miljövänligt virke – lokalproducerat, hyggesfritt och utan bekämpningsmedel
Det verkar som om det är det hyggesfria som är själva grejen och så här säger de i en intervju i tidningen Arkitekten:
Under hösten har gruppen debatterat frågan i bland annat Arkitekten. Framför allt vänder de sig mot det industriella skogsbruket med kalhyggen som de menar förstör landskapet såväl biologiskt som upplevelsemässigt. Ur det engagemanget växte en önskan att göra något konkret – en marknadsplats för både köpare och säljare av ekologiskt virke. I dagsläget finns en handfull intresserade skogsägare men det är inte helt lätt att hitta fler.
– Många vågar inte tro att det finns andra sätt att bedriva skogsbruk, det är svårare att ställa om mentalt än att ställa om skogen. Det handlar egentligen om att göra mindre, ta ner träd selektivt och låta skogen sköta sig själv lite mer.
Det blir ju intressant att se om det finns en efterfrågan på den här typen av virke när sajten väl är uppe. Grundarna anser att FSC inte håller måttet som certifieringskrav. Ytterligare ett citat från samma intervju i tidningen Arkitekten:
– Jag tror att många slentrianmässigt föreskriver FSC-märkt virke och tror att det är bra nog. Märkningen har blivit kontraproduktiv, den skapar gott samvete utan att göra gott. Jag skulle önska att arkitekter la mer tid och energi på att ta reda på hur tillverkningen går till.
Personligen kan jag ha invändningar mot att man använder beteckningen "ekologiskt" för skogsråvara. Om man jämför med jordbrukets produktion av ekologiska livsmedel så, rätta mig om jag har fel, innebär det där att det produceras utan bekämpningsmedel eller konstgödning. Och det gör ju all skog idag också! Men liksom inom lantbruket så innebär ju skogsbruk just ett brukande där vi odlar och skördar. Jämförelsen med "plockhuggning" skulle ju i så fall för livsmedelssidan innebära att man bara kan plocka sådant som växer naturligt och i måttliga mängder vid varje tid och varje plats. Eller tänker jag fel här?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto