Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584018 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#558604 bra sammanfattning jannee .. och det var snällt sagt vinterrojarn ... det är ju så att vi bara rispat lite på ytan av den heliga graalen som döljer trädens hemligheter ... men vi drar slutsatser som om vi tömt hela bägaren och nu vet hur allt ska skötas, och när vi begår det ena grova felet efter andra grova felet, så är det alltid nån jävla hjärndöd mumbo jumbo förklaring .... titta på historien och förfäras över en industri som inte borde ha något som helst förtroendekapital kvar ... men ändå har frihet under ansvar .... som ägare till ett hus i en stad får du inte lägga vilket tak du vill eller måla huset i den färg du vill, eller ens byta till de fönster du önskar .. men vårt livsviktiga natur och dess kretslopp har du total kontroll över, fast vetenskapen gång på gång insett det felaktiga i de tvärsäkra slutsatser de kablat ut till beställarna ..."våran" forskare på forumet, lars tex, säger att bara gran fungerar att fullskikta, när tror ni "vändningen" kommer i det tvärsäkra uttalandet. https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... toder.html jag vill verkligen att vi ska veta mer om hur vi ska bedriva skogsbruk, men om forskare inte forskar med ett öppet sinne, och ärligt säger att dom inte vet, så kan det gå för långt och bli för sent, att rädda en svårt sargad natur .. observera att jag älskar att såga ner träd, och göra pengar på produkterna som jag sen gör av mina stockar .. men grejen för att tycka det är roligt måste vara att lagret är intakt och alltid kan leverera när jag önskar ... inte en löjlig kalavverkning, som ger dig 180 spänn kubiken och sen ger dig utgifter och sömnlösa nätter för din gran eller tallplantering i många år .. de inkomster som en slutavverkning på en liten fastighet ger, kan du få på så många olika och mindre farliga vis, och när du jobbat ihop 200 tusen till en traktor så har du skogen och alla möjligheter med den kvar .... för oss 95% av skogsägarna som inte har över 200 hektar och inga möjligheter att leva på en trakthygges modell, utan bara skulle förstöra ALLA möjligheter till alternativa sätt att använda skogen, och sätta oss i en position där vår mark skulle kontrolleras av storindustrin, med sina råd om plantering av 2600 gran eller tallplantor, röjning och gallring, och allt mumbo jumbo de numera kör med, något som kanske snart kommer att klassas som riskfyllt beteende och dessutom bara kostar pengar ... under en lång rad av år ... virkesköpare är lika stora vänner till oss som vilken skiten bilhandlare som helst, hur dum får man bli ... det jag generlt talar om här har givetvis hur många undantag som helst, jag vill bara få folk att tänka själva, för det finns inga vänner där ute, om nu någon inbillat sig det ... och en väldigt bra regel som vi alla borde ta till oss, men tyvärr våra politiker och storindustrin skiter fullständigt i heter ..... försiktighetsprincipen ... miljöbalken säger
"Miljöbalkens försiktighetsprincip innebär att redan risken för negativ påverkan på människors hälsa och miljön gör att verksamhetsutövaren är skyldig att vidta åtgärder för att förhindra en störning." 313 000 skogsägare har mindre än 200 hektar bara 17000 mer, och bara 4000, av dryga 330 000 äger mer än 400 hektar, och 700 har tusen hektar eller mer .. dessa 700 kanske skulle vara hjälpta av ett rationellare skogsbruk ... men inte de 330 tusen andra, vad jag tycker ... så varför ska vi då bete oss som vi ägde tusen hektar .. för mig är det obegripligt .. vad har företag med tusentals hektar skog med oss att göra, och varför tar ni alla råd från dessa människor ... det är tamefan lika korkat som att fråga en riskkapitalist i vilken industri man ska investera sin löning ... mitt svar skulle bli, den går väl åt till att leva för ....

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#558605 det jag kan anse med skogsbruket är dess fyrkantighet, men å andra sidan det är ju alldeles upp till varje skogsägare att sköta sin skog.

om man inte vill vara i klorna på stora bolag, nä men var inte det då, leverera inte ditt virke som avverkningsuppdrag, anlita själv och avverka efter eget huvud.

för en del är skog pengar på banken, för andra natur, för den tredje ved.

för min del, intäkter, jobb, ved.

kan ju tycka att en granskog utan något som helst i botten är ganska tråkigt, medans björkskog med djur och natur runt och inuti är fantastiskt.

det är lätt att lyssna på virkesköparen, produktionsledaren, skogsbolagen vid samtal, mässor.

men egentligen: måste vi röja?
måste vi gallra?
måste vi avverka?
måste vi sköta skogen alls?
måste vi plantera?

nu höjer vissa på ögonbrynet och tänker, nu har röjarn blivit tokig...

men nä, efter dagens anställningsintervjuv på Holmen skog, så insåg jag ganska snart att detta är ett ekorrhjul utan stopp.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

jannee  
#558615 Väldigt många som äger skogsfastigheter (oftast efter arv) har ingen aning om skogsbruk, de förlitar sig på "experter".
Experter borde ju också de vara som handlar med skog - ELLER.
Så tror i alla fall den oinvigde.
Du Ulf, predikar din agenda - upp till var och en, men de flesta som är inne på sajten är mer eller mindre minst lika kunniga som du låtsas vara när det gäller skötsel av skog.
Försök i stället nå de onåbara, de som inte ens vet att skogsforum finns :oops:
Hemska tanke att inte alla skogsägare känner till detta forum :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#558618 Nja, experter det skulle jag inte påstå.
Virkesköpare på holmen skog där jag var:
Fd bilförsäljare, skogsmaskinsförare.
Sedan att man kan skog, ja men det kan vi alla som lever och verkar i skogen.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#558678
ulf 1 skrev:"våran" forskare på forumet, lars tex, säger att bara gran fungerar att fullskikta, när tror ni "vändningen" kommer i det tvärsäkra uttalandet.


Snarare motsatsen till en vändning. Vi har precis fått en studie på tall accepterad för publicering. Den borde vara länkbar inom nåt dygn. Den bekräftar det de flesta skogskunniga länge har vetat: det kommer ingen inväxning av tall när skogen blir för tät, och "för tät" var i det här sammanhanget en grundyta på 12-13 kvadratmeter. Den som vill ha en flerskiktad tallskog måste glesa ut betydligt mer och sen vänta några decennier.

En mer intressant fråga borde vara om det går att skapa fullskiktad granskog inom rimlig tid utan alltför stora produktionsförluster. Om det inte går så får du vänja dig vid trakthyggesbruk för vi börjar ha väldigt lite fullskiktad granskog kvar i landet.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#558715 Det är just detta jag sagt nu i 10 år lars, var finns den självklara försiktighetsprincipen och hur mycket har ni forskare propagerat för den ... "Om det inte går så får du vänja dig vid trakthyggesbruk för vi börjar ha väldigt lite fullskiktad granskog kvar i landet" ... näääe jag vägrar att vänja mig .... och sen säger du "i morgon eller dan därpå så kommer det en forskarrapport som beskriver hur fullskiktad tall inte fungerar" och " Vi har precis fått en studie på tall accepterad för publicering. Den borde vara länkbar inom nåt dygn." .. men herregud varför har denna forskning, kommit först nu när allt är överspelat "vi börjar ha väldigt lite fullskiktad granskog kvar i landet." .. ni forskare verkar inte förstå varför jag kritiserar svensk skogsforskning, inte ens när ni själva förklarar varför den ska kritiseras ... och min kritik att ni forskar åt industrin som skiter fullständigt i naturen, vilket bevisats miljoner gånger, den kritiken bygger ju på de fakta att .... av de 4000 långsiktiga forskningsprojekt som ni på slu och skogforsk ägnar er tid åt, är bara ett 40 tal utanför det rena produktionsforskningen, allt från turboplantor till "hur ska vi de stressade turboplantorna att inte dö i förtid" .. jag hjälpte er med den formuleringen .. de 3960 projekten är alltså ren produktionsforskning och i de 40 som behandlar ett möjligt alternativ slutar det alltid med något i den här stilen "En mer intressant fråga borde vara om det går att skapa fullskiktad granskog inom rimlig tid utan alltför stora produktionsförluster." ja ni får väl lyfta blicken från naveln och titta på de andra länderna ... och som jag sa ... de 700 skogsägare av 330 000 som äger mer än tusen hektar kanske tror att dom behöver er forskningen... men naturen och vi 329300 andra skogsägarna behöver den inte ... så gå och skäms nånstans över er oförmåga att se på vad som är viktigt ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#558742
ulf 1 skrev:sen säger du "i morgon eller dan därpå så kommer det en forskarrapport som beskriver hur fullskiktad tall inte fungerar" och " Vi har precis fått en studie på tall accepterad för publicering. Den borde vara länkbar inom nåt dygn." .. men herregud varför har denna forskning, kommit först nu när allt är överspelat

Kanske därför att tidigare generationer visste att det inte gick att sköta tall med blädningsbruk eftersom tall inte kan upprätthålla fullskiktad skog, så då behövdes ingen forskning som visade det man redan visste på den tiden. Idag är så många så okunniga att det måste finnas forskning att peka på. Annars kommer en massa okunniga människor hävda att det går att bläda tallskog eller att man inte behöver fullskiktad granskog för att kunna bedriva blädningsbruk.

Numera är det ganska många med väldigt begränsade eller rentav obefintliga kunskaper om hur skog fungerar som uttalar sig tvärsäkert om hur skogsbruk borde bedrivas och som samtidigt hävdar att bara dom själva vet och att alla andra som rentav är utbildade i skog och skogsbruk inte förstår nånting. Deras kunskapsnivå står ofta i omvänd proportion till hur mycket (dvs lite) de egentligen kan.

Ju mindre du vet, desto säkrare är du på att det lilla du vet är allt som finns att veta, eller hur Ulf? När var du senast osäker på dina egna kunskaper om skogsbruk? :)

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#558882 Det enda jag vet som är riktigt säkert är att det övergripande skogsbruk vi sysslar med i sverige (kalhyggesbruk) och som brukas på mer än 95% av slutavverkningarna ... inte är en accepterad metod i de flesta andra länder, och där det trots detta bedrivs, görs under natur forskares varningar och när det används är det på bara några få procent av den totala skogsytan, det är dessutom en betydligt mindre del av tillväxten som avverkas än i sverige, (och viss mån finland) ... inget annat land på jorden avverkar ens 30% av den totala tillväxten .... en tragisk period som vi har bakom oss, men kommer att visa sig vara än mer tragisk för framtidens skogar är att de stora skogsägarna har skövlat sina skogar i 30 år och numera avverkar mer på privata marker än sina egna ... notoriska lögnare som dom är, när dom ska beskriva vad dom gjort och gör med sin frihet som dom inte klarat att hantera ... så beskriver dom resultatet av sina skövlingar som gjort att dom inte har ens så att dom kan slutavverka 1% av sin skog längre ... med att dom bara averkar 50 eller 60% av tillväxten ... herregud vem är så jävla dum att han inte förstår att strukturen på de skövlade skogarna är såna att det inte går att avverka mer än hälften av tillväxten utan att tilloch med bryta mot kalle anka lagen ... så här skriver holmen i sin lögnredovisning för 2018 "Skogen som tillgång ger en stabil lönsamhet och värdetillväxt. Genom ett aktivt och hållbart skogs bruk maximeras tillväxten i skogen. Tillväxten i skogen uppgår till cirka 4 procent. SCA avverkar idag endast cirka 60 procent av tillväxten, vilket ökar virkestillgången och kassa flödet i framtiden." ... det lögnaktiga pack som styr över människor och natur är bara så tragiska att man sitter och undrar om det är på riktigt eller man snart ska vakna och det bara var en ond dröm .. journalister och politiker är ju ingen hjälp eftersom dom år för korkade numera och glömt att det ända dom borde göra, var att vi alla människor ska vara med i det här samhället och att allmänintresse inte betyder, att man ska serva särintressen ... jag har egentligen alltid tyckt att de 99,9 procent skogsägare som äger mindre än 1000 hektar är idioter om dom kalhugger men de där 700 som är kvar är egentligen större idioter när jag tänker efter .. eftersom det inte längre lönar sig att sälja skog om man inte har någon industri som kan förädla
det är faktiskt en ren förlust affär att äga skog och försöka leva på avkastningen ... tänk er vilka idioter de är ... om jag ägde 1000 hektar så skulle jag sälja 900 hektar för 50 miljoner och spara de 100 finaste hektare marker att ströva i .. sen skulle jag njuta av det som 50 miljoner till att leva livet skulle ge .... vilka suckers vi blivit som kutar runt i ett ekorrhjul helt frivilligt ... vad är det för fel på oss ..och lämna naturen utanför våra idiotier ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

jannee  
#558883 Käre svammel Uffe, hur görs avverkningarna i Brasilien, Thailand, ja låt oss säga hela Sydostasien
https://www.svd.se/mardrommen-pa-borneo.
Kom nu för f*n med ett svar och negligera inte min fråga :!: 😈

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#558885
jannee skrev:Käre svammel Uffe, hur görs avverkningarna i Brasilien, Thailand, ja låt oss säga hela Sydostasien
https://www.svd.se/mardrommen-pa-borneo.
Kom nu för f*n med ett svar och negligera inte min fråga :!: 😈



Lugn du kanske skrämmer karln med detta...... :-bd

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#558886 Lycka till, Jannee!!....... 😉

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#558887
isteskog skrev:Lycka till, Jannee!!....... 😉


"Bättre lyss till den kolv som brast än att aldrig starta bågen". Påstod Falo att Varg-Olle brukade säga..

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#558889 Mitt liv är ganska tråkigt om jag sitter på kvällen och läser vissa inlägg till en whisky, kan ju dra lite på mungipan över Uffes inlägg.

Men de fyller en stund med små rolig läsning, även om hans teorier och mina verklighetsuppfattningar skiljer sig åt.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#558927
jannee skrev:Käre svammel Uffe, hur görs avverkningarna i Brasilien, Thailand, ja låt oss säga hela Sydostasien
https://www.svd.se/mardrommen-pa-borneo.
Kom nu för f*n med ett svar och negligera inte min fråga :!: 😈

Brasilien har jag varit på en föryngringsavverkning. Storlek 205 000 fub och avverkningsålder 5,7 år på ett ställe.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#558931 en som inte klarar att läsa och förstå, följs av en andra som inte läst alls och så fortsätter dönicke paraden i oändlighet .. vad regnskogarna i brasilien har med saken att göra vwet jag inte, men om de har 80 % av sina skogar orörda så borde det vara svårt att avverka mer än 30% av tillväxten ..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).