Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201609 visningar 46 följer Svara, dela mm...  

Re: Lövträd som ger pengar

gurka  
ulf 1 skrev:Precis så, gurka, vilken expert ska du tro på.
Och här en av tusen artiklar om det lögnaktiga biobränsle spåret, och kalhygge.

Skog har i alla tider brunnit upp utan människans påverkan.
Det CO2 som används i fotosyntesprocessen dvs tillförs och tas upp av växter orsakar inte något problem.
Problemet är det" nya "CO2 som tillförs i form olja kol gas.
Varje process där trä ersätter olja kol gas cement är till fördel för CO2 balansen.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
gurka skrev:Problemet är det" nya "CO2 som tillförs i form olja kol gas.

Precis så är det.
Atmosfären tillförs årligen ca 4 miljarder ton "nytt" kol i form av olja, stenkol, osv, att jämföra med de ca 20 miljoner ton kol som virket från ett års avverkning i Sverige innehåller. Så även om Sverige helt slutade med skogsbruk så skulle det i realiteten inte påverka den globala kolbalansen.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:Det finns ingen som kan övertyga mig om nånting, om jag inte själv fått göra det.

Nä, och inte lär du heller övertyga mig eller någon annan skogsforumnist med din verklighetsfrämmande rappakalja.

Å jag har skrivit det förr och jag skriver det igen. Det är Lars Lundqvists faktaspäckade svar, som är behållningen i "dina" trådar.

Dessa trådar borde därför göras om till ett bibliotek med sakliga frågor och Lars svar på dessa frågor, där främst frågorna bör formuleras om, så att de blir korta och lättlästa. Själva rappakaljan kan ju sedan med fördel raderas.
/Niklas

Avslutat-02  
ulf 1 skrev:Du glömmer en sak vinterrojarn, jag har varit ner i källaren med min ekonomi, och förlorade en miljon på dårarna på Olearys.
Att sen bygga upp ett helt nytt företag kostar tid och pengar, men om ett år kommer jag nog att vara på fötter igen.
Mitt hat mot kapitalister ligger i just mina erfarenheter, och det borde väl vara det som är ledstjärnan för alla, att bilda sig uppfattningar baserat på egen erfarenhet.
Jag lever i verkligheten och baserar mina inlägg på vad jag gör, att jag sen ofta beskriver vad jag läser och hör, väger jag tvärt emot vad Lars säger, mot mina egna erfarenheter.
Det finns ingen som kan övertyga mig om nånting, om jag inte själv fått göra det.
Att vi har omloppstider på 100 år, gör trädens tillväxt och skogsbruk till en mycket svåranalyserad verksamhet, de flesta skogsägare har bara att lita på folk med "utbildning" jägmästare, forskare och bolagens virkesköpare står för "kunskapen" .... GLÖM DET.
Det jag gör här, är att berätta vad en människa som tänker själv och betalar själv för sina misstag, kommer fram till.
Om det nu, när jag försöker leva på skogsbruk går åt helvete så har ni alla lärt er något, om det går bra, så har ni alla lärt er något, fan förstå att det är en win win för er, och sluta vara så jävla tråkiga i ert sätt.
Ingen annan kommer att hjälpa er att förstå hur ni ska bedriva ert skogsbruk, alla andra har agendor, min enda agenda är sanningen, och att naturen inte förstörs och när det gäller vår natur så tror jag den är tacksam för det.
Kan jag tjäna pengar på det så är det ju fantastiskt, tänk att tjäna pengar på att vara ärlig och söka sanningen.
Det är min win win.

Nej då jag glömmer inget.
Men det förklarar fortfarande inget.

Oavsett om du sitter i skiten ekonomiskt eller ej så är det ytterst konstigt uttalande att man ena gången tala om stora summor för att i andra tala om att du eldar ved och inte har råd med annat pga låga inkomster...

Hur tycker du själv det låter?
Som om lövträd är värt att satsa på? Speciellt om du inte ens klarar av att få ekonomin att gå ihop...

Det är precis detta jag menat från början Ulf, det är bara väldigt onödigt att lära ut något som inte fungerar. Du vinner inget på detta utan förlorar nästan allt.

Du har nog glömt Ulf att även jag har förlorat nästan allt jag tjänat ihop och byggt upp en gång, men inte försöker jag lära ut något som bara leder rakt ner i berggrunden.

Det är tuffare tider nu än för ca 10 år sedan, det vet de flesta av men väljer att blunda för pengar går att låna..billigt,eller ja man tror ju det iallafall.

Lövträd är inget att bråka om, lika lite som att bråka om gran. Vill man inte ha träden, såga ner skiten och sälj dem.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#649660" att jämföra med de ca 20 miljoner ton kol som virket från ett års avverkning i Sverige innehåller. Så även om Sverige helt slutade med skogsbruk så skulle det i realiteten inte påverka den globala kolbalansen."
Ja vad säger man, mycket siffror haglar från skogsindustrin och deras vetenskapsmänniskor, men sanningen lyser sorgligt med sin frånvaro.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#649662Jag brukar beskyllas för mycket bla att jag tar stora ord i min mun, men jag är ju inte i närheten tokarna inom skogsindustrin, som säger att skogsindustrin spelar en " AVGÖRANDE roll i klimatarbetet" är naturen informerad, dags för den att packa resväskan och dra.

TS

Avslutat-02  
#649670Nu heter inte denna tråden " lövträd räddar klimatet" utan lövträd som ger pengar..

Så vart är nu lövträden?
Och inget mera miljötjafs...

Användarvisningsbild

#649671Å var är kunderna, som är beredda att hosta upp minst 1500 kr/m3fub vid väg för vanligt björk, asp och al-timmer?
/Niklas

Avslutat-02  
#649689Asp och björk är ju ganska bra betalt ändå.
Men det finns inte många som köper..
Al timmer har jag aldrig hört någon som köper...

Men så fort någon hittar en marknad för även detta virke så sjunker priserna rejält...

Användarvisningsbild

#649691Här är det knappt någon som köper björktimmer, vad jag vet.

Asp kan gå som tänsticksvirke för ca 450 kr/m3fub. Alltså långt ifrån de eftersökta 1500 kr/m3fub.

Altimmer finns väl knappt någon som köper och almassaved betalas sämre än brännved... Alspån kan det dock finnas en viss efterfrågan på.

Jämför med grantimmer på åtminstone 700 kr/m3fub, så är det inte underligt att lövet röjs bort till förmån för granen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:" mycket siffror haglar från skogsindustrin och deras vetenskapsmänniskor, men sanningen lyser sorgligt med sin frånvaro.

Vad i deras siffror är fel?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#649709Det mesta är hittepån som skogsindustrin redovisar, vilket jag nu visat genom forskarraporter från fria forskare världen runt.
Att vi i Sverige är väldigt speciella i vårt samarbete mellan forskare industri och lagstiftare gör ju att allmänheten tror vi vet vad vi gör, när industrin inte själva behöver rättfärdiga vad de sysslar med utan skogsforskarna med Lundmark och dig själv går ut och säger att intensivare skogsodling tar upp mer kol, så vad ska politikerna tro.
En gång för alla, kalhygge har ALLTID varit starkt ifrågasatt, först av skogens vetenskapsmän, sen av skogens brukare, sen av skogsägarna, sen av miljörörelser, och nu av allmänheten.
Alla dessa människor har malts ner i en konstig kamp där betydelsefulla människor lyckats driva tesen att naturen ska styras av människan inte tvärt om, genom utbildning och hjärntvättning av unga människor inom skogsnäringen, har man under 100 år stått emot alla vettiga argument mot det dåliga med kalhygge.
Jag kommer givetvis att vinna det här, för jag vet att det bara är en unken kultur inom skogsutbildningen som gör att kalhygge överlevt till 2020.
Att man slopat ddt på plantor, hormoslyr på lövträd, stora hyggen, plöjning, lämna döda träd och blaj blaj blaj är ju bara kosmetika på liket, och gör inte metoden mindre vidrig för det.
Att vi tapopat alla kunskaper att bedriva skogsbruk och bara vet hur man sköter plantager är ju bara en av många katastrofer som kalhygge skapat.
Jag vill ge tillbaka skogsbruket till skogsägarna, och i det ingår att skaka av sig hjärntvättningen som vi utsatts för under 100 år.
Jag vill ge tillbaka skogarna och jobben till glesbygdens människor, storskaligt är ute och den som inte förstår detta kommer att få lära sig den hårda vägen, sluta nu att skänka bort era skogar till en dysfunktionell industri.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:" mycket siffror haglar från skogsindustrin och deras vetenskapsmänniskor, men sanningen lyser sorgligt med sin frånvaro.
ulf 1 skrev:Det mesta är hittepån som skogsindustrin redovisar, vilket jag nu visat genom forskarraporter från fria forskare världen runt.

Exakt vad i siffrorna är fel?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#649713Det är bara tragiskt att inte kunna ta till sig de senaste 10 årens forskning och dra slutsatser som visar att vi inte längre kan räkna över hela omloppstider i nån löjlig desperat kamp att till varje pris få fortsätta skövla naturen, om man bara ser till nästa kvartalsrapport så ska man inte få handskas med människor och natur, DÅ SKA MAN HÅLLA KÄFT OCH TA SINA PENGAR TILL NÅGOT VIKTIGARE SOM INTE SKADAR HELA MÄNSKLIGHETEN. https://www.skogen.se/nyheter/hur-rakna ... limatnytta
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... limatbovar

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Det mesta är hittepån som skogsindustrin redovisar, vilket jag nu visat genom forskarraporter från fria forskare världen runt.

Det var de här siffrorna du la upp:
1591854880_13323a25-2067-4098-b5ac-b2f4d353dc34.jpeg

Exakt vad i siffrorna är fel?

Siffrorna bygger inte på 100 år utan på ett (1) år. Idag!
Kan du inte använda dina egna erfarenheter till att förklara exakt vad i siffrorna som är fel istället för att (återigen) hänvisa till vad någon annan tycker?

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).