Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585026 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#543950 Jag har läst i databaser på Riksskogstaxeringen och det mesta ser annorlunda ut än det som trådstartaren publicerat med hänvisning till just Riksskogstaxeringen. Konstigt.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#543953
ulf 1 skrev:bra brorsan ... jag gör alltid bort mig på min dåliga matte, radien är 400 eller diametern är 800 så då blir det drygt 50 hektar ... ja ja ursäkta, jag vill inte släpa "vårt" skogsbruk i skiten med falska siffror ... men titta hur lätt och rätt det blir om vi bara bjuder till och inte klagar på varandra .. såg förresten att sveaskog sålt nästan 100 tusen hektar i västerbotten, men dom köper nytt hela tiden också så det blir dubbelskövling, först en totalt rensad fastighet för att köpa en ny och rensa den också ... det var väl inte meningen med direktiven dom fick från våra politiker .. https://www.atl.nu/skog/hard-kritik-mot ... s-markkop/ igenligen borde det vara förbjudet för storskogsbruket att köpa privat mark tycker jag, att göra byten är väl ok om man byter liknande fastigheter bara för att få sitt innehav mer samlat, och då borde det ju vara den lilla parten som skulle gynnas, men att sälja fastigheter på hundratals hektar med 80% ungskog på boniteter runt 2,5 som är sveaskogs vanliga försäljnings objekt, det luktar utsugare av glesbygden


NEJ!!!

Det finns ingen lagstiftning om att förbjuda kalhygge i Tyskland. Jag har sagt det en gång tidigare Tyskland är ett federalt land och skogspolitiken sköts av varje delstat och dessa har egna lagar om skogsbruk i sitt lilla furstendöme. Hessen har sina, Bayern sina och så vidare. I Sverige har vi en centralistisk nationalstat där det mesta bestäms i Stockholm. Sedan mer än hundra år har vi en skogsvårdslag i Sverige som gäller på varenda kvadratmeter.

I Tyskland finns många delstater och dessa sköter om "tramsfrågor" som skogsvårdslagstiftning som Bund inte vill ha något med att göra. Det har lett till att det i vissa delstater är förbjudet att kalhugga i andra är det fritt fram. Om du frågar någon i Tyskland om skogslagstiftningen så får du minst tio olika svar. Så dit påstående är lika dumt som om jag skulle säga till en tysk att det är förbjudet att bedriva kontinuitetsskogsbruk i Sverige.

Snälla Ulf 1 försök lära dig något om Tyskt skogsbruk och Tysklands författning innan du påstår något som inte är sant. Hur det är i Schweiz har jag ingen aning om, men de har fler och mindre kantoner än Tyskland har delstater så jag skulle tro att det varierar stort. Man måste också förstå att det som länderna i Tyskland har att besluta om bevakar dessa svartsjukt så att Bund inte lägger sig i något som de inte har med att göra. Varje delstat har sin egna regering som styr det som enligt grundlagen gäller för Länderna.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543960 ja jag vet att det är lite olika runt om i tyskland, men jag refererar bara vad som innevånarna själva säger, och nån gång hade jag väl den generella lagen länkad, hittar den inte nu .. och näädå det finns inga falska siffror från mig, jag visar ju upp allt så ni kan se när hur jag räknat ut saker, det finns ingen anledning för mig att ljuga, men ni andra är väl mesar som låter er nöja när jag inte får svar på frågor, alla frågor jag ställt ett par dar är fortfarande obesvarade .. det där med skogstaxen är väl konstigt .. eller givetvis manipulerar jag inte skogstaxens siffror .. det räcker så bra med hur dom dribblar själva, men läskigt är det med så obegripliga siffror att ingen kan förklara, inte de låga slutavverkningarna i norrland häller .. nog om detta, vi måste gå vidare ... jag läste något idag som fick mig att börja undra .. det var på en solkraftsida, där påstod man att 10% skuggning på en solpanel tar bort 90% av effekten ... vet inte om detta går helt att överföra på trädens solfångande blad, men lite oroande är det ju när man som skogsägare ska planera hur träden ska ges bästa växtmöjligheter .. jag brukar ju kolla årsringar nästan varje dag (faktiskt lars) och jag ser ju hur det går upp och ner i tätheten på årsringarna, 20 år på en centimeter och sedan plötsligt 8cm på 10 år är inget ovanligt ... har en aning om att det har med ljuset att göra en hel del, lars säger ju kvävet är det som påverkar tillväxten mest, men den måste ju nånstans tas i från och det är väl luften och därmed solens påverkan .. tänk vad lite vi vet, och ändå kör vi vårt skogsbruk med pelle i botten, utan att veta vad som står bakom nästa krök ....

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#543961 Du uppger felaktigheter men tycker det är okej och börjar älta något annat. Så du är inte det minsta trovärdig. Patetiskt igen.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#543967
ulf 1 skrev:det verkar inte som jag får nån förklaring på mina frågor om tusenåriga omloppstider och slutavverkningsskog som ökar med 107% på 15 år i skogstaxens statistik så ni får väl alla tänka själv ett tag ... något helt annat jag funderat på är hur skogsbilvägar skapats för att komma åt de sista resterna av naturlig skog ... 99% av dessa har byggts efter 1920, så hur fan man lyckades göra "öknar" överallt i sveriges skogar är en gåta, om ni nu inte tror på min förklaring som är att det bara är simpla lögner från en skitindustri som målat in sig i ett hörn med sina överavverkningar ... men som sagt jävligt mycket skogsbilvägar har det blivit, faktiskt täcker dom som gjorts sen 1920 3,5 miljonwer hektar, här kan man prata om att förstöra presumtiv skogsmark, och då har jag inte räknat stickvägar i gallringsskog, ni vet de där som blir så packade att inga träd klarar att växa där heller .. världens sämsta skogsbruk vinner i alla kategorier .. grattis ... jag har nu jobbat fram en modell för avverkning i min skog, där jag bara behöver köra en skotare en enda gång vart 7 år inne mellan mina träd, nu väntar jag bara på att vi ska ta fram lätta fina skotare med kraftig 12 meters arm som kan lyfta ut ett grovt träd ur en trädgrupp .. vad vore livet utan utmaningar ..
Nej Ulf det är inte 3,5 miljoner hektar som blivit skogsbilväg. Räknar på 21000 mil skogsbilväg och 6 meter bred så blir det 126 000 hektar.
Att det ska vara så totalt omöjligt för dig att komma med en enda siffra eller påstående som är sant en enda gång är ju bara för löjligt.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#543968 https://www.bing.com/search?pc=COSP&ptag=D061718-A6AA2274B27&conlogo=CT3335819&q=kahlhieb+bayern
ulf 1 skrev:ja jag vet att det är lite olika runt om i tyskland, men jag refererar bara vad som innevånarna själva säger, och nån gång hade jag väl den generella lagen länkad, hittar den inte nu .. och näädå det finns inga falska siffror från mig, jag visar ju upp allt så ni kan se när hur jag räknat ut saker, det finns ingen anledning för mig att ljuga, men ni andra är väl mesar som låter er nöja när jag inte får svar på frågor, alla frågor jag ställt ett par dar är fortfarande obesvarade .. det där med skogstaxen är väl konstigt .. eller givetvis manipulerar jag inte skogstaxens siffror .. det räcker så bra med hur dom dribblar själva, men läskigt är det med så obegripliga siffror att ingen kan förklara, inte de låga slutavverkningarna i norrland häller .. nog om detta, vi måste gå vidare ... jag läste något idag som fick mig att börja undra .. det var på en solkraftsida, där påstod man att 10% skuggning på en solpanel tar bort 90% av effekten ... vet inte om detta går helt att överföra på trädens solfångande blad, men lite oroande är det ju när man som skogsägare ska planera hur träden ska ges bästa växtmöjligheter .. jag brukar ju kolla årsringar nästan varje dag (faktiskt lars) och jag ser ju hur det går upp och ner i tätheten på årsringarna, 20 år på en centimeter och sedan plötsligt 8cm på 10 år är inget ovanligt ... har en aning om att det har med ljuset att göra en hel del, lars säger ju kvävet är det som påverkar tillväxten mest, men den måste ju nånstans tas i från och det är väl luften och därmed solens påverkan .. tänk vad lite vi vet, och ändå kör vi vårt skogsbruk med pelle i botten, utan att veta vad som står bakom nästa krök ....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543975 vet inte om ni blivit vettskrämda över hur jag beskrivit skogsbruket vi har i sverige och nu försöker hitta någon att avreagera er på, men tyvärr så har jag rätt i allt jag skriver, ni kan gapa hur mycket som helst om att jag har fel, men det gör inte vårt skogsbruk mindre galet ... och ni vet väl att jag aldrig tar åt mig för det finns ingen anledning, så det är meningslöst att klanka på mig .. jag kan bara säga som det är .. här får du en tysk sida där man berättar att det övervägande skogsbruket går ut på att avverka enskilda träd i en skog som är mellan 80-300 år "High forest management is the predominant silvicultural system in Germany. The stands are either naturally or artificially regenerated at the end of a long production period (80 to 300 years depending on the tree species). Plenter forests (variable/multi-aged forests) constitute a type of forest that is close to nature. Here, trees of different age classes stand side by side. Regeneration takes place here on a continuous basis, more or less. Selective cutting use or group-selection cutting are carried out in plenter forests. Natural regeneration can develop or already existing regeneration can be used in the spaces opened up by cutting. The “plenter idea” with forest management by individual trees (single-stem working) and multi-storied forest structure has had a stimulating effect on many other silvicultural methods over many decades." https://www.forstwirtschaft-in-deutschl ... facts/?L=1 och när det gäller skogsbilvägarna vedproducenten, så får du väl gapa och skrika och kalla skogsstyrelsen för löjliga, vad fan har jag med deras siffror att göra, gapa på rätt person förfan ... " ISverige finns 210 000 kilometer skogsbilvägar enligt Skogsstyrelsen och 1 700 kilometer nya skogsbilvägar byggs årligen. Minst 15 procent av skogen i Sverige består av vägar. Det är 3 450 000 hektar som är avsatta för vägar vilket innebär en förlust i produktionen med nästan 19 miljoner kubikmeter skog per år. Om man räknar med ett lågt värde på 200 kr per kubikmeter ger det ett värde på nästan 3,8 miljarder kronor per år" tagga ner lite nu ...
Senast redigerad av ulf 1 lör 12 jan 2019, 21:18, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Bosse1  
#543980
ulf 1 skrev:vet inte om ni blivit vettskrämda över hur jag beskrivit skogsbruket vi har i sverige och nu försöker hitta någon att avreagera er på, men tyvärr så har jag rätt i allt jag skriver, ni kan gapa hur mycket som helst om att jag har fel, men det gör inte vårt skogsbruk mindre galet ... och ni vet väl att jag aldrig tar åt mig för det finns ingen anledning, så det är meningslöst att klanka på mig .. jag kan bara säga som det är .. här får du en tysk sida där man berättar att det övervägande skogsbruket går ut på att avverka enskilda träd i en skog som är mellan 80-300 år "High forest management is the predominant silvicultural system in Germany. The stands are either naturally or artificially regenerated at the end of a long production period (80 to 300 years depending on the tree species). Plenter forests (variable/multi-aged forests) constitute a type of forest that is close to nature. Here, trees of different age classes stand side by side. Regeneration takes place here on a continuous basis, more or less. Selective cutting use or group-selection cutting are carried out in plenter forests. Natural regeneration can develop or already existing regeneration can be used in the spaces opened up by cutting. The “plenter idea” with forest management by individual trees (single-stem working) and multi-storied forest structure has had a stimulating effect on many other silvicultural methods over many decades."


Betong film såg bara det,tycker vi bygger i trä Uffe.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543982 bilvägarna i norra sverige är ju ett rent skämt, hur skulle det vara med lite orörd natur, som givetvis ger mer pengar än bonitet 2 i fjällnära skogar ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#543984 Uffe, du ljuger hela tiden. Så påstår du också att du har alltid rätt. Vet inte vad din diagnos är men mytomani låter troligt.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#544000 Har dom inga skogsvägar i Tyskland?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#544002 Dom lånar helikoptrar av Lufthansa ! I världens bästa skogsbruk behövs inga vägar.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#544005 " ISverige finns 210 000 kilometer skogsbilvägar enligt Skogsstyrelsen och 1 700 kilometer nya skogsbilvägar byggs årligen. Minst 15 procent av skogen i Sverige består av vägar. Det är 3 450 000 hektar som är avsatta för vägar vilket innebär en förlust i produktionen med nästan 19 miljoner kubikmeter skog per år. Om man räknar med ett lågt värde på 200 kr per kubikmeter ger det ett värde på nästan 3,8 miljarder kronor per år" tagga ner lite nu ...

Här är även skotningsvägar inberäknade.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#544007
Palakangas skrev:" ISverige finns 210 000 kilometer skogsbilvägar enligt Skogsstyrelsen och 1 700 kilometer nya skogsbilvägar byggs årligen. Minst 15 procent av skogen i Sverige består av vägar. Det är 3 450 000 hektar som är avsatta för vägar vilket innebär en förlust i produktionen med nästan 19 miljoner kubikmeter skog per år. Om man räknar med ett lågt värde på 200 kr per kubikmeter ger det ett värde på nästan 3,8 miljarder kronor per år" tagga ner lite nu ...

Här är även skotningsvägar inberäknade.

Tror inte han vet själv vad det är han försöker förklara. Det är lite komiskt över alltihopa :ymparty:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

massa-ved  
#544011
Palakangas skrev:" ISverige finns 210 000 kilometer skogsbilvägar enligt Skogsstyrelsen och 1 700 kilometer nya skogsbilvägar byggs årligen. Minst 15 procent av skogen i Sverige består av vägar. Det är 3 450 000 hektar som är avsatta för vägar vilket innebär en förlust i produktionen med nästan 19 miljoner kubikmeter skog per år. Om man räknar med ett lågt värde på 200 kr per kubikmeter ger det ett värde på nästan 3,8 miljarder kronor per år" tagga ner lite nu ...

Här är även skotningsvägar inberäknade.


3 450 000 hektar och 210 000 km blir en bredd på 16,4 meter i snitt :geek:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).