Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585124 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#563134 många som läser och skriver här är ju helt klart människor från "industrin" och dom blir givetvis livrädda när någon kallar dom för bilförsäljare, bullshittare och bedragare, men jag har aldrig haft några problem med att beskriva verkligheten som den är, att kalla mig idiot eller behöva ta en wisky för att orka läsa mig, ser jag som en ren komplimang .. men allvarligt .. om man i flera decennier bedrivit ett skogsbruk som gjort våra skogar så mycket svagare än de var för 70 år sen, borde man inte från industrin då vara mer ifrågasättande mot kalhygge ... och om vi bortser från att skogen dör och blåser omkull lättare, så finns ju så mycket mer att oroas för ... vi har försämringen av kvaliteten på virket, grundvattnet, brunifiering av sjöar, trivialiseringen av arter, försämringen av attraktionsvärdet på vår natur, som är en katastrof rent nationalekonomiskt, den ångest som massor av människor vittnar om, ofta europeer som har sina sommarställen i sverige, när allt fler "paradis" plötsligt står mitt i ett ruinerat landskap, de närmsta tre månaderna kommer 50 tusen hektar att kalavverkas, de innehåller i snitt 40 fågelbon per hektar, det är 2 miljoner bon i backen, förra sommaren gick jag ut på ett nyskövlat hygge i kloten, utanför kopparberg, eftersom det var så mycket korp i luften så blev jag nyfiken på vad det kunde vara ... det var en ganska skrämmande upplevelse att kliva runt på hygget bland skrikande fågelungar och kalasande kråkfåglar .. men va fan, varför skulle det vara något undantag, varför skulle vi bry oss om det, när vi inte ens bryr oss om vår egna döende träd och ett försvinnande grundvatten, världens sämsta skogsbruk är ju en katastrof på så många nivåer, att man måste vara både döv och blind och sakna all empati för människor och natur för att inte förstå .... är det så illa ... vi brukar glatt i vår enfald bli glada när sädesärlan kommer tillbaka och flyttar in under samma tegelpanna år efter år, men skogen som är hemvist för så enormt många fler djur, har vi inga problem att ta bort .. var finns logiken ... det är bara tomt .. jag ringde efter klotenbesöket till sveaskog och undrade om man inte kunde hejda sig ett par månader, (det var trots allt en ekopark man avverkade i) svaret blev "du besökte ju våran skog i alla fall, hur många myror tror du att du trampade ihjäl" ... tja.... jag tror inte man behöver ha många hjärnceller att häva ur sig ett sånt svar, och jag tror inte att man vill tänka för mycket på vad man gör heller ... han lyckades väl inte få till nåt bättre svar, när han inte kunde använda "klimat" eller "koldioxid" .... vi är ett mycket fattigt folk på så många sätt, och vi har väl den makt vi förtjänar ... och så länge som vi inte orkar bry oss själva så kommer det att bli värre .. det enda som kan skapa förändringar, är att öka folks medvetenhet, och det är det jag ägnar mig åt ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563165 Bra Uffe, i övrigt tror då jag inte att vi har skövlat någon skog och jag tror inte att Sveaskog har avverkat någon ekopark, men om så nu är fallet, grattis då har du varit med och sett början till att Sverige tagit ytterligare ett steg mot att reducera utsläppen, eftersom ungskog binder mer koldioxid än gamla halvdöende träd gör.

Sedan att fågelungar blir uppätna, jaha jag trodde detta var naturens gång.
Kan väl fan inte skuldbelägga oss andra för va djur gör.

Industrin har inget med dessa konspirationsteorier att göra, visst industrin vill ha virke och vi är till viss mån styrda att leverera våra produkter dit.
Men detta tok är bara tok och snart går det för långt även för en som dricker lite whisky och läser och analyserar det mesta.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563188 Jaha du Uffe, du ringde då alltså för att klaga på deras avverkning eller?

Och fick då detta svar? Eller var det så att du fick detta uttalande som svar på ditt otrevliga språk över t,ex deras icke miljöhänsyn..?....

Nja att du skulle ha dödat några myror det kan ju vara hänt, men att du ens funderar på att spy galla över Sveaskogs personal, där är det väl lite väl långt gånget...

Sedan vill jag bara förtydliga för dig som tydligen inte inser att när man kallar folk för t,ex bedragare då är de givet att den personen kan bli förbannad.

När du hänvisade till att säljare springpojkar då blev jag väldigt förvånad över vad som rör sig uppe i det som tydligen måste vara ett konstant vaccum till huvud. Se där, detta vet jag att du inte kommer ta åt dig av, men det är ett stamp med foten...

Lägg ner den där överdrivna miljö terrorismen, och försök att argumentera med oss andra en stund istället.

Välkommen....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

jannee  
#563197 Käre Ulf 1, du pratar väl inte lika virrigt som du skriver?
För om det så är, var tyst nästa gång du gör ett läkarbesök!
Risken är nämligen överhängande att du tvångsomhändertagen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563216 Ja omhändertagen eller inte, men att börja påstå att ett kalhygge föder baggar och borrar? Nä men miljöhänsyn gör det, ju mer joller och annat tok ju mera borrar.

Grundvatten är inte enbart beroende av skogens rötter för att komma närmare ytan utan det måste komma nederbörd också.
Skulle inte tro att vårat skogsbruk ligger bakom, t,ex ökande öken område i Afrika, regnskogens förfall.

Att markägarna skulle vara konflikträdda?
Nja det finns nog andra förklaringar.
Att vissa politiker är det, ja.
Lämnar det där.


Nu kan ju inte alla skogsägare förädla sina egna timmerstockar, och alla vill inte göra makt eller pengar på att utnyttja andra.
Jag håller på med att sälja mina tjänster och kapa och sälja ved, lite andra legogrejer. Men jag skulle aldrig ha tid till att stå och såga timmerstockar, sedan torka och börja den enorma process som krävs för att börja sälja och leverera virket.

Säljbiten är naturlig för mig, men jag kan se och betänka om det finns utrymme för att kunna producera och få avkastning på detta, och Jo det gör det.

Men bara om man får kontrakt med större inköpare.
Skulle tro att väldigt få ens på detta forum har den kapaciteten som krävs eller varför inte ens nämna kapitalet för att bygga upp en sådan verksamhet.

Kom inte dragandes med, åh det räcker med en vara och en telefon,,,, för nä, det krävs mycket mycket mer.....

Det är som att sälja John Deere till lägenhetsinnehavare.....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563222 Jaha efter att ha filat några kedjor och druckit några whisky, så börjar huvudet att vandra iväg och helt plötsligt så for fan i mig.

Uffe hur många skogsägare tror du att det är som skulle kunna leva på ENBART det som skogen ger?
Pratar inte bär och sånt rammel utan enbart,
Sågad vara, ved,leveransvirke, grillkol mm.

Jag skulle tro att det visar sig snabbt att det behövs en ganska stor areal för detta...


Men nu visa nu för oss andra här på forumet att du är så jävla intelligent och kan lösa det mesta...

Ge mig svaret, hur går vi till väga för att bli självförsörjande? :-ss :-ss :-ss :-ss :-ss

För tydligen så fattar inte jag detta....(fast det gör jag... :d :d :d :d )

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#563266 det är väl ingen som påstått att man helt kan leva på ens 200 hektar skogsmark, vilket också betyder att 99% av alla skogsägare överhuvudtaget inte ska erbjuda sig som gratisslavar åt skogsbolagen och skogs"ägar"föreningarna .. skogsbolagen tjänar mer på sina "tjänster" åt skogsägarna än dom gör på sina såg och pappersindustrier .. skotare och skördare debiteras genom industrins bilförsäljare, plantskolor ägs av industrin, röjning och gallring förmedlas via industrin ... det enda du själv får göra, är att gratis upplåta din mark .... vad sa sverker ... blåst, lurad och bedragen ... vilka suckers ni är ... idag ska jag plantera tusen ek och bokplantor .. det är ju ett underbart klimat för dessa trevliga och lönsamma träd här i bergslagen .. ni som sitter fast i maktens lögner om hur ni ska sköta er skog (åt dom) kommer säkert att få höra era ungar fråga på er ålders höst, varför ni inte gjorde som "ulf med litet u" .. om några år ska jag vara en viktig del i jägmästarutbildningen, har jag tänkt mig .. den som lever får se .. givetvis kommer ädellövet att hägnas med mina fina stängsel som jag tillverkat under våren ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563270 Javisst ska du vara ett inslag i jägmästare utbildningarna,,,, men inte som du tror..!

UTAN som AVSKRÄCKANDE exempel.....
=))


Men du tomtegubbe, det är precis som vanligt, man vill ha svar på frågor men det kommer aldrig några, bara mera trams.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563272 Fast det är klart, det var ju ett vanligt tamt inlägg av dig, man skulle nästan kunna tro att du har fått lite att fundera på...🤔

Sedan undrar jag om det inte är vi som har betalat det mesta på din stängsel?
Tänkte på din arbetskraft..........

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563275 Vad är det för ett påstående! Att skogsbolagen skulle tjäna mer pengar på att betala entreprenör faktura och sedan fakturera den summan igen?

Visst man kan dra den på t,ex avverkningen.

Men inte fan tjänar de sådana pengar på detta.

Holmen skog hämtar sina pengar främst på att tillverka finkartong.
Skruvar papper och tryckpapper har gått ner något så hemskt.
Sedan sågad trävara, där är det inga problem att hitta pengar.

Men ännu en gång så är du ute och slarvar runt, och skriver strunt.

Annars är det ju så att frågorna återstår,,,
Håll dig till att försöka svara på dessa du....
Jag väntar på svar...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#563279 Ulf 1 som jägmästare =)) 😥
Trottoarpratare på sin höjd.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#563292 Ulf har delvis rätt i ett påstående! När jag gjorde en skogsbilväg en gång så begärde jag fakturan av entreprenörn direkt i stället från skogsägarföreningen (hade stakat ut den med hjälp av skogsägarföreningen). Fick sen även en faktura från skogsägarföreningen för samma vägbygge och den summan var ca 10-15% högre. Ringde förstås och undrade vad f-n de höll på med 😤 _ Släng fakturan sa inspektorn. - Vi trodde det skulle gå genom skogsägarföreningen ..... Så visst finns det påslag på entreprenörens faktura om den går via skogsägarföreningen! Vet inte hur det ser ut på bolagen om de också kör samma fulstil ..... 😤

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563293 Är det verkligen en fulstil? Eller är det den Normala administrativa avgiften som det kostar ca att hantera fakturor och liknande....

Men att det är fult att inte tala eller skriva ut detta, där kan jag hålla med.

Men jag har inte fått någon pålaga lagd av bolagen jag jobbar åt, brukade kolla detta med kunderna förr, nu har jag dålig koll då jag nästan enbart jobbar emot privata.
Men föreningen la inte på mina röjfakturor.
Men det var då de.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#563296 Fulstil tycker jag det är! Lägger man på ca 15 000 som det var i det här fallet så är det skojeri enligt mig! Hade de tagit ut en timavgift för jobbet de gjorde hade det varit en annan sak! Tog upp det ett flertal gånger då jag satt i förtroenderådet men inget hände! Så adm-avgiften på stora uppdrag är enligt mig lättförtjänta pengar för föreningen i förhållandet till det jobb de lägger ner. På små objekt ökar ju kostnaderna rejält om man lägger det emot antal kubikmeter som kommer fram.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563299 Ja är det fråga om sådana summor då är det inte försvarbart, trodde det rörde sig om det normala ca 1000-1500 kr.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).