Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hyggesfritt och skogsägarföreningarna?

145 inlägg 26022 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt och skogsägarföreningarna?

HannuRöj  
Badger skrev:
HannuRöj skrev:Skicktlighet och tålamod har tyvärr bara de som gör allt själv.
.

Njae, det går nog att hitta skickliga entreprenörer och få dem att göra saker noga och rätt om man är beredd att betala för det. Tyvärr är det nog så att nästan det enda som folk bryr sig om när de anlitar entreprenörer att välja den med lägsta timpriset och det vet entreprenörerna och utför arbetet så fort, billigt och slarvigt som möjligt.

Ja, det stämmer självklart bra det. 😀

Jag menade, att om föryngringen kommer att ta flera år längre än plantering, hur borde allt organiseras, och vem som kunde följa helhetet. 😉 Man hinner ju pansionera sig förran ungskogen når till 2,5m.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Axl skrev:Det finns olika sätt att avveckla fröträd på men vad vinner naturen på att man gör det senare och i flera steg? Jag har svårt att se någon poäng för skogsbruket.

😀 Tror poängen är bara att 2,5m hög skog SER UT som en skog.
Hade varit bättre på varje sätt följa rekommentationen, som grundar boda på forskning och erfarenhet.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#861063Man får visst plantera en hyggesfri lucka också. Men då ska luckan vara max 0,25 ha och höjden fortfarande 2,5 meter tills luckan utvidgas. Det går naturligtvis inte i ett mera seriöst skogsbruk. En bättre definiton skulle vara som man har gjort tidigare om man vill slippa avverkningsanmäla. Luckor på 0,5 hektar som utvidgas när föryngringen är säkerställd. Samt ett fett pristillägg på det som fyller definitionen.

Användarvisningsbild

Badger  
#861065Finns inget som. Jag ser som hindrar att man göra 10 eller 20 luckor på 0,25 ha med 0,25 stående skog mellan. Så schackbrädes metoden kan nog användas storskaligt för den som vill.

TS

#861067Vill man ha ett sånt elände? Är man anställd förvaltare åt en stor markägare som fått för sig någonting så är det väl så. Men vill någon dribbla så på egen mark utan att få något annat än i bästafall guldstjärna från någon mupp. Antagligen är det inte bra åt muppen ändå.

Användarvisningsbild

Badger  
#861070Det är på min egen mark jag vill ha "eländet" med att behålla så mycket djur och skog i olika stadier som möjligt och ändå få ut ett rimligt utbyte av virke. Dessutom tillhör jag kufarna som tycker att det är kul att hugga med motorsåg och sitta på en grov stock och äta lunchmackorna en vinterdag. Fast egentligen tycker jag att schackmetoden är onödig. Det var ett tag sedan jag lyfte tanken i en annan tråd att om jag hade ett större sammanhängande skifte så skulle jag hellre avverka i längre band med 5 års intervaller. Lättare att avverka i remsor och så länge det inte är för brett för det spridas in frön bra.

TS

Re: Hyggesfritt och skogsägarföreningarna?metoden

#861071Den enda hyggesfria metoden som jag kan köpa är sån där rand eller kanthuggning. Tillämpar det själv lite här och där om det passar. Allt behöver inte vara svart eller vitt. Men det förutsätter manuell huggning eller nogrann planering.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#861077Jag kör också kanthuggning och naturlig föryngring i lämpliga ställen. 😀 Har aldrig räcknat, men totalt ca 10-20% av arealen som föryngrad i min ägo från året 2000 är möjligtvis hyggesfritt enligt definitionen. Planterat har jag endast gran, men har fått naturligt tall blandning på några ställen. Ung björk har jag nästan ingenstans. Har dock röjat ner björk ganska ordentligt, för tallblandningens skull.

Svart vitt blir det, när skogsägaren helt enkelt bestämmer sluta kalavverka och övergå till hyggesfritt. Det är faktiskt många kommuner mf som redan gjort det.
Många privata däremot har vissa figurer som de har besämmt inte kalavverka, men har ingen klar framtidssyn heller. Så det får oftast glesas ut (kallas ändo för gallring) vilket leder till mycket varierande resultat.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#861078😀 Naturlig föryngring i kantzon mot kalhygge är inte hyggesfritt, men är ändå naturnära. Och det är presis naturnära areal som ska gynnas enligt EUs skog strategin.

Användarvisningsbild

Badger  
HannuRöj skrev:😀 Naturlig föryngring i kantzon mot kalhygge är inte hyggesfritt, men är ändå naturnära. Och det är presis naturnära areal som ska gynnas enligt EUs skog strategin.

Definitionen av vad som är hyggesfritt tror jag är ett av grundproblemen i debatten. Att kampen mellan skogsindustrin och naturvårdsrörelserna är så fastlåst i extrema positioner som utgår från gamla definitioner. Om båda parter i stället höjde blicken och såg mer praktiskt på frågan skulle man säkert kunna komma fram till en rimligare modell med andra definitioner av vad som som fungerar som naturnära skogsbruk.

TS

Torleif  
#861258Exakt så.

Miljömupparna försöker få alla att tro att skogsbruk överhuvudtaget är skadligt och borde förbjudas medan skogsindustrin försöker få alla att tro att storskaligt trakthyggesbruk och hårda maskingallringar i likåldriga bestånd med extremt kort omloppstid är det enda som fungerar.

Båda sidorna talar i egen sak. De rentav ljuger för att själva vinna på det.

Jag driver hyggesfritt efter eget huvud. Vi har bara 4,5 hektar så skulle vi tillämpa de officiella skogsbrukslärorna skulle vi kalhugga allt på en gång för att sedan stå utan ved i 20 år och utan virke i 100 år och sedan kalhugga igen.
Mitt plockhuggande ger en hygglig vinst i form av ved och virke som inte behöver köpas. Egentligen borde man ha en eller två hektar till för att få litet större skala på driften så den bättre täcker investeringarna men det vi har och det jag gör ger i alla fall avkastning.
Allt tvärt emot skogsindustrins officiella läror om att man måste ha minst 50 hektar för att kunna driva någon form av skogsbruk.

Allt är på experimentnivå än så länge men jag ser tydliga tecken på att plockhuggning och självföryngring fungerar i grandominerad blandskog. Det som fordras är en vedeldande självverksam skogsägare som kan tänka tillräckligt för att se skillnad på bra och dåliga träd och som inte upprepar det gamla misstaget att plocka ut det bästa och låta skräpet stå kvar och föröka sig.

Användarvisningsbild

Badger  
#861265Ja, det gäller att hugga med lite framtidssyn och hugga bort dåliga träd tidigt och lämna kvar fina träd att sprida sina frön ett par säsonger när man tar ut virke.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Torleif skrev:Exakt så.

Miljömupparna försöker få alla att tro att skogsbruk överhuvudtaget är skadligt och borde förbjudas medan skogsindustrin försöker få alla att tro att storskaligt trakthyggesbruk och hårda maskingallringar i likåldriga bestånd med extremt kort omloppstid är det enda som fungerar.

Båda sidorna talar i egen sak. De rentav ljuger för att själva vinna på det.

Jag driver hyggesfritt efter eget huvud. Vi har bara 4,5 hektar så skulle vi tillämpa de officiella skogsbrukslärorna skulle vi kalhugga allt på en gång för att sedan stå utan ved i 20 år och utan virke i 100 år och sedan kalhugga igen.
Mitt plockhuggande ger en hygglig vinst i form av ved och virke som inte behöver köpas. Egentligen borde man ha en eller två hektar till för att få litet större skala på driften så den bättre täcker investeringarna men det vi har och det jag gör ger i alla fall avkastning.
Allt tvärt emot skogsindustrins officiella läror om att man måste ha minst 50 hektar för att kunna driva någon form av skogsbruk.

Allt är på experimentnivå än så länge men jag ser tydliga tecken på att plockhuggning och självföryngring fungerar i grandominerad blandskog. Det som fordras är en vedeldande självverksam skogsägare som kan tänka tillräckligt för att se skillnad på bra och dåliga träd och som inte upprepar det gamla misstaget att plocka ut det bästa och låta skräpet stå kvar och föröka sig.

Det är skillnad på hur man sköter 4,5 ha mot 45 ha, det är skillnad på hur man sköter 4,5 ha mot 450 ha. Det är även detta som har betydelse.

#8612764,5 hektar är en stor tomt men inte skogsbruk. Där kan man leka lite som man tycker utan att det påverkar varken privatekonomi eller landets handelsbalans.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:4,5 hektar är en stor tomt men inte skogsbruk. Där kan man leka lite som man tycker utan att det påverkar varken privatekonomi eller landets handelsbalans.

Ja, och hushåller man det rätt så kan man ha till egen ved samt någon sågstock.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).