Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Plockhuggning med stora maskiner

81 inlägg 4205 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Plockhuggning med stora maskiner

Gunnar Grenholm  
#908665Så kan det vara, har inte riktigt koll.
Men oavsett anser jag att resonemanget om skogsekosystem är viktigt.

Tralsmo  
#908667Paragraf 5 å 10 är ju en vanhävdsgräns. Svårt å komma ihåg vilken som är vad men grundregeln är ju å hålla sig långt över dessa å då blir ju trakthyggesbruk överlägset.

Sen finns de ju mer parametrar å förhålla sig till om man föredrar klimatanpassning och/eller biologisk mångfald.
Lite spretande däremellan om man frågar mig.

gurka  
Gunnar Grenholm skrev:Men oavsett anser jag att resonemanget om skogsekosystem är viktigt.

Det boreala skogsekosystemet

https://skogshistoria.se/skogshistoria/ ... osystemet/

Användarvisningsbild

Gunnar Grenholm  
#908671Bränder och stormar är inte detsamma som hyggen, snarare skärmställningar !?!

Användarvisningsbild

Lindveden  
#908674Ur ett föryngring håll så finns ju väldigt mycket likhet mellan hygge och skogsbrand/stormar, enligt mig personligen iallafall

Användarvisningsbild

Gunnar Grenholm  
#908676I en naturlig boreal skog finns flerhundraåriga träd. Inte detsamma som en trakthyggesskog med 65 - årig omloppstid.

isteskog  
Gunnar Grenholm skrev:I en naturlig boreal skog finns flerhundraåriga träd. Inte detsamma som en trakthyggesskog med 65 - årig omloppstid.
Det är väl därför man ska spara 10 evighetsträd/ha?

Användarvisningsbild

Badger  
Skogsola skrev:Om vi återgår till trådstarten så har han ganska hårdhänt sopat till sig 20% av virkesförrådet. Samtidigt så har han ingen plats att få ny skog att växa. Hur går det med hans tillväxt då?

Egentligen handlar tråden inte om min skog, jag startade tråden för att jag liksom många andra tycker att det är mycket som saknas i texten som jag skulle vilja veta mer om. Hoppas att någon skogspoddare/youtuber gör ett besök dit så vi får veta mer.

När det gäller min skog så är det som det mest i naturen. Varierat. Till det är det i princip odokumenterat. Det är bara jag under min tid som har börjat skriva ner vad som händer. De första fyra generationerna verkar i huvudsak huggt bort skog för att få åkermark och plockhuggt lite virke till att timra husen och ved att elda med. Sedan dess har det huggts små luckor för att sälja timmer/massa och gjorts tre mindre trakthygges avverkningar. Tillväxt? Björk och gran växer som tusan på de flesta ställen. Min erfarenhet är dock att det var Ebberöds bank för hela de planterade bestånden av gran som var mellan 45 och 65 år vid Gudrun blåste ner och en stor andel av det blåste av på mitten. Nettot av det var 150kr. I de andra delarna var Gudrunskadorna mellan 0 och 30%. Där började mitt intresse för en varierad skog som inte står som ett jämnt grönt segel och tar vind.

TS

maltex  
#908687Det finns väl bara tre hyggesfria metoder, Överhållen skärm Luckhuggning och Blädning.Sen är det ju bara att välja vad som passar dom förutsättningar som finns,men man ska nog tänka ståndortsanpassning först och främst. Fast det verkar som det finns många hjuluppfinnare i branschen,kanske vore enklare att kalla bonhuggning för bonhuggning så slapp man alla ?.

Användarvisningsbild

Gunnar Grenholm  
#908688Stavas bonnhuggning, bra namn och visar mångfaldens fördelar mot enfalden. 🙂

Användarvisningsbild

Lindveden  
maltex skrev:Det finns väl bara tre hyggesfria metoder, Överhållen skärm Luckhuggning och Blädning.Sen är det ju bara att välja vad som passar dom förutsättningar som finns,men man ska nog tänka ståndortsanpassning först och främst. Fast det verkar som det finns många hjuluppfinnare i branschen,kanske vore enklare att kalla bonhuggning för bonhuggning så slapp man alla ?.

Bonnhuggning kan ju vara ett överkomligt namn😉

Annars e det väl så att överhållen skärm,luck/kanthuggning ingår som en undergrupp till trakthyggesbruket. Blädning e en brukningsform försig.
Allt handlar väl när det kommer till kritan va den långsiktiga planen är för ett bestånd

gurka  
Gunnar Grenholm skrev:Bränder och stormar är inte detsamma som hyggen, snarare skärmställningar !?!

Effekten av både brand och storm kan studeras i närtid men effekten av brand i torr tidigare stormfälld skog är ännu våldsammare...

Det har gått 10 år sedan den stora branden i Västmanland
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/2235858/delad.html

20 år sedan Gudrun: Enorm kraftsamling och viktig kunskap
https://www.sodra.com/sv/se/skogsagare/ ... g-kunskap/

Användarvisningsbild

Badger  
Lindveden skrev:Det finns väl bara tre hyggesfria metoder, Överhållen skärm Luckhuggning och Blädning.Sen är det ju bara att välja vad som passar dom förutsättningar som finns,men man ska nog tänka ståndortsanpassning först och främst.

Annars e det väl så att överhållen skärm,luck/kanthuggning ingår som en undergrupp till trakthyggesbruket. Blädning e en brukningsform försig.
Allt handlar väl när det kommer till kritan va den långsiktiga planen är för ett bestånd

För min del är jag inte intresserad av vad som faller in i olika kategorier eller inte. Jag är intresserad av hur olika metoder fungerar i praktiken både när det gäller ekologi och ekonomi. Så jag blev nyfiken på kombinationen plockhuggning och stora maskiner som jag int läst så mycket om tidigare. Vad gäller luckhuggning så beror det väl på hur stora och hur många luckorna ifall de faller in i hyggesfritt eller inte. SVS tycker iaf inte att det räknas som avverkning mindre än 0,5 ha.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#908721Arvidsson kanske tänkt inte så här stora maskiner men delar ändomvideon av en stor specialmaskin för plockhuggning, utrustat med en hållgrip högt upp i bomen. Stor är den men stora är trän också. 😀

Användarvisningsbild

Badger  
#908744Tack för att du delade. Kul att se alternativa maskiner och metoder. Kan inte så mycket om skördare, men är fördelen här mot en längre maskin med midja att den kan rotera 360 grader och lägga trädet precis var som helst? Dyrare är traditionella skördare och svårare att flytta tolkade jag det som i videon. Så det gäller nog att ha en rejält yta att gå igenom för lönsamheten.

TS
Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).