tor 11 jun 2020, 07:06#649716Riskkapital och börser skiter i människor och natur, om de inte kan tjäna pengar på dom, så simpelt är det.
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/56 ... virke.html
Allt är egentligen ganska enkelt, om pengar går före människor så går det påt helvete, Altor köpte Olearys, nu har de lagt ner 70 restauranger med en enorm tragik bakom många, de krögare som hade restaurangerna och inte gick med på stora förändringar fick lämna sina livsverk, det har varirt jobbigt att höra alla tragiska historier, nu kommer dom till oss skogsägare och ska ha det vi äger, det tar över virkeshandeln, de har nyligen köpt LRF konsult och drar snart vidare som den flock hyenor de är.
https://www.atl.nu/lantbruk/riskkapital ... f-konsult/
Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt
Lövträd som ger pengar
TS
tor 11 jun 2020, 07:18#649717
Ledarskap, genom att själv leva upp till de krav man ställer på andra, är väl ett minimum för att vara seriös.
Annars kan man väl som du tidigare skrivit "Klippa sig och skaffa ett riktigt jobb"
ulf 1 skrev:, DÅ SKA MAN HÅLLA KÄFT OCH TA SINA PENGAR TILL NÅGOT VIKTIGARE
Ledarskap, genom att själv leva upp till de krav man ställer på andra, är väl ett minimum för att vara seriös.
Annars kan man väl som du tidigare skrivit "Klippa sig och skaffa ett riktigt jobb"
tor 11 jun 2020, 07:55#649724
seriös?...har jag missat nåt 🤔
gurka skrev:ulf 1 skrev:, DÅ SKA MAN HÅLLA KÄFT OCH TA SINA PENGAR TILL NÅGOT VIKTIGARE
seriös?...har jag missat nåt 🤔
Detta är ett avslutat konto. Kontot kan inte svara på frågor och inte ta emot PM.
tor 11 jun 2020, 10:10#649748Denna tråd tar upp ett intressant och angeläget ämne som intresserar många av Skogsforums medlemmar och besökare. Tyvärr har tråden också blivit en arena för ett omfattande “tjafs” med många personangrepp och inslag av subtil mobbning. “Tjafset” i tråden har nu föranlett ett förändrat tillvägagångssätt i vår moderering. Trådar kommer framöver inte att låsas utan nu kommer istället enskilda medlemmar att varnas i större omfattning och i förlängningen stängas av.
Vi har gått igenom hela tråden och listat alla regelrätta personangrepp som vi hittat och de kommer från en handfull personer. Alla dessa har nu fått en skriftlig varning och vi uppmanar starkt att upphöra med personangrepp och nedlåtande omdömen om personer. Om detta inte upphör blir nästa åtgärd en månads (eller längre beroende på regelbrott) avstängning.
Vi hoppas att alla kan respektera dessa regler och riktlinjer vi har för att Skogsforum ska vara ett trevligt ställe att vara på och ett ställe där vi ändå kan ha högt i tak och diskutera allt som har med skog att göra trots att vi kanske inte alltid är överens i sakfrågorna.
Med detta sagt så hoppas vi att vi alla kan lämna det här bakom oss, släppa tidigare oförrätter och tillsammans blicka framåt!
Fredrik & Torbjörn, Skogsforum.se
Vi har gått igenom hela tråden och listat alla regelrätta personangrepp som vi hittat och de kommer från en handfull personer. Alla dessa har nu fått en skriftlig varning och vi uppmanar starkt att upphöra med personangrepp och nedlåtande omdömen om personer. Om detta inte upphör blir nästa åtgärd en månads (eller längre beroende på regelbrott) avstängning.
Vi hoppas att alla kan respektera dessa regler och riktlinjer vi har för att Skogsforum ska vara ett trevligt ställe att vara på och ett ställe där vi ändå kan ha högt i tak och diskutera allt som har med skog att göra trots att vi kanske inte alltid är överens i sakfrågorna.
Med detta sagt så hoppas vi att vi alla kan lämna det här bakom oss, släppa tidigare oförrätter och tillsammans blicka framåt!
Fredrik & Torbjörn, Skogsforum.se
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
tor 11 jun 2020, 10:44#649756Tror att det är rätt väg att gå 👍
Vi är väldigt många som börjar bli mycket trötta på tjabbet
Vi är väldigt många som börjar bli mycket trötta på tjabbet
Snickare som fuskar i skogen ungefär 5 månader om året.
tor 11 jun 2020, 11:02#649759https://www.skogssverige.se/okar-odling ... ov-an-barr
Kortare omloppstid, billig råvara et är väl det som främst talar för lövträd..
Kortare omloppstid, billig råvara et är väl det som främst talar för lövträd..
tor 11 jun 2020, 11:37#649763
Ja den där länken är ju från jan 2001 så nu bör vi delvis kunna analysera om profetian stämmer.
Fick för länge sedan lära mig att björken växer med mer volym än gran/tall under unga år men att björken blir passerad vid ca. 50 år.
Då, eller tidigare, är det ju ändå dags att skörda björken.
Vad säger vetenskapen idag ?
vinterrojarn skrev:https://www.skogssverige.se/okar-odling ... ov-an-barr
Ja den där länken är ju från jan 2001 så nu bör vi delvis kunna analysera om profetian stämmer.
Fick för länge sedan lära mig att björken växer med mer volym än gran/tall under unga år men att björken blir passerad vid ca. 50 år.
Då, eller tidigare, är det ju ändå dags att skörda björken.
Vad säger vetenskapen idag ?
tor 11 jun 2020, 11:44#649766Vetenskapen vet jag inte vad den säger.
Men att björk bör slutavverkas runt 50-60 år är nog fortfarande helt korrekt..
Finns ingen industri som vill ha övergrovt virke.
Iallafall inte som betalar stora summor för det virket...
Men att björk bör slutavverkas runt 50-60 år är nog fortfarande helt korrekt..
Finns ingen industri som vill ha övergrovt virke.
Iallafall inte som betalar stora summor för det virket...
tor 11 jun 2020, 11:58#649767Här en liten film från Björkträ Timber: https://www.atl.nu/skog/skogsagaren-ska ... a-bolagen/
tor 11 jun 2020, 12:02#649768Vi tar väl en till när vi ändå håller på: https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... ens-tecken
tor 11 jun 2020, 12:04#649769
Ja det stämmer, för medelproduktionen, alltså genomsnittligt antal m3 per år. Det är detta folk brukar ha svårt att förstå.
Samma medeltillväxt på en hälften så lång omloppstid ger hälften så stor volym vid slutavverkning. Och med lägre medeltillväxt blir det sämre.
Om björken ger 3 m3/år vid 50 år och gran ger 5 m3/år vid 100 år så håller björken 150 m3/ha vid slutavverkning men granen håller 500 m3/ha, vid 100 år. Granen har kanske bara producerat knappt 3 m3/år efter de första 50 åren men sen stiger medeltillväxten eftersom gran har hög och uthållig löpande (årlig) tillväxt när den väl kommit igång.
axwell skrev:Fick för länge sedan lära mig att björken växer med mer volym än gran/tall under unga år men att björken blir passerad vid ca. 50 år.
Ja det stämmer, för medelproduktionen, alltså genomsnittligt antal m3 per år. Det är detta folk brukar ha svårt att förstå.
Samma medeltillväxt på en hälften så lång omloppstid ger hälften så stor volym vid slutavverkning. Och med lägre medeltillväxt blir det sämre.
Om björken ger 3 m3/år vid 50 år och gran ger 5 m3/år vid 100 år så håller björken 150 m3/ha vid slutavverkning men granen håller 500 m3/ha, vid 100 år. Granen har kanske bara producerat knappt 3 m3/år efter de första 50 åren men sen stiger medeltillväxten eftersom gran har hög och uthållig löpande (årlig) tillväxt när den väl kommit igång.
tor 11 jun 2020, 12:40#649772Svåraste med förädling som man ju gör för att få upp värdet är att veta vilka produkter man ska producera och sälja. Det är ju mycket sällan eller aldrig största värdet finns i att förädla produkter som utslaget på råvaran får högsta pris för. Anledningen är naturligtvis volymerna som då blir små eller obefintliga och höga kostnader. Ett jättepris för en produkt som inget säljer eller väldigt lite ger ju väldigt lite i slutänden. Så även om en kalkyl kan frångå verkligheten så ser jag det som mycket viktigt att ha ett hum om sina intäkter och kostnader för varje produkt.
Själv förädlar jag ju ved och har gjort i 11 år i relativt stor skala. Fast jag håller på att minska ner men det är av andra skäl än ekonomiska. Tex så vill jag få mer tid att vara i skogen och umgås med min pojk och familj.
Men jag har ju två större produkter tex
Björkved som torkas och säljs i kubikmeter stjälpt mått.
Björkved som torkas och säljs i småsäckar.
Nu behöver man veta vad som är mest lönsammast sett till kostnader. Råvara, maskiner, arbetskraft mm. Vet man inte det så har man ju ingen aning om vad man ska producera för att bli lönsam.
Har inte tänkt redovisa min ekonomi och kostnader här så det behöver ni inte fråga mig om. Men jag har ganska god koll vilken fördelning jag bör ha på dom båda produkterna.
Intäkten för lösved Björk utslaget som råvarupriser hemma på gårdsplanen ger mig 1140 kr plus moms.
Intäkten för småsäckar ger mig 1720 kr plus moms. Då är det björkmassavedskvalitet.
Nu måste jag alltså veta vilken fördelning i produktionen jag bör göra. Det är inte så att jag ska satsa allt på småsäckarna.
Det är inte allt som är enkelt med att vara en liten småföretagare men grunderna i ekonomin måste man ha så är det bara.
Så produkterna som man kan sälja och få godkänt betalt för är viktigast. Så det är ändå ingen slump tex att vi har så många gransågverk och så få lövsågverk. Lägger in ett par bilder så ni ser vilka produkter jag skriver om.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Själv förädlar jag ju ved och har gjort i 11 år i relativt stor skala. Fast jag håller på att minska ner men det är av andra skäl än ekonomiska. Tex så vill jag få mer tid att vara i skogen och umgås med min pojk och familj.
Men jag har ju två större produkter tex
Björkved som torkas och säljs i kubikmeter stjälpt mått.
Björkved som torkas och säljs i småsäckar.
Nu behöver man veta vad som är mest lönsammast sett till kostnader. Råvara, maskiner, arbetskraft mm. Vet man inte det så har man ju ingen aning om vad man ska producera för att bli lönsam.
Har inte tänkt redovisa min ekonomi och kostnader här så det behöver ni inte fråga mig om. Men jag har ganska god koll vilken fördelning jag bör ha på dom båda produkterna.
Intäkten för lösved Björk utslaget som råvarupriser hemma på gårdsplanen ger mig 1140 kr plus moms.
Intäkten för småsäckar ger mig 1720 kr plus moms. Då är det björkmassavedskvalitet.
Nu måste jag alltså veta vilken fördelning i produktionen jag bör göra. Det är inte så att jag ska satsa allt på småsäckarna.
Det är inte allt som är enkelt med att vara en liten småföretagare men grunderna i ekonomin måste man ha så är det bara.
Så produkterna som man kan sälja och få godkänt betalt för är viktigast. Så det är ändå ingen slump tex att vi har så många gransågverk och så få lövsågverk. Lägger in ett par bilder så ni ser vilka produkter jag skriver om.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tor 11 jun 2020, 13:05#649776 Ja, men då får man ju två skördar björk på en omloppstid gran. Om vj t ex kör högförädlad björk 40 år och har 250 m3sk vid slutavverkningen jämfört med gran omloppstid 80 år 500 m3sk vid slutavverkningen så blir det ju samma utfall. Använder man nuvärdeskalkyler så borde ju 250 m3sk löv vara mer värt efter 40 år än 250 m3sk gran efter 80? (Förutsatt samma rotnettopris/m3sk givetvis)
Lars Lundqvist SLU skrev:
Samma medeltillväxt på en hälften så lång omloppstid ger hälften så stor volym vid slutavverkning.
tor 11 jun 2020, 13:35#649780Hur kan det bli samma utfall om grantimmer är betalas med nästan dubbla värdet?
Sett till m3 ja men inte pengavärde.
Sedan tror jag nog att det blir högre timmer andel på gran än löv... speciellt om det får stå dubbla tiden...
Sett till m3 ja men inte pengavärde.
Sedan tror jag nog att det blir högre timmer andel på gran än löv... speciellt om det får stå dubbla tiden...

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).