Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201821 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Fredrik Reuter  
#649840Det här är riktigt intressant att både läsa och diskutera!

Ett problem jag ser är att löv och kanske främst björk är gruvligt styvmoderbehandlad av alla i Skogssverige, från etablissemanget och senare singlar det ner till skogsägarna. Ta bara en sådan sak att de flesta studier som i alla fall jag läst som jämför produktionsförmåga mellan gran och björk på samma mark nästan uteslutande har varit planterad gran och självföryngrad björk. Det blir äpplen och päron.

Sedan har vi ett extremt fokus på barr, det kan man säga vad man vill om men något som kan vara viktigt att diskutera är att vi faktiskt inte vet vilka produkter som efterfrågas om 50 - 100 år.

Ytterligare en sak är ståndsortsanpassad återväxt, rätt träd på rätt plats. I kombination med en blandskog så kanske detta är en strategi för att hålla ner riskerna. Med stormarna, rötan och insektsangreppen de senaste decennierna så har jag stor respekt för om skogsägare har ångest när det ska återplanteras.

Men, tror ni att vi med stormar, klimatförändringar, röta och insektsangrepp är på väg mot något annat framöver?

macke  
#649847Ett mer ståndortsanpassat skogsbruk tror jag att vi går emot.
Sedan kan man ju hoppas på att förbrukningen och industriutvecklingen gör att det blir mer avsättning för löv
Det kommer med all sannolikhet vara större andel löv i skogarna framöver.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Fredrik Reuter skrev:de flesta studier som i alla fall jag läst som jämför produktionsförmåga mellan gran och björk på samma mark nästan uteslutande har varit planterad gran och självföryngrad björk. Det blir äpplen och päron.

Inte riktigt. Skillnaden är att björk föryngrar sig extremt lätt från frö på ett hygge. Granen har svårare. De har helt enkelt olika föryngringsstrategi. Björk producerar mycket större mängder frö och fröna sprids längre med vinden, jämfört med gran. Att plantera björk är å andra sidan ett vågspel eftersom de löper högre risk att ätas av vilt. Så därför blir det naturligt så att man jämför planterad barrföryngring med självsådd björk.

Dessutom, den som bestämmer sig för att prioritera björk utgår oftast från ett spontant uppkommet björkbestånd.

Sen kan man ju fundera över vad som är rimligt rent praktiskt. Ulf propagerar för att andra skogsägare ska satsa på lövskog, men det förutsätter ju att man har lövskog. Hur ska den som idag har barrskog kunna byta till lövskog utan att först hugga bort (kalhugga) barrskogen, därefter föryngra med löv och sen... hoppas att nästnästa generation är intresserad av skogen?

Elmhult  
#649851Jag tror på löv och barr i blandning. Monokulturer leder ofelbart till sjukdomar eller värre. Blir inga stora planteringar av gran här. När industrin väl vaknar kommer det bli efterfrågan. Det enda som är säkert här i världen är att allt förändras och granens tid som dominant lider mot sitt slut. Helt övertygad om detta.

Avslutat-02  
#649854Vi lämnar ju idag minst 10% löv, det borde istället heta Björk...för det är det vi räknar.
Och sedan ska vi nu lämna RASE på detta...
Så då är vi uppe i ca 20-25% löv....
Bör inte vara någon större skillnad om vi hade 25% björk från början...i röjning alltså

alias  
Fredrik Reuter skrev:Det här är riktigt intressant att både läsa och diskutera!

Ett problem jag ser är att löv och kanske främst björk är gruvligt styvmoderbehandlad av alla i Skogssverige, från etablissemanget och senare singlar det ner till skogsägarna. Ta bara en sådan sak att de flesta studier som i alla fall jag läst som jämför produktionsförmåga mellan gran och björk på samma mark nästan uteslutande har varit planterad gran och självföryngrad björk. Det blir äpplen och päron.

Sedan har vi ett extremt fokus på barr, det kan man säga vad man vill om men något som kan vara viktigt att diskutera är att vi faktiskt inte vet vilka produkter som efterfrågas om 50 - 100 år.

Ytterligare en sak är ståndsortsanpassad återväxt, rätt träd på rätt plats. I kombination med en blandskog så kanske detta är en strategi för att hålla ner riskerna. Med stormarna, rötan och insektsangreppen de senaste decennierna så har jag stor respekt för om skogsägare har ångest när det ska återplanteras.

Men, tror ni att vi med stormar, klimatförändringar, röta och insektsangrepp är på väg mot något annat framöver?

@Fredrik Reuter:
Ok, vet du om våra vänner i öster har några produktionsförsök med jämförelse mellan björk och gran?

Finnarna har ju jobbat med förädling av björken ett bra tag. Sen bör väl förädlingsvinsten hos granen inte vara mer än 8-15 % jämfört med ortens material - resten får man nog tillskriva artskillnaden mellan björk och gran.

Sen kan jag tycka att man gjorde ett generalfel när man tillät björk som huvudstammar i större utsträckning i 1993 års skogsvårdslag samtidigt som man tog bort röjningsplikten (oröjd björk är inte till glädje för någon).

MVH
Alias

Avslutat-02  
#649859Tyckte man gjorde en tabbe att man tog bort röjningsplikten...den borde bara ha skrivits om, men vi behöver röja mer...

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Lars Lundqvist SLU skrev:Inte riktigt. Skillnaden är att björk föryngrar sig extremt lätt från frö på ett hygge. Granen har svårare. De har helt enkelt olika föryngringsstrategi. Björk producerar mycket större mängder frö och fröna sprids längre med vinden, jämfört med gran. Att plantera björk är å andra sidan ett vågspel eftersom de löper högre risk att ätas av vilt. Så därför blir det naturligt så att man jämför planterad barrföryngring med självsådd björk.

Dessutom, den som bestämmer sig för att prioritera björk utgår oftast från ett spontant uppkommet björkbestånd.

Sen kan man ju fundera över vad som är rimligt rent praktiskt. Ulf propagerar för att andra skogsägare ska satsa på lövskog, men det förutsätter ju att man har lövskog. Hur ska den som idag har barrskog kunna byta till lövskog utan att först hugga bort (kalhugga) barrskogen, därefter föryngra med löv och sen... hoppas att nästnästa generation är intresserad av skogen?

Fast om man ska göra studier som är relevanta och som kanske kan stimulera skogsägare till att satsa på lite nytt, så borde man jämföra med samma förutsättningar.

Vissa studier visar ju att björken har samma produktionsförmåga som granen. Och de studier som visar på att granen producerar bättre så är det volym, inte vikt. Det kanske inte är relevant men ändå värt att notera.

Hur en skogsägare ska göra tycker jag ståndorten ska bestämma. Det finns ju mark där i princip endast ett trädslag kan växa, har vuxit där sedan hedenhös. Då ska det växa där. I ditt exempel med Ulf så håller jag med dig i sak. Men det är ju vid omloppstidens slut som tankarna om återväxt kommer. Där finns mycket intressant att fundera och diskutera kring.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
alias skrev:Ok, vet du om våra vänner i öster har några produktionsförsök med jämförelse mellan björk och gran?

Finnarna har ju jobbat med förädling av björken ett bra tag. Sen bör väl förädlingsvinsten hos granen inte vara mer än 8-15 % jämfört med ortens material - resten får man nog tillskriva artskillnaden mellan björk och gran.

Sen kan jag tycka att man gjorde ett generalfel när man tillät björk som huvudstammar i större utsträckning i 1993 års skogsvårdslag samtidigt som man tog bort röjningsplikten (oröjd björk är inte till glädje för någon).

MVH
Alias

Nej det vet jag inte tyvärr. Men det är ju ett riktigt bra uppslag att börja grotta i!

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
vinterrojarn skrev:Tyckte man gjorde en tabbe att man tog bort röjningsplikten...den borde bara ha skrivits om, men vi behöver röja mer...

Ja, något måste göras. Ett exempel är Äbin 2020 i Gävleborg. Där var endast 16% av provytorna i ungskogen röjda. Men det får vi ta i en annan tråd.

https://skogsstyrelsen.se/globalassets/ ... n-2020.pdf

Avslutat-02  
#649872Ja självklart, men om man ska tala om lövets ekonomi så bör man ta i beaktning över alla frågor..

Jag kan dock inte se hur pass man ska kunna hämta en omställning i industrin så pass att löv blir hållbart förutom just m3...

Det som vi alla ser på sista raden är ju ändå summan, och är den då hälften eller mindre så är det inget roligt...

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Fredrik Reuter skrev:Fast om man ska göra studier som är relevanta och som kanske kan stimulera skogsägare till att satsa på lite nytt, så borde man jämföra med samma förutsättningar.

Varför ska man "stimulera skogsägare till att satsa på lite nytt"? Och vem skulle i så fall göra det? Det förutsätter väl att det nuvarande inte är bra?

Fredrik Reuter skrev: Vissa studier visar ju att björken har samma produktionsförmåga som granen. Och de studier som visar på att granen producerar bättre så är det volym, inte vikt. Det kanske inte är relevant men ändå värt att notera.

Steg ett är nog att hålla isär vårtbjörk och glasbjörk och inte låtsas som om det är samma trädslag. Det är ganska stor skillnad på vårt- och glasbjörk när det gäller produktion, och virkeskvalité.

Fredrik Reuter skrev:Hur en skogsägare ska göra tycker jag ståndorten ska bestämma.

Ja delvis, men man bör nog hålla i minnet att nästan all skog i Sverige är ett resultat av tidigare skötsel, och bara delvis av ståndorten.

gurka  
alias skrev:

Ok, vet du om våra vänner i öster har några produktionsförsök med jämförelse mellan björk och gran?

Den Lettiska förädlingen av björk är huvudsakligen inriktat på kvalitet då man har en stor inhemsk fanerindustri.
Även björk från bestånd i t.ex Kalsnava, har redan som oförädlad,oftast bättre kvalitet, än den jag sett i Sverige.
Förädlad Lettisk björk har planterats i Götaland sedan nästan 10 år.

Trots att vi i skogen arbetar med långa tidscykler tror jag att efterfrågan styr tillgången, dvs om efterfrågan (och prisbild) på björk ökar kommer produktionen av björk öka.

Ekman  
Fredrik Reuter skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Inte riktigt. Skillnaden är att björk föryngrar sig extremt lätt från frö på ett hygge. Granen har svårare. De har helt enkelt olika föryngringsstrategi. Björk producerar mycket större mängder frö och fröna sprids längre med vinden, jämfört med gran. Att plantera björk är å andra sidan ett vågspel eftersom de löper högre risk att ätas av vilt. Så därför blir det naturligt så att man jämför planterad barrföryngring med självsådd björk.

Fast om man ska göra studier som är relevanta och som kanske kan stimulera skogsägare till att satsa på lite nytt, så borde man jämföra med samma förutsättningar.

Vissa studier visar ju att björken har samma produktionsförmåga som granen. Och de studier som visar på att granen producerar bättre så är det volym, inte vikt. Det kanske inte är relevant men ändå värt att notera.

Hur en skogsägare ska göra tycker jag ståndorten ska bestämma. Det finns ju mark där i princip endast ett trädslag kan växa, har vuxit där sedan hedenhös. Då ska det växa där. I ditt exempel med Ulf så håller jag med dig i sak. Men det är ju vid omloppstidens slut som tankarna om återväxt kommer. Där finns mycket intressant att fundera och diskutera kring.

Håller med om att det borde jämföras äpplen med äpplen. Och då är det väl som du säger planterat förädlat material som är rimligt, av både björk och gran.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Lars Lundqvist SLU skrev:Varför ska man "stimulera skogsägare till att satsa på lite nytt"? Och vem skulle i så fall göra det? Det förutsätter väl att det nuvarande inte är bra?

Ja, diversitet är en sak. Nya slutprodukter är en annan. Det brukar ju vara så att om man får stimulans och nya idéer så kan många nya tankar skapas. Det kan singla upp till slutprodukterna. Finland kan vara ett bra ett exempel här som Alias nämnde ovan. Kanske är det fokus på vårt- och glansbjörk som gjort att de är duktiga på masur?

Det skulle sannolikt bli roligare att vara skogsägare.

Nu är det ju lite förenklat:

1591910206_flodesshema-atervaxt-skog.jpg

Vårt egna lövskogsprojekt har gett värdefull fakta. Ta bara en sådan sak att det finns pengar att söka för att få stöd för ädellöv. Potten som Skogsstyrelsen har enligt utsago aldrig tagit slut.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).