Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585356 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#600079 vildsvin ska släppas in, de bökar inte i frodiga hägn, där ligger dom bara på dagarna och går ut på nätterna och äter på andra ställen utanför hägnet .. jag gör "dörrar" som bara passar svinen att gå ut och in ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#600081 Jag vet om detta Ulf. Men när man jagar vildsvin med hund, det är då problematiken börjar. Nu blir mitt hägn väldigt litet så det spelar inte så stor roll i mitt fall.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#600102 har svinen ett snårigt hägn i ett i övrigt uppätet grannskap, så stoppar du dom inte med ett trähägn ... inte metall heller för den delen ... du får nog tänka om här ... vi är ju alltid lite tappade bakom en vagn i sverige och vill tydligen trots att vi borde inse det, inte lyssna på dom som vet bättre .. bara att kolla detta forum så förstår man det .. som jag sagt några gånger nu, så har tyskarna i 30 år använt trästängsel och blivit ganska bra på vad som funkar och inte funkar, dom har tänkt till .. dom står inte som en svensk och kollar på en blinkers "funkar, funkar inte, funkar, funkar inte" .. sandlåda hink och spade är vår starkaste gren ,, synd att det inte är en os gren, då hade vi en säker guldmedalj ... men här har du ett tips på staket mot vildsvin, 100 miljoner för 6 mil .. https://www.landlantbruk.se/tag/viltstangsel/ glöm inte att gräva ner staketet en meter, helst ska du gjuta med betong och ha el på oxå .. lycka till ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#600118 ibland måste man bara förstå att man inte kan göra saker bara för att man är människa och allt annat underförstått, ska rätta sig efter människan, det blir jävligt dyrt i längden, vi gör "hallandsåstunnlar" hela tiden och rättfärdigar det med att det är vi som bestämmer över naturen .. (hallandsåstunnel tog 40 år att genomföra, 300 fastigheter fick sina brunnar förstörda), i bland undrar man vad vi tänker med ... kalhygge är en hallandsåstunnel med betydligt större konsekvenser ... den som inte förstår det ska inte äga en bit av vårt kretslopp .. någon av dessa klagade på att en naturförening skrivit och förvrängt uppgifter om skador på skogen ökar .. och jag sa då att det var skogsstyrelsens uppgifter inte miljönissarna, men det är lite märkligt att man är så fanatiska i skogsägarleden att man inte ens kan ta till sig fakta som presenteras av andra än hjärntvättarna ifrån skogsindustrin, här får ni klippet från skogseko, och dessa skador är inte något tillfälligt, de kommer att öka år efter år pga ett felaktigt skogsbruk .. inte klimat, älgar, svampar, stormar eller baggar .. för dom har alltid funnits ... i miljoner år .. och det har funkat, kalhyggen har funnits på allvar bara de senaste 40 åren och har snart tagit kål på vår natur ... huuur jävla svårt ska det vara att fatta att kalhygge ... funkar inte ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#600119 sida upp och sida ner i senaste nummret av skogseko ... och hink och spade experterna funderar vem dom ska kasta sand på den här gången .. ta er samman folk ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#600179 1987 bestämdes i riksdagen att det idiotiska djuret vildsvin skulle införas i den svenska faunan fram till den dagen var vildsvin lika invasiv som mårdhund .. vad som egentligen hände var ett totalt hjärnsläpp från några inflytelserika ärthjärnor i jägarkåren, att riksdagens manliga del till 50% bestod av jägare (dryga 2% är jägare av svenska folket .. ute i verkligheten) men i dårarnas högborg riksdagen är det alltså 50%, representerar dom verkligen folket ... i tyskland räcker med att 5% av en åker är förstörd av vildsvin så får det ansvariga jaktlaget ta upp plånboken och betala för hela åkerns värde .. de flesta civiliserade har ju alltid räknat detta djur som invasivt, och har man haft möjlighet att utrota dom så har man givetvis gjort det, men varför skulle folket i sandlådan bry sig om det 1987... det komiska är när dessa två grupper av barnungar ska försöka komma överens om något .. jag talar om jägare, skogsindustri/ägare .. det är då det blir riktigt fånigt ... så alla borde förstå att man måste lyfta bort dom ur sandlådan och sätta dit några fullvuxna människor som kan se konsekvenserna av sina handlingar .. tills dess, lycka till med älgskador, hjortar och vildsvin .. det jag kallar, extensiv köttproduktion med svenska folket som kanonmat
... läs hur danskarna ser på saken, ja dom är vuxna .. https://www.jaktojagare.se/kategorier/u ... -20190920/

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#600184 och givetvis har vildsvin alltid setts som en invasiv art även i norge .. men hur ska dom kunna freda sig mot de svenska dårarna ... varför förstår vi inte vilka idioter som styr över vår natur, eller kanske ska jag uttrycka det så här, när ska vi förstå .. https://www.jaktojagare.se/kategorier/a ... -20180628/

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#600256 Tror detta är ett nytt svammelrekord från Ulf 1. Är du rent av övermänsklig Ulf 1? =))

Kom ihåg Ulf 1 att Sverige aldrig haft så mycket skog som idag :d

Framgångssagan stavas TRAKTHYGGESBRUK Ulf 1 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#600289 det är nog dött lopp i patetiska lögner mellan jägarkåren och skogsbruket, mellberg du är en troende som tyvärr snart kommer förstå hur patetisk du låter .. det stora problemet borde ju är ju inte vara lögnerna eller personerna som rabblar dom .. men det blir det när någon någon tror på dom .. det märkliga är att i denna sandlåda så påstår de två lägren att den andra blåljuger ändå har båda lägren fullt förtroende från våra politiker och en hel del allmänhet .. hur fan funkar sånt .. jag begriper inte att någon sticker hål på lögnballongen .. det är därför jag inte orkar med de mesiga svenskarna .. läs hur dom håller på .. https://svenskjakt.se/start/nyhet/skogs ... ts-kritik/ ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#600316 Nu har uffe lagt in sju inlägg på en dag. Uffe måste älska detta forum.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#600319
Björn T skrev:Nu har uffe lagt in sju inlägg på en dag. Uffe måste älska detta forum.

Han älskar att hata.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#600347 Som ni brukar säga till mig....

Aldrig förr har så lite sagts på så många sidor..... :mrgreen:

Han kanske försöker sätta rekord.....

Det som ändå är bra med Ulf är att han inte är och skitar ner i andra trådar..... :-bd :mrgreen:

Kör på Ulf.... Alltid trevligt att läsa, för det är just vad jag gör iallafall,,,, läser hela inläggen.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#600374 vi har ett kretslopp i sveriges skogar .. och det borde stå för sig själv .. det man inte kom överens om i klimatmötet var ju hur vi ska göra med människans förstörande av jordens alla kretslopp .. i det förljugna samhället sverige har vi även ett annat kretslopp i skogarna enligt skogsindustrin och numera bortkollrade politiker .. vi har "aldrig haft så mycket skog" (lögn) "vi planterar 2 träd för varje träd vi avverkar" (lögn) "vi bedriver ett hållbart skogsbruk" (lögn) "skogarna tar upp koldioxid som kompenserar andra utsläpp från oss människor" (lögn) ... för att förstå hur stora dessa lögner är och hur farliga dom är för oss och i förlängningen hela planeten, måste vi veta att man ljuger ... men hur avslöjar man lögner om de som har makten inte får tummen ur arselet och gör det dom är satta till ... styra och se till allmänintresset upprätthålls, finns något större samhällsintresse än vår överlevnad ... nu styr de som har särintressen över den viktigaste resursen vi har, våra växter, de enda som kan skapa ett hållbart kretslopp, de enda som kan skapa byggstenarna till oss övriga som inte klarar fotosyntes ... svensk skogsindustri tar åt sig äran av naturens fotosyntes, de snikar på trädens kolslukande och räknar äckligt falskt varje kilo koldioxid ett träd tar upp ... men .. de räknar inte de enorma utsläpp av koldioxid som skapas av att 90% av trädens kol släpps ut inom ett år sen avverkningen, via kokning och eldning, inte heller de direkta utsläpp som skapas av att blottlägga 200 tusen hektar skogsmark varje år, ej heller av att dikningar, ej heller av förmörkade skogssjöar som släpper ut enorma mängder koldioxid idag, medan dom var kolsänkor ända fram till 80 talet ... det är egentligen ett sorgligt pack som har fått makten över våra livsviktiga kretslopp .. och att vi har en miljörörelse som har så svårt att formulera sig att dom inte ens kan ta den enda meningen som behövs i sin mun " FÖRBJUD KALHYGGE" är ju för jävla sorgligt .. den certifiering vi har i sverige har massor av undantag från andra länder med samma certifiering, och visar på makten hos detta pack .. dags att sätta stopp nu, vi kan alla börja med att gräva där vi står .. jag hörde en kompis igår som förklarade sitt stora kalhygge med "kolla utsikten, fantastisk" .... jag sa, men du om 10 år så har du inte utsikten kvar, men en jävla massa döende granar .. vi är fortfarande vänner, men han höll med .. om man gör kalhygge för att få utsikt, så kan man lika gärna bränna ner ladan för att få utsikt, det blir mycket billigare i det långa loppet .. det blev ett lång inlägg, men kontentan är att sluta hyckla om att sveriges skogar skapar ett netto i koldioxidupptaget, antagligen är dom idag netto utsläppare, men då måste man vara ärlig och räkna all skit som kalhygget skapar, från humussjöar till döende tall och granskogar .. vi borde ha ett snitt på 200 kubik i sverige idag, vi har 114 ... vari ligger framgångarna .. gissa om folket kommer att bli förbannade när dom får titta bakom skogsindustrins kulisser, den soptipp som har skapats har redan fått tusentals företag i europa att sluta köpa svenska skogsprodukter .. när ska vi förstå hur illa sedda vi är som skogsnation ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#600403 Trakthyggesbruket är en helt överlägsen skötselmetod i vår Svenska barrskog. Våra skogar består till 80% av barrträd, ungefär lika mycket tall som gran.

Sedan trakthyggesbruket började tillämpas har virkesförrådet i stort sett fördubblats. Tillväxten i den Svenska skogen är idag ca 35% högre än för 50 år sedan.

Vi avverkar idag ca 80% av tillväxten. Detta innebär att skogen blir en kolsänka :-bd

Kretsloppskolet från skogen är inte farligt, eftersom det i stort sett är konstant över tid. Det är det fossila kolet som ställer till det 😈

Svårare än så är det inte Ulf 1 :mrgreen: Det förstår till och med en femteklassare :d

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#600654 det är så deprimerande med hjärntvättade människor ... du mellberg är ett bra exempel på det .. jag måste säga så här lite elakt, problemet med dessa människor är när dom ska frälsa sina medmänniskor, då sprider dom sin sjuka i samhället, hjärntvättning med felaktiga uppgifter kan få förödande konsekvenser .. för jag tror ju inte du ljuger mellberk, du är bara hjärntvättad av en girig skogsindustri, fylld av patetiska kvartalsekonomer som tror skogen är en volvofabrik, där produktion är en fråga om investeringar .. så funkar inte ett kretslopp ... hur jävla svårt ska det vara att förstå .. kanada har fyrdubblat sina volymen i sina produktiva skogar sen 40 talet, nordamerika lika så, en orsak är att boniteten ökar på norra halvklotet, utan att vi lyft ett finger så växer skogarna dubbelt så bra i dag som för 80 år sen ... men i sverige har volymen GÅTT NER i förhållande till denna tillväxtökning ... så vad fan du menar med att skryta om att "Sedan trakthyggesbruket började tillämpas har virkesförrådet i stort sett fördubblats. Tillväxten i den Svenska skogen är idag ca 35% högre än för 50 år sedan." är ju obegripligt ... vari ligger "framgången" ... 1850 så hade norrbotten säkert långt över 150 kubik stående volym, idag är den runt 60 .. titta på de här tabellerna över estland och lettland .. estland som ligger rakt över östersjön på samma breddgrad som bergslagen där jag bor, och även littauen har 4 dubblat den stående volymen sen 30 talet ... liksom kanada, nordamerika, titta nu noga på den övre tabellen, sverige .. här har vi inte ens ökat bonitetsökningen, vi har planterat igen 2,5 miljoner hektar (livsviktiga för mångfalden) ängar, hagar och åkrar ... ja man har gjort det i andra länder oxå, men inte på det hänsynslösa sätt som i sverige .. och att avverka 80% av den av skogstaxerinen felaktigt redovisade tillväxten, är ju totalt hjärnskadat .. idag avverkar vi sen några år mer än tillväxten, det kommer jag snart att få rätt i ... om inte förr så när virkessvackan (viket löjligt namn i en skövlarnation) blir uppenbar .. att vi redan fraktar miljoner kubik full växande tallar, (15cm i brösthöjd) till pappersindustrin borde väl vara beviset på att virkessvackan redan slagit till, men vem ska säga det av alla ryggradslösa individer som styr över svensk skogsindustri ... och de forskare som numera sitter på skogstaxen, slu och skogforsk och funderar på nya lögner som ska skjuta skithögen framåt ett tag till ... att slutavverkningarna här hos mig i hällefors görs på 50 åriga fullt växande träd, borde väl få nån jävel med ansvar att ta tummen ur arselet, men icke, kanske dags att låta dom på tummen hoppa kråka in i helvetet .. och sen begrava detta sorgliga lögnaktiga paradigm .. den som lever får se ..

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).