Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

53 inlägg 37856 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

alias  
#367508
isteskog skrev:All blädning är egentligen gallring! :wink:


Så sant, men gallring är ju bara tillåten så länge volymen/grundytan inte blir för låg i förhållande till beståndets höjd efter åtgärden.

Hamnar man på ett lägre virkesförråd än vad lagen tillåter så inträder ju föryngringsplikt, då åtgärden inte klassas som en beståndsvårdande åtgärd.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

husqvarna_med_sthil  
#367661 Får tacka för bra svar, nu vet jag säkert.

Användarvisningsbild

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367802
Skogsforskare skrev:Handen på hjärtat, när köpte någon av er som läser här inne stora mängder granbräder av hög kvalité?

Behöver inte köpa. Hela huset och alla uthus är tillverkade av lokal kvalitetsskog sedan 1800-talet :grin:

Finns det verkligen granbrädor av hög kvalité att köpa på brädgårdarna?

Användarvisningsbild

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

sundelius  
#367844
th skrev:
Skogsforskare skrev:Handen på hjärtat, när köpte någon av er som läser här inne stora mängder granbräder av hög kvalité?

Behöver inte köpa. Hela huset och alla uthus är tillverkade av lokal kvalitetsskog sedan 1800-talet :grin:

Finns det verkligen granbrädor av hög kvalité att köpa på brädgårdarna?

Nej :!:
Kvalitetsbrädor får man såga lokalt av egen skog

Användarvisningsbild

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

Hansolov Lönn  
#739177 Att kostnaderna blir högre över en omloppstid är naturligt men vinsten ligger i ett betydligt högre uttag av grovt timmer I en traditionell trakthyggesbruk är timmerandelen 62% enligt Mats Nylinder I flerakicktad granskog är timmerandelen 91% enligt orangutang skog så totalt sett tror jag ekonomin blir bättre i kontinuitetsskogsbruk.

Användarvisningsbild

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

Martin Växjö  
#739257 Ofta när man läser om kontinuitetbrukets förespråkare så erkänns aldrig denna metod som dyrare. Detta tycker jag blir ett problem för att sätta av ev andel av arealen. Tror inte den procentandelen räcker på långt när i slutänden. Erkänn att kostnaderna blir betydligt högre och låt dem som tycker att denna metod är viktig för skogsbruket betala mer för virket. Sälj det inte till konventionella sågverk utan förädla det småskaligt och ta för tusan bra betalt för virket.

Avatar Fallback

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

Torleif  
#739877 Jag vill inte uttala mig om några exakta procentsatser men jag är helt övertygad om att trakthyggesbruk enligt nu gällande mallar ger störst virkesvolym för minst arbete.
Problemen kommer om låt oss säga 40 år när det sågvirke som finns att hugga har vuxit upp i maskingallringens tidsålder och är så frodvuxet och grovkvistigt att det inte går att använda varken till bärande konstruktioner eller till brädslåning eller till någonting alls egentligen.

Därför blir vi tvungna att göra ett val.
-Om vi vill producera enbart pappersmassa i skogen och hitta alternativa material det vill säga plast, stål, aluminium och betong till att ersätta allt massivträ och allt limträ med. Då kan vi fortsätta skogsbruket enligt gällande läror.
-Om vi vill producera bra sågvirke som kan ersätta en stor del av de ovannämda meterialen som används i dag. Då kommer kostnaderna att stiga oberoende om vi tillämpar blädning eller trakthyggesbruk.

Användarvisningsbild

Re: Blädning 28% dyrare än trakthyggesbruk i avverkning

Hansolov Lönn  
#739884 Det går ju o få fram riktigt bra virke med bädde metoderna det stora problemet är ju bolagen o föreningarnas ständiga jakt på ökad vinst hela tiden o dom som får betala kalaset är husägaren som får höga kostnader o som du säjer dom kommer naturligtvis leta andra material för sina hus o då kommer trä o väljas bort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).