Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 584430 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#637565 Det tror jag inte...år 2011 var jag och kapade loss åt skördare, där hade en tromb gått rakt över flera skiften..

Det låg ca 40.000 m3 bara på privat mark som Sveaskog hade köpt ..
Strax efter midsommar....

Höll på i 6 månader och kapade fällen....

Men emellanåt så stod skogen kvar i ridåer..
Så allt behöver inte rasa..men eftersom träden knäckts så undrar jag om inte det varit ett väldans väder där ...

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

machonisti  
#637567 Men är löv räddningen då?

Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#637569 Nä, lövträd går av lika fint som tall och gran..
De är inga stormankare...
Allt går att skylla på skogsbruket bara man vill, men det är inte sant..

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

machonisti  
#637573 Björken brukar klara höststormarna om den hunnit släppa sina löv.

Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Avslutat-01  
#637574
ulf 1 skrev:Vad är det som är så svårt att fatta.
Allt hänger ihop, först av allt måste vi reda ut varför vi INTE ska plantera barrträd, det handlar om löv hoppas jag, sen måste vi förstå varför den dysfunktionella industrin inte vill ha löv, det handlar oxå om löv, sen måste vi veta att vi inte tjänar mer pengar på barr, det handlar verkligen om löv ... måste jag dra allt igen eller ska du gå om första klass först och lära den moderna progresiva pedagogiken.
Numera får barn lära sig att ifrågasätta och analysera, korvstoppning där man bara skulle kunna rabbla kungar och årtal och sen bli godkänd slutade vi med för länge sedan.
Medelåldern bland Sveriges skogsägare ökar ju hela tiden och är nu över 60 år, jag lovar att det märks.


vilka sidor i tråden handlar om löv?
verkar mest som att du klagar på skogsbruket...
det är inte så enkelt som att du försökt göra vad du anser vara en bra affär och blivit nekad?

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

fendt311  
#637596 Nu förstår jag. Tog lite tid för mig. Grabbar och tjejer. Den här tråden handlar om lövträd. Håll er till ämnet i tråden. Det gör jag. Jag hugger lövträd. Men nu är jag klar. Sista lövet har fallit här.

Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#637599 Är du säker? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

fendt311  
#637608
vinterrojarn skrev:Är du säker? :mrgreen:

På sista lövet? Vad tråden handlar om är ju uppenbart efter alla inlägg. Var ju bara jag som inte förstod.😊

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

machonisti  
#637619 Det svänger lite hit och dit. Nu är det löv som gäller. Vi tycks ha lämnat dom 200 år gamla granarna.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637627 Ibland trillar lövträd och barrträden klarar sig. Ibland trillar barrträd och lövträden klarar sig. Går inte att säga att bara det ena som faller.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637628
machonisti skrev:Det svänger lite hit och dit. Nu är det löv som gäller. Vi tycks ha lämnat dom 200 år gamla granarna.

Yes, but I still don't löv him or his stupid ideas. :mrgreen:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#637640 Näver.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#637641
fendt311 skrev:
vinterrojarn skrev:Är du säker? :mrgreen:

På sista lövet? Vad tråden handlar om är ju uppenbart efter alla inlägg. Var ju bara jag som inte förstod.😊


Från äganderätt, till skövling, till att vi är dumma i huvudet, till gran är döden för allt och alla...till löv...undrar vad det blir här näst...upptäckten att jorden är rund...

Användarvisningsbild

Re: Sveriges tre trädslag

Kse  
#637651 Nu är det flera sidor igen med bara svammel, skit och ovidkommande smörja.
Nu pausar vi skiten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).