvinna, vilket skulle leda till ökade transportavstÄnd till de fÄ industrier som var kvar, dyrare avverkningar eftersom det skulle vara lÀngre mellan entreprenörerna, osv, och i slutÀndan mindre betalt till skogsÀgarna per avverkad kubikmeter. SÄ fÀrre skogsÀgare skulle fÄ mindre betalt. Det skulle i första hand drabba de som Àger skog lÄngt frÄn de industrier som finns kvar, dvs glesbygd och norra Sverige.

Ett annat snurrigt resonemang Àr att skogsÀgare Ä ena sidan ska sluta kalhugga men Ä andra sidan avveckla sin granskog och ersÀtta den med löv, helst bok. Hur ska man kunna föryngra med bok eller andra lövtrÀd om man inte först slutavverkar granskogen?

Om man tittar pÄ pÄ hur skogsindustrin i vid mening har förÀndrats sen slutet av 1800-talet sÄ Àr de stora trenderna att efterfrÄgan pÄ sÄgade varor har sjunkit och efterfrÄgan pÄ "fiberprodukter" i vid mening har ökat. Lönsamheten Àr högre inom fiberindustrin Àn inom sÄgverksindustrin. Trots det Àr sÄgverkens rÄvara dyrare - timmer betalas fortfarande mer Àn massaved. Om man utgick frÄn slutprodukternas lönsamhet sÄ borde det vara tvÀrtom. Men om inte sÄgtimmer betalades högre Àn massaved sÄ skulle sÄgverken ha vÀldigt svÄrt att fÄ nÄgot alls att sÄga.

Det Àr inte bara slutkunderna som glöms bort i diskussionerna hÀr inne, utan Àven maskinförarna. Entreprenadföretagen nÀmns emellanÄt, dvs de som Àger maskinerna, men de som sitter i maskinerna glöms oftast bort. Idag Àr det ofta svÄrt att fÄ tag i duktiga skogsmaskinförare och mÄnga av de som anstÀlls vill jobba som alla andra, dvs jobba dagtid pÄ vardagar, hÀmta barn pÄ dagis och vara hemma med familjen pÄ kvÀllar och helger. Maskinerna skulle behöva gÄ i treskift sju dar i veckan för att verkligen fÄ ner avverkningskostnaderna, men det förutsÀtter att det finns nÄgra som Àr villiga att köra maskinerna kvÀllar och nÀtter, lÄngt borta hemifrÄn, istÀllet för att vara hemma med familjen. NÀr det Àr svÄrt att hitta personer som vill ha ett sÄnt jobb sÄ mÄste lönen för det arbetet höjas för att ÀndÄ locka nÄgra. Men om personalkostnaden blir alltför hög sÄ Àr det lönsammare för entreprenadfirman att bara köra maskinen i tvÄskift, eller rentav i enskift.

I slutÀndan Àr det skogsÀgaren som fÄr betala för detta genom högre avverkningskostnad och mindre betalt för sitt virke, dÀrför att slutkunden som köper den produkt som industrin producerar och som sÀljs pÄ marknaden inte Àr beredd att betala mer bara för att skogsmaskinförare vill ha "normala" arbetstider.

Skogsbruk i vid mening, frÄn skogen till slutkunderna, Àr en komplicerad historia med mÄnga inblandade. Den som bara har sett sin lilla del av vÀrlden har ofta svÄrt att förstÄ och överblicka hur allt hÀnger ihop. Dagens svenska skogsbruk ser inte ut som det gör dÀrför att nÄgra fÄ personer har suttit och tÀnkt ut hur det ska vara, utan det har gradvis utvecklats under de senaste 150 Ären i takt med att samhÀllet och omvÀrlden förÀndrats.

AnvÀndarvisningsbild

Re: sveriges tre trÀdslag

ulf 1  
#565777 det var mastigt att lÀsa de senaste inlÀggen nÀr man har fulla dagar, men jÀvligt intressant, kanske kan det till slut bli en diskussion om vi kan Àndra pÄ skogsbruket eller om vi ska fortsÀtta som vi gjort .. jag ska lÀsa detta i lugn och ro i helgen, och kan vi sen fÄ en Àrligt utbyte av tankar sÄ kan det bli nÄgot bra av det ... skyttegravskrig Àr ju bara sÄ meningslöst ... just nu sÄgar jag pallkragevirke, och försöker sÀlja trÀstÀngsel, men alla tycker bara det Àr intressant, utan att slÄ till och köpa nÄgra .. sÄ jag törs inte sÄga mer lÀkt nu ... om nÄgon vet hur vardagen för en skogsÀgare Àr, sÄ Àr det jag ...

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: sveriges tre trÀdslag

halvproffs  
#565798 Mastigt? Dina Àr mycket vÀrre utan nytt stycke, svordomar, nedsÀttande kommentarer mm hela tiden. SkÀrpning!!

AnvÀndarvisningsbild

Re: sveriges tre trÀdslag

halvproffs  
#565823 Inte nog med det kom jag pÄ. InlÀggen Àr sÄ lÄnga att dom blir uttröttande sÄ nÀr jag har lÀst dem sÄ hÀnger ögonlocken och... vad stod det dÀr??

Tryck pĂ„ den krokiga pilen sĂ„ hĂ€r sĂ„ fĂ„r du ett nytt stycke!! 👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).