Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584289 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

stone66  
#560722
vinterrojarn skrev:Kul att se att inte alla tittar på lets dance.. :-bd

Vad är det??😂👍

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#560731 Jo du,,,, det var ganska lugnt på forumet vid den tiden så, jag funderar om inte nästan hela forumet tittar på när Sveriges tv elit 🕺 dansar bort sig i tv....... Frun tittar och jag dricker whisky.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

jannee  
#561034 Nu du ULF 1 går fy skam på torra land.
Forskare på Linneuniversitet har kommit fram till att för miljös skull spelar hyggesfritt eller inte någon roll.
Hur ska du nu slingra dig eller komma med motbevis?
Vad gäller skogsproduktionen finns beräkningar
som indikerar att tillväxten sänks med 15-40 procent vid blädning.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#561036 Vad som dessutom är lite roligt är ju att för miljöns skull är det bättre att slutavverkning och plantera nytt :-bd

Nu var det en stund sedan vi hörde av denne hustomte.....

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#561070 Kanske har stängslat in sej själv :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#561072 Eller gått vilse i den gröna lögnen ..... 😉

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#561203 Jag fick ett roligt samtal idag, det var en kund som ville ha 2 kubik näver.......

Ja skrattade till lite och frågade va han menade, men han var helt allvarlig och ville ha 2 kubik näver, och 25 kbm björkved utan näver......

Är det någon marknad att skörda näver på björkar?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

stone66  
#561210
vinterrojarn skrev:Jag fick ett roligt samtal idag, det var en kund som ville ha 2 kubik näver.......

Ja skrattade till lite och frågade va han menade, men han var helt allvarlig och ville ha 2 kubik näver, och 25 kbm björkved utan näver......

Är det någon marknad att skörda näver på björkar?

2m3 de har man jobb med en stund o va kostar det per m3 är det till näverslöjd ?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#561213 Nä, han är MP mupp och vill inte tända spispannan med papper, utan har fått för sig att näver är miljövänligt.

Han köpte en ny vattenmantlad spispanna i fjol och eldar bara när det är som kallast då elvärmen drar för mycket.

Han hade någon utläggning ifjol och jag drack en öl och lyssnade på mina inre tankar........

:-bd

Japp det tar en jävla tid att barka av björkar och lägga ihop 2kubik näver...

Men det är klart på 25 kbm björk så......

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Nyborg  
#561214 Barka dem med en tioman så blir det fina små näverremsor!

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#561217 Jasså,,, ja hade en fundering på att använda mig av nyhuggen björk, men se det skulle vara torr ved....

Jag fick fram en kompromiss på att all näver blir från färsk björk och att den näver som sitter kvar på den äldre veden får sitta ca 17 kbm, resterande 8 kbm blir nyhuggen och barkad, men han beställde istället 40 kbm nästa år, barkad björk,,,,, fan va dum man är som inte kan säga nej....

Jag tog 850 kr för björken per kbm.
Och 600 kr/ kbm näver.

Vill jag göra om det? Näver.... :-bd

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

stone66  
#561223
Nyborg skrev:Barka dem med en tioman så blir det fina små näverremsor!

Vad är en tioman??

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Nyborg  
#561227 Barkskiva, stolpvässare. Sätts på en axel med ett anhåll, sen roterar man stolpen fram och tillbaka. Blir fina stängselstolpar!

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

stone66  
#561228
Nyborg skrev:Barkskiva, stolpvässare. Sätts på en axel med ett anhåll, sen roterar man stolpen fram och tillbaka. Blir fina stängselstolpar!

Ok då är jag med😀👌

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Camaro1969  
#561276 vart har ulf1 tagit vägen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).