Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

15 inlägg 8431 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

Torbjörn Johnsen  
#508415 Sajten Plockhugget.se har enligt egen utsago ambitionen att skapa en marknadsplats för "Ekologiskt virke". Personerna bakom sajten verkar ha sin hemvist inom möbel- & arkitekturvärlden och man upplever att det finns en efterfrågan på virke som är "bättre än FSC". Man använder i olika intervjuer beteckningen "ekologiskt virke" och på sin sajt beskriver man det som
miljövänligt virke – lokalproducerat, hyggesfritt och utan bekämpningsmedel


Det verkar som om det är det hyggesfria som är själva grejen och så här säger de i en intervju i tidningen Arkitekten:

Under hösten har gruppen debatterat frågan i bland annat Arkitekten. Framför allt vänder de sig mot det industriella skogsbruket med kalhyggen som de menar förstör landskapet såväl biologiskt som upplevelsemässigt. Ur det engagemanget växte en önskan att göra något konkret – en marknadsplats för både köpare och säljare av ekologiskt virke. I dagsläget finns en handfull intresserade skogsägare men det är inte helt lätt att hitta fler.

– Många vågar inte tro att det finns andra sätt att bedriva skogsbruk, det är svårare att ställa om mentalt än att ställa om skogen. Det handlar egentligen om att göra mindre, ta ner träd selektivt och låta skogen sköta sig själv lite mer.


Det blir ju intressant att se om det finns en efterfrågan på den här typen av virke när sajten väl är uppe. Grundarna anser att FSC inte håller måttet som certifieringskrav. Ytterligare ett citat från samma intervju i tidningen Arkitekten:

– Jag tror att många slentrianmässigt föreskriver FSC-märkt virke och tror att det är bra nog. Märkningen har blivit kontraproduktiv, den skapar gott samvete utan att göra gott. Jag skulle önska att arkitekter la mer tid och energi på att ta reda på hur tillverkningen går till.


Personligen kan jag ha invändningar mot att man använder beteckningen "ekologiskt" för skogsråvara. Om man jämför med jordbrukets produktion av ekologiska livsmedel så, rätta mig om jag har fel, innebär det där att det produceras utan bekämpningsmedel eller konstgödning. Och det gör ju all skog idag också! Men liksom inom lantbruket så innebär ju skogsbruk just ett brukande där vi odlar och skördar. Jämförelsen med "plockhuggning" skulle ju i så fall för livsmedelssidan innebära att man bara kan plocka sådant som växer naturligt och i måttliga mängder vid varje tid och varje plats. Eller tänker jag fel här?



   TS
Avatar Fallback

Re: Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508419 Ska bli intressant och se om detta kommer slå. Jag tror det kommer att bli svårt att få detta funka. Man undrar ju hur prislistan ser ut för plockhuggning.?

Avatar Fallback

Re: Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508420 Tja, varför inte? Om de vill betala extra för plockhugget, gärna för mig.

Användarvisningsbild

Re: Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508425 Det återstår att se OM de vill betala mer och i så fall hur mycket mer.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508430 Jag kan tänka mig att det finns en marknad med ett fåtal kunder som är redo att betala. Jag tror dock denna marknad är för liten och definitionen "ekologiskt" är för flummig/okontrollerad för att det ska bli något vettigt.

Användarvisningsbild

Re: Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

dotcom  
#508486 "875 kr per kubikmeter. Det var snittpriset för sågtimmer i Europa under sista kvartalet 2017" skriver Fredrik i en annan tråd, detta superekologiska virke hugget i skiktade naturskogar som aldrig förr rörts av en yxa och med årsringar täta som bibelblad borde väl ge mer än Europasnittet tycker jag. Äntligen börjar jag förstå varför staten länge på evärdelig tid köpt upp nyttjanderätten för gammelskogar, här pratar vi statlig värdestegring, pensionerna är räddade!

Avatar Fallback

Re: Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

Hema  
#527521 Någon som har använt sig av denna?

Avatar Fallback

Re: Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

husqvarna_med_sthil  
#527531 Jag håller med att tonen är åt miljö-skyddarhållet men samtidigt kanske det är här vi möts ändå då jag personligen inte skulle se någon nackdel med en prislista som är högre för virke jag kämpat fram med motorsåg och en gammal traktor än de minuter detta tar för en skördare. Det här är ju en väg för de som har lite skog och självverksamma att också faktiskt kunna få betalt för virket så arbetet blir mindre förlustbetonat.

Problemet är att det på något vis ska kvalitetssäkras och då ska detta förstås göras av samma folk som satt den grundläggande tonen för det här och något säger mig att de är motståndare till modernt skogsbruk mera än de är vänner till självverksamma småbrukare.

Användarvisningsbild

Re: Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

Mellberg  
#527552 Det handlar i grunden om "hyggesfritt" och som vanligt blir det en liten klick okunniga godtrogna skogsägare som kommer att gå på det och bli luggade på lite pengar. Ulf 1 har ju liknande funderingar som också saknar bäring.

Avatar Fallback

Re: Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

Castor fiber  
#527561 Det är väl bra med alternativ till det så kallade moderna skogsbruket. Det lär ju inte omsättas så många kubik, men kan ju betyda att några småbrukare får ett välförtjänt tillskott i kassan

Avatar Fallback

Re: Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527768 Ytterligare en i raden av kvalitetssäkring.
Lär väl inte vara gratis.

Jag ska börja kvalitetssäkra jag oxå.
Vad ska vi hitta på !
Det får bli certifiering i allemansrätt.
Är det så någon tidningsmurvel kommer på mig, så får jag väl dra en alternativ sanning.
För nog bör väl bärplockare, svampplockare veta nått om allemansrätten.

Kursupplägg kan bli nått i stil med :
Att dokumentera sin skogsutflykt. (Viktigast av allt) Felaktigt ifyllda dokument ger Böter. Upplevelsen, skit samma.
Reglementsenlig klädsel är ett krav. Saknas varselfärg och reflexränder. Böter
Falsksång, av Vi Går Över Daggstänkta Berg Fallera. Böter
Kunna redovisa att Gran har korta barr. Tall långa barr. Björk Platta barr. Annars Böter.
En gedigen certifiering räcker högst tre år. Där efter ny avgift och kompletteringskurs.

Vist vore det behjärtansvärt. Framför allt för min ekonomi.

Användarvisningsbild

Re: Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527780 Ja, varför inte starta upp kurser i säker allemansrätt? :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

p till p  
#559545 Det gäller att det inte blir ännu ett sätt att odla barkborrar.

Avatar Fallback

Re: Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

bgl  
#559595 En verksamhet med direkt anknytning till ETC måste betraktas med misstänksamhet!
I den typen av politisk miljö lär inte omtanke om skogsbruket vara den främsta frågan.

Användarvisningsbild

Re: Ny sajt vill skapa marknadsplats för "plockhugget"

p till p  
#562759 Det verkar gå i vilken slutavverkningsskog som helst .
Nästa år kan ju resten tas ner.
Riktig blädningsskog av tall och gran är väl knappast lämplig att använda till möbler annat än i spånskivor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).