fre 12 jun 2020, 10:24#649946Lite mer öppna sinnen och en gnutta fantasi skulle inte skada, Lars innehar stor kompetens på det skogsbruk som råder inom barrsektionen, när han sen konfronteras med löv så tornar hopplösheten upp sig, det är ingen ände på svårigheter och olönsamhet, så ett förslag är att ta hans svar på lövfrågor med stor försiktighet.
Vi borde inventera de kunskaper om löv som finns på forumet, och vad dom har att tillföra, före att hylla någon vad han än säger, det är stor risk att det blir okunnighetens tyranni.
Jag inser visst mina begränsningar Lars, du frågar hur jag vet att träden blir raka, och svaret är att jag frågat de som varit med i 40-50 år och sett det med egna ögon.
Knut Sturm är 60 år han har i 40 år dokumenterat och följt lövträds utveckling, när jag frågade om det kunde bli något av de 30 åriga träd som kom underifrån i en grov Bok och Ekskog (de såg ut som svansen på "jönssons katt"), så sa han "lugn, de kommer att se ut så här om 40 år, och pekade på en 40 meter hög Ek med spikrak stam och 80 cm i brösthöjd.
Ett problem vi har i skogsbruket är att vi inte känner igen vilken som har djup kompetens, ju okunnigare vi själva är ju svårare har vi att avgöra detta, vilken nolla som helst kan lura i oss vad som helst.
Människan har en social drift att bli inkluderad och inkludera anda, och det gör att vi kompromissar mellan gedigna kunskaper och andras fördomar, ingen ska känna sig trampad på tårna (utom jag då, men det tar jag med ro).
Det gör att de som sitter på kunskaper, (flera här har jag märkt) lägger band på sig för att ingen ska bli sårad, för mig är detta att offra sanningen för husfrid och gemenskap.
Lite av hela problemet med skogsägarkåren, är det, okunniga är vi alla även experterna, så det behöver vi inte skämmas för.
Jag blir aldrig erkänd som expert och ska inte bli det, för som med allt jag gör så är jag mest ute efter helhetsbilden, men jag läser och talar med experter på olika områden och tänker sedan själv, det är min stora styrka.
Så följ gärna med på mina nya projekt, det kan bli spännande.
Och tänk på en sak, industrin gillar det vi gör, det borde vara den största varningen att något är jäkligt fel.
För betalar man trehundra för fanerbjörk och 600 för barrtimmer så är man bara en bedragare, inget annat.
Den risk dom tar på bolagen är ju att vi upptäcker att vi får mer betalt för ALLA sortiment nån annan stans och då får dom hoppa kråka på sina egna planteringar till fan löser av.