Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

153 inlägg 63126 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

ulf 1  
#508941 fantastisk bra tråd, tack vare lars lundqvist svar och alla bra frågor .. jag har fullt en månad framöver att såga upp efter en avverkning, så det blir inte mycket tid över om virket ska hinna torka till hösten .. men nu måste jag kommentera efter att ha läst, vad lars skriver om kunskapsläget i den svenska skogsforskningen, bara en sån grej som att det växer så det knakar i vissa hyggesfria skogar och svenska skogsägare får inget veta om detta .. ni vet väl vad man brukar säga om alla de stora förändringarna i ett samhälle " först ignoreras dom totalt, sen hånas och förnedras deras upphovsmän, sen hyllas dom som fantastiska upptäckter ... det är ju givetvis så vägen kommer att se ut för hyggesfritt skogsbruk, vi är väl mitt uppe i förnedringsfasen nu (denna tråd är ett lysande undantag, tack lars för det) du skriver "Tallplantor fungerar helt annorlunda. De vet att det snart kommer en brand igen och då gäller det att vara stor nog att överleva branden. Därför satsar de alla sina begränsade tillväxtresurser på att växa på höjden och de har oftast bara en eller möjligen två årgångar barr. Stammen är oftast tunn och gänglig och toppskotten betydligt längre än hos granar i samma storlek. Men till slut dör de men de små granarna finns kvar. För att tallplantorna ska överleva måste man glesa ut överbeståndet, rejält, och hålla det lika glest framöver. Det här är inget nytt. Det konstaterades redan på 1890-talet när Holmerz och Örtenblad tittade på vad som hade hänt i de skogar i norra Norrland där man hade kört en första omgång dimensionshuggning från mitten av 1800-talet. De såg ingenstans det de kallade "nöjaktig föryngring" eftersom det kom ingen tall i restbestånden men däremot ofta gran. " tänk att du börjat tro att träden "tänker" och tom vet vad som kommer att hända framöver, det är inget att skämmas för lars, det tror jag också .. men kunskaperna om varför träd växer eller inte är ju det som saknas i skogssverige, visste vi det så skulle vi för länge sedan ha börjat med ett naturriktigt hyggesfritt skogsbruk, varför hyggesfritt är så mycket bättre på så många sätt (det som nu tystas ner) är ju för att det inte raserar upp det skogsekologiska systemet, tallen må stå och vänta på en brand, men den måste leva fram till dess, och det gör den tack vare ett gammalt och under ofta, århundraden, uppbyggt system av olika symbios med svampar, andra träd, mikroorganismer, som alla raseras vid en kalhuggning .. det som dina "gubbar" för hundra år sen inte hade en susning om .. klyvöppningar, fotosyntes och hur kolhydrater/socker håller träden vid liv, och som ni först nu, börjar få ett hum om och nu börjat gå lite mer under ytan, där ni tidigare bara skrapat på den .. det här är en hel värld ni forskare egentligen inte vet ett skit om .. så sluta nu vara så jävla säkra på att kalhyggen är något vi ska hålla på med .. det är bättre att vara osäker om något som känns rätt, än att vara tvärsäker på något som hela svenska folket tycker känns fel, fråga dom så får du höra ..

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

p till p  
#562773 Att maskinfälla stora träd i fullskiktad skog utan skador och dra in dem verkar omöjligt.
Många av de skadade småträden ska säkert tas från nästa stickväg annars får man in röta.

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#562778 Nej, det är inte omöjligt. Det blor ganska lite skador om man ser till att inte bläda alltför hårt. Och de skador som blir drabbar de minsta träden och har försumbar inverkan på beståndets framtida tillväxt och utveckling.

1555694469_7dffb20b-5aec-41b8-af8e-fc70848d39f1.png


1555694469_48500a70-4877-43a0-9881-c502a2825b63.png

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).