Valmet 890 skrev:Och om man ska ha c144 förespråkar iaf jag 951... visst 31 an orkar med det men tycker det känns lite tungt att bära och tappar lite stabilitet
mb-man skrev:Hema skrev:Vad händer då? Stannar tillväxten av, om man tar de största träden för tidigt?
Förstår inte hur du tänker här? Om du menar att man skulle kunna köra med små maskiner så får man ju avverka träden när de är i förstagallringsstorlek!
Iallafall skördarmässigt.
Hema skrev:mb-man skrev:Hema skrev:Vad händer då? Stannar tillväxten av, om man tar de största träden för tidigt?
Förstår inte hur du tänker här? Om du menar att man skulle kunna köra med små maskiner så får man ju avverka träden när de är i förstagallringsstorlek!
Iallafall skördarmässigt.
Nej, det är inte det jag menar. Men om man avverkar träd 45cm i brösthöjd, så talar vi inte om övergrovt iaf. Och om man inte kör övergrovt, behövs inte de största grejerna.
T Landström skrev:Motorsåg och vajerkran att spela fram virket till basvägen...
mb-man skrev:Hema skrev:mb-man skrev:
Förstår inte hur du tänker här? Om du menar att man skulle kunna köra med små maskiner så får man ju avverka träden när de är i förstagallringsstorlek!
Iallafall skördarmässigt.
Nej, det är inte det jag menar. Men om man avverkar träd 45cm i brösthöjd, så talar vi inte om övergrovt iaf. Och om man inte kör övergrovt, behövs inte de största grejerna.
Även om man skulle gå ner lite i dimention på träden blir det i stort sett samma skördare!
Det är ändå skotaren som spelar mest roll när det gäller markskador och platsåtgång!
åberg skrev:Tror rätta svaret kom på första sidan.T Landström skrev:Motorsåg och vajerkran att spela fram virket till basvägen...
Valmet 890 skrev:Tror inte du behöver vara rädd för hållbarhet på c124 heller... vi har ju nu kört 365 19000 timmar drygt slutavv. Bytt en kvistkniv och svetsat en valsmotorhylla, inget annat har spruckit. Visst vi har ju inte värsta medelstammen här i norr men träden är ju inte alltid så fina....
C124 c144 bygger ju på 365 i grunden, lite förfinade och extra vals i bröstet....
Hema skrev:Valmet 890 skrev:Tror inte du behöver vara rädd för hållbarhet på c124 heller... vi har ju nu kört 365 19000 timmar drygt slutavv. Bytt en kvistkniv och svetsat en valsmotorhylla, inget annat har spruckit. Visst vi har ju inte värsta medelstammen här i norr men träden är ju inte alltid så fina....
C124 c144 bygger ju på 365 i grunden, lite förfinade och extra vals i bröstet....
Låter som ett mycket gott betyg.