Ett problem jag ser är att löv och kanske främst björk är gruvligt styvmoderbehandlad av alla i Skogssverige, från etablissemanget och senare singlar det ner till skogsägarna. Ta bara en sådan sak att de flesta studier som i alla fall jag läst som jämför produktionsförmåga mellan gran och björk på samma mark nästan uteslutande har varit planterad gran och självföryngrad björk. Det blir äpplen och päron.
Sedan har vi ett extremt fokus på barr, det kan man säga vad man vill om men något som kan vara viktigt att diskutera är att vi faktiskt inte vet vilka produkter som efterfrågas om 50 - 100 år.
Ytterligare en sak är ståndsortsanpassad återväxt, rätt träd på rätt plats. I kombination med en blandskog så kanske detta är en strategi för att hålla ner riskerna. Med stormarna, rötan och insektsangreppen de senaste decennierna så har jag stor respekt för om skogsägare har ångest när det ska återplanteras.
Men, tror ni att vi med stormar, klimatförändringar, röta och insektsangrepp är på väg mot något annat framöver?
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!