Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585206 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Värmlänning  
#563381
vinterrojarn skrev:
Värmlänning skrev:Nyzell, när kommer inbjudan till skogsdagen du har lovat? Då kan du för forumets medlemmar få visa din fantastiska paradisfastighet!


Vi kan väl låtsas att jag vet precis vad ni talar om.........

Är det någon som har en avbild av edens lustgård fast i skoglig form???

Vår gode vän ”Tuffe Uffe” har en paradisgård likt inget annat i Hällefors mörka skogar...
Vi väntar fortfarande på inbjudan!

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#563382
Värmlänning skrev:Nyzell, när kommer inbjudan till skogsdagen du har lovat? Då kan du för forumets medlemmar få visa din fantastiska paradisfastighet!

Och demonstrera bandsågverket som med en unik sågteknik gör att virket är värt otroligt mycket utan efterarbetning.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563383 Åh tusan,,,, med tanke på att han verkar ha en viss ton av att glida iväg lite med viss verklighet så tror jag att jag skulle avstå, får en obehaglig känsla i ryggen, känns lite som Kalle och Chokladfabriken....

I huvudrollen ser vi Uffe som Willy Wonka...
Är väl bara den där kostymen som fattas, ompalomperna eller va fan de nu heter verkar han ju redan ha....

Och vissa som tar emot hans unika inlägg förvandlas till något av det där barnen, som äter av hans ofärdiga godis.....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563384
Palakangas skrev:
Värmlänning skrev:Nyzell, när kommer inbjudan till skogsdagen du har lovat? Då kan du för forumets medlemmar få visa din fantastiska paradisfastighet!

Och demonstrera bandsågverket som med en unik sågteknik gör att virket är värt otroligt mycket utan efterarbetning.


Det är av guld, som är ihop sparat av svettiga hästar med karlar med läder piskan högt, som bara väntar på att smacka på rumpan lite....

Därav det unika priset, det är unikt och lite udda ungefär som ägaren.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563386 Vänta bara tills Uffe blivit en del va jägmästare utbildningarna,,,, då blir det en jävla fart på ompalomperna, det där sågverket kommer glöda värre än en glödbädd.

Han kommer kunna leverera så mycket sågat virke att Karl Hedin, inte bara behöver förakta vargen utan även Uffe kommer bli en riktig motståndare..... Men å andra sidan,, var det inte så att granar och tallar var för idioter, då är det ju lugnt, för det är ju det Karl sågar mest.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

olavk  
#563387
vinterrojarn skrev:Är det verkligen en fulstil? Eller är det den Normala administrativa avgiften som det kostar ca att hantera fakturor och liknande....

Men att det är fult att inte tala eller skriva ut detta, där kan jag hålla med.

Men jag har inte fått någon pålaga lagd av bolagen jag jobbar åt, brukade kolla detta med kunderna förr, nu har jag dålig koll då jag nästan enbart jobbar emot privata.
Men föreningen la inte på mina röjfakturor.
Men det var då de.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563392 Vill du att jag ska vidare utveckla detta? Eller ska jag bara läsa vad jag skrev till Isteskog?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563395 Jag tar det första då.

Jag fick höra detta om att vissa bolag eller föreningar la på en viss procent på entreprenörens faktura, jag frågade då mina kunder som valde att ta fakturan genom föreningen eller bolaget hur mycket kostnaden låg på, en del t,ex Holmen skog tog ut en liten procent sats. På en räkning på 15000 kr exklusive moms tog de ut ca 5%. Medans t,ex Mellanskog inte la på någonting alls.

Hur det är nu vet jag inte då jag nästan enbart röjer åt privat skogsägare, bolagen jag röjer åt är Rundvirke och wedaskog.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563445 Det är klart, att såga torrgranar kanske är en idé, de behöver ju inte torka.

Men å andra sidan, om man sågar torra granar med blånad så kanske värdet ökar...?...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#563448
vinterrojarn skrev:Det är klart, att såga torrgranar kanske är en idé, de behöver ju inte torka.

Men å andra sidan, om man sågar torra granar med blånad så kanske värdet ökar...?...

Du ska såga mögliga tallstockar till tretumsplank. Det vill miljonärerna ha som golv. Har lille uffe skrivit.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563516 Jasså de ska vara mögliga också,,,

Att blåvirke är eller var eftertraktat det visste jag men dåliga stockar som inte ens duger till ved?

Tjärvirke brukar vara fint... Tallkådan som färgar virket i olika nyanser....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563522 Möglig tallplanka i golven?🤔🤔 Undrar om de har en viss kärlek för arm eller benbrott?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#563525
vinterrojarn skrev:Undrar om de har en viss kärlek för arm eller benbrott?

Det är mögligt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563526 Jag var och tittade på ett skifte idag,,,,
Markägaren har inte gjort ett dugg, en tallplantering som gått till bra, men där stannade det, björk och annat sly som har piskat sönder tallarna.

Ringde kunden och frågade va han hade tänkt sig,,,,,, total lövsanering och 2m förband mellan tallarna.....

Suck...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#563527 Det vill vi se bilder på före och efter röjning ..... 👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).