Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 203579 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:Om någon undrar hur det går med timmerkvalitet i de krokiga träd som man ser på bilden, så rätar träd upp sig när de får ljus och blir grövre, krokighet är ett större problem i backig terräng.

Träden längddväxer enbart i toppen, s.k. apikalt meristem. Alltså förblir en stamkrök alltid en stamkrök.

Att det sedan kan bli en rak och fin stam ovanför kröken är en helt annan sak. Men stamkröken är och förblir en krök under resten av trädets livstid.
/Niklas

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Niking skrev:[Alltså förblir en stamkrök alltid en stamkrök.
/Niklas

Nja, det är inte helt sant. En del krökar kan rätas ut med hjälp av tjurved. Det förekommer hos både barr- och lövträd. Men då rör det sig inte om de små slängkrökar som syns på bilden utan om långre böjning av stammen. De krökar som syns blir kvar, men kamoufleras delvis av att diametertillväxten blir olika på olika delar därför att trädet försöker få en så stabil stam som möjligt, och en stam med rak mantelyta är stabilare än en krokig stam.

Användarvisningsbild

machonisti  
#649940Jag fick för björktimmer (faner) 37 € per m3 fpb på ett kalavverkningsuppdrag hugget i juli 2019, dock ett litet parti. Jämfört med gran och tall timmer som gav 64,5 € på båda sortimenten. Tycker mig minnas att priset var högre förut men har inga uppgifter. Annars är de vita stammarna inne i granbeståndet uppiggande men helt klart inte lönsamma.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lars Lundqvist SLU skrev:
Niking skrev:[Alltså förblir en stamkrök alltid en stamkrök.
/Niklas

Nja, det är inte helt sant. En del krökar kan rätas ut med hjälp av tjurved. Det förekommer hos både barr- och lövträd. Men då rör det sig inte om de små slängkrökar som syns på bilden utan om långre böjning av stammen. De krökar som syns blir kvar, men kamoufleras delvis av att diametertillväxten blir olika på olika delar därför att trädet försöker få en så stabil stam som möjligt, och en stam med rak mantelyta är stabilare än en krokig stam.

Kärnveden har alltid kvar sin krök!

Å för att anknyta till trådens rubrik. Krokigt virke brukar inte efterfrågas av industrin, var på betalningen för det krokiga virket blir därefter.

Edit: Vissa sågverk ska väl t.o.m. börja röntga alla sågstammar, för att upptäcka eventuella "inbygda" krökar i stammarna.
/Niklas

Användarvisningsbild

ulf 1  
#649946Lite mer öppna sinnen och en gnutta fantasi skulle inte skada, Lars innehar stor kompetens på det skogsbruk som råder inom barrsektionen, när han sen konfronteras med löv så tornar hopplösheten upp sig, det är ingen ände på svårigheter och olönsamhet, så ett förslag är att ta hans svar på lövfrågor med stor försiktighet.
Vi borde inventera de kunskaper om löv som finns på forumet, och vad dom har att tillföra, före att hylla någon vad han än säger, det är stor risk att det blir okunnighetens tyranni.
Jag inser visst mina begränsningar Lars, du frågar hur jag vet att träden blir raka, och svaret är att jag frågat de som varit med i 40-50 år och sett det med egna ögon.
Knut Sturm är 60 år han har i 40 år dokumenterat och följt lövträds utveckling, när jag frågade om det kunde bli något av de 30 åriga träd som kom underifrån i en grov Bok och Ekskog (de såg ut som svansen på "jönssons katt"), så sa han "lugn, de kommer att se ut så här om 40 år, och pekade på en 40 meter hög Ek med spikrak stam och 80 cm i brösthöjd.
Ett problem vi har i skogsbruket är att vi inte känner igen vilken som har djup kompetens, ju okunnigare vi själva är ju svårare har vi att avgöra detta, vilken nolla som helst kan lura i oss vad som helst.
Människan har en social drift att bli inkluderad och inkludera anda, och det gör att vi kompromissar mellan gedigna kunskaper och andras fördomar, ingen ska känna sig trampad på tårna (utom jag då, men det tar jag med ro).
Det gör att de som sitter på kunskaper, (flera här har jag märkt) lägger band på sig för att ingen ska bli sårad, för mig är detta att offra sanningen för husfrid och gemenskap.
Lite av hela problemet med skogsägarkåren, är det, okunniga är vi alla även experterna, så det behöver vi inte skämmas för.
Jag blir aldrig erkänd som expert och ska inte bli det, för som med allt jag gör så är jag mest ute efter helhetsbilden, men jag läser och talar med experter på olika områden och tänker sedan själv, det är min stora styrka.
Så följ gärna med på mina nya projekt, det kan bli spännande.
Och tänk på en sak, industrin gillar det vi gör, det borde vara den största varningen att något är jäkligt fel.
För betalar man trehundra för fanerbjörk och 600 för barrtimmer så är man bara en bedragare, inget annat.
Den risk dom tar på bolagen är ju att vi upptäcker att vi får mer betalt för ALLA sortiment nån annan stans och då får dom hoppa kråka på sina egna planteringar till fan löser av.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Knut Sturm är 60 år han har i 40 år dokumenterat och följt lövträds utveckling, när jag frågade om det kunde bli något av de 30 åriga träd som kom underifrån i en grov Bok och Ekskog (de såg ut som svansen på "jönssons katt"), så sa han "lugn, de kommer att se ut så här om 40 år, och pekade på en 40 meter hög Ek med spikrak stam och 80 cm i brösthöjd.

ulf 1 skrev:ju okunnigare vi själva är ju svårare har vi att avgöra detta, vilken nolla som helst kan lura i oss vad som helst.

Jag kunde inte ha sammanfattat det bättre själv. :)

Användarvisningsbild

ulf 1  
#650006Världens bästa skogsbruk säger man från en enad värld om Lybeks statsskogar, Knut Sturm kommer aldrig att få ett omdöme som nolla, jag kan bara tänka mig att någon som inte vet vad han talar om skulle skulle ge honom ett sånt omdöme.
Ivrigt påhejad av några som förtvivlat vill tillhöra den stora gemenskapen.
Timmerförsäljningen från Lybeckskogarna ligger på 20 miljoner per år, dryga 4 tusen hektar, 30 anställda. jämför Sveaskog 4 miljoner hektar så skulle det se ut så här 30 000 tusen anställda och 20 miljarder i försäljning av avverkat virke,....
Men herregud, vad blev det i Lars världsbästa skogsbruk, jo 800 anställda (700 tillsvidareanställda) och 1,6 miljarder i avverkat virke !!! Vilken jävla nolla han måste vara då Sturm, de här siffrorna har han gjort genom att plocka russinen ur kakan så till den milda grad att 1996 var den stående volymen, 315 kubik och idag är den 430 kubik.Tur vi har karlakarlar som vet hur träd ska skötas.

TS
Användarvisningsbild

Sid Fernwilter  
machonisti skrev:Jag fick för björktimmer (faner) 37 € per m3 fpb på ett kalavverkningsuppdrag hugget i juli 2019, dock ett litet parti. Jämfört med gran och tall timmer som gav 64,5 € på båda sortimenten. Tycker mig minnas att priset var högre förut men har inga uppgifter. Annars är de vita stammarna inne i granbeståndet uppiggande men helt klart inte lönsamma.

Admin,
Är det ok att lägga ut länkar till en prislista för björktimmer och tillhörande kvalitetskrav på skogsforum?
Jag har inga band alls med företaget i fråga. Tänkte bara att någon kanske skulle tycka att det vore intressant att läsa.

Avslutat-02  
ulf 1 skrev:Världens bästa skogsbruk säger man från en enad värld om Lybeks statsskogar, Knut Sturm kommer aldrig att få ett omdöme som nolla, jag kan bara tänka mig att någon som inte vet vad han talar om skulle skulle ge honom ett sånt omdöme.
Ivrigt påhejad av några som förtvivlat vill tillhöra den stora gemenskapen.
Timmerförsäljningen från Lybeckskogarna ligger på 20 miljoner per år, dryga 4 tusen hektar, 30 anställda. jämför Sveaskog 4 miljoner hektar så skulle det se ut så här 30 000 tusen anställda och 20 miljarder i försäljning av avverkat virke,....
Men herregud, vad blev det i Lars världsbästa skogsbruk, jo 800 anställda (700 tillsvidareanställda) och 1,6 miljarder i avverkat virke !!! Vilken jävla nolla han måste vara då Sturm, de här siffrorna har han gjort genom att plocka russinen ur kakan så till den milda grad att 1996 var den stående volymen, 315 kubik och idag är den 430 kubik.Tur vi har karlakarlar som vet hur träd ska skötas.

ULF,. Nu fick vi nyss ett ultimatum ifrån Fredrik och Torbjörn. Tycker du verkligen att det är lämpligt att fortsätta i samma fotspår, trots att det är över? Folk har sagt sitt och ingen vill läsa om när du eller vi ger oss i luven på varandra.

Och ärligt talat så börjar du gå mig på nerverna, tidigare hade vi en ganska trevlig ton emot varandra och vi diskuterade Lövträd, skogsskötsel mm. Men vad du diskuterar vete tusan, lägg av nu.

Håll dig till ämnet nu, annars kan du dra.
Förlåt till er andra, främst Fredrik och Torbjörn.
Anser ni att jag felat i och med detta låt mig då veta...
Senast redigerad av Avslutat-02 fre 12 jun 2020, 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Avslutat-02  
Sid Fernwilter skrev:
machonisti skrev:Jag fick för björktimmer (faner) 37 € per m3 fpb på ett kalavverkningsuppdrag hugget i juli 2019, dock ett litet parti. Jämfört med gran och tall timmer som gav 64,5 € på båda sortimenten. Tycker mig minnas att priset var högre förut men har inga uppgifter. Annars är de vita stammarna inne i granbeståndet uppiggande men helt klart inte lönsamma.

Admin,
Är det ok att lägga ut länkar till en prislista för björktimmer och tillhörande kvalitetskrav på skogsforum?
Jag har inga band alls med företaget i fråga. Tänkte bara att någon kanske skulle tycka att det vore intressant att läsa.

Allt som har med skog att göra är intressant..
👍

Chainsaw Charlie  
#650047Inte helt aktuella priser men våren 2019 skrev jag kontrakt med Södra på både björkkubb och björkmassaved. Priset för kubb var 460 kr/m³fub (inkl 20 kr certifieringspremie) och för massaveden 405 kr/m³ fub (inkl 20 kr certpremie + 20 kr storlekspremie). Med 10 % efterlikvid 2019 blev priserna 506 kr/m³fub för kubben och 445 kr/m³fub för massaveden.

Knappt värt sorteringskostnaden med den prisskillnaden men jag hade en del fin björk som jag tyckte var synd om den gick till massaved. Av ca 120 m³ björk från både gallring och slutavverkning sorterade jag ut strax över 10 m³ som dög till kubb och via Södra skulle till Österbymo Hardwood.

Och nu för att ge ulf 1 vatten på sin kvarn, när jag fick mätsedlarna så hade hela rasket körts till Mörrum och kokats...
Visserligen fick jag kubbpris men det kändes ändå ganska meningslöst att ha lagt tid och energi på att sortera och aptera kubb när allt ändå gick till massa.

Avslutat-02  
#650051Tråkigt att höra, men så är det tyvärr med tillgång och efterfråga...
När något är billigare att skicka som fiber så gör de det..
Eller viseversa...

Huvudsaken är ju att du fick betalt...finns ju de som inte ens fått det...

Användarvisningsbild

sundelius  
Chainsaw Charlie skrev:Inte helt aktuella priser men våren 2019 skrev jag kontrakt med Södra på både björkkubb och björkmassaved. Priset för kubb var 460 kr/m³fub (inkl 20 kr certifieringspremie) och för massaveden 405 kr/m³ fub (inkl 20 kr certpremie + 20 kr storlekspremie). Med 10 % efterlikvid 2019 blev priserna 506 kr/m³fub för kubben och 445 kr/m³fub för massaveden.

Knappt värt sorteringskostnaden med den prisskillnaden men jag hade en del fin björk som jag tyckte var synd om den gick till massaved. Av ca 120 m³ björk från både gallring och slutavverkning sorterade jag ut strax över 10 m³ som dög till kubb och via Södra skulle till Österbymo Hardwood.

Och nu för att ge ulf 1 vatten på sin kvarn, när jag fick mätsedlarna så hade hela rasket körts till Mörrum och kokats...
Visserligen fick jag kubbpris men det kändes ändå ganska meningslöst att ha lagt tid och energi på att sortera och aptera kubb när allt ändå gick till massa.

Jag har samma erfarenhet och känsla
Visst man har fått betalt efter prislistan men känner sig ändå lurad då fint björktimmer kokas 😥

Avslutat-02  
#650062Ja men vad ska man göra? Det går inte att gråta för att man inte förstår sig på Industrins resonemang...

Se pengarna och gå vidare istället... 👍

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Chainsaw Charlie skrev:när jag fick mätsedlarna så hade hela rasket körts till Mörrum och kokats...

Men om du köper potatis så funderar du väl knappast på vad potatisodlaren hade tänkt sig att potatisen skulle användas till? Du tittar på priset i affären och funderar över vad du själv vill använda den till.

Och om du väljer att göra pyttpanna av en filé så är det väl din ensak och inte bondens, eller slakteriets, eller affärens?

I andra sammanhang ser vi det som självklart att den som köper råvara inte förbinder sig att använda råvaran som säljaren vill. Varför skulle det vara annorlunda i skogen?

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).