Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584343 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Nyborg  
#563357 Har du lyssnat för mycket på uffe? Gran o tall fick man ju knappt inte ha i skogen, då var man ju bara dum...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563358
Nyborg skrev:Har du lyssnat för mycket på uffe? Gran o tall fick man ju knappt inte ha i skogen, då var man ju bara dum...


Vem då? Jag.....

Gran har jag snart inget av... Den blir bara rutten...

Tall har jag, och en hel del björk,al,asp,sälg,rönn. Allt för ved produktion....

Men jag skulle inte ta efter Uffe.... Är ingen miljöterrorist.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Nyborg  
#563360 Rätt trädslag på rätt mark. 😀 👍 🌲

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#563361 Ja visst är det lätt att försörja sig på 200 hektar skogsmark, men då får man sluta att kalhugga, för inte fan kan du leva på de 50 tusen netto som ett kalhuggningsbruk ger dig per år, på 200 hektar, utan då får du vara lite kreativ, ( jag ger inga kommentarer om den statusen hos de som bjäbbar med mig) ... utan ger några goda råd ... i dag är det inte skogsbruk för ärthjärnor som ger pengar till industrin, det var länge sedan dom förstod det ... utan det är att "sälja drömmar" (turboplantor) och bedrägligt hota dig med att du är en loser om du inte köper drömmen ... att vara så grundlurad av bilnasarnas bullshittande att man låter avverka en fullt växande 50-60årig skog ... för att den "snart blir full med röta och därmed värdelös, eller att "den ser ut att inte må så bra, så det är bäst att börja om" eller att det blir så "billigt när VI har maskinerna på plats hos grannen" just det där VI är väl intressant vilka vi menar bolaget, äger virkesköparen skotare och skördare eller vad menar han .. om man har bättre resurser än en ärthjärna så förstår man att man givetvis ska tala med entreprenörerna själva och inte gå via den jävla bulvan som redan har lurat av dig din fullt växande skog och nu förnedrar dig (och entreprenören) ännu mer genom att tjäna pengar på er båda... sen blir det turboplantor, och "förmedlad" röjning och som kronan på verket en gallring .... så det blir "en jäääävla fart på tillväxten" som sagt ... suckers ... det mest löjliga jag hör hela tiden, är när de 95 % av sveriges skogsägare som äger mindre än 30 hektar undrar hur dom ska öveleva om dom inte säljer till bolagen "som har alla resurser" och säger att "jag kan inte köpa skördare skotare sågverk och bla bla bnla" näää men ge fan i det då.. för det är ju ganska fånigt att på en tillväxt på 15 kubik om året leka skogsbruk, när en stuga i din skog ger dig 50 tusen om året utan att du lyfter ett finger ... och ... skogen låter du givetvis stå kvar ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#563363 Undrar vem som "bjäbbar' mest här?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

jannee  
#563364 Är du dum på riktigt eller bara skämtar du käre Uffe.grin:
Julgransplantor sätter man med ett förband på minimum 2500 plantor/ha, detta innebär i sin tur att om du multiplicerar 2500 med 200 - kan du räkna så långt :?:
I vilket fall som helst blir det 500 000 jämt fördelade på 8 år, vilket det tar för att bli en normal julgran.
Du avverkar 50 000/år men planterar även 50 000 nya kungsgransplantor, detta i sin tur gör att du nästa år kan göra likadeles.
Å andra sidan är det nog ingen mening med att förklara för en som inget begriper :mrgreen:
Han som driver Smålandsgran gör på så vis, dock har han inga 200 ha men tillvägagångssättet är ändå detsamma.
Nu är det visserligen på så vis att detta varken hinner eller orkar man med ensam, måste leja in hjälp utifrån, dock är lönsamheten så pass hög att det ändå blir pengar över till att leva på :!:
Orkar du med att själv sköta 20 ha julgransodling lever du gott på vad detta ger i överskott.
När du väl investerat i nödvändig utrustning, hägn, fyrhjuling med STORT släp, sågar, planteringspade, sekatörer och nätmaskin har du inga övriga större löpande kostnader.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#563366 jag tappade en nolla, 150 kubik ska det vara, men jag kan utveckla detta lite .. jag talade med en företrädare för "världens modernaste sågverk" sävar, nånstans i norrland .. han sa att man fick ut 50% virke ur en stock, resten av stocken var bränsle.. om man då leker storskogsbolag med sina 75 kubik om året så är man väl bra fånig (det sågar jag upp på en vecka, i min bandsåg för 80 tusen) och kan sen sälja för 200 tusen .. .. nettot på en slutavverkning ligger normalt på 200 kr kubiken och dom 30 tusen det blir är en månadslön för en städare, så vad 95% av skogsägarna spänner upp sig för, har jag aldrig förstått, klipp er och skaffa ett jobb och ge fan i att skövla vår natur via ärthjärnornas skogsbruk ... södras stora sågverk har en vinst på 7 kr kubiken och borde alla spärras in för terror mot vår natur, det borde vara förbjudet att bedriva det skövlande kalhyggesbruket för den löjligt lilla vinsten .. det man gjort under de senaste 40 åren mot sveriges natur och trots skövlande överavverkningar lagt ner 90% av sågverken och många pappersbruk är ju bara idioti ... hur svårt ska det vara att förstå ....

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563368
Nyborg skrev:Rätt trädslag på rätt mark. 😀 👍 🌲


Jag kör alla trädslag på alla marker, då kan inte mycket bli fel,,,🤔🙄

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563370 Jaha, så hade Uffe släppt sig igen så att hela tråden luktar illa.

:shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#563371 Ja du Uffe, det du sågar på en vecka får du inte några 200000 för. Det ska du inte försöka lura i någon.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563372 Nä,,nu är vi ute och seglar utan segel.

80.000 kr för sågverket.
Sedan ska du sälja en jävla massa virke för 200.000 kr.....

Jaha, ja efter det har torkat och blivit godkänt av köpare...mm.

Nä, det där kommer aldrig att hålla.

Vi är väl känslan som varje bolag och säljare använder, det är också så det är menat, om jag anlitar ett bolag så vill väl jag höra att entreprenören som kör åt de är nöjd, inte missnöjd så de fuskar för att komma därifrån. Det är en vi känsla i det mesta även här på detta forum.

Men det är klart att sitter man på sig lilla kammare och smider konspirationsteorier och spy miljöterrorism över alla andra så......

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Värmlänning  
#563374 Nyzell, när kommer inbjudan till skogsdagen du har lovat? Då kan du för forumets medlemmar få visa din fantastiska paradisfastighet!

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563375 En av min bästa vänner har ca 400 ha skogsmark och 25 ha åker.

Han avverkar varje år 1500-2500 kbm.
Han sparar alltid all björkmassa och rensar sin skog på torrgranar och annat.

Han sparar björk utefter vägar....
Detta för att tillverka ved.

Han drar in mer på ved tillverkningen än på avverkning. Men inte fan slutar han att odla skog för det, han har jättefina tallbestånd och granbestånd. Han planterar dock endast gran oavsett.

Flitig med att anlita för röjning.

Men nu till det vettiga, skulle han börja bruka skogen efter Uffes teorier, då skulle han snart bara ha ved tillverkningen kvar och han skulle då behöva investera i sågverk,tork,mm.

Detta gör att han måste ta av skogen genom avverkning, men då sitter han ju i klorna på industrin....😱.

Eller är det inte så alla måste göra...sedan kommer det där med att låta bli att göra kalhyggen, då binds mindre koldioxid och mer gammelskog står och ruttnar bort.
Att sedan avverkningskostnaden ökar, det verkar vissa tomtetokar strunta fullständigt i....

Jag tar gärna emot maskiner som gör i närheten av mitt skift så jag slipper betala trailern. Det är en vin vin för bolaget och mig.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563377 I morgon ska jag till en röjning som skulle få Uffe att bajsa i byxan av lycka, där skall allt barr bort, och lämna plats åt lönn, ek, björk,rönn,sälg,alm.

Kommer bli skit kul att enkelställa på ca 1 meter med detta utbud, sedan skall alla stenmurar röjas fram....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563378
Värmlänning skrev:Nyzell, när kommer inbjudan till skogsdagen du har lovat? Då kan du för forumets medlemmar få visa din fantastiska paradisfastighet!


Vi kan väl låtsas att jag vet precis vad ni talar om.........

Är det någon som har en avbild av edens lustgård fast i skoglig form???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).