Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hyggesfritt och skogsägarföreningarna?

145 inlägg 26303 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt och skogsägarföreningarna?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:I första skedet är en tät fröställning hyggesfri. Men så småningom måste fröträden bort och då kör det ihop sig gentemot fundamentalisterna.

Men då är det ny skog på G

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Skogsola skrev:I första skedet är en tät fröställning hyggesfri. Men så småningom måste fröträden bort och då kör det ihop sig gentemot fundamentalisterna.

Skärmen får dock glesas ut ganska direkt och ganska hård. Kvarvarande skärmträn får avverkas när ungskogen har nått 2,5m. 😀

Enligt Finska PEFC ska 20 stora träd lämnas som larvmat. En vanlig tallföryngring är alltså inte långt från hyggesfritt redan nu.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#860736Och om man planterar lite under "fröträdställningen"?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#860798Spelar ingen roll. Måste man vänta till ungskogen är 2,5 så blir det stora skador när man tar bort fröträden.

Användarvisningsbild

Badger  
#860801Men lite skicklighet och tålamod kan man fälla fröträden så de faller där man ändå tänkt röja och gallra i framtiden. Det har aldrig varit ett problem för mig att det inte finns tillräckligt med plantor efter fröträden. Om man vill kan kan skippa att plocka fröträden och lämna lite evighetsträd i stället.

TS
Användarvisningsbild

#860805Det hade i ca två år på en del av platsen kommit självföryngrat när jag högg tallen ifjol. De stod även lite för tätt. Men nu i år så har det börjat komma tall även där det blev hugget ifjol.

Badger skrev:Men lite skicklighet och tålamod kan man fälla fröträden så de faller där man ändå tänkt röja och gallra i framtiden. Det har aldrig varit ett problem för mig att det inte finns tillräckligt med plantor efter fröträden. Om man vill kan kan skippa att plocka fröträden och lämna lite evighetsträd i stället.

Skicklighet och tålamod är ju bra men tar man fröträden vid en meters föryngringshöjd så behöver man inte så mycket varken av det ena eller andra. Lämnar gärna några frötallar längre men i så fall nära väg så man kan fälla ut dem.

Användarvisningsbild

Badger  
#860813Att välja rätt tillfälle och att planera för var och hur man ska lättast ska få ut träden till en väg räknar jag som skicklighet SkogsOla. 👍

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#860855Skicktlighet och tålamod har tyvärr bara de som gör allt själv.
Högläggning + plantering har i många fall garanti. Kommer att bli en riktig utmaning att lansera naturligt föryngring med fröträdavverkning i två steg. Tills vidare har hyggesfria avverkningar fört som (alldeles för) sena gallringar eller plockhuggningar av största trän, utan att tänka på föryngring alls 🫣 .

Tralsmo  
#860860Ja kan ge ett exempel på lite tokig nedtagning av fröträds.ställning.

De är inte ovanligt att vi plockar fröträd ställning.
Har gjort de på mitt egna ochså

Allafall i detta fallet va de fällt lite hit å dit å även ut i grannens plantering.
Va de kvistat,,, naturligtvis inte.

Lite ot men vi hadde tjatat om underväxt röjning men fick köra ändå.
Döm om min förvåning när ja åkte förbi några dagar senare å såg att de var underväxt röjt efter att vi gallrat.

Sånt här tok tyder ju på att man inte alls vet varför man gör saker å de är enda gång vi råkat ut för dylikt.

Axl  
#860975Det finns olika sätt att avveckla fröträd på men vad vinner naturen på att man gör det senare och i flera steg? Jag har svårt att se någon poäng för skogsbruket.

Användarvisningsbild

Axl skrev:Det finns olika sätt att avveckla fröträd på men vad vinner naturen på att man gör det senare och i flera steg? Jag har svårt att se någon poäng för skogsbruket.

Gör det nog helst så tidigt det bara går.

#860979Precis. Absolut ingen nytta mer än att uppfylla önskemål om hyggesfritt från en okunnig opinion. Dessutom enligt kriterier som verka ihopkomna på en fikarast. Ett stalltips: Bry er inte men följ debatten. Snart så kommer det något annat.

Användarvisningsbild

Badger  
HannuRöj skrev:Skicktlighet och tålamod har tyvärr bara de som gör allt själv.
.

Njae, det går nog att hitta skickliga entreprenörer och få dem att göra saker noga och rätt om man är beredd att betala för det. Tyvärr är det nog så att nästan det enda som folk bryr sig om när de anlitar entreprenörer att välja den med lägsta timpriset och det vet entreprenörerna och utför arbetet så fort, billigt och slarvigt som möjligt.

TS

Tralsmo  
#861031Det är me entreprenörer som me alla andra.
En del vill ösa virke å en del tycker de är roligt å få använda hjärnan.

De är nog på väg mot ett skifte på de ochså.

Att göra ett bra jobb hänger på erfarenhet, planering å bra medarbetare.

Ett bra utfört jobb är väldigt sällan dyrare.
Har man planeringsproblem så genomsyrar de ofta hela verksamheten å va timpriset är säger ofta inget om totalkostnaden.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).