Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

421 inlägg 172273 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214965 Det är väl som Skogsforskaren tidigare sagt att glesar man ut så att träden får mer vindkänning så sker tillväxten mer på dimetern än längden. Därför är jag lite skeptisk till hans påstående om tallen i bild 1 att den inte kommer att reagera. Mer vindpåverkan borde öka diametern eller är kronan för liten för att skapa tillväxt.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

machonisti  
#214970
sveakatten skrev:Har det sett likadant ut i beståndet på övre bilden som på nedre bilden? Hur långa är granarna i dag?
Jag tycker det ser ut som granarna på nedre bilden har mera toppskott än dom på övre, är det inte en tall i mitten på övre bilden? Jag har sparat smala granar och tagit bort dom stora och dom verkar växa bra på diametern men inte nått mer på höjden. Men dom var nästan lika höga som dom stora som jag tog bort så det är väl naturligt.

Korten är inte knäppta över samma fläck utan samma område. Redan i gallringsskedet såg nog granarna risiga ut. Skulle kunnat lämna björk istället för att lämna granarna. Före gallring var björkskärmen väldigt tät tätare än nedre bilden. Titta på blogg Gallring 2 där finns mer bilder på samma område.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#214974 Ett barrträd kan ju inte bygga ut kronan nedåt, utan ska den få en större krona måste det ske genom att trädet växer på höjden. Om trädet redan är väldigt långt, och har pytteliten krona, är chansen liten att det kan sätta fart på höjden igen.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214992
Skogsforskare skrev:Ett barrträd kan ju inte bygga ut kronan nedåt, utan ska den få en större krona måste det ske genom att trädet växer på höjden. Om trädet redan är väldigt långt, och har pytteliten krona, är chansen liten att det kan sätta fart på höjden igen.


Kan inte tallkronan växa mer på bredden då ? Så har det skett för mig sedan jag slutade växa på längden. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

machonisti  
#214997 Orsaken att tallen lämnat är inte annat än skärmträd med väldigt liten risk att piska sönder, grantopparna. Området är av betydligt bättre kvalitet förutom ett bälte som ser ut som bilden, med ett ganska tätt stamantal. Tänkte mig att gallra granarna efter ca 8 - 12 år. Då ryker granar med sämre förutsättningar förutom om det inte blir ett litet kalhygge.
Det har även knäckts några klena granstammar.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#215020 Granarna i övrigt ser inte ut att ha några problem. Vänta något år så kommer du se att dom kommer att växa hyfsat bra.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

machonisti  
#215027 Det blir som sagt forskning på eget kapital :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217121 Är det resultat av att några har legat i som "en hund i en benhög"?
Grattis Skogsforskare!

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

sveakatten  
#344971 Var ut och borrade några av granarna som jag lämnade 2012-2013, det var då väldigt tätt och granarna är ca 70-100år.
Det ser ut som dom börjar bygga lite på diametern, fast kronorna är så dåliga.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#344997 Har du tittat på topparna? Att dom bygger i brösthöjd är inte det minsta konstigt. Dom försöker stärka stammen nedtill för att inte gå av. Men växer dom nåt på höjden?

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

sveakatten  
#345040 Dom var ju redan drygt 25meter, alltså lika långa som skogen jag tog ner, så skotten på längden är inte mer än ca 1dm.
Jag var ju tveksam till att dom skulle klara sig när det blev så ljust, trodde heller inte att tillväxten på diameter skulle öka så mycket.
Särskilt eftersom kronan är så liten och dom redan var så långa.
När vi diskuterade senast var det ju många som inte trodde att dom skulle komma igång alls pga åldern.
Jag hade tänkt ta ner dessa, eftersom jag inte tyckt att dom växer, men när jag ser detta så får dom nog stå kvar ett tag till.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349686 Tomas Lundmark summerar plus och minus i hyggesfritt http://www.skogsaktuellt.se/artikel/486 ... nomin.html
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

p till p  
#603012 Konstigt att inte sågverken skriker efter blädat virke om kvaliteten är bättre .Hur det kan bli mindre tjur i blädad skog låter omöjligt .

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603029 Fyra år sedan någon skrev i tråden och vi får hoppas att det försvinner i glömska för denna gången. Om 25 år eller så är det säkert på gång igen.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

machonisti  
#603033 Intressant skogsola!
Jag läste och begrundade egna inlägg.
Vet inte riktigt hur jag tänkt eller inte tänkt.
Nu tänker jag eftersatt gallring!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).