Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577221 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563528 Ja om jag och kunden kommer överens om priset,,,, han ville inte ha per timme....

Och trodde att det kunde kosta högst 3000 kr inkl moms per ha.

Jag ville ha efter att gått där och tittat och tagit ytor,,,,,. 6500 per ha.... exklusive moms.


Vi får väl se, det är ca 25 ha.... :((

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563530 Japp det blir mycket pengar.
Men det är ju å andra sidan en jävla massa röjning..

Jag tror inte att jag varken får det eller vill ha det, tänk er själva,,,,,, röja bort allt som växer för att spara piskade tallar.....
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 25 apr 2019, 07:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Gasellen  
#563569 Tack för en bra tråd Ulf1. Mycket uppfriskande och inspirerande tycker jag.
Har beställt Mikael Karlssons bok - Konsten att hugga träd och ha skogen kvar - och jag ser fram mot utökade kunskaper om ett naturligt skogsbruk.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#563575 Ulf 1 har inte många rätt och svammlar på i samma stil hela tiden. Roande? Ja ibland :o

Karlsson såg jag en intervju med och han övertygade inte :mrgreen: Ta hans budskap med en rejäl nypa salt.

Med trakthyggesbruket har du alla möjligheter att skapa naturliga varierande skogar till gagn både för den biologiska mångfalden och en verklig klimatnytta :d

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#563577 Enda gångerna lille uffe har rätt är när han sparkar in öppna dörrar och återuppfinner hjulet.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563583
Gasellen skrev:Tack för en bra tråd Ulf1. Mycket uppfriskande och inspirerande tycker jag.
Har beställt Mikael Karlssons bok - Konsten att hugga träd och ha skogen kvar - och jag ser fram mot utökade kunskaper om ett naturligt skogsbruk.



Uppfriskande och skojigt. Inspirerande? Nja.

Konsten att avverka och samtidigt ha skogen kvar är väl inga problem..

Det stavas gallring,,,,,

Om du ska bruka skogen så naturligt som möjligt,,,,,. Låt bli den, ställ undan motorsågen och glöm bort allt vad skötsel heter, glöm ditt uttag av ved eller liknande.
Skaffa något annat att peta i och på, för skogen den sköter sig själv.

Men kom inte och gnäll sedan när farbror miljötomte kommer och använder myndigheter till sin fördel för att ta skogen av dig, och du de betalar inte, men det gör industrin. Även om det sedan kanske är dåligt, ja men de betalar iallafall.

Va det gäller Uffe som någon Muhammed på berget med koranen i sin hand, där kan jag dra gränsen på dårskapet.

Att följa Uffe är som att följa ett led med djur direkt till nödslakt, fast man har ögonbindel på.

Se mitt inlägg om Kalle och Chokladfabriken så är det färdigt.
Den mardrömmen följer mig ännu. :-ss

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#563585 Vart tog lille uffe vägen?
Gick han vilse när han skulle plantera i sin Edens Lustgård?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563586 Ompalomperna tog honom, de gillade inte att bli utnyttjade....
De ville ha dräglig lön och bra villkor.
De kommer starta ett fackförbund.

Vem vet de kanske doppar honom i chokladen, och gör en chokladtomte av honom.... :-bd

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Fredrik Reuter  
#563590 Nu får det bli skärpning här i tråden.
Vi kan tolerera att ämnen drar iväg och att det till och med blir flamsigt då och då.
Det som varit nu det sista är öknamn, raljerande och smutskastning av han som startat tråden. Det är inte ok!

Trots att man inte tycker lika så måste man behandla meningsmotståndare med respekt.

Så, skärpning i tråden!

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563592 Javisst behandla varandra med respekt.

Men eftersom "trådskaparen" inte behandlar andra med respekt.

Jag ska göra Uffe en tjänst, och avlägsna mig härifrån, då jag kan se att argumentera med en miljöterrorist inte är genomförbart.

Tror säkert det är många med mig som anser vissa saker om Ulf1. Men tydligen får vissa skriva sitt och andra inte.....
Har blivit tydligare för varje dag.....
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 25 apr 2019, 08:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#563594
Fredrik Reuter skrev:Nu får det bli skärpning här i tråden.
Vi kan tolerera att ämnen drar iväg och att det till och med blir flamsigt då och då.
Det som varit nu det sista är öknamn, raljerande och smutskastning av han som startat tråden. Det är inte ok!

Trots att man inte tycker lika så måste man behandla meningsmotståndare med respekt.

Så, skärpning i tråden!

Hur stor respekt visar trådskaparen själv?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#563595 Trådstartaren får dom svaren han förtjänar.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#563597 Det här kommer jag att få fan för men kan inte låta bli....

OM man nu ska in och vara moderator eller liknande, gör då detta från början. Kom inte och gör eller anse vissa saker utan att ha hållit koll på vad t,ex trådskaparen skrivit...

Mycket är inte okej.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Fredrik Reuter  
#563599 Svaret får bli att vi gör så gott vi kan.
En del av en community är att medlemmar också själva kan anmäla inlägg som moderatorerna inte sett, eller inte hunnit se.
Jag själv har följt tråden men kan ha självklart ha missat saker även från TS texter, vi är ju ändå bara människor.

Ska vi se framåt så måste vi respektera varandra, hålla oss till sakfrågorna och anmäla inlägg som vi moderatorer inte hunnit uppmärksamma och som kan vara brott mot forumreglerna.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#563602 Synd att inte trådskaparen själv bidrar i någon stor utsträckning till tråden om Sveriges tre trädslag! Skulle tro att 90 % av Ulfs inlägg är rappakalja och 10 % är värt att diskutera ...... Nu har väl inte jag heller bidragit till mycket matnyttigt, men det känns som trådskaparen gör att många drar sig för att kommentera och komma med egna inlägg. Har mött Ulf på andra fora och det går till ungefär lika på dessa. Med en lite ödmjukare inställning tror jag faktiskt Ulf skulle tillföra Skogsforum viss kunskap.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).